Connect with us

Marknadsnyheter

Valberedning i MultiQ

Published

on

ti, feb 06, 2018 15:00 CET

MultiQs tre största ägare/ägargrupper har utsett representanter till MultiQs valberedning.

Valberedningen inför MultiQs årsstämma 2018 kommer att bestå av:

Lars Pålsson (ordförande)

Hans Skeppner

Jens Ismunden

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan vända sig till valberedningens ordförande Lars Pålsson, +46 10 211 66 41, lars.paulsson@multiq.com

Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämma samt på bolagets webbplats.

För ytterligare information kontakta:

Lars Pålsson, tf VD MultiQ

Tel.: +46 (0)10 211 66 41
E-post: lars.paulsson@multiq.com

Denna information är sådan information som MultiQ är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 6/2 2018 kl. 15.00 CET.

MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom detaljhandel, bank, spel och transport. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap.
Mer information finns på www.multiq.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stena RoRo lägger order på två nya E-Flexer RoPax-fartyg av multibränsletyp

Published

on

By

Stena RoRo har beställt ytterligare två E-Flexer-fartyg i RoPax-klassen från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartygen kommer levereras under år 2027 till det grekiska rederiet Attica Group och gå i trafik i Adriatiska havet.  Detta är Stena RoRos fjortonde och femtonde fartyg i E-Flexer-serien.

De två fartygen kommer gå på långa charteravtal hos Attica Group med option på köp och en potentiell option på ytterligare två fartyg.

E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än dagens standardfärjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i framkant avseende hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.

Fartygens motorer är av s k multibränsletyp och kan drivas på konventionellt fartygsbränsle (HFO eller MGO) eller Biodiesel. I tillägg kan fartygsmotorerna enkelt kompletteras för metanoldrift. E-Flexer-konceptet har utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal. Installation av s k ”Battery-power”-utrustning gör att fartygen i framtiden även kan utnyttja batterier som framdriftmedel, delvis eller helt, beroende på batteriutvecklingen.

Panos Dikaios, CEO, Attica Group kommenterar:
”Under tre decennier har Attica Group förnyats genom design och konstruktion av nya fartyg.  Superfast-serien omdefinierade den adriatiska färjemarknaden vad gäller kvalitet och hastighet, systerfartygen Blue Star Patmos och Blue Star Delos medförde en betydande uppgradering av reseupplevelsen på linjerna på Egeiska havet och det senaste tillskottet, de tre toppmoderna Aero Highspeed-fartygen, har redan bidragit väsentligt till en ökning av besökare till de Saroniska öarna. Vårt avtal med Stena RoRo gällande charter av två nya toppmoderna fartyg sätter nya standarder för hela den grekiska färjeindustrin. Det minskar vårt miljöavtryck drastiskt, omdefinierar reseupplevelsen och är en kraftfull respons på morgondagens utmaningar.”

Per Westling, VD Stena RoRo säger:
”E-Flexer-fartygen till Attica har designats och beställts i nära samarbete med kunden och är de hittills mest skräddarsydda av våra E-Flexer-fartyg. Designen är extremt mångsidig och fartygen kommer, med sin inneboende flexibilitet vad gäller olika bränslen, batterihybriddrift och många andra bränslebesparande funktioner, att spela en viktig roll i den gröna omställningen av Attica Superfast adriatiska ropax färjeoperation.”

Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Tio fartyg har levererats.

Specifikation av Stena E-Flexer-order:

  1. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
  2. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
  3. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
    Långt charteravtal
  4. Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
  5. DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
    Långt charteravtal
  6. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
    Långt charteravtal; LNG-drift
  7. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
    Förlängd version
  8. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
    Förlängd version
  9. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
    Långt charteravtal, LNG-drift
  10. Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  11. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  12. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2025
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  13. Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
    LNG-drift med batteri-hybrid installation
  14. Attica Group, leverans april 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
  15. Attica Group, leverans augusti 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation

Bakgrundsfakta om E-flexer nr 14 och 15:

Längd: 240 m
Djupgående: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1500 passagerare och 3320 lastmeter frakt
Passagerarhytter: 256
Fart: 24 knop

Rendering av Peter Mild.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com

Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering och teknisk drift av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Vi kallar det “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.www.stenaroro.com 

Attica Group har en lång historia av verksamhet på de grekiska och de internationella haven. Koncernen är branschledande inom grekisk passagerarsjöfart och ett av de största rederierna i världen.

Med varumärkena Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways och ANEK Lines och en flotta på drygt 40 fartyg, förbinder Attica Group mer än 60 destinationer varje dag. Koncernen erbjuder moderna transporttjänster på hög nivå i Grekland och på internationella rutter (Grekland – Italien). Koncernen har också utökat sin närvaro inom turistsektorn genom förvärv av tre hotell, två på Naxos och ett på Tinos.

Attica Group är mycket engagerade i att integrera principerna för hållbar utveckling i sina affärer och sin verksamhet, och var 2009 det första företaget inom den globala passagerarsjöfartsbranschen som publicerade en ansvars- och hållbarhetsredovisning enligt GRI-standard.
www.attica-group.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

NetJobs Group AB (publ) har genomfört MBL-förhandlingar och ingått avtal avseende verksamhetsöverlåtelse

Published

on

By

NetJobs Group AB (publ) har genomfört MBL-förhandlingar och ingått avtal avseende verksamhetsöverlåtelse

NetJobs Group AB (”NetJobs” eller Bolaget”) offentliggjorde den 11 juni 2024 att Bolaget mottagit ett bindande anbud från Trottholmen AB (”Trottholmen”) uppgående till 12 miljoner kr om förvärv av hela Bolagets affärsverksamhet genom en inkråmsöverlåtelse (”Verksamhetsöverlåtelsen”). Med hänvisning till pressmeddelandet den 11 juni 2024 har NetJobs framgångsrikt genomfört förhandlingar med de arbetstagarorganisationer som representerar anställda i Bolaget, i enlighet med lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (”MBL-förhandlingarna”). Genom MBL-förhandlingarna har NetJobs sålunda uppfyllt sin förhandlingsskyldighet och samtliga anställda i Bolaget har erbjudits fortsatt anställning på oförändrade villkor.

Som tidigare kommunicerats har den extra bolagsstämman i Bolaget idag godkänt Verksamhetsöverlåtelsen. Styrelsen för NetJobs har efter det accepterat anbudet från Trottholmen samt ingått avtal avseende Verksamhetsöverlåtelsen. Verksamhetsöverlåtelsen kommer att verkställas före den 1 juli 2024.

Styrelsens avser att fortsätta med sin strategiska översyn av Bolaget. Det innebär att styrelsen i ett nästa steg kommer att utreda möjligheten att förvärva en eller flera verksamheter, som kan skapa värde för aktieägarna i Bolaget. Om det inte är möjligt kan styrelsen komma att föreslå att bolagstämma i Bolaget ska besluta om att likvidera bolaget samt att tillgängliga medel i Bolaget vid denna tidpunkt ska skiftas ut till aktieägarna i Bolaget.

För ytterligare information kontakta:

Niklas Eriksson, VD NetJobs Group AB,

niklas.eriksson@netjobs.com, 08 67 87 420.

Om NetJobs Group AB

Netjobs är ett svenskt tillväxtföretag som erbjuder söktjänster inom jobb och karriär. Vi sammanför dagligen kandidater med arbetsgivare och drivs av vår mission som är att hjälpa människor hitta bättre jobb och göra jobbsökandet enkelt och inspirerande. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Mer information finns på www.netjobsgroup.com.

Denna information är sådan information som NetJobs Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2024, [22:12].

Continue Reading

Marknadsnyheter

Serneke Group säljer entreprenadverksamheten till investmentbolaget Mutares

Published

on

By

Serneke Group AB (publ) (”Serneke Group”) har idag ingått avtal med det tyskbaserade investmentbolaget Mutares SE & Co. KGaA (”Mutares”) om försäljning av entreprenadverksamheten genom överlåtelse av samtliga aktier i Serneke Sverige AB (”Bolaget”). Bolaget värderas till cirka 1,5 miljarder kronor. Den preliminära köpeskillingen uppgår till cirka 1,1 miljarder kronor innan justeringar med hänsyn till Bolagets balansräkning vid tillträdet, varav 25 miljoner kronor utgör kontant ersättning. Resterande del av köpeskillingen kommer att erläggas genom en revers. Regleringen av reversen avses att användas för att amortera skuld. Tillträdet är villkorat av bland annat regulatoriska godkännanden och beräknas ske i slutet av tredje kvartalet eller i början av fjärde kvartalet 2024.

Serneke Sverige AB är en väletablerad aktör på den svenska byggmarknaden med intäkter om cirka 7,9 miljarder kronor under 2023 och har för närvarande 750 anställda. Bolaget har en diversifierad orderstock av byggprojekt inom samhällsfastigheter och infrastruktur, bostäder och kommersiella fastigheter till både offentliga och privata beställare. Verksamheten är indelad i de tre regionerna Väst, Syd och Öst med huvudkontor i Göteborg.

Genom försäljningen renodlas Serneke Group till en projektutvecklande verksamhet. Den strategiska översyn avseende entreprenadverksamheten i Serneke Group, som annonserades av Doxa AB (publ) (”Doxa”) den 23 augusti 2023, avslutas därmed.

– Försäljningen är en viktig milstolpe och följer den affärsplan som antogs vid Doxas förvärv av Serneke förra sommaren. Vi är nöjda över att Serneke Sverige får en ny stark ägare som kan fortsätta utveckla bolagets ställning på den svenska byggmarknaden, säger Victor Persson, VD på Doxa.

Mutares är ett börsnoterat investmentbolag med huvudkontor i München och kontor i Amsterdam, Frankfurt, Helsingfors, London, Madrid, Milano, Mumbai, Paris, Shanghai, Stockholm, Wien och Warszawa. Intäkterna för Mutares portföljbolag uppgick till cirka 4,7 miljarder euro under 2023. Portföljbolagen har totalt över 27 000 anställda. I Norden har Mutares tidigare bland annat förvärvat Frigoscandia (livsmedelslogistik), Palmia (facility management) samt Terranor (tidigare NCC Road Services).

ABG Sundal Collier AB har agerat finansiell rådgivare, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB legal rådgivare och Svalner rådgivare avseende skatt och finansiella frågor till Serneke Group i samband med transaktionen.

För mer information, kontakta:
Victor Persson, VD Serneke Group

Tel: +46 70 258 63 75
victor.persson@doxa.se   

Johan Live, kommunikationschef Serneke Sverige AB
Tel: + 46 768 68 11 37
johan.live@serneke.se

Serneke har ett heltäckande erbjudande inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och hade 2023 intäkter omkring 8 miljarder kronor och cirka 750 anställda organiserade i tre affärsområden: Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Serneke bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg. Sedan juni 2023 ingår Serneke i Doxa-koncernen.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.