Connect with us

Marknadsnyheter

BioGaia AB: Bokslutskommuniké januari – december 2024

Published

on

FJÄRDE KVARTALET 2024

(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges).

  • Nettoomsättningen uppgick till 364,8 (297,8) miljoner kronor, en ökning med 67,1 miljoner kronor, eller 23 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 24 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 270,3 (220,0) miljoner kronor, en ökning med 23 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 24 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 91,7 (76,4) miljoner kronor, en ökning med 20 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 21 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 155,1 (144,9) miljoner kronor, en ökning med 10,3 miljoner kronor (7 %). Det förekom inga jämförelsestörande poster i kvartalet.
  • Rörelseresultatet ökade med 28 % till 103,4 (80,5) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 28 % (27 %).
  • Det förekom inga jämförelsestörande poster i kvartalet.
  • Resultat efter skatt uppgick till 81,9 (67,4) miljoner kronor, en ökning med 22 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,81 (0,67) kronor före och efter utspädning[1].
  • Kassaflödet uppgick till 99,3 (100,2) miljoner kronor.
  • Likvida medel uppgick den 31 december 2024 till 1 224,0 (1 544,2) miljoner kronor.
     

Väsentliga händelser fjärde kvartalet 2024

Den 4 november meddelade BioGaia att Anatom Holding AG, ett investmentbolag baserat i Schweiz, har förvärvat 4 979 813 B-aktier i BioGaia AB efter utträdet från fonden EQT Public Value.

Den 5 december meddelade BioGaia lanseringen av BioGaia Gastrus PURE ACTION, en clean label-produkt med dubbel styrka och FODMAP-vänlig probiotika, utvecklad för att stödja personer med känsliga magar.
 

JANUARI – DECEMBER 2024
 

(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges).

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 422,7 (1 296,5) miljoner kronor, en ökning med 126,2 miljoner kronor, eller 10 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 11 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 1 093,3 (1 013,5) miljoner kronor, en ökning med 8 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 9 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 321,3 (275,2) miljoner kronor, en ökning med 17 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 18 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 607,4 (507,1) miljoner kronor, en ökning med 100,3 miljoner kronor (20 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 9 % till 553,1 (505,9) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet minskade med 4 % till 423,4 (443,1) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 30 % (34 %).
  • Justerat rörelseresultat ökade med 8 % till 477,6 (444,2) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 34 % (34 %).
  • Jämförelsestörande poster omfattar främst en nedskrivning hänförlig till förvärvet av MetaboGen om 51,2 miljoner kronor. Vidare omfattar jämförelsestörande poster även domstolskostnader i samband med avslutandet av distributionsavtalet i Italien om 2,1 miljoner kronor.
  • Resultat efter skatt uppgick till 351,4 (365,4) miljoner kronor, en minskning med 4 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 3,48 (3,62) kronor före och efter utspädning[1].
  • Kassaflödet uppgick till -330,6 (66,6) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 696,8 (292,8) miljoner kronor.
  • Styrelsen föreslår att den kommande årsstämman den 7 maj 2025 godkänner en ordinarie utdelning i enlighet med policyn om 1,95 (1,90) kronor per aktie, plus en extra utdelning om 4,95 (5,00) per aktie, vilket ger en total utdelning om 6,90 (6,90) kronor per aktie, motsvarande 698,0 (696,8) miljoner kronor.
  • Styrelsen föreslår vidare en avsättning till Stiftelsen för att förebygga antibiotikaresistens om 5,0 (4,4) miljoner kronor.
     

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång 2024
 

Den 16 januari meddelade BioGaia att bolaget hade avslutat distributionsavtalet med sin partner i Frankrike för att i stället bedriva direktförsäljning.

Den 4 februari meddelade BioGaia att resultaten för fjärde kvartalet skulle överträffa marknadens förväntningar.
 

[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 17 i den fullständiga rapporten.

VD HAR ORDET

Ytterligare ett år med stark tillväxt

Under mitt första år på BioGaia har jag upplevt styrkan i bolagets affärsplattform och distributionsnätverk, bolagets mycket goda anseende i den medicinska världen och styrkan i BioGaias varumärke. Jag ser möjligheter och utmaningar, liksom vägen framåt för att upprätthålla en fortsatt stark tillväxt på lång sikt. 2024 har varit ett dynamiskt år som har gett mycket, och även ett år då vi har skapat nya tillväxtmöjligheter för verksamheten.

När vi stänger böckerna för 2024 kan vi stolt säga att vi har uppnått ytterligare ett år av stark tillväxt, där alla regioner redovisar positiva resultat. Detta trots externa ekonomiska och geopolitiska utmaningar, liksom annan global osäkerhet. Nettoomsättningen för 2024 uppgick till 1 422,7 miljoner kronor, motsvarande en stabil ökning på 10 % jämfört med föregående år. Justerat för valutaeffekter var ökningen var 11 %. För fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 364,8 miljoner kronor, en ökning om 23 % (24 % exklusive valutaeffekter) och en rörelsemarginal på 28 % (27 %). Viktigt att notera är att vi har upprätthållit stabila rörelsemarginaler samtidigt som vi fortsätter investera i att expandera vår direktdistributionsverksamhet till över 30 % av försäljningen, vilket förstärker grunden för en hållbar tillväxt.

Ökat intresse för våra vuxenprodukter med fortsatt styrka i vårt segment för barnhälsa

Segmentet barnhälsa uppvisade en stabil tillväxt med en ökning på 8 % under året, där både Protectis droppar och Protectis tuggtabletter ökade.  Vårt segment vuxenhälsa ökade med 17 % med enastående resultat för våra produkter Prodentis och Gastrus tabletter. Inom vuxenverksamheten kommer vi att fortsätta fokusera på områdena maghälsa och munhälsa där vi ser en ökad möjlighet till marknadspenetration för våra produkter.

Tillväxt i regionerna med ett starkare resultat i APAC och Americas

Under 2024 uppnådde vi en betydande tillväxt inom e-handel på de flesta av våra viktigaste marknader. I USA levererade vi utmärkta resultat och ett stabilt genomförande under kvartalet och för året, trots utmaningar till följd av att Nestlé upphörde med licensieringen av BioGaias produkt (Baby Drops) under 2023. I Kanada har vår e-handel också noterat en betydande tillväxt, särskilt genom Amazon. Vi har sett en stark uppgång i försäljningen av Prodentis i Kanada under hela året och under kvartalet.

I APAC-regionen driver vi på ett liknande sätt e-handeln genom effektiv digital marknadsföring och framgångsrika kampanjer, särskilt i Sydkorea och Kina. Vi lanserade med framgång våra direktmarknader i Australien och Nya Zeeland, och på knappt ett halvår har de redan rönt framgångar. Protectis droppar finns nu tillgängliga på större apotek och i livsmedelsbutiker, och deras bevisade effekt och säkerhet har tagits väl emot av läkare och barnmorskor.

Latinamerika redovisade goda resultat för fjärde kvartalet med stöd av en ökad försäljning i Brasilien, tack vare effektiva produktlanseringar och ökat arbete med marknadsföring. Generellt har region Latinamerika uppnått tvåsiffrig tillväxt både för kvartalet och året.

Region Europa, Mellanöstern och Afrika uppnådde en stark tillväxt under kvartalet och en lägre tillväxt under året, trots utmaningarna som kvarstår på vissa marknader. I Italien har vi upplevt förseningar i övergången avseende vår lokala distributör, Recordati, och en ökning av konkurrensen på den lokala marknaden. Vi har nu tagit fram en tillväxtplan i samarbete med vår italienska partner och är i full gång med att genomföra den. I Frankrike avslutade vi nyligen vårt distributionsavtal med vår lokala samarbetspartner och förbereder oss för att bedriva verksamheten direkt senare i år. Storbritannien fortsätter växa, med utökad distribution till grossister och apotek som Boots. Finland växer starkt och tar marknadsandelar – vi är marknadsledande inom probiotiska droppar för spädbarn och maghälsa.

Gastrus uppvisar effektiv minskning av IBS-symtom

Vi har under året publicerat kliniska studier som visar att vår produkt inom maghälsa, Gastrus, en kombination av två L. reuteri-stammar, på ett effektivt sätt kan förbättra symtomen på IBS (irritable bowel syndrome). En studie som genomfördes i Mexiko och Chile med 140 deltagare bekräftade en tydlig förbättring av IBS-symtomen och minskad oro efter sex veckors behandling. Den andra studien, som genomfördes i Sverige med 75 deltagare med IBS-D, visade att Gastrus minskade inflammation, ett viktigt symtom på tillståndet. IBS är en vanligt förekommande sjukdom som drabbar över 10 % av världens befolkning, och att kunna behandla symtomen är helt avgörande för en högre livskvalitet.

Produktlansering inom maghälsoprodukter för vuxna

Under fjärde kvartalet lanserade vi BioGaia® Gastrus® PURE ACTION, en clean-label-kapsel som är lätt att svälja och som är en FODMAP-vänlig formulering, utvecklad för att stödja personer med icke tillgodosedda behov. Produkten, som är baserad på de patenterade probiotiska stammarna L. reuteri DSM 17938 och L. reuteri ATCC PTA 6475, stödjer personer som ibland har problem med matsmältningen och personer med känsliga magar. Den är veganvänlig och fri från sötningsmedel, laktos och gluten. Det här tillskottet till BioGaias portfölj är ett bra komplement BioGaia® Gastrus® tuggtabletter och erbjuder ytterligare en kliniskt bevisad lösning för förbättrad maghälsa och livskvalitet.

Bygga förtroende genom dubbel marknadsföring: hälso- och sjukvårdspersonal och konsumenter        

I år stärkte vi vår dubbla marknadsföringsstrategi som drar nytta av både medicinsk marknadsföring och marknadsföring som riktar sig till konsumenter. Genom att använda dessa kompletterande metoder förmedlar vi på ett effektivt sätt de vetenskapliga fördelarna med våra produkter samtidigt som vi ökar varumärkeskännedomen och bygger upp förtroendet bland såväl hälso- och sjukvårdspersonal som konsumenter.

Vi har deltagit i ledande medicinska kongresser för att öka varumärkeskännedomen, stärkt vårt globala nätverk av forskare och hälso- och sjukvårdspersonal, utbildat intressenterna om hälsofördelarna med probiotika och även visat upp vår forskning och våra produkter. De viktiga kongresser där vi hade en tydlig närvaro var bland annat Probiotics, Prebiotics, Postbiotics in Pediatrics (PPPP), European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition (ESPGHAN), United European Gastroenterology (UEG), World Congress of Pediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition (WCSPGHAN) och European Pediatric Association (EPA/UNEPSA).

För att öka den globala varumärkeskännedomen och öka konverteringsgraden bland kunderna tog vi fram en ny, omfattande digital konsumentkampanj under 2024. Det här globala initiativet, som utvecklades i nära samarbete med ett flertal av våra direktmarknader, lyfter fram två viktiga produktområden: maghälsa och munhälsa, vilket stödjer vårt åtagande att förbättra välmåendet över hela världen.

En stabil grund för hållbar tillväxt

Vi behåller vårt fokus på att bygga upp BioGaia till en starkare global verksamhet. Investeringar i banbrytande forskning om biotika, ny produktutveckling, kommersiella aktiviteter, digital transformation, konsumentinsikter och optimering av verksamheten understödjer vår strategi. Vårt åtagande att leverera långsiktigt värde genom innovation, riktad marknadsföring och hållbar tillväxt står fast.

Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
12 februari, 2025
 

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.biogaiagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter

Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag, 12 februari 2025 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/50228.

Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här

Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost:
alexander.kotsinas@biogaia.com
Telefon: +46 735 00 11 11

Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: mikaela.idermark.stern@biogaia.com
Telefon: +46 730 95 61 50

Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 februari 2025 kl. 08:00.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.