Marknadsnyheter
Stora Coop Bromma har årets förbutik 2024

I stark konkurrens med Ica Maxi Alingsås och Stora Coop Härnösand har Stora Coop Bromma vid Dagligvarugalan utsetts ha Årets Förbutik 2024.
– Det känns fantastiskt att vårt kundflödesteam och förbutik blir uppmärksammat på detta sätt. Att varje dag uppleva kundernas glädje och uppskattning är den största bekräftelsen vi kan få, men att också tilldelas branschens finaste utmärkelse för våra insatser är verkligen ett kvitto och bekräftelse på att vi satsat rätt. Allt ljus ska hamna på vårt fantastiska kundflödesteam. Tusen tack till er!, säger Fredrick Löf butikschef Stora Coop Bromma.
Juryns motivering lyder: Vinnaren har skapat en förbutik med kundupplevelsen i fokus. Med välkomnande atmosfär och stort engagemang bjuds det på minnesvärda upplevelser – från spelhändelser till festliga event. Den höga servicenivån inspirerar både kunderna och resten av branschen!
Stora Coop Brommas kundflöde-team från vänster till höger: Zandra Asterhag säljchef kundflöde, Els-Mari Nilsson försäljningsledare kundflöde, Anneli Nyman säljare och William Heinze säljare. Foto: Fri Köpenskap
Åtta frågor till Zandra Asterhag, säljchef kundflöde och Els-Mari Nilsson, försäljningsledare kundflöde på Stora Coop Bromma
Hur känns det att vinna detta pris?
– Det känns stort. Tacksamt att vi i kundflöde uppmärksammas för det arbete vi gör.
Varför vinner Stora Coop Bromma Årets Förbutik 2024?
– Vi vågar sticka ut. Vi vill skapa en upplevelse för kunden i hela butiken. Både innan, under och efter kundens köpupplevelse.
Vad gör Stora Coop Bromma annorlunda än konkurrenterna? Vad är filosofin kring förbutiken?
– Vår vision och filosofi är att alla i vårt flöde ska kunna arbeta på samtliga stationer för att öka kunskapen. Vi är duktiga på att dela med oss av kunskapen vi besitter. Vi har en mångfacetterad personalgrupp, där vissa arbetat 20+ år och andra i 6 månader men allas kunskaper och erfarenheter är minst lika viktiga.
Varför är en bra förbutik viktig?
– En bra förbutik är viktig för att förlänga köpupplevelsen och servicen i butiken.
Är Stora Coop Brommas förbutik uppskattad av kunderna och i så fall varför?
– Ja, många stamkunder känner sig trygga med vår personal. En del vill komma och prata av sig medan andra bara vill förlänga sitt köp i form av tobak, spel eller kanske ett presentkort i farten på väg till kalaset.
Vad bör en bra förbutik innehålla (service/utbud), hur bör den vara utformad och var bör den placeras?
– Det finns nog inget rätt eller fel på utformning eller placering. Se bara till vår förbutik, den är relativt liten och nästan lite undangömd. En bra förbutik ska innehålla personal som är innovativ och serviceinriktad. Låt personalen få lite fria händer, tro på din personal och deras kunskaper.
Vilka är planerna framåt för att utveckla Stora Coop Brommas förbutik?
– Vi har många idéer för hur vi vill driva förbutiken vidare för att öka servicegraden till ytterligare nivå. Mer om det får vi lov att återkomma med.
Vilka tips vill ni ge andra som också vill skapa en uppskattad förbutik?
– Dela med er av er kunskap. Vissa medarbetare har trav som intresse medan andra har fotbollsintresse. Viktigaste är att ni vågar sticka ut. Våga göra event för kunden utanför kassalinjen. Våga satsa på servicen, anpassa er efter era kunder och er marknadsandel. Allt mynnar ut i personalen. Trivs de och känner sig fria i sin yrkesroll så tror vi att allt annat löser sig.
Om juryn och bedömningskriterierna
I juryn för Årets Förbutik satt: Amanda Herrström, Trade Marketing Specialist ATG, Annika K Pedersen Chef Fältsälj Svenska Spel, Tobias Vinblad Försäljningschef Intrx och ordförande Jacob Gündüz Säljare Fri Köpenskap. Juryn bedömde följande: Vinnaren av Årets förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken. Medvetenhet om förbutikens betydelse för butikens lönsamhet Hög servicegrad och engagemang Inspirerande – lockar till impuls- och merköp Helhetsintryck Sortiment och utbud.
För ytterligare information, kontakta:
Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Butiker & Stormarknader AB
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se
Om Coop Butiker & Stormarknader
Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Föreningen Coop Östra, som med fler än 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker—stormarknader
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke