Marknadsnyheter
Svenskarna skeptiska till företagens intentioner – efterlyser mer och tydligare information
Många tolkar i dag hållbarhetskommunikation från företag som försök till säljande reklam. Det framgår i Stena Recyclings färska rapport Circular Voice. För att öka förtroendet hos konsumenterna bör företag berätta mer om sitt hållbarhetsarbete och samtidigt bli bättre på att erkänna misstag.
En majoritet av svenskarna (56 procent) säger i Stenas rapport Circular Voice att företag bör tala mer om sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Samtidigt är många av respondenterna skeptiska till vad som faktiskt sägs i ämnet. 53 procent tror att det är ett sätt att öka sin försäljning och att det enbart görs för att företagen tror att konsumenterna kräver det (48 procent) eller för att ”alla andra” gör det (40 procent).
Det finns dock en gemensam nämnare som kan minska misstron – ökad transparens. Lite fler än hälften av de tillfrågade (51 procent) ser det som viktigt att företag erkänner misstag och felaktigheter. Respondenterna vill också gärna se:
– Ibland kan man få intrycket att det finns en informationströtthet hos dagens konsumenter och att företagens miljö- och hållbarhetsarbete inte är lika viktigt längre. Men i Circular Voice framgår att det är tvärtom – man vill veta mer. Transparens och öppenhet som rör utmaningar och problem ger mer trovärdighet än att försöka framställa sig som felfria. Konsumenterna förstår att det är ett svårt arbete och förlåter misstag, om de kommuniceras och förklaras. Vill man att konsumenterna ska göra aktiva och hållbara val, krävs att de tror att sådana val faktiskt gör skillnad, säger Gisela Lindstrand, Head of Sustainability, Brand & Communications på Stena Metall.
Om undersökningen:
5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige Norge, Danmark, Finland och Polen har deltagit i undersökningen som genomfördes av Ipsos i maj 2024. I Sverige deltog 1 000 konsumenter.
Bilagor:
Varför tror du att företag talar så mycket om miljö- och hållbarhetsfrågor i dag?
Total | 18–30 år | 31–40 år | 41–50 år | 51–65 år | |
Det är reklam för att kunna sälja mer | 53% | 46% | 51% | 55% | 59% |
För att de tror att konsumenterna kräver det | 48% | 41% | 51% | 46% | 52% |
För att “alla andra” gör det | 40% | 44% | 39% | 41% | 37% |
För att de måste av legala skäl | 31% | 28% | 32% | 33% | 30% |
För att de genuint vill göra skillnad | 21% | 27% | 21% | 17% | 19% |
För att de är stolta över sitt arbete | 17% | 21% | 19% | 14% | 14% |
Annat | 1% | 1% | 2% | 1% | 1% |
Osäker/vet ej | 6% | 5% | 6% | 5% | 7% |
Borde företag kommunicera mer eller mindre om miljö och hållbarhet för att du ska lita på dem?
Total | |
De borde kommunicera mycket mer | 24% |
De borde kommunicera lite mer | 32% |
De borde kommunicera lite mindre | 8% |
De borde kommunicera mycket mindre | 3% |
Min tillit skulle inte förändras oavsett om de kommunicerar mer eller mindre | 22% |
Osäker/vet ej | 11% |
Vad är viktigast för att du ska lita på företagens miljö- och hållbarhetsinformation?
Total | 18–30 år | 31–40 år | 41–50 år | 51–65 år | |
Att de erkänner misstag och felaktigheter | 51% | 51% | 51% | 51% | 51% |
Att hållbarhetsarbetet är en del av affärsidén | 30% | 27% | 30% | 29% | 32% |
Att de investerar i projekt eller initiativ som främjar klimat och miljö | 37% | 36% | 36% | 40% | 36% |
Att de redovisar bevis på vad deras miljö- och hållbarhetsarbete leder till | 50% | 47% | 53% | 45% | 55% |
Att de har trovärdiga talespersoner | 21% | 27% | 17% | 15% | 22% |
Att de kommunicerar sitt arbete via marknadsföring och reklam | 18% | 24% | 20% | 11% | 15% |
Att de använder sig av existerande miljömärkningar | 35% | 33% | 37% | 35% | 37% |
Att de låter sig granskas av utomstående experter | 53% | 46% | 52% | 52% | 60% |
Att de omskrivs positivt i media | 16% | 22% | 17% | 15% | 12% |
Annat | 2% | 3% | 3% | 1% | 1% |
Jag litar inte på företags miljö- och hållbarhetsarbete vad de än gör | 6% | 3% | 6% | 9% | 7% |
Presskontakt
Åsa Ahlgren Berndtson, kommunikationschef, Stena Recycling Sverige, Mobil: +46 723 70 10 47, asa.ahlgren.berndtson@stenarecycling.se
Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet skapar vi långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.
Marknadsnyheter
Högpotent cannabis kan påverka DNA och signalera psykosrisk
Forskare vid King’s College London har upptäckt att användning av högpotent cannabis (med THC-halt över 10 %) lämnar unika spår i DNA, vilket kan kopplas till ökad risk för psykos. Studien, publicerad i Molecular Psychiatry, är den första att visa hur frekvent cannabisbruk påverkar DNA-metylering, en process som förändrar geners funktion utan att ändra DNA-sekvensen.
Resultaten visade att de som ofta använder högpotent cannabis uppvisar förändringar i gener relaterade till energiproduktion och immunsystemet, särskilt genen CAVIN1. Dessa förändringar kan kopplas till en ökad sårbarhet för psykos, vilket öppnar möjligheter för framtida blodprov som kan identifiera riskindivider.
Källa: news-medical
Marknadsnyheter
Truecallers valberedning inför årsstämman 2025
Följande representanter för Truecaller AB:s största aktieägare per 30 september 2024, kommer tillsammans med styrelsens representant Alan Mamedi, att ingå som ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2025.
- Kamjar Hajabdolahi, utsedd av Nami Zarringhalam
- Sven Törnkvist, utsedd av Alan Mamedi
- Mattias Lampe, utsedd av Peak XV
Truecaller AB:s årsstämma kommer att hållas fredagen den 23 maj 2025 i Stockholm.
Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till investors@truecaller.com, senast den 31 januari 2025.
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.
Marknadsnyheter
Ramlösa shipping (publ) bjuder in till presentation av kvartalsrapport juli-september 2024 den 26 november 2024, kl. 9:30
Tisdagen den 26 november publicerar Ramlösa shipping AB (publ) sin delårsrapport för perioden juli-september 2024. Med anledning av detta bjuder Ramlösa Shipping in till en digital presentation via Teams där vd Stefan Norrsell kommer kommentera resultatet och svara på frågor, tillsammans med Magnus Granander styrelseledamot och CFO Fredrik Stenberg.
Rapporten kommer att finnas tillgänglig på: https://www.ramlosashipping.se/investerare/rapporter/
Presentationen inleds kl. 9.30 och hålls på svenska.
Föranmälan krävs och görs till elin.eriksson@skillscorp.se
För ytterligare information, vänligen kontakta
VD Stefan Norrsell
Email: stefan.norrsell@ramlosashipping.se
Telefon: 070 -256 15 03
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke