Marknadsnyheter
Trender från streamingåret 2024: Sverige sticker ut i global undersökning
Bland svenska hushåll planerar 37 procent att avsluta sina streamingabonnemang, jämfört med det globala snittet på 29 procent. Nära hälften av svenskarna är beredda att betala mer för en streamingtjänst som samlar allt på en plattform och en av tre svenskar är intresserade av reklamfinansierade abonnemang. Det visar en omfattande global undersökning från EY där 2 500 svenskar deltog.
Ökade levnadskostnader kopplade till inflation och sämre konjunkturläge fortsätter att påverka svenskarnas konsumtion av streamingtjänster under 2024. Enligt EY:s undersökning Decoding The Digital Home Study 2024 planerar 37 procent av de svenska hushållen att avsluta eller har avslutat en prenumeration under det senaste året. Det kan jämföras med det globala snittet på 29 procent. Undersökningen baseras på svar från 20 000 hushåll i tio länder, varav 2 500 respondenter i Sverige.
Även om antalet som planerar att säga upp sina abonnemang har minskat något jämfört med föregående år, från 42 till 37 procent, sticker Sverige ut i undersökningen. Varannan svensk, 50 procent, tycker dessutom att det finns för många streamingtjänster att välja mellan på marknaden.
– Julen är en högtid också för film, serier och tv-program under lediga dagar. Streamingmarknaden i Sverige är dock mer pressad än i andra länder. Svenskarna upplever att tjänsterna är dyra och konsumenterna är inte trogna, utan byter gärna leverantör beroende på vilket innehåll som är mest intressant, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.
Pris viktigast i ett alltmer komplext streaminglandskap
Enligt undersökningen påverkar faktorer som differentiering och enkelhet svenskarnas inställning till streamingtjänster. Den främsta orsaken till att svenska hushåll säger upp streamingtjänster är kostnadsbesparingar. Det uppger 53 procent av svenska respondenter i undersökningen. Även om priset är den viktigaste faktorn vid val av streamingtjänst, visar undersökningen att svenska hushåll är intresserade av nya typer av paket och erbjudanden.
– Två trender utmärker streamingåret 2024. För det första önskar konsumenterna en samlad plattform, vilket kan ses som en reaktion på att hushållen behöver ha många olika abonnemang för att få det innehåll de vill ha. För det andra satsar aktörer på reklamfinansierade abonnemang för att skapa fler intäktskällor och kunna erbjuda ett billigare alternativ för hushåll med åtstramade ekonomier, säger Charlotta Kvarnström.
I Sverige kan 44 procent tänka sig att betala mer för en streamingtjänst som samlar tv, video och innehåll på en plattform, en ökning från 36 procent 2023. Medan 27 procent är villiga att betala för ett premiumabonnemang för att kunna streama TV utan reklam. Bland svenska hushåll kan också 32 procent acceptera reklam för att sänka månadskostnaden på streamingtjänster, något lägre än det globala snittet på 43 procent.
– Undersökningen visar att aktörer möter splittrade behov inom olika segment framöver. Partnerskap och paketering är fortfarande viktigt för att vinna nya kunder, men kundnöjdhet och lojalitet kräver en djupare förståelse för förändrade attityder och förväntningar. Telekomoperatörer och streamingplattformar som återspeglar detta i sina erbjudanden kan skapa en kraftfull hävstångseffekt, säger Charlotta Kvarnström.
Om rapporten Decoding The Digital Home Study
EY genomför årligen undersökningen för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Onlineundersökningen som genomfördes av Bonamy Finch STRAT7 omfattar 20 000 hushåll i tio länder: USA, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz och Sverige. Årets undersökning genomfördes under juli och augusti 2024. 2 500 hushåll i Sverige deltog i undersökningen.
För mer information, kontakta:
Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn, 070-663 3020, charlotta.kvarnstrom@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com
Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.
EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 30.12.2024
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
30.12.2024 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 30.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
145 435 |
10,48 |
1 524 813,26 |
XSTO |
114 824 |
10,49 |
1 204 877,37 |
XCSE |
28 388 |
10,49 |
297 655,75 |
Summa |
288 647 |
10,49 |
3 027 346,38 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4657 och DKK till EUR 7,4592
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 2 428 416 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Återköp av aktier i MTG under vecka 52, 2024
Under perioden 23 december till 27 december 2024 har Modern Times Group MTG AB (publ) (LEI-kod 549300E8NDODRSX29339) (“MTG”) återköpt sammanlagt 34 649 egna aktier av serie B (ISIN-kod: SE0018012494) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört.
Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 5 789 385 aktier till ett sammanlagt belopp om högst 400 miljoner kronor som MTG tillkännagav den 16 maj 2024. Återköpsprogrammet löper från den 17 maj 2024 och fram till 30 april 2025 och genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att leverera värde till aktieägare och att optimera kapitalstrukturen. Avsikten är att MTG:s aktiekapital ska nedsättas genom en indragning av återköpta aktier.
Aktier av serie B i MTG har återköpts (i kronor) enligt följande:
Datum | Aggregerad daglig volym (antal aktier) | Viktat genomsnittspris per dag (SEK) | Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK) | ||
23/12/2024 | 21 383 | 94,3793 | 2 018 112,57 | ||
24/12/2024 | 0 | 0 | 0 | ||
25/12/2024 | 0 | 0 | 0 | ||
26/12/2024 | 0 | 0 | 0 | ||
27/12/2024 | 13 266 | 95,5065 | 1 266 989,23 |
Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för MTG:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår MTG:s innehav av egna aktier per den 27 december 2024 uppgår till 3 661 581 B-aktier och 6 324 343 C-aktier. Det totala antalet aktier i MTG uppgår till 128 310 627. Antalet egna B-aktier som innehas av MTG och det totala antalet aktier i MTG återspeglar indragningen av 3 358 100 B-aktier den 5 augusti 2024.
Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.
För mer information:
Anton Gourman, VP Communications and IR
Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com
Om MTG
MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och midcore-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.
Marknadsnyheter
Tangiamo licensierar PAM-system till Manserio för 11,5 MSEK och ingår strategiskt partnerskap
Göteborg, Sverige – 30 december 2024 – Tangiamo Touch Technology AB (”Bolaget”) har ingått ett licensavtal med Manserio Holding Ltd (”Manserio”) avseende Bolagets PAM-system (Player Account Management). Köpeskillingen för licensen uppgår till cirka 11,5 MSEK (1 MEUR) och kommer att regleras genom ett aktiebyte, vilket resulterar i att Bolaget förvärvar en 50-procentig ägarandel i Manserio.
Avtalet utökar Bolagets verksamhet till iGamingsektorerna B2C och B2B/B2C Managed Services. Manserio kommer att bedriva verksamheten under sina egna regulatoriska iGaming-licenser för att tillhandahålla B2C- och B2B2C- iGaming-tjänster (White Label), tillsammans med B2B-tekniklösningar och Managed Services för operatörer på tillväxtmarknader.
”Partnerskapet med Manserio innebär en strategisk expansion av vår tekniska kapacitet inom onlinespel-sektorn. Transaktionen ligger i linje med vår tillväxtstrategi och ger oss flera intäktsströmmar genom teknikutveckling, operativ vinstdelning och aktieinnehav”, säger Chris Steele, VD för Tangiamo.
Avtalet etablerar tre primära intäktsströmmar för Bolaget. Genom sin roll som Manserios partner för teknikutveckling kommer Bolaget att erhålla löpande utvecklingsavgifter för underhåll och förbättring av plattformen, med en beräknad intäkt under första året på ett minimum av cirka 2 MSEK (180 KEUR). Som 50-procentig aktieägare kommer Bolaget att ha rätt till vinstutdelning från Manserios verksamhet. Dessutom förväntas en affärsexpansion i Manseros verksamhet öka bolagsvärdet.
Manserios planerade implementering för 2025 kommer att inledas med att etablera B2B-verksamhet och PAM-lösningar under första halvåret. Under andra kvartalet kommer de första B2B-kasinovarumärkena att lanseras, följt av introduktionen av ett eget spelvarumärke under andra halvåret 2025. Detta stegvisa tillvägagångssätt syftar till att säkerställa operativ stabilitet vid varje steg av marknadsinträdet. Manserio rapporterar också pågående diskussioner med potentiella strategiska partners avseende B2B-tjänster, inklusive teknisk infrastruktur och operationellt stöd. Dessa partnerskap är strukturerade för att inkludera intäktsdelningsarrangemang med licens- och driftskomponenter.
Om Manserio Holding Ltd.
Manserio Holding Ltd är en teknikdriven iGaming-operatör som tillhandahåller B2C- och B2B-lösningar för onlinespelmarknaden. Manserios organisation består av ett erfaret operations- och marknadsföringsteam som utnyttjar teknik och operativ expertis för att leverera omfattande speltjänster, inklusive white label-lösningar och managed services, under full regelefterlevnad. Mer information om Manserio finns på www.manserio.com.
Denna information är sådan som Tangiamo Touch Technology AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-30 16:30 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Chris Steele, VD
Email: chris.steele@tangiamo.com
Tel: +46 70 978 1081
Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag baserat i Göteborg. Bolaget är ledande inom utveckling av avancerad teknologi för både landbaserade och digitala spel, inklusive sensorteknologi, visuell identifiering och AI-baserade system för spelindustrin. Genom ett förvärv av Trustplay har Tangiamo expanderat till iGaming-sektorn och erbjuder nu en omfattande plattform för både landbaserade kasinon och online-operatörer. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.com. Bolagets aktie (TANGI) handlas på NGM Nordic SME.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke