Connect with us

Marknadsnyheter

Intropris AB (publ) genomför nyemission om 23,26 Mkr och offentliggör memorandum

Published

on

fr, nov 17, 2017 11:50 CET

Styrelsen för Intropris AB (publ) (“Intropris” eller ”Bolaget”) har, baserat på bemyndigande från årsstämman den 2 november 2017, beslutat att genomföra en nyemission av aktier om 23,26 Mkr riktad mot allmänheten och institutionella placerare i Sverige (”Erbjudandet”). Bolaget har även ansökt om notering av Bolagets aktie på NGM Nordic MTF. Ett memorandum offentliggörs idag den 17 november 2017.

INTROPRIS I KORTHET

Intropris har sedan 2006 utvecklat sitt koncept för att sälja bland annat jakt, fiske och friluftslivsrelaterade produkter till konsument via en kombination av e-handel och fysiska butiker. Efter förvärv av ytterligare tre butiker och en e-handelsplattform från Huntyard Berras samt uppköp av Racerback.se omfattar verksamheten sedan juni 2017 sex fysiska butiker och tre e-handelsplatser.

Genom att vidareutveckla e-handelsverksamheten och komplettera med fler butiker har Intropris nu siktet inställt på att bli en ledande aktör inom jakt-, fiske- och friluftslivssektorn i Sverige och Norden. Med ett redan väletablerat varumärke och en egenutvecklad mjukvaruplattform som sammankopplar centrallager, butiksverksamhet och

e-handelsplattformar, kan verksamheten effektiviseras samtidigt som volymerna kan öka väsentligt. Bolaget eftersträvar en i det närmaste sömlös samverkan mellan e-handel och fysiska butiker, en så kallad omnikanalslösning. Intropris har efter mer än tio års verksamhet byggt upp en verksamhet med sex fysiska butiker och tre e-handelskanaler. Bolaget är nu redo för en fortsatt expansion online, etableringar och förvärv. 

ERBJUDANDET I KORTHET
 

  • Erbjudandet omfattar nyemission av aktier.
  • En befintlig aktie ger en (1) teckningsrätt och tre (3) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) aktie för 20 kronor under teckningsperioden från och med 20 november till och med 4 december 2017. 
  • Teckning av aktier utan företrädesrätt ska ske under samma period som teckning av aktier med företrädesrätt, det vill säga från och med den 20 november 2017 till och med den 4 decem­ber 2017. Minsta teckningspost vid teckning utan företräde är 250 aktier. (5000 SEK).
  • Totalt uppgår Erbjudandet till 23,26 Mkr före emissionskostnader.
  • Teckningskursen motsvarar en värdering av Bolagets aktier om ca 69 Mkr före Erbjudandet.
  • Teckningstiden är 20 november 2017 till och med 4 december 2017
  • Efter nyemission beräknas antalet aktier i Bolaget att öka med 1 162 883 aktier från 

    3 488 650 till maximalt 4 651 533 aktier.
  • Totalt har minst 18,6 Mkr, motsvarande 80 procent, av det totala emissionsbeloppet garanterats genom teckningsförbindelser från huvudägare, ledning och samt ett

    garantikonsortium om 5 Mkr. Bolaget har dock varken begärt eller erhållit bankmässig eller annan säkerhet för beloppet.
  • Handel beräknas upptas på NGM Nordic i början av februari 2017 under ett föreslaget kortnamn ”INTR”.

BAKGRUND OCH MOTIV

Emissionslikviden kommer att användas enligt följande:

  • Växa online och förstärka våra varumärken
  • Växa genom att lansera och etablera nya produkter och varumärken i Sverige och Europa
  • Växa genom att etablera eller förvärva minst en ny handelsplattform
  • Realisera synergieffekter genom att strategiskt sammanföra Intropris produktflöde online och i våra butiker genom ett centrallager
  • Växa genom att utveckla eventverksamheten
  • Öka lönsamhet genom att införa ett tydligare proaktivt processorienterat synsätt
  • Öka lönsamhet genom resurser i form av tid till att mäta, följa upp och konkurrensutsätta eget sortiment
  • Utvärdera bonusprogram
  • Utveckla vår kommunikation med aktieägare och konsumenter
  • Utvärdera nya partnerskap framförallt inom den växande jaktturismen

Rörelsekapital och refinansiering

MEMORANDUM

Memorandum finns att ladda ner via investerare.intropris.se samt www.mangold.se.

Viktiga datum – Händelse

2017-11-20 – 2017-12-04 – Anmälningsperiod

Omkring 2017-12-06 – Offentliggörande av utfall

För ytterligare information

Vänligen besök investerae.intropris.se eller kontakta Anton Marklund (CSO) på 
anton.marklund@intropris.se
 eller tel: 
+46 (0)70-336 60 28.

Intropris AB

Rönnbärsgatan 5

598 37 Vimmerby 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maten Coops kunder söker mest på i januari

Published

on

By

Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.

Januari månad är knappt en tredjedel in. Årets första storhandling är gjord, och de första matlådorna står redo för årets stundande arbetspass. En tydlig trend senaste åren är att vi förblir vanemänniskor – kaffe, ägg, mjölk, ost bröd och gurka fortsätter år efter år att vara de vanligaste sökorden på coop.se. Ost klättrar en placering på listan till 2024, medan gurka faller två – kanske för att paprika numera tar sig in på topplistan i stället för förra årets tia yoghurt.

– Att ändra sina vanemönster är svårt och matvanor kanske en av de svåraste. Vi har ofta med oss vanorna från barnsben. I januari är det mycket man vill få med, det ska vara både billigt och nyttigt. Jag tror att paprikan kommit upp sig för att den är relativt prisvärd just nu. En perfekt januarirätt som dessutom passar utmärkt för storkok är Chili con carne. Den går förstås att göra både med och utan kött. Den bockar i många boxar, är billig, blir nyttig med mycket grönsaker och bönor och dessutom paprika. Sen blir den bättre dagen efter så en utmärkt matlåda, säger Sara Begner, matkreatör på Coop Sverige.

Varorna som ökar mest är dock gula i färg. Såväl frysta pommes som banan ökar med hela 19% i antal sökningar jämfört med januari 2023. Trendar i sökfältet på coop.se gör även bacon (+17%), mjölk och pasta (+15%) samt paprika, havregryn, lök och tvättmedel (samtliga +14%).

Budgetfavoriten nudlar ligger kvar på samma nivå i antal sökningar som 2023, medan klassiker som färre knappade in under årets ”fattigaste” månad blev krossade tomater, hushålls- och toalettpapper samt crème fraiche.

Januari 2023, flest sökningar på coop.se

  1. Kaffe
  2. Ägg
  3. Mjölk
  4. Gurka
  5. Ost
  6. Bröd
  7. Kyckling
  8. Tomat
  9. Pasta
  10. Yoghurt

Januari 2024, flest sökningar på coop.se

  1. Kaffe
  2. Mjölk
  3. Ägg
  4. Ost
  5. Bröd
  6. Gurka
  7. Kyckling
  8. Tomat
  9. Pasta
  10. Paprika

Ökar mest januari 2024 jämfört med januari 2023:

+19% fler sökningar på pommes samt banan

+17% bacon

+ 15% mjölk samt pasta

+14% paprika, havregryn, lök samt tvättmedel

+ 13% bröd, juice, falukorv samt vitlök

+12% majs samt köttfärs

Kvar på samma nivå: nudlar

Minskar i antalet sökningar: krossade tomater, hushållspapper, toalettpapper, crème fraiche
 

Smakfulla recept med pommes, banan och bacon:

Dirty fries | Recept – Coop

Saftig banankaka | Recept – Coop

Bananpannkakor – allra godaste receptet! – Coop

Krämig baconpasta | Recept – Coop

Makaronipudding | Recept – Coop

Krämig kycklinggryta med bacon – Coop
 

Om coop.se

Coop.se är en av landets mest populära sajter för recept och inhandling av mat. På coop.se kan du även hitta bra erbjudanden samt se dina medlemspoäng. Vi gör din vardag godare!

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortinova tecknar hyresavtal med Norconsult Sverige AB

Published

on

By

Fortinova har tecknat ett treårigt hyresavtal med Norconsult Sverige AB avseende kontorsytor om 600 kvm inom fastigheten Färgaren 10 i Varbergs kommun. Norconsult satsar nu för framtiden och flyttar till nya lokaler i Varberg och samordnar sina verksamheter. Detta för att skapa en plats med fler möjligheter för kunder och ökad efterfrågan. Lokalerna kommer att anpassas enligt hyresgästens önskemål och planerad inflyttning är den 1 maj 2025.
 

Vi ser fram emot vårt nya samarbete med Norconsult. Det är ett spännande bolag och vi är väldigt glada att ha en ny stark hyresgäst till ett av Varbergs bästa kontorslägen”, säger Richard Jande, kommersiell förvaltare på Fortinova.

Uthyrningen till Norconsult visar återigen på den fortsatt starka marknaden för lokaler i Varberg”, fortsätter Richard Jande.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Jande, kommersiell förvaltare
Telefon: +46 340 59 25 05
E-post: rj@fortinova.se

Ida Dahlbäck, Avdelningschef kommunikation
Telefon: +46 70 248 10 28
E-post: ida.dahlback@norconsult.com
  

Om Norconsult Sverige AB
Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Bolaget har cirka 6 500 medarbetare på närmare 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland och erbjuder specialistkompetens inom bygg och fastighet, infrastruktur, arkitektur, energi, vatten och avlopp, industri, miljö och digitalisering.

Om Fortinova
Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade positiva kassaflöden. Koncernen har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedöms ha en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 30 september 2024 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om cirka 4,8 miljarder kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

2024 års certifiering av Allsvenskans och Superettans akademier – hela listan

Published

on

By

Malmö FF står kvar som ensam klubb med maximala sju stjärnor när resultatet av 2024 års certifiering av klubbarnas akademiverksamhet blir officiell. AIK står ensam på sex stjärnor. Fem stjärnor har fem klubbar fått varav Helsingborgs IF tar klivet upp dit igen. Här är hela resultatet av 2024 års certifiering.

Klubbarna som certifieras är de 32 elitfotbollsklubbarna inom Unicoachnätverket samt de klubbar från Ettan Fotboll som anmält intresse. Modellen är framtagen av Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna själva i syfte att göra svensk fotboll mer internationellt slagkraftig på sikt. Det viktigaste är inte att utse den bästa akademin utan snarare att varje akademi ska få ett mått på sin egen verksamhet och en referenspunkt på vad klubben ska försöka förbättra till kommande säsonger.

 Certifieringen kravställer klubbarna i syfte att klubben ska utveckla sig själv hela tiden. Tanken är också att certifieringsmodellen hela tiden ska ta nya steg. Inför detta år höjde vi kraven på en rad punkter, så även om några klubbar går bakåt poängmässigt så har de gått framåt ändå. För att förbättra sig poängmässigt krävs att man som klubb tar steg och utvecklar sig kontinuerligt. Det gynnar svensk fotboll på alla plan, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.

Totalt granskas tio olika verksamhetsområden i certifieringen. Jämfört med föregående år så är det i år 13 SEF-klubbar som får högre antal poäng varav fyra stycken också får en extra stjärna, nämligen Helsingborgs IF, GAIS, Trelleborgs FF och Västerås SK. Precis som tidigare så är det bara en enda klubb som får maximala sju stjärnor – Malmö FF.

– Det krävs ett aktivt jobb i hela föreningen för att uppnå ett bra resultat i certifieringen år efter år. Vi följer upp många olika delar i verksamheten, och det ställs krav på efterlevnad i den dokumentation som föreningen skickar in till oss. Vi önskar att certifieringen skall ses som en möjlighet att utveckla sig och bli bättre över tid, menar Thomas Hasselgren och fortsätter.

– Förutom att akademierna utbildar framtidens elitspelare, ser vi fler tränare på elitnivå som kommer från våra akademier. Vilket vi tycker att jättepositivt att man ger fler unga och ambitiösa tränare chansen. Några av akademins tränare har lyfts upp under året, vilket i sig har påverkat årets kortsiktiga certifieringsresultat negativt då man ej ersätt personalen med nya personer.

Svensk Elitfotbolls akademisatsning möjliggörs av elitfotbollens huvudpartner Unibet.
– Certifieringen spelar en avgörande roll för att lyfta fram den höga kvalitet som finns inom elitfotbollens akademiverksamheter. Svensk fotboll har stor potential att bli ännu mer slagkraftig internationellt och vi är stolta över att kunna bidra till den resan. Genom att årligen avsätta omkring 18 miljoner kronor kan vi ge klubbarna resurser att ytterligare professionalisera sitt arbete med att utveckla framtidens stjärnor, säger David Tezera, Sponsorchef på Unibet.

Certifierarna bedömer klubbarna djupgående och utifrån ett brett perspektiv. Syftet med certifieringen av klubbarna är fortfarande att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutbildning, att identifiera klubbarnas egna utvecklingsområden samt att framhålla vikten av ledarutbildning. Ett viktigt delområde är spelarnas steg från akademin till klubbens herrlag. Det genomförs ett certifieringsbesök vartannat år över två dagar ute i klubbarna, där certifieraren får svar på om klubbens dokumentation av verksamheten faktiskt överensstämmer med verkligheten. I tillägg genomförs ett digitalt certifieringsmöte efter säsongen varje år.

Certifieringens maxnivå är 10 000 poäng.

Resultat Svensk Elitfotbolls certifiering 2024:

Klubb Total poäng Nivå
Malmö FF 9347 7
AIK 8285 6
IF Brommapojkarna 7874 5
Hammarby IF 7334 5
IFK Göteborg 7300 5
IFK Norrköping 7039 5
Helsingborgs IF  7028 5
Djurgårdens IF 6355 4
BK Häcken 6051 4
Mjällby AIF 5834 3
IF Elfsborg 5696 3
Landskrona BoIS 5666 3
Kalmar FF 5610 3
GIF Sundsvall 5399 3
Östers IF 5328 3
IK Sirius 5319 3
Halmstad BK 5313 3
Västerås SK 5259 3
Trelleborgs FF 5240 3
Degerfors IF 4886 2
Skövde AIK 4731 2
Örebro SK 4242 2
IK Brage 4222 2
GAIS 4207 2
Varbergs BoIS 4029 2
Örgryte IS 3533 1
Östersunds FK 3129 1
IFK Värnamo 3046 1
Utsiktens BK 2976 1
Sandvikens IF 2919 1

Fakta Certifieringen:
Varje år utför Svensk Elitfotboll (SEF) en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll.

Det är SEF:s akademiutvecklare Thomas Hasselgren och certifierare Jimmy Högberg, Stefan Olofsson, Thomas Westerberg, Hans Lindbom och John Wall som besöker klubbarna och deras ungdomsakademi.

Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010, med idéer från Elitprojektet, att inrikta sig på klubbens verksamhet för spelare 10–19 år. Det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar. Sedan 2014 har även klubbar utanför SEF erbjudits deltagande. 2022 förändrades certifieringen till dagens modell där en förening maximalt kan få 10 000 poäng och sju stjärnor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.