Connect with us

Marknadsnyheter

Vidhance AB meddelar att försäljningschef lämnar sin tjänst

Published

on

Vidhance AB meddelar idag att Thomas Sporrong har sagt upp sig från sin tjänst som försäljningschef. Under uppsägningstiden kommer Sporrong successivt att överlämna sina arbetsuppgifter till befintlig personal.

Bolagets bedömning är att förändringen inte kommer att påverka det löpande försäljningsarbetet. Vi utvärderar hur vi bäst kan stärka vår försäljningsorganisation och anpassa den till framtida behov. Ytterligare information kan komma att kommuniceras vid ett senare tillfälle.

För mer information kontakta:

Nils Hulth, VD Vidhance AB (publ)
Telefon: +46708108070
Email: nils.hulth@vidhance.com

Om Vidhance AB

Vidhance AB, grundat 2007, är ett noterat ledande svenskt mjukvaruföretag som specialiserar sig på intelligent sensor-, data- och bildanalys för att förbättra videokvaliteten från rörliga kameror. Genom att kombinera banbrytande videoteknik med generativ AI, erbjuder Vidhance innovativa lösningar som förbättrar videoupplevelser för både konsumenter och professionella användare. Vidhances mjukvaruplattform är resultatet av mer än 15 års utveckling och innovation och har hittills integrerats i över 800 miljoner enheter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning bekräftar: Kvinnorna axlar rollen som familjens vardagskock

Published

on

By

Vem lagar köttfärssåsen och rör ihop de stuvade makaronerna? Och vem planerar veckohandlingen och ser till att fiskpinnarna hamnar i kundvagnen? I en ny Sifo-undersökning från ICA uppger fler än varannan kvinna som har en manlig partner att de står för både matlagning och planering i större utsträckning än sin partner.

– Att varje dag få ihop en god, näringsrik, men också snabblagad vardagsmåltid kräver både tid och tankekraft. Över hälften av svenskarna tycker det är svårt att hitta inspiration till vardagsmaten – och de som löser uppgiften är främst kvinnor, säger Malidza Larsson, vardagskock på ICA.

Undersökningen visar att 52 procent av kvinnorna uppger att de i störst utsträckning står för matlagningen till vardags, jämfört med deras manliga partner. 31 procent av kvinnorna uppger samtidigt att de lagar mat lika ofta som sin manliga partner. Bland männen med kvinnlig partner svarar 37 procent att de står för matlagningen i vardagen i större utsträckning än sin partner. När det är dags för helgens festmåltider blir matlagningen däremot oftare ett gemensamt projekt. Både män och kvinnor uppger i större utsträckning att de lagar mat lika ofta under helgen jämfört med till vardags (37 procent respektive 29 procent).

Tre tips – Malidzas bästa vardagsräddare

Över hälften av det tillfrågade, 57 procent, svarar att de kämpar med att hitta inspiration till vardagsmaten. Högt upp på önskelistan står enkla recept som går snabbt, då 47 procent tycker att det är viktigt att vardagsmaten är snabb och enkel att tillaga.

Malidzas tre bästa tips:

  • Spaghetti puttanesca är min bästa middagsrätt när vardagen är stressig. Den bygger på basvaror man ofta har hemma såsom pasta, konserverade tomater, oliver och kapris. Det är även en rätt som går snabbt att tillaga och som har mycket smak.
  • Låt råvaran guida dig. Utgå från en svinnhylla i mataffären eller om det finns något på extrapris som lockar. När du har bestämt dig för vilken råvara det blir så är det lättare att komma på vad du ska laga.
  • Ibland är halvfabrikat en räddare i nöden. Med färdigpanerad fisk kan man snabbt få ihop en god fisktaco. Se till att ha smakrika tillbehör hemma, med till exempel chilisåser och örter kan du ta fiskpanetterna till nya höjder. 

Undersökningens resultat i korthet: 

  • 52 procent av kvinnorna uppger att de i störst utsträckning står för matlagningen till vardags, jämfört med deras manliga partner. 35 procent av männen bekräftar detta och uppger att det är hans kvinnliga partner som i största utsträckning står för matlagningen till vardags.
  • Bland männen med kvinnlig partner svarar 37 procent att de står för matlagningen i vardagen i större utsträckning än sin partner. 
  • 63 procent av kvinnorna uppger att de i störst utsträckning planerar veckans matsedel, jämfört med deras manliga partner. 
  • 57 procent av svenskarna tycker att det är svårt att hitta inspiration till vardagens middagar.  
  • 70 procent av svenskarna anser att hemlagad mat är viktig under vardagen. 
  • 48 procent av svenskarna värderar näringsrika maträtter högt under vardagen.
  • 47 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att vardagsmaten är snabb och enkel att tillaga.
  • 53 procent av svenskarna anser att det är viktigt att äta vid matbordet under vardagsmiddagar. 
  • 29 procent av svenskarna uppger att de lagar vardagsmat lika ofta som sin partner. Motsvarande siffra för helgmaten är 37 procent. 

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA. Totalt består undersökningen av 1381 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen under perioden 30 september – 15 oktober 2024.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Image Systems affärsområde RemaSawco erhåller beställning från svenskt sågverk på drygt 1,7 MSEK

Published

on

By

RemaSawco har tecknat avtal med ett svenskt sågverk om leverans och driftsättning av en ny 3D-mätram för timmer i företagets sågverk. Ordervärdet uppgår till drygt 1,7 MSEK, kostnader för driftsättning tillkommer.

Avtalet som tecknats med RemaSawco AB omfattar leverans och driftsättning av mätramen RS-LogScanner3D i sågverkets mätstation för timmer samt ett supportavtal (SLA) på den högsta nivån.

Det totala ordervärdet uppgår till drygt 1,7 MSEK men kostnader för driftsättning tillkommer.

Leverans, installation och driftsättning är preliminärt planerat till våren 2025.

”Kunden har under många år använt sig av en äldre mätram från RemaSawco. Att valet nu återigen faller på RemaSawco när det är dags att modernisera ser vi som ett bra betyg på att våra produkter levererar enligt förväntan.”

Säger Emilien Saindon, VD RemaSawco

Frågor besvaras av:
Johan Friberg, VD, telefon 013-200 100, e-post johan.friberg@imagesystems.se 

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag som utvecklar och säljer mjukvara och system inom beröringsfri mätteknik. Verksamheten bedrivs i två affärsområden, RemaSawco och Motion Analysis, och kunderna finns inom ett stort antal branscher globalt. Koncernen har cirka 70 anställda i ett flertal länder. Huvudkontoret ligger i Linköping, Sverige. År 2023 omsatte koncernen 171 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap-lista. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lambi firar 60 år av mjuka val

Published

on

By

Pressmeddelande 2025-01-30

I år firar Metsä Groups affärsområde för mjukpapper, Metsä Tissue, att varumärket Lambi har försett svenska hem med mjukhet och kvalitet i 60 år. Jubileet markerar en viktig milstolpe på vår resa, som visar Lambis orubbliga ambition att producera förstklassigt mjukpapper som kommer från en värdekedja med betydande hållbarhetsåtaganden.     

För svenska konsumenter är Lambi synonymt med mjukhet, hög kvalité och lokal produktion. En studie* som genomfördes 2024 visar att mer än 40 procent av de svenska konsumenterna föredrar att köpa lokalt producerade mjukpappersprodukter. Lambi tillverkas i Metsä Tissues bruk i Mariestad och Småland av färskfiber som kommer från de nordiska skogarna. Dessa aktiva val återspeglar Metsä Groups åtaganden att bidra positivt till det lokala samhället och kontinuerligt investera i att minska miljöpåverkan genom hela värdekedjan.

Den unika och tidsbegränsade förpackningen som har tagits fram för Lambi sortiment ger fin synlighet i butikerna. Givetvis är det älskade lammet, Lambis symbol, i fokus. Den unika designen lanseras på produkterna toalettpapper 16-pack och hushållspapper 6-pack.

Jubileet är mer än ett firande, det manifesterar Lambis löfte om hög kvalité och mjukhet. Men även att ge konsumenterna större valmöjlighet. Lambi tillverkas lokalt. Råvaran färskfiber odlas i Norden och sedan produceras pappret av lokal arbetskraft i våra svenska bruk vilket utgör en viktig del av den lokala ekonomin.”, säger Katariina Kukkonen, Marketing Director, Nordics, Metsä Tissue.

För att visa vår tacksamhet så lanserar vi nu en ettårig utlottning. Varje månad under 2025 får en lycklig vinnare ett helt års förbrukning av Lambis mjukpappersprodukter. Konsumenter kan delta i utlottningen via vår förpackning och vår hemsida.

”Vi vill tacka våra kunder för att de gjorde det mjukaste valet redan för 60 år sedan och bjuder därför in dem att fira vårt älskade lamm tillsammans med oss”, avslutar Kukkonen.

För mer information om kampanjen och hur du deltar, besök Lambi eller följ oss på sociala medier.

*Studie: The importance of domesticity, Metsä Tissue, Sight Oy, Quantitative research in Sweden.

Ytterligare information: Katariina Kukkonen, Marketing Director, Nordic, Metsä Tissue och Joanna Linnermo, Communications Director, Metsä Tissue, tel. +358 40 5555868, joanna.linnermo[@]metsagroup.com

 

Metsä Tissue 
https://www.metsagroup.com/sv/metsatissue/

Metsä Groups affärsområde för mjukpapper och mat- och bakplåtspapper, Metsä Tissue, tillverkar hygienprodukter för hushåll och professionellt bruk, samt mat- och bakplåtspapper. Våra högkvalitativa lokalt producerade varumärken – Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin och SAGA – skapar en renare vardag. Vi främjar en kultur av mångfald, jämlikhet och inkludering. År 2023 uppgick vår försäljning till 1,3 miljarder euro och vi har cirka 2 500 anställda. Metsä Groups moderbolag, Metsäliitto Cooperative, ägs av cirka 90 000 finska skogsägare.

Följ Metsä Tissue: 

LinkedIn Instagram Facebook

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.