Marknadsnyheter
Ambeas delårsrapport juli – september 2024
Långsiktigt kvalitetsarbete bidrar till resultatförbättringar
Vd:s kommentar:
Under det tredje kvartalet bidrar Ambea fortsatt med fler omsorgsplatser och visar god organisk tillväxt och fortsatt resultatförbättring. Vårt finansiella resultat bygger på den kvalitativa omsorg våra medarbetare bedriver varje dag, och vi är därför glada att Vardaga i kvartalet åter fick resultat över branschgenomsnittet i Socialstyrelsens årliga brukarundersökning. Det är också glädjande att Ambea återigen klättrar i Universums årliga undersökning av Sveriges bästa arbetsgivare.
Vardagas resultat utvecklas positivt, drivet av ökad beläggning och förbättringar i den operativa verksamheten.
Även Stendi fortsätter den positiva resultatutvecklingen, med en fortsatt hög beläggning som bidrar till resultatförbättringen.
Nytida levererade som vanligt ett stabilt resultat, men kvartalet påverkades av lägre beläggning inom sektorn Individ och familj, där efterfrågan varierar mer än inom övriga områden. Under kvartalet öppnade Nytida två nya boenden och utökade ett befintligt boende med fyra platser, totalt 16 nya platser. Dessutom tecknades avtal om ett nytt omsorgsboende om 20 platser. Vi slutförde även förvärvet av Sorbus vårdboende under kvartalet, och efter dess slut genomfördes ytterligare ett större förvärv – omsorgsaktören Friabs verksamheter inom familjehem, HVB och LSS, med en årlig omsättning på cirka 180 MSEK. Jag vill hälsa alla nya medarbetare och omsorgstagare varmt välkomna till oss.
Altiden hade ett positivt resultat i linje med vår förväntan i det för Danmark säsongsmässigt extra starka kvartal tre. Vi fortsätter arbeta enligt plan för att stärka lönsamheten i Danmark och förväntar oss fortsatta lönsamhetsförbättringar under kommande kvartal.
Organisk tillväxt och marginalförbättring
Nettoomsättningen ökade med 6 procent och uppgick till 3 555 (3 355) MSEK. Den goda organiska tillväxten om 7 procent ligger bakom ökningen. EBITA uppgick till 478 (383) MSEK och rörelsemarginalen var 13,4 (11,4) procent.
Tredje kvartalet juli – september
- Nettoomsättningen ökade med 6 procent och uppgick till 3 555 (3 355) MSEK. Organisk tillväxt uppgick till 7 procent, förvärvad/avyttrad tillväxt uppgick till 1 procent och valuta- och kalendereffekt uppgick till -2 procent.
- EBITA uppgick till 478 (383) MSEK, motsvarande en marginal på 13,4 (11,4) procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 455 (360) MSEK, motsvarande en marginal på 12,8 (10,7) procent.
- Periodens resultat uppgick till 266 (206) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 3,14 (2,30) SEK före utspädning och till 3,13 (2,30) SEK efter utspädning.
- Kassagenerering/cash conversion uppgick till 66,0 (78,6) procent.
- Fritt kassaflöde uppgick till 385 (427) MSEK.
Webcast/telefonkonferens
En presentation med möjlighet att delta per telefon kommer att hållas idag kl. 10:00 (CET). Presentationen hålls på engelska och finns tillgänglig som webcast på www.ambea.se eller direktlänk: https://edge.media-server.com/mmc/p/jqd3ukhz/
Telefonkonferens
För att delta via konferenssamtalet, registrera dig innan samtalet med hjälp av länken nedan. Vid registrering erhålls ett uppringningsnummer och en unik personlig PIN-kod. För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, vänligen ring in tio minuter innan starttiden.
Registrering:
register.vevent.com/register/BI70c53170f6b64f389eaac3fc06b6b0eb
Kvartalsrapport och tillhörande presentation kommer att finnas tillgängligt på ambea.se/investerare/rapporter/rapporter-och-presentationer
Informationen är sådan som Ambea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-06 07:00 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Vogt, ansvarig IR
E-post: ir@ambea.se
Ambeas presstjänst
Telefon: +46 (0)10 33 00 501
E-post: press@ambea.se
Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag. Inom Ambea arbetar över 30 000 medarbetare med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare på 950 enheter. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Ambea har huvudkontor i Solna, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Vermiculus öppnar nytt kontor i Umeå för att stödja fortsatt tillväxt
Med etableringen i en av Nordens starkaste fintech-hubbar stärker Vermiculus sin kapacitet att möta den globala efterfrågan.
Umeå, 6 november, 2024. Vermiculus, en internationell leverantör av börs-, clearing- och värdepapperscentralsystem, växer kraftigt och är stolta över att meddela öppnandet av sitt nya kontor i universitetsstaden Umeå i norra Sverige.
”Vi är glada över att välkomna våra första kollegor till Umeå-kontoret och detta utgör ytterligare en milstolpe för oss. Jag ser fram emot resan framöver med vårt växande team i Umeå och att arbeta så nära med många briljanta personer,”säger Vermiculus ordförande Nils-Robert Persson.
Rekryteringen till Umeåkontoret har redan påbörjats och kommer att fortsätta växa under slutet av 2024 och 2025.
“Den här expansionen utgör ett betydelsefullt steg i företagets fortsatta tillväxtstrategi och det nya kontoret kommer att bli en integrerad del av Vermiculus kärnverksamhet samt sköta både kundprojekt som produktutveckling,” kommenterar Taraneh Derayati, vd på Vermiculus. Hon fortsätter: “Kontoret i Umeå erbjuder specialiserad expertis inom trade och post-trade, tillsammans med bred kompetens inom många områden, från IT till finans.”
Vermiculus, som uppnådde en nettoomsättning på 97 miljoner SEK under 2023 och såg en nästan 50-procentig ökning av personalstyrkan, fortsätter sin kraftiga expansion.
För mer information om vårt nya kontor, lediga tjänster eller för att boka ett besök, vänligen kontakta Henrik Rouet-Leduc.
Styrelseordförande Nils-Robert Persson och VD Taraneh Derayati
Om Vermiculus Financial Technology
Vermiculus Financial Technology AB startade verksamheten 2020 med målet att förse börser, clearinghus och värdepapperscentraler med den modernaste och mest effektiva tekniken för att kunna möta morgondagens utmanande marknad. Läs mer om Vermiculus på www.vermiculus.se
Vermiculus kontaktinformation:
Amelie Hedenstierna, Marketing & Communications
+46736222454
Amelie.hedenstierna@vermiculus.se
Marknadsnyheter
Snabbare, säkrare och skalbar: Vaxxa lanserar ny plattform
Vaxxa AB (publ) meddelar att den nya revolutionerande plattformen nu officiellt är lanserad, och kommer rullas ut i etapper på app.vaxxa.se. I enlighet med bolagets löfte har den första etappen lanserats under oktober, vilket markerar en betydelsefull milstolpe för Vaxxas framtid. Plattformen, som utvecklats på mindre än ett år, kommer ligga till grund för en snabbare och säkrare användarupplevelse samt tillhandahåller en skalbar infrastruktur för fortsatt tillväxt.
Det här är ett stort ögonblick för oss på Vaxxa. Trots att vi är ett mindre bolag har vi, på en kort tid, lyckats utveckla ett helt nytt system från grunden. Med den här satsningen är vi nu redo att skala upp vår verksamhet på allvar. Vi har skapat en teknisk lösning som både stärker vår marknadsposition och erbjuder våra användare högsta möjliga prestanda och säkerhet, säger Karl Frindberg, VD för Vaxxa.
Lanseringen av den nya plattformen, som vi kallar Vaxxa 2.0, markerar en ny era för bolaget. Plattformen har redan börjat användas av våra användare, och den första etappen lanserades den 18 oktober. Då fick användarna möjlighet att utforska och ge feedback på den kraftfulla sökfunktionen. Detta har gett Vaxxa värdefulla insikter för att finslipa och optimera användarupplevelsen.
Plattformen bygger på moderna tekniska lösningar som förbättrar både säkerheten och användarvänligheten. Målet är att säkerställa en pålitlig och sömlös upplevelse, samtidigt som systemet ger Vaxxa möjligheten att effektivt hantera en större användarbas i takt med företagets tillväxt.
Vår resa har bara börjat, fortsätter Karl. Vi ser fram emot att rulla ut fler funktioner successivt och fortsätta leverera en produkt som sätter användarnas behov i centrum. Det här är bara starten på Vaxxas utvecklingsresa, och vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder det allra bästa.
Denna lansering markerar ett viktigt steg i bolagets utveckling, och vi ser fram emot att fortsätta bygga en plattform som sätter våra användares behov först. Tillsammans formar vi Vaxxas framtid och vi välkomnar alla att bli en del av denna spännande resa.
Observera att vi fortsätter att kommunicera vår webbplats som www.vaxxa.se [vaxxa.se]. Användare som besöker app.vaxxa.se kommer använda precis samma plattform.
För mer information, vänligen kontakta:
Karl Frindberg, VD
070 – 530 31 23
kalle@vaxxa.se
Om Vaxxa AB
Vaxxa är ett svenskt publikt aktiebolag, listad på Spotlight Stock Market i Sverige. Via bolagets auktionsplattform vaxxa.se, erbjuder vi privatpersoner och företag att sälja och köpa begagnade objekt inom fordon, maskin, bygg och industri. Genom att kombinera självbetjäningsfunktioner med tillgång till erfarna auktionsmäklare levererar vi en flexibel och pålitlig försäljningsupplevelse. Vår passion och motivation är att göra försäljningsprocessen mer lättillgänglig för både privatpersoner och företag, samtidigt som vi strävar efter att främja en mer cirkulär marknad.
Marknadsnyheter
ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300 g
ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300g, då produkten kan innehålla selleri, vilket är en allergen som inte deklareras på förpackningen. Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Produkten utgör endast eventuell risk för konsumenter som är allergiska mot selleri.
Återkallelsen gäller ICA Wrap med norrländsk, 300 g, med samtliga bäst-före-datum mellan 06-11-2024 och 12-11-2024.
– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på ICA Sverige.
Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 033-47 47 90. ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00
För mer information
För kunder: ICAs kundkontakt, telefon 033-47 47 90 (öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00) eller via ica.se/kundservice/
För journalister: ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke