Connect with us

Marknadsnyheter

Fazer förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh

Published

on

må, nov 06, 2017 09:31 CET

Fazer
-koncernen 
förvärvar
 det ledande nordiska 
smoothievarumärket
 
Froosh
, som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi
.
 
Froosh
 är 
det ledande 
smoothievarumärket
 
i
 Finland och Sverige 
samt 
stark tvåa 
i
 Danmark och Norge.
 

och med förvärvet av 
Froosh
 
går 
Fazer 
in i en ny kategori 
och 
förstärker
 
sin närvaro 
inom detaljhandeln
.
 
Froosh
 kommer att bli en plattform för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade produkter. 
Brendan Harris, 
Froosh
 vd
, har utnämnts till verkställande 
direktö
r
 
för F
az
er Lifestyle Foods
.

Förvärvet av 
Froosh
 passar strategiskt perfekt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner
,
 och
 stöder 
expansionen
 genom att erbjuda detaljhandeln 
ett 
större urval produkter
 på nuvarande och nya marknader

Froosh
 blir en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och en plattform för dess utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods fokuserar på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider 
samt
 mat och dryck som kan 
tas med och 
ätas i farten. 
 

“H
älsa och välmående, samt en hållbar livsstil, är starka globala 
konsument
trender och vi ser stor potential 
inom
 detta område.
 
Fazer
 håller på att
 transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar
 upp för
 nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter 
och för internationell expansion. 
Vårt mål är att vara
 
bland de tre främsta 
aktörerna inom växtbaserad mat
 
med en omsättning på 300 M€
 i utvalda
 
nordeuropeiska länder i 
innan utgången av år 2022. 
Förvärvet av 
Froosh
 är en del av vår tillväxtpla
n, speciellt 
då 
smoothiemarknaden
 förväntas växa med över 10 % per år
”, 

ger
 Fazers koncernchef
 och verkställande direktör
 
Christ
o
ph Vitzthum
.
 
 

Froosh
 – ledare på den nordiska 
smoothiemarknaden
 

Froosh
 
är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och
 med en
 snabbt växande exportverksamhet. 
Froosh
 köps av Unilever 
Ventures
, Unileve
r
s riskkapitalsgren, som har varit 
Froosh
 majoritetsägare sedan dess ursprungliga investering i 
Froosh
 år 2008. 
Froosh
 
erbjuder
 unika, prisvinnande
, egentillverkade 
smoothies

Produkterna
 innehåller
 fruktingredienser av
 hög kvalitet och är
 100 % naturliga
,
 utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.
 
Froosh
 svarar på den växande konsumentefterfrågan på 
hälsosamma alternativ, speciellt 
sådana som kan tas med och ätas i farten. Företaget har över 50 anställda i Norden. 
Med sin marknadsandel på 35 % är företaget en klar 
ledare på den nordiska 
smoothiemarknaden
.
 Förutom sin starka position 
i
 Norden 
exporterar 
Fro
osh
 sina produkter till Island, Baltikum, 
Tyskland, Frankrike, Irland 
med fl
era och har nyligen 
gått in i
 Japan. 
 

Fazer och 
Froosh
 delar samma intresse för att påverka globala värdekedjor
 
och för att främja 
utvecklingen
 
i
 
ursprungsländer
. Genom besök på tropiska fruktodlingar har 
Froosh
 fått betydande insikt i handelns betydelse, och företaget är välkänt för sin kampanj för handel med utvecklingsländer. 
 

Froosh
 
vd
 
Brendan Harris

som i dag utnämnt
s till verkställande 
direktö
r för
 
Fazer Lifestyle Foods
 och medlem 

Fazer-koncernens ledningsgrupp
, kommenterar


Froosh
 ha
r nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter. 
Vi är ett ambitiöst företag och 
nu är tiden rätt för att
 ytterligare höja våra mål
. Vi är
 glada att bli en del av Fazer. 
Tillsammans kommer Fazer och 
Froosh
 att växa och utnyttja båda företagens 
styrkor

Detta är 
ett spännande steg för 
Froosh
 och 
våra 
medarbetare
, som
 a
r
betar hårt 
för att göra 
Froosh
 
unikt
.”
 
 

F
azer Lifestyle Foods fångar upp
 
nya konsumentbehov
 
 

Fazer Lifestyle Foods grundades våren 2017 för att ytterligare öka Fazers svar på 
det växande 
konsumentbehov
et
 
inom 
hälsa, välmående och hållbar livsstil. Förutom 
Froosh
 består affärsområdet Fazer Lifestyle Foods av Fazer Kvarn 
(inklusive frukostprodukter som gröt och müsli) och Bioferme (
Yosa
-produkterna). Fazer Lifestyle Foods utvecklingsteam skapar som bäst ett starkt, innovativt och internationellt koncept, varumärke och produktportfölj för hälsomedvetna konsumenter.  
 

Ytterligare information

 

Christoph Vitzthum, koncernchef och verkställande direktör

Fazer-koncernen
 

Ulrika Romantschuk, SVP, 
Fazer-koncernen, 
kommunikation och varumärkesledning
, tel. 
+358 40 566 4246 
 
 

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 03.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
03.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 03.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

142 226

10,72

1 524 748,06

XSTO

112 384

10,72

1 204 862,85

XCSE

27 765

10,72

297 653,41

Summa

282 375

10,72

3 027 264,32

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4444 och DKK till EUR 7,4596
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 2 997 276 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teckningskursen för nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO2 i SensoDetect har fastställts till 0,15 SEK och nyttjandeperioden inleds den 7 januari 2025

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, HONGKONG, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, SYDKOREA, SCHWEIZ, SINGAPORE, JAPAN, RYSSLAND, BELARUS ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDANT OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA REGLER ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER LIKNANDE ÅTGÄRDER. SE VIKTIG INFORMATION I SLUTET AV DET HÄR PRESSMEDDELANDET.

SensoDetect Aktiebolag (publ) (”SensoDetect” eller ”Bolaget”) genomförde under fjärde kvartalet 2023 en företrädesemission av units (”Företrädesemissionen”) och i anslutning därtill en riktad ersättningsemission till de garanter i Företrädesemissionen som valde att erhålla garantiersättning i form av units (”Ersättningsemissionen”), genom vilka sammanlagt 138 656 460 teckningsoptioner av serie TO2 (”Teckningsoptionerna”) emitterades. Teckningskursen för Teckningsoptionerna har fastställts till 70 procent av den volymvägda genomsnittskursen i Bolagets aktie på Spotlight Stock Market under mätperioden, vilken löpte från och med den 16 december 2024 till och med den 3 januari 2025, dock lägst 0,05 SEK (aktiens kvotvärde) och högst 0,15 SEK. Den volymvägda genomsnittskursen i Bolagets aktie uppgick under mätperioden till 0,2245 SEK och således har teckningskursen fastställts till 0,15 SEK per aktie. Varje en (1) Teckningsoption ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget under nyttjandeperioden som pågår från och med den 7 januari 2025 till och med den 21 januari 2025.

Teckningsoptionerna i sammandrag

I samband med Företrädesemissionen som avslutades den 20 december 2023, samt den Ersättningsemission som styrelsen i Bolaget beslutade om den 9 januari 2024, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämma den 30 november 2023, och som genomfördes till de garanter i Företrädesemissionen som valde att erhålla garantiersättning i form av units, emitterades totalt 138 656 460 Teckningsoptioner i SensoDetect. Teckningsoptionerna ger innehavaren rätt att för varje en (1) Teckningsoption teckna en (1) ny aktie i Bolaget under perioden från och med den 7 januari 2025 till och med den 21 januari 2025, till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktie på Spotlight Stock Market under perioden från och med den 16 december 2024 till och med den 3 januari 2025 (”Mätperioden”), dock lägst 0,05 SEK (aktiens kvotvärde) och högst 0,15 SEK. Den volymvägda genomsnittliga betalkursen i Bolagets aktie på Spotlight Stock Market under Mätperioden uppgick till 0,2245 SEK. Teckningskursen för aktier som tecknas i SensoDetect med stöd av Teckningsoptionerna har därmed fastställts till 0,15 SEK per aktie.

Vid fullt nyttjande av samtliga Teckningsoptioner som emitterats kan Bolaget tillföras cirka 20,8 MSEK, före emissionskostnader och före kvittning av lån. För att Teckningsoptionerna inte ska förfalla utan värde krävs att innehavaren aktivt nyttjar Teckningsoptionerna för teckning av aktier senast den 21 januari 2025, alternativt säljer Teckningsoptionerna senast den 17 januari 2025. Observera att vissa förvaltare kan komma att stänga sin anmälan för teckning tidigare än den 21 januari 2025.

Fullständiga villkor för Teckningsoptionerna finns tillgängliga på Bolagets hemsida (www.sensodetect.com/investors).

Erhållna teckningsförbindelser

Som Bolaget tidigare kommunicerat genom pressmeddelande den 27 november 2024 har ett par medlemmar i Bolagets styrelse och ledning samt ett antal befintliga teckningsoptionsinnehavare ingått åtaganden om att nyttja sammanlagt 48 086 765 Teckningsoptioner, motsvarande cirka 34,7 procent av det totala antal Teckningsoptioner som emitterats, för teckning av 48 086 765 nya aktier i SensoDetect under Nyttjandeperioden för Teckningsoptionerna. Med beaktan av den nu fastställda teckningskursen om 0,15 SEK per aktie, omfattas Teckningsoptionerna således till cirka 7,2 MSEK genom dessa erhållna teckningsförbindelser.

Ingen ersättning utgår för teckningsförbindelser att nyttja innehavda Teckningsoptioner för teckning av nya aktier i SensoDetect. Teckningsförbindelserna är inte säkerställda genom bankgaranti, spärrmedel, pantsättning eller liknande arrangemang varför det föreligger en risk för att teckningsförbindelserna, helt eller delvis, inte kommer att infrias.

Sammanfattade villkor för Teckningsoptionerna

Nyttjandeperiod: 7 januari 2025 – 21 januari 2025

Teckningskurs: 0,15 SEK per aktie

Emissionsvolym: 138 656 460 Teckningsoptioner berättigar till teckning av 138 656 460 aktier. Vid fullt nyttjande tillförs Bolaget cirka 20,8 MSEK, före emissionskostnader och före kvittning av lån

Sista dag för handel med Teckningsoptionerna: 17 januari 2025

Aktiekapital och utspädning: Vid fullt nyttjande ökar aktiekapitalet med 6 932 823,00 SEK, från 15 259 423,15 SEK, till 22 192 246,15 SEK. Antalet aktier ökar vid fullt nyttjande med 138 656 460 aktier, från 305 188 463 aktier till 443 844 923 aktier. Utspädningen vid fullt nyttjande uppgår till cirka 31,2 procent av antalet aktier.

Notera att de Teckningsoptioner som inte nyttjas senast den 21 januari 2025, alternativt avyttras senast den 17 januari 2025, förfaller värdelösa. För att Teckningsoptionerna inte ska förfalla krävs aktiv teckning av aktier alternativt avyttring av teckningsoptioner.

Hur Teckningsoptionerna nyttjas:

Förvaltarregistrerade Teckningsoptioner (depå):

Teckning och betalning genom nyttjande av Teckningsoptionen ska ske i enlighet med anvisningar från respektive förvaltare. Vänligen kontakta er förvaltare för ytterligare information.

Direktregistrerade Teckningsoptioner (VP-konto):

Ingen emissionsredovisning eller inbetalningsinstruktion kommer att skickas ut. Teckning ska ske genom samtidig kontant betalning enligt instruktioner på anmälningssedeln. Teckningsoptionerna ersätts därefter med interimsaktier i väntan på registrering hos Bolagsverket.

Anmälningssedel med instruktion för betalning kommer att finnas tillgänglig på Bolagets hemsida www.sensodetect.com och på Mangold Fondkommission AB:s hemsida www.mangold.se.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare och Moll Wendén Advokatbyrå AB är legal rådgivare till SensoDetect i samband med utnyttjande av Teckningsoptionerna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PA Hedin, VD Sensodetect AB

+46 (0)73-068 64 20
pa.hedin@sensodetect.com

SensoDetect AB är ett Med Tech AI-företag noterat på Spotlight stock market. Företaget grundades i Lund 2005, baserat på mer än 30 års forskning inom klinisk psyko akustik vid Institutionen för Neurovetenskap vid Lunds universitet. Inledningsvis låg fokus på patienter med schizofreni, då det är en sjukdom där hörselhallucinationer är ett vanligt symtom, men idag erbjuder företaget ett flertal andra tjänster inom produktområdena diagnostik, medicinering och hälsa. Produkterna används inom både privat och offentlig vård som komplement till andra observationer vid ADHD, schizofreni och autismutredningar, vid mätning av läkemedelseffekt samt vid screening av hörsel. SensoDetects unika och globalt patenterade teknik minskar den ekonomiska påverkan på hälso- och sjukvården samt samhället och ger patienter och dess anhöriga ett snabbare och säkrare resultat.

Mer info på https://www.sensodetect.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mister York öppnar i Östersund – bjuder första 50 gästerna på burgare i 3 månader

Published

on

By

L1030621.jpgPå bild: Premiär Mister York Helsingborg City. Fotograf: Wolfgang Kleinschmidt. 

Mister York har under de senaste månaderna offentliggjort flera nya etableringar inför 2025. I den ambitiösa expansionsplanen presenteras nu ännu en restaurangetablering, denna gång i Östersund, stadsdel norra.

Mister York har tecknat ett hyresavtal för etablering av en ny fristående restaurang på Arenavägen 13, där man kommer att ta över lokalen för den tidigare Sibylla-restaurangen. Den nya restaurangen ligger strategiskt placerad intill McDonald’s, ICA Maxi och Östersund Arena samt i närheten av ett större bostadsområde. Detta blir företagets nordligaste etablering i Norrland och markerar en viktig milstolpe för Mister Yorks fortsatta målsättning att bli rikstäckande i landet.

Lokalen, som är på cirka 250 kvm och som besitter över 100 sittplatser totalt inomhus och utomhus, kommer att renoveras och designas om enligt företagets unika koncept. Som gäst kommer man att kunna beställa sin mat i restaurangens drive thru, kassa, expresskiosk men även digital via webb/app samt delivery-tjänster som Foodora, Wolt och Uber Eats. Verksamheten förväntas skapa cirka 30 nya arbetstillfällen i Östersund. Tjänsterna inkluderar chefspositioner, heltid, deltid och extrajobb. Öppningen är planerad till vintern 2025 (Q4). 

L1020203 4 (3).jpg

”När vi startade år 2020 så var vi trötta på hipsterställen som serverade burgare för 200 kr. För en barnfamilj på fyra personer så skulle ett besök kunna kosta 600-800 kr, medan hos oss kostar motsvarande cirka 300 kr. Samtidigt så har vi alltid varit burgarenördar och kvalitetsnördar. Vi satsar verkligen på smak och kvalitet och tillagar allt på beställning från grunden. Vi har inga frysar eller värmeskåp till vårt nötkött, allting är färskt. Det är kvalitet på riktigt. På många andra burgarkedjor kan kött ligga uppemot en timma i värmeskåp vilket orsakar en seg och torr köttpuck. Vi vill servera högkvalitativ mat, till schyssta priser och det ska också gå relativt snabbt att få maten i handen. I Östersund på premiären så kommer vi köra en helt ny grej som vi aldrig gjort förut. Är du en av dom 50 första gästerna under öppningen så kommer vi att bjuda på burgare under dom första 3 månaderna oavsett hur många gånger du besöker oss, så först till kvarn!” säger Gustav Haglund, VD och medgrundare på Mister York. 

Mister York är en av Sveriges just nu snabbast växande burgarkedjor och fokuserar på att leverera hög kvalitet till schyssta priser. Kedjan grundades år 2020 och har sedan dess expanderat kraftigt och finns nu på många orter runt om i Sverige som sträcker sig från Skåne till Norrland. Företaget har under resans gång vunnit ett flertal priser och utmärkelser. Mister York har två år i rad blivit utnämnda till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes, tagit hem ett silver på Hamburger-SM och grundarna Gustav Haglund och Gustav Larsson har tidigare blivit nomierade till och tog hem ett silver i tävlingen ”Årets unga företagare 2022”. 

Press: gustav.larsson@misteryork.se 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.