Connect with us

Marknadsnyheter

Cleantech Invest blir Loudspring

Published

on

ti, nov 07, 2017 07:35 CET

Cleantech Invest har tidigare annonserat att en strategiuppdatering kommer att publiceras senare i november. Vi har idag skickat ut inbjudan till extra bolagsstämma som den 29 November kommer att besluta om namnändring. Eftersom den del av strategin som är relaterad till namnet beöver aktieägarnas godkännande och blir offentlig när inbjudan går ut, annonserar vi härmed formellt den delen av vår strategiuppdatering separat. 

Cleantech Invest byter varumärke till Loudspring. Namnet ”Loudspring” tar inspiration från Rachel Carsons berömda bok The Silent Spring. I boken fokuserade Carson på användningen av miljöskadliga bekämpningsmedel såsom DDT som dödade fåglar, därav titeln tyst vår, vilket är vad jorden stod inför om utvecklingen skulle ha fortsatt. En relaterad vision är en högljudd vår där natur och biologisk mångfald trivs och frodas. Namnet passar vår vision att maximera vår positiva miljöpåverkan och påminner oss om att använda våra egna röster och handlingar för att bäst uppnå den visionen såväl som att jubla över livet på jorden. Det ger oss tillåtelse att ropa högt.

För att få en större inverkan framöver har vi beslutat att ändra vårt företagsnamn för att befria oss från några av de associationer som är relaterade till ”cleantech” liksom några av de begränsningar som är relaterade till ett typisk investmentbolag.

Styrelseordförande Lassi Noponen:

“Vi ser inte att det finns något utrymme för ny relevant teknik som inte optimerar energi och resursutnyttjande. Denna förskjutning i den globala opinionen kommer att resultera i att slutligen göra ”cleantech” ett överflödigt uttalande, eftersom all ny teknik måste vara miljövänlig för att vara konkurrenskraftig. Medan vi fortsätter att stödja ren teknik, har vi valt att släppa cleantech från namnet.”

Lassi Noponen fortsätter:

”Den andra delen av vårt gamla namn, ”Invest”, återspeglar inte helt optimalt vad vi gör. Visst, vi har investerat i våra företag och kommer att göra investeringar också i framtiden, men investeringar är sedan en ganska lång tid inte vår enda verksamhet. Att växa bolag som löser globala utmaningar är en av våra viktigaste aktiviteter som vi också vill betona. Vårt engagemang i portföljbolagen har ökat stadigt under åren och via avser att utöka det engagemanget.”

VD Alexander Lidgren kommenterar:

”Det mentala skiftet till ett cleantech-paradigm har i mångt och mycket redan hänt. Den politiska risken har tydligt förskjutits till den fossila sidan av bordet. Att äga aktier i företag som förstör miljön är i ökande utsträckning likställt med dåligt affärssinne. Konsumenters medvetenhet om miljöfrågan är högre ån någonsin i modern tid och det avspeglar sig i köpsbesluten. Cleantech som begrepp är på väg att integreras i respektive marknad bolagen verkar inom. Den senaste explosionen i förnybar energi, delningsekonomi, elfordon och teknik relaterad till dem, secondhand, köttalternativ och energieffektiviseringslösningar, för att nämna några, har inte heller hänförts till cleantech-sektorn, som något förenklat fortrafande tenderar att fortfarande förknippas med långa ledtider och höga kapitalbehov. Våra företags nyligen redovisade intäktsrekord talar för sig själv i det att de, tillsammans med många andra lösningar som fokuserar på energi och resurseffektivitet, istället tenderar att ha blygsamma kapitalbehov och ändå lyckas växa sin försäljning snabbt på globala marknader nästan från början. Vi inser att vårt namn nu saktar ner oss i stället för att hjälpa oss att accelerera och ser detta som en perfekt tidpunkt att genomföra namnändringen. ”

Vi kommer att fortsätta fokusera på att växa kapitaleffektiva, skalbara bolag med stor positiv miljöpåverkan och Cleantech Invest-namnet kommer att förbli under vårt varumärke Loudspring. När vi kliver in i vår nya identitet är målet inte att sluta göra det vi gör, utan att ge oss en bredare ansats på marknaden så att vi kan göra mer och ha större positiv påverkan.

Cleantech Invest har utvecklats med flexibilitet som styrka och vår verksamhet har nu nått gränsen för vårt namn. Inbyggt även i vår DNA som Loudspring kommer att vara att omfamna förändring.

Vi fokuserar på att förbättra våra ekosystem och vill se effekten av det vi gör. Genom vårt namn och identitetsförändring kommer en ny start, stärkt identitet och globala ambitioner och inte minst aptit för att omvälva marknader.

För mer information, kontakta:

Alexander Lidgren, Managing Director of Cleantech Invest Plc. Tel. 46 73 660 1007, 
alexander.lidgren@cleantechinvest.com

Certified Advisor – Access Partners Oy, tel. 358 9 682 9500

Cleantech Invest i korthet

Cleantech Invest är en Nordisk accelerator med investeringar i tillväxtbolag som löser globala utmaningar. Företaget äger innehav i portföljbolag inom energi och resurseffektivitet samt decentraliserad förnyelsebar energi i Finland, Sverige och Berlin. I företagets ledning finns bolagsbyggare och investerare som i över tio år varit aktiva inom cleantechområdet.

Bolaget är listat på First North Finland under ticker CLEAN och på First North Sweden under ticker CLEANT A.

www.cleantechinvest.com

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/cleantech-invest-oy

Twitter: @CleantechInves1

IG: @cleantechinvest

FB: www.facebook.com/cleantechinvest/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.