Marknadsnyheter
Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024 – Bra kvartal, stabilt bokningsläge och återföring av kapital till aktieägarna
Sammanfattning tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2024
- Nettoomsättningen minskade med 2,0 procent till 6 182 MSEK (6 307). Organiskt ökade tillväxten med 0,5 procent.
- Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 71,4 procent (71,0).
- Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 941 SEK (933).
- Rörelseresultatet uppgick till 1 155 (1 251).
- Justerat EBITDA uppgick till 1 077 MSEK (1 173).
- Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 2,98 SEK (3,04).
- Fritt kassaflöde uppgick till 659 MSEK (899).
- Räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA uppgick till 0,0 ggr på rullande 12 månader.
Sammanfattning 1 januari – 30 september 2024
- Nettoomsättningen minskade med 0,3 procent till 16 472 MSEK (16 525). Organiskt ökade tillväxten med 0,7 procent.
- Genomsnittlig beläggningsgrad uppgick till 62,5 procent (62,6).
- Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 811 SEK (797).
- Rörelseresultatet uppgick till 2 209 (2 283).
- Justerat EBITDA uppgick till 1 951 MSEK (2 115).
- Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 4,14 SEK (4,29).
- Fritt kassaflöde uppgick till 389 MSEK (1 204).
Händelser under perioden
- Återstående konvertibler konverterades till aktier.
- Scandic lanserade ett nytt lojalitetsprogram och tydliggjorde målsättningen att fördubbla antalet medlemmar till 2030.
- Scandic tecknade avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå.
- Scandic tecknade avtal om en hållbarhetslänkad och långsiktig finansiering med Nordea, DNB och Svensk Exportkredit.
Händelser efter balansdagen
- Styrelsen fastställde finansiella mål för 2025–2027. Målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x. Bolagets finansiella mål för tillväxt, lönsamhet och utdelningspolicy tydliggörs och bibehålls.
- Scandic informerade om ett aktieåterköpsprogram om cirka 300 MSEK som lanseras i december 2024.
- Scandic informerade om att bolaget inom kort kommer kalla till extrastämma, att äga rum i december 2024, för att föreslå beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
- Scandic förtidsbetalade skulden om 631 MSEK avseende uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
- Scandic etablerade ett partnerskap med SAS, med en ambition om att skapa ett ännu starkare erbjudande för två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
- Scandic tecknade avtal om ett nytt hotell i Stuttgart samt öppnade ett nytt Scandic Go-hotell i Stockholm.
VD KOMMENTAR
”Scandic levererar ett bra kvartal och bokningsläget är stabilt. De nya finansiella målen återspeglar att vi är väl positionerade för fortsatt stabil tillväxt med god lönsamhet och en balanserad riskprofil. Vi avser att återgå till ordinarie utdelning, och med konvertibeln bakom oss har vi frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna.”
Scandic levererar ett bra kvartal med intäkter i linje med fjolårets rekordkvartal och exkluderat för valutaeffekter ökade tillväxten något. Vi driver hotellen med förbättrad effektivitet och har tagit flera viktiga steg framåt i den kommersiella utvecklingen, samtidigt som pipeline fortsätter att växa med högkvalitativa hotell.
Kvartalet präglades av ett aktivt fritidsresande under sommaren och en stabil start på hösten. Utvecklingen var god på de största marknaderna, Sverige och Norge, med undantag för ett svagt nöjesutbud under sommaren i Göteborg där även kapaciteten på marknaden ökat under det senaste året. Vi förväntar oss att nöjeskalendern normaliseras framöver med bra evenemang nästa sommar. Finland levererar ett stabilt resultat, men påverkas av en utmanande marknad på grund av en svag konjunktur. Särskilt i Helsingfors, där efterfrågan har påverkats ytterligare av färre internationella gäster till följd av dess närhet och stängda gräns mot Ryssland. Under året har vi optimerat verksamheten i Finland för att säkerställa god lönsamhet, och under tredje kvartalet genomförde vi en omorganisation för att ytterligare öka kostnadseffektiviteten. Detta gör oss väl positionerade när marknaden vänder. Utvecklingen i Danmark var fortsatt god och de något lägre intäkterna berodde på att vi hade färre tillgängliga rum jämfört förra året då vi har lämnat ett antal hotell för att optimera hotellportföljen.
Nettoomsättningen var i linje med förra årets kvartal, trots den utmanande marknaden i Finland och Göteborg, färre tillgängliga rum samt valutakurseffekter. Restaurang- och konferensintäkterna påverkades främst av ovan nämnda faktorer samt att vi fortsätter att optimera verksamheten ur ett lönsamhetsperspektiv med exempelvis justerade öppettider. Exklusive engångsposter om -15 MSEK (31) levererar vi ett bra justerat EBITDA om 1 092 MSEK (1 142), motsvarande en marginal om 17.7 procent (18.1).
Vi fortsätter att växa i Tyskland och i början av oktober tecknades avtal om ett nytt hotell i centrala Stuttgart, som efter renovering förväntas att öppna i slutet av nästa år.
I kvartalet tecknade vi avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå och i oktober öppnade vi även vårt andra Scandic Go-hotell i Stockholm. Intresset för Scandic Go är stort och jag känner mig trygg i tillväxtambitionerna framåt.
I kvartalet lanserade vi det nya lojalitetsprogrammet, Scandic Friends, som har byggts om från grunden. Med mer attraktiva medlemsförmåner och ett mer personligt och digitalt ekosystem ska vi skapa ännu starkare lojalitet och erbjuda mer relevanta upplevelser. Med cirka tre miljoner medlemmar är Scandic Friends det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen, och målsättningen är att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030.
Efter kvartalets utgång presenterade vi ett spännande partnerskap med SAS, där den gemensamma ambitionen är att skapa en mer personlig och smidig rese- och hotellupplevelse för mer än 11 miljoner medlemmar i två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
Scandic har etablerat en stark kommersiell position och är i princip skuldfritt. För att återspegla detta, tillsammans med vår positiva syn på framtiden och en mer balanserad riskprofil, har styrelsen beslutat att målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x.
Vi bibehåller samtidigt tillväxt- och lönsamhetsmål samt utdelningspolicy. Hela konvertibellånet har nu konverterats, vilket har frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna. Utöver ordinarie utdelning, är ambitionen att totalt återföra minst 1 200 MSEK till aktieägarna under
2024–2026, antingen via aktieåterköp eller extrautdelning. Som ett första steg kommer vi att lansera ett återköpsprogram med start i december 2024 om cirka 300 MSEK. Vidare kommer styrelsen att kalla till stämma i december 2024 för att ta beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
Därutöver förtidsbetalade vi hela skulden på 631 miljoner SEK för uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
Vi förväntar oss ett stabilt fjärde kvartal med en beläggningsgrad och prisnivå i linje med föregående år. Efterfrågan på hotellmarknaden i Norden är god och bör på sikt att gynnas av normaliserade räntenivåer och de penningpolitiska åtgärder som genomförs för att förbättra köpkraften. Under året har vi stärkt den kommersiella och finansiella positionen betydligt och skapat bra förutsättningar för fortsatt stabil tillväxt med bibehållen hög effektivitet och god kostnadskontroll.
Jens Mathiesen
Vd & koncernchef
Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024, kl. 07.30 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367
Scandic Hotels Group bjuder in till en webbsänd presentation av delårsrapporten för det tredje kvartalet 2024 kl. 09.00 CET den 30 oktober 2024. Rapporten offentliggörs kl. 07.30 CET samma dag.
Scandics vd & koncernchef Jens Mathiesen presenterar rapporten tillsammans med
CFO Pär Christiansen i en webbsändning och telefonkonferens. Presentationen är på engelska.
Tid: Onsdag, 30 oktober 2024, kl. 09.00 CET.
Plats: Webbsändning och telefonkonferens.
Telefonnummer: Uppringningsnummer till telefonkonferensen erhålls genom registrering på länk nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att komma åt konferensen.
Registrering: Klicka här för registrering
Webbsändning: Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024
Registrera och ring gärna in fem minuter innan start. Delårsrapport, presentation och webbsändning tillgängliggörs på www.scandichotelsgroup.com.
Välkommen att lyssna in och ställa frågor.
Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Quartzene® bevisar sin energibesparande effekt i cool roof-ytbehandlingar på byggnader: Vetenskaplig artikel från Högskolan i Gävle publicerad
Högskolan i Gävles fallstudie om möjlig energibesparing med Quartzene® baserad cool roof-färg, puts och gips, har publicerats. Den nu publicerade artikeln, bekräftar materialets förmåga att minska energianvändningen för byggnader i varmare klimat.
Fallstudien genomfördes och leddes av doktorand Sana Sayadi tillsammans med universitetslektorerna Jan Akander och Abolfazl Hayati från Högskolan i Gävle. Energiprestandan hos en modellbyggnad med olika vägg- och takytbehandlingar simulerades. Resultatet för byggnaden med ytskikt innehållandes Quartzene® visade på 11% i energibesparingar i varma klimat jämfört med standardbyggnaden.
Svenska Aerogel har tidigare rapporterat om Quartzenes starka prestanda i dessa system som beror på materialegenskaperna vilka möjliggör en kombination av ett mycket högt solreflektansindex (SRI), som har uppmätts till 123 av Research Institutes of Sweden (RISE), och dess isolerande egenskaper i ytskikt. Dessa funktioner gör att Quartzene® både reflekterar solvärme och isolerar, till skillnad från andra tillsatser för cool roof-ytbehandlingar som främst fokuserar på den ena eller andra parametern.
Den nu publicerade artikeln belyser materialets potential att minska behovet av energikrävande kylsystem i varma klimat genom användning av Quartzene® i olika ytbehandlingssystem, vilket därmed bidrar till ökad energieffektivitet och hållbarhet.
“Tack vare tillgången av innovativa material som Quartzene® har vi kunnat utforska och peka på nya lösningar för att förbättra energieffektiviteten i byggnader. Svenska Aerogels engagemang har varit ovärderligt för att driva den tillämpade forskningen framåt”, säger Sana Sayadi, doktorand vid Högskolan i Gävle.
För ytterligare information kan den vetenskapliga artikeln läsas här.
Översikt av forskningen
Studien omfattade simuleringar av ett typiskt äldre radhus (1960-70-talets standard), placerat i två olika klimatzoner (i Gävle, Sverige som kallt klimat och Palermo, Italien som varmt klimat), för att undersöka effekten på energibesparingar vid applicering av olika ytskikt med och utan aerogel på byggnadens ytterhölje. Analysen omfattade skikttjocklekar innehållande Quartzene®. Fallstudien indikerade energibesparingar på upp till 11 % i det varma klimatet, där externt applicerade ytskikten innehållandes Quartzene®, med låg värmeledningsförmåga och hög solreflektans, visade sig effektiva för att minska transmissionsförluster genom förbättrad dynamisk tidsfördröjning och dämpningsfaktor i ytterväggar och tak. Studien visar goda energibesparingar i varma klimat och är vägledande, även om besparingarna kommer att variera beroende på byggnadens design och egenskaper.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tor Einar Norbakk, vd. Telefon: 070 616 08 67. E-post: toreinar.norbakk@aerogel.se
Om Svenska Aerogel Holding AB (publ)
Svenska Aerogel tillverkar och kommersialiserar det mesoporösa materialet Quartzene®. Svenska Aerogels affärsidé är att tillgodose marknadens behov av nya material som möter globala mål för hållbarhet. Quartzene® är flexibelt och kan skräddarsys i olika applikationer för att tillföra avgörande egenskaper i en slutprodukt. Bolagets vision är att vara den mest värdefulla affärspartnern med banbrytande materiallösningar för en hållbar värld.
Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är FNCA.
Gävle 2024-10-30
Marknadsnyheter
BioStock: Kraftfulla data driver Alligator Bioscience framåt
Alligator Bioscience har minst sagt haft ett framgångsrikt 2024, framgår det i bolagets Q3-rapport. Med lovande resultat från ledande läkemedelskandidaten mitazalimab, starka partnerskap och en tydlig strategi för framtiden, är bolaget inställt på att göra betydande framsteg inom cancerbehandling. Alligator fortsätter att investera i förberedelserna för fas III för mitazalimab, med målet att kunna starta en studie under första halvåret 2025, samtidigt som man utvecklar sin pågående dialog med globala läkemedelsbolag för ett potentiellt partnerskap.
Läs artikeln om Alligator Bioscience på biostock.se:
https://www.biostock.se/2024/10/kraftfulla-data-driver-alligator-bioscience-framat/
Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capital. https://www.biostock.se/
Marknadsnyheter
Klarna blir förvald betalmetod hos Worldpays handlare över hela världen
Stockholm, 30 oktober 2024 – Klarna, det AI-drivna globala betalningsnätverket och shoppingassistenten, utökar samarbetet med Worldpay, en av världens största betalningsleverantörer, för att möjliggöra för tusentals nya handlare att erbjuda Klarna till sina kunder.
Genom det fördjupade partnerskapet blir Klarna ett förvalt alternativ i kassan hos Worldpays globala handlarnätverk, parallellt med traditionella kortbetalningar. Worldpay, en av världens största leverantörer av betaltjänster, hanterade transaktioner till ett värde av 2,3 biljoner USD, motsvarande 23 biljoner SEK, under 2023 för över en miljon handlare världen över.
I takt med att konsumenter fortsätter att välja nya betalningsmetoder som passar deras olika köpbeteenden, har Klarna som mål att finnas i varje kassa. Samarbetet med Worldpay är ett steg i att förverkliga detta mål och omvandlar Klarna från ett ”alternativt” betalningsalternativ, som läggs till på begäran av en återförsäljare, till en bekväm standardmetod som återförsäljare förväntar sig.
Samarbetet med Klarna möter efterfrågan på smidiga digitala betalningar från både handlare och konsumenter. Klarna erbjuder flera betalningsalternativ, och 30 procent av alla köp slutförs med direktbetalningar, vilket visar på konsumenternas behov av snabba och enkla betalningssätt.
David Sykes, Chief Commercial Officer på Klarna: ”Vi vill att Klarna ska finnas tillgängligt överallt, i varje kassa, och för alla typer av köp. Vårt fördjupade partnerskap med Worldpay tar oss ett stort steg närmare vårt mål och gör Klarna till en självklar betalningsmetod för hundratusentals handlare.”
Pete Wickes, General Manager EMEA på Worldpay: ”Worldpays unika samarbete med Klarna understryker vårt engagemang för att erbjuda handlare innovation i stor skala för att skapa de bästa betalningsupplevelserna. Klarna ligger i framkant när det gäller att erbjuda nya sätt att betala. Vårt utökade samarbete kommer att stödja Klarnas omvandling till ett förstahandsval för globala handlare som vill förbättra kundupplevelsen och nå sin fulla potential i en konkurrensutsatt digital värld.”
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke