Marknadsnyheter
Benjamin Dousa (M): “Det hade syresatt politiken”
I september förra året utsågs Benjamin Dousa till ny bistånds- och utrikeshandelsminister och därmed svenska näringslivets röst ute i världen. När han gästade Digitala Influencer-podden gav han sin syn på vikten av ett innovationskraftigt och framåtlutat svenskt företagande.
– Man ser på Sverige på ett väldigt positivt sätt. Man vet att vi är världsledande, man vet att vi ligger långt fram innovationsmässigt, den gröna omställningen men också att svenska företag ofta tar med sig svenska värderingar och en svensk syn på alltifrån corporate governance till jämställdhet till platta organisationer och det vill man också få in i länderna, säger ministern i poddavsnittet.
Med sin ministerportfölj reser Benjamin Dousa jorden runt och träffar kollegor, företag och potentiella internationella samarbetspartners. Den för några år sedan så omtalade Sverigebilden är ett av verktygen som öppnar dörrar och intresserar de han träffar.
– När jag träffar andra biståndsministrar från andra länder eller utrikesministrar från länder där vi har ett stort omfattande biståndsengagemang, då tänker man ju så här, ja men då kommer nog 99 procent av mötet handla om just bistånd och pengar från Sverige. Men ofta handlar de mötena till stor del om att ”vi vill ha fler svenska företag på vår marknad, kan du hjälpa oss att få hit fler svenska företag”.
I podden pratar Dousa om svenskt företagande, bland annat lyfter han fram den inhemska konkurrenskraften som en styrka internationellt. Svenska företag tvingas accelerera sin innovationskraft och den gröna omställningen för att ens slå på hemmaplan – något som sedan blir till en USP globalt.
– Vi har så pass hård konkurrens här så det kräver att man är väldigt långt i framkant, säger ministern och pekar ut fler fördelar med svenskt näringsliv:
– Det är relativt lätt, jag vill såklart att det ska bli ännu lättare att starta företag i Sverige. Det kan vara ganska svårt ibland att växla upp och växa företaget, där borde regeringen och där ska regeringen göra det lättare. Vi har ett väldigt välfungerande ekosystem med investerare. Alltifrån affärsänglar som verkligen tar sig an högriskprojekt till venture capital-bolag till riskkapitalbolag.
Själv tog sig Benjamin Dousa fram som ett mittenalternativ inom MUF, Moderata ungdomsförbundet. Hans förmåga att ena falangerna inom ungdomsförbundet gjorde att han 2016 valdes som ordförande, en post han hade till och med 2020. Därefter har han verkat inom näringslivet.
Lärdomarna därifrån är några han gärna ser att andra kollegor hade delat.
– Jag tror att det borde vara åt båda hållen. Jag brukar uppmuntra många näringslivsföreträdare som jag träffar att ”ni borde ju också kandidera till kommunfullmäktige eller ställa upp i ett riksdagsval”. Gå med i ett parti oavsett vilket parti. Det hade syresatt politiken, gett den konkurrens men också bidragit till nya infallsvinklar, säger Benjamin Dousa.
Digitala Influencer-podden släpps på torsdagar och finns där poddar finns.
_______________________________
Fredrik Erlandsson
Kommunikatör
0703456423
fredrik.j.erlandsson@consid.se
Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har 43 kontor i sex länder; Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyskland och Finland. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, 2023 omsatte företaget strax över 2,56 miljarder och har runt 2000 anställda. Läs mer på www.consid.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Ovako investerar 6 miljoner euro i modernisering av svarvlinje
Ovako stärker sin position inom stålindustrin genom en stor investering på över 6 miljoner euro för att modernisera sin huvudsakliga Bright Bar-anläggning i Hällefors. Moderniseringen, som äger rum 2024–2026, kommer att förbättra produktionseffektiviteten, höja kvaliteten och säkra företagets långsiktiga konkurrenskraft.
Investering i framtiden
Under sommaren 2024 uppgraderade Ovako sin verksamhet med ny utrustning för kapning, fasning och fräsning. Den toppmoderna maskinparken ersätter äldre utrustning och gör det möjligt för Ovako att hantera all bearbetning internt, vilket minskar onödig hantering och transportrelaterade risker.
”Dessa uppgraderingar effektiviserar verksamheten och möjliggör samtidigt att vi kan leverera ännu högre kvalitet till våra kunder,” säger Filip Gran, sektionschef.
Den nya utrustningen, utvecklad i samarbete med pålitliga partners som MAIR Research, Svizza och Caverion, har noggrant testats för att uppfylla höga prestandastandarder.
En ny skalsvarv 2026
Med utgångspunkt i framgången med uppgraderingarna 2024 har Ovako godkänt en stor investering i en ny skalsvarv, som planeras vara i drift 2026, för att förbättra anläggningens kapacitet. Denna nästa fas av modernisering kommer att utöka produktsortimentet, vilket gör det möjligt för Ovako att erbjuda diametrar upp till 130 mm, samt ytterligare förbättra produktivitet och kvalitet.
”Denna investering förstärker vår position som ledare inom Bright Bar-produktion. Den säkerställer att vi förblir konkurrenskraftiga samtidigt som den öppnar nya möjligheter för tillväxt,” säger Mikael Haraldsson, produktionschef för Bright Bar.
Engagemang för hållbarhet och innovation
Med dessa investeringar bekräftar Ovako sitt engagemang för hållbarhet och innovation. Genom att modernisera sin svarvade stångverksamhet strävar företaget efter att minska interna transporter, öka effektiviteten och minska sin miljöpåverkan.
Rickard Qvarfort, affärsområdeschef för BU Hofors-Hellefors, betonar den kritiska betydelsen av Bright Bar-produktionsflödet för Ovakos lönsamhet. ”De senaste investeringarna säkrar inte bara framtida verksamheter utan stärker också Ovakos position inom den globala stålindustrin,” avslutar Rickard.
För kontakt:
Mikael Haraldsson, Produktionschef Bright Bar
mikael.haraldsson@ovako.com
Tel: +46 591 601 01
Saiva Zalkalns Director and Head of Group Communications +46 (0) 8 622 13 17saiva.zalkalns@ovako.com
Marknadsnyheter
Det svåra arbetsmarknadsläget bromsar upp återhämtningen på bostadsmarknaden
I höstas förutspådde Jukka Rantanen, verkställande direktör för Sb-Hem, och Henna Mikkonen, chefsekonom inom Sparbanksgruppen, att priserna på begagnade bostäder i Finland kommer att öka med i genomsnitt 3,5 procent i år. Nu i början av året har de justerat ned sin prisprognos till tre procent. Det fortsatt svaga konsumentförtroendet till följd av det svåra arbetsmarknadsläget, stigande arbetslöshet och strejkhot, fortsätter att bromsa upp bostadsmarknaden och den förväntade ökningen av bostadspriserna.
– Under de sista månaderna förra året ledde det försämrade sysselsättningsläget till att konsumenternas förtroende och avsikter att köpa bostad minskade. Det svåra arbetsmarknadsläget, stigande arbetslöshet och flera strejker som väntas i början av året skapar osäkerhet i privathushållen. Som ett resultat av detta har konsumenternas förtroende legat kvar på en låg nivå. Återhämtningen på bostadsmarknaden kommer inte riktigt att ta fart igen förrän konsumenternas förtroende har stärkts, säger Jukka Rantanen, verkställande direktör för Sb-Hem.
– Tillsammans med Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen har vi justerat ned vår prisutvecklingsprognos för i år från 3,5 procent till 3 procent. Tillväxtprognosen för antalet affärer med begagnade bostäder i år förblir oförändrad, det vill säga 8–10 procent.
– Nu ser det ut som att det här året kommer att få en långsam start, precis som förra året. Första kvartalet är svårt när det gäller antalet affärer, även om det troligen blir något bättre än förra året. Under det andra kvartalet förväntas handeln ta fart. För att nå vår prognos över antalet bostadsaffärer måste bostadsförsäljningen under andra kvartalet ligga på plus, och mot slutet av året måste det positiva resultatet vara ännu mer påtagligt, säger Rantanen.
Privathushållens investeringsbostadslån har börjat öka försiktigt
– De senaste månadernas ökning av privathushållens investeringsbostadslån talar för en uppgång i bostadsförsäljningen. Jag tror också att den sänkta räntenivån kommer att ha en positiv inverkan på marknadsutvecklingen. Sänkningen av de korta räntorna väntas dessutom fortsätta i år, även om den största sänkningen sannolikt ligger bakom oss. Det är dock tydligt att konsumenternas förtroende måste stärkas innan antalet bostadsaffärer börjar öka i snabbare takt. Konsumenternas försiktighet är förståelig, säger Henna Mikkonen, chefsekonom inom Sparbanksgruppen.
– I det stora ekonomiska sammanhanget har återhämtningen redan börjat. Den offentliga konsumtionen och exporten ökar, men den privata konsumtionen, som går hand i hand med bostadsmarknaden, är fortsatt låg. Jag tror att även den kommer att börja öka i takt med att arbetsmarknadsläget blir lugnare och sysselsättningen förbättras.
Bostadsmarknaden gynnar nu förstagångsköpare
– Vår bostadsmarknad erbjuder nu utmärkta möjligheter särskilt för förstagångsköpare. Det finns gott om alternativ för dem, särskilt i fråga om mindre bostadstyper. I den nuvarande marknadssituationen har förstagångsköpare en annan frihet att välja och förhandla om köpvillkoren, jämfört med om de var tvungna att konkurrera om bostäderna med investerare. Än så länge är investerarna få, men det är bara en tidsfråga innan de blir aktivare, tror Rantanen.
– Finland är för närvarande en marknad för förstagångsköpare. Bostadspriserna och räntorna har sjunkit. Även om man kanske inte kan låna lika mycket som under nollränteperioden, är det nu möjligt att köpa en liknande bostad med mindre pengar. Utbudet av små bostäder är bra i hela Finland. Förstagångsköpare har nu också bättre möjligheter att välja var de vill bo.
Ta kontakt om du vill diskutera läget på bostadsmarknaden mer detaljerat med oss:
Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi
Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen
040 564 7918, henna.mikkonen@sparbanken.fi
Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har cirka 80 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi
Taggar:
Marknadsnyheter
Uppdatering om Minievaporatorn
PharmaLundensis bedriver för närvarande intensiv försäljning av Minievapaporatorn inom Cleantech Lund enligt två spår:
1. Direkt försäljning av maskiner till bolag som producerar kemiskt avfall som behöver tas om hand. Det finns 4582 företag i landet som är inregistrerade i Kemikalieinspektionens produktregistret: https://apps.kemi.se/foretagsregistret/ och det finns säkert tusentals bolag där Minievaporatorns kapacitet och prestanda skulle vara användbar. För hela Europa skulle det kunna röra sig om hundratusentals bolag. Genom att tillverka ett stort antal maskiner samtidigt kan priset på varje enhet hållas nere, vilket ger förutsättningar för en god vinst även med ett rimligt pris på maskinen.
2. Försäljning av hela Minievaporatorprojektet till stort företag. Vi för diskussioner om detta för närvarande. Ett annat alternativ skulle kunna vara att vi säljer en licens för att marknadsföra Minievaporatorn på vissa marknader. Jag upplever att deras intresse är betydande!
Sammanfattningsvis är vi övertygade om att Minievaporatorprojektet kommer att generera stora intäkter till PharmaLundensis, kanske redan under våren 2025, om vi väljer att sälja av Minievaporatorprojektet till ett stort företag.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke