Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport 2018-01-01 – 2018-03-31 Rootfruit Scandinavia AB

Published

on

fr, maj 04, 2018 11:55 CET

Rootfruit Scandinavias idé är att överraska, inspirera och bryta ny mark inom snackssegmentet. Du ska alltid känna att du bjuds på spännande smaker och får produkter av mycket hög kvalitet.

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget avger härmed delårsrapport för första kvartalet 2018.

Stora investeringar i samband med lansering av Smartsnacks

Jan – Mars 2018 (Första Kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 9 849 (8 653) tSEK vilket motsvarar en tillväxt på 14%.
  • Bruttoresultatet uppgick till 5 071 (5 047) tSEK och bruttovinstmarginalen 52% (58%).
  • Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -1555 (-249)tSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till -1 819 (-479) tSEK.

Väsentliga händelser under första kvartalet

  • God omsättningsökning (14%) och volymökning (18%) främst genom lanseringen av nya konceptet Smartsnacks.
  • Betydande marknadsinvesteringar tynger planenligt första kvartalets resultat och marginaler, där 2018 skiljer sig från tidigare år i och med att dagligvaruhandeln endast har ett lanseringsfönster första halvåret jämfört med två lanseringsfönster tidigare år.
  • Implementering av hylloptimerade chipskartonger ger ökad listning i både Sverige och Finland.
  • Rootfruit-varumärket har lyfts in i Gårdschipsfamiljen.
  • Gårdschips relanserade 210g-serie.

Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång

  • Två nya säljare rekryterade med start i april 2018.
  • Gårdschips går in som officiell snacks supporter för evenemanget Way Out West.

Kvartalsjämförelse

VD har ordet

Vår resa mot 100 mSEK i omsättning år 2022 är påbörjad.

Rootfruit har en försäljningsmässigt stark period bakom sig och följer planen för året väl. Den organiska tillväxten under första kvartalet har varit fortsatt god med 14% tillväxt mot föregående år. Tillväxten drivs av att vår lansering av konceptet Smartsnacks tagits emot mycket väl på marknaden. Efterfrågan på hälsosammare snacksalternativ ökar kraftigt och vi har lyckats väl med att svara upp mot den efterfrågan med vårt nya koncept som bara är i sin linda. På samma sätt som vi förädlade och gjorde premiumchips-segmentet mer spännande, är vår målsättning att vara den tydliga smakinnovatören även inom hälsorelaterade snacks. Vi har lagt stora investeringar i marknadsföring för att säkerställa en framgångsrik lansering där vi når ut till våra konsumenter. Resultatet är att exponeringen för vårt varumärke ökat kraftigt och vi får en allt större plattform att stå på.

Under första kvartalet lanserade vi nya ytterkartonger för vårt sortiment. Ett av de större projekten som genomförts för bolaget då alla kunder gick över till de nya kartongerna samtidigt. Förändringen är en stor påfrestning för organisationen och det tar tid att hinna runt och säkerställa vår representation i alla butiker. Kortsiktigt påverkar det vår försäljning negativt, vilket vi varit medvetna om, men nu närmar vi oss läget ”ordningen återställd”.

Vi kan även stolt annonsera att Gårdschips går in som officiell snackssupporter för evenemanget och fenomenet Way Out West. Ett evenemang som årligen lockar 30–40 000 besökare under 3 dagar i Göteborg. Way Out Wests värderingar om ett hållbart samhälle går hand i hand med vårt bolags värderingar och vårt breda sortiment inom veganska snacksprodukter passar väl in. Samarbete ger oss chansen att förmänskliga vårt varumärke mot våra konsumenter och attraktionskraften för vårt bolag kommer att öka. Ni som avser att besöka WOW, är varmt välkomna till vår aktivitetsyta.

Bruttovinstmarginalen är lägre för perioden med 52% mot 58% föregående år, påverkat främst av försäljningen av Smartsnacks som idag har lägre marginal, stora investeringar i rapidstart och många kampanjer. Vi ser att bruttovinstmarginalen kommer att stärkas framöver, då vi går in ett mer normalläge på aktivitetsnivåer och produktlanseringar för de kommande kvartalen. Bruttovinstmarginalen kommer under 2018 att vara lägre då vi tillfört Smartsnacks som kortsiktigt har lägre marginaler än övriga produkter.

Nettoresultatet för kvartalet är negativt med -1 819 tSEK. Detta beror på de stora engångskostnader vi haft i samband med lanseringen av Smartsnacks, bytet av nya ytterkartonger samt att första kvartalet normalt är konsumtionsmässigt svagt för chips. Vi levererar planenligt ett negativt resultat för första kvartalet. Jämför vi med tidigare år, skiljer sig 2018 från tidigare år i och med att dagligvaruhandeln endast har ett lanseringsfönster första halvåret jämfört med två lanseringsfönster tidigare år. Ni som har följt oss under åren vet också att början av året resultatmässigt alltid är svagare för att sedan bli betydligt starkare under andra halvåret. Vårt mål är fortsatt att leverera ett positivt resultat för helåret och minst 20% tillväxt.

Det är med stor tillförsikt som vi nu ser fram emot sommaren då vi förväntas öka tillväxten på våra potatischips samtidigt som vårt nylanserade koncept Smartsnacks fortsätter att växa i tillfredställande takt. Jag hoppas att du som intressent eller aktieägare tar tillfället i akt att bekanta dig med våra fina produkter.

Utsikter för 2018

Styrelsen för Rootfruit vidhåller tidigare prognos att bolaget med planerad produktutveckling och befintliga avtal kommer att kunna fortsätta sin goda försäljningsökning med tillväxt överstigande 20% under helåret 2018. Det är styrelsens målsättning att resultat före skatt skall bli positivt för helåret. Då bolaget kommer att ha höga investeringar i marknadsföring i samband med produktlanseringar under kvartal 1 och 2, förväntas nettoresultatet vara starkare under andra halvåret.

Försäljning och resultat

Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 9 849 (8 653) tSEK med en bruttovinst

om 5 071 tSEK (5 047) och ett resultat före skatt om -1 819 tSEK (-479).

Rootfruit har under första kvartalet 2018 fortsatt sin expansion med god försäljningstillväxt, som under kvartalet uppgick till +14% (+17%). Tillväxten drivs under kvartalet främst av lanseringen av nya konceptet Smartsnacks. Därmed fortsätter vi att ta ytterligare ett steg närmare vår vision att bli den ledande aktören i Norden inom premiumsnacks. Volymerna under första kvartalet ökade med ca 18% (+18%).

Bruttomarginalen under kvartalet har minskat jämfört med föregående år 52% (58%). Detta på grund av försäljningen av Smartsnacks som idag har lägre marginal, stora investeringar i rapidstart och många kampanjer.

Rörelsekostnader har ökat till 6 626tSEK (5 296) vilket beror på ökade investeringar i marknadsföring samt ökad uppbyggnad av organisation.

Likviditet och finansiering

Den 31 mars 2018 uppgick Rootfruits banktillgodohavanden till 4 062 tSEK (5 402 per 31 december 2017). Koncernen har räntebärande skulder om 3 931 tSEK (4 298 per 31 december 2017) samt en checkräkningskredit om 3 200 tSEK (3 200 per 31 december 2017) vilken per den 31 mars var outnyttjad.

Investeringar

Under första kvartalet har Rootfruit inte gjort några investeringar.

Avskrivningar

Kvartalets resultat har belastats med 234 tSEK (192) varav 230 tSEK (177) avser avskrivningar på inventarier, verktyg och installationer.

Eget kapital

Per 31 mars 2018 uppgick Rootfruits egna kapital till 9 078 tSEK (10 897 per 31 december 2017)

varav 1 225 tSEK (1 231 tSEK per 31 december 2017) utgjordes av aktiekapital. Koncernens soliditet uppgick 31 mars till 45% (50 % per 31 december 2017).

Aktien och aktieägare

Per den 31 mars 2018 uppgick antalet utestående aktier till 6 154 416 fördelat på ca 1000 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Bolaget handlas på Aktietorget sedan 2014-12-01 under aktiesymbolen ROOT. Under årets första 3 månader handlades aktien till lägst 6,70 SEK och högst 7,88 SEK.

Bolaget har ett utestående optionsprogram. Det första löper ut den 31 maj 2019 till ett lösenpris om 14 kr per aktie och omfattar 350 000 optioner. Om samtliga utestående teckningsoptioner utnyttjas i de båda optionsprogrammen kommer utspädning av aktiekapitalet att uppgå till ca 5%.

Redovisningsprinciper

Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående delårsrapporten

Rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Nästa rapport

Delårsrapport H1 2018: 31 augusti

Delårsrapport Q3 2018: 20 november

För frågor om delårsrapporten och bolaget, vänligen kontakta:

Thomas Lindström, VD

E-post: thomas.lindstrom@rootfruit.se

Telefon: 073-8090216

Rootfruit Scandinavia AB (publ)

Industrigatan 23

312 34 Laholm

Telefon: 0430-134 40

E-post: info@rootfruit.se     Hemsida: www.rootfruit.se


Resultaträkning i sammandrag

Koncernen

 


Balansräkning i sammandrag

Koncernen

(tSEK)
2018-03-31
2017-03-31
2017-12-31

Tillgångar


Anläggningstillgångar


Immateriella anläggningstillgångar
36
39
25

Materiella anläggningstillgångar
6 634
7 276
6 867

Summa anläggningstillgångar
6 670
7 315
6 892

Omsättningstillgångar


Uppskjuten skattefordran
3 046
2 876
3 046

Varulager
4 261
2 480
3 468

Kortfristiga fordringar
5 395
6 773
6 146

Kassa och bank
862
5 721
2 202

Summa omsättningstillgångar
13 564
17 850
14 862

Summa tillgångar
20 234
25 165
21 754




Eget kapital och skulder


Eget kapital


Aktiekapital
1 225
1 225
1 231

Fritt eget kapital
7 853
9 454
9 666

Summa eget kapital
9 078
10 679
10 897

Skulder


Långfristiga skulder


Skulder till kreditinstitut
2 561
3 931
2 829

Summa långfristiga skulder
2 561
3 931
2 829

Kortfristiga skulder


Skulder till kreditinstitut
1 370
1 470
1 470

Övriga kortfristiga skulder
7 225
9 085
6 558

Summa kortfristiga skulder
8 595
10 555
8 028

Summa eget kapital och skulder
20 234
25 165
21 754

Nyckeltal

Koncernen

Nyckeltalsdefinitioner

Bruttomarginal                            Nettoomsättning-Råvarukostnader/Nettoomsättning

Rörelsemarginal                         Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader/Nettoomsättning

Likvida medel                             Kassa och bank exklusive beviljad checkkredit

Justerat eget kapital                   Eget kapital + 78% av obeskattade reserver

Soliditet                                       Justerat eget kapital/Balansomslutning

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hjärnavbildningsstudie kopplar minskad synaptisk densitet till sociala svårigheter vid autism

Published

on

By

En ny studie visar att vuxna med autism har färre synapser i hjärnan än neurotypiska personer, vilket är kopplat till svårigheter med social interaktion och kommunikation. Genom positronemissionstomografi (PET) mättes synaptisk densitet i levande individer, och resultaten visade att autistiska personer hade cirka 10 % färre synapser, särskilt i områden viktiga för social funktion. Dessa fynd kan ge nya insikter för att utveckla behandlingar som förbättrar sociala och kommunikativa förmågor hos personer med autism.

Källa: psypost.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

GU Executive Education får ny ledning och stärker teamet

Published

on

By

Henrik Schröder är sedan årsskiftet ny vd för GU Executive Education. Tidigare vd, Håkan Ericson, fortsätter arbeta för företaget som senior konsult. Teamet förstärks dessutom genom rekryteringen av Joakim Hökegård som har tillträtt tjänsten som Marketing & Sales Director.

En bild som visar klädsel, person, Människoansikte, person Automatiskt genererad beskrivning

 

GU Executive Education AB, som är helägt av statliga GU Ventures AB och kopplat till Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är en etablerad leverantör av ledarutbildningar som hjälper ledare och chefer inom både privat och offentlig sektor att förvärva de kunskaper som krävs för att framgångsrikt utveckla sina verksamheter i en föränderlig värld.

Henrik Schröder anslöt till GU Executive Education som Sales & Business Development Director för drygt två år sedan.

”Styrelsen vill härmed varmt välkomna Henrik som nytillträdd vd och ser fram emot utvecklingen under hans ledning. Samtidigt vill styrelsen rikta ett varmt tack till Håkan för gott samarbete och förtjänstfulla insatser för bolaget under åren.” säger Lena Lind, styrelseordförande för GU Executive Education.

”Jag känner både stolthet och förväntan inför det nya året och min nya roll som vd. Min företrädare, Håkan Ericson, har genom en välplanerad överlämning förberett mig på bästa sätt. Jag är också mycket glad och tacksam över att Håkan nu går in i en roll som senior konsult och kommersiellt ansvarig för vårt betydelsefulla Executive MBA-program”, säger Henrik Schröder.

Livslångt lärande
Vid årsskiftet förstärktes GU Executive Education ytterligare då Joakim Hökegård anslöt som ny Marketing & Sales Director. Joakim Hökegård har lång erfarenhet som vd för kommunikations- och webbyråer samt techföretag. Han har även arbetat som marknadschef inom både B2B- och konsumentsektorn och har djup kunskap om digitala lösningar och tech-relaterade frågor.

”Joakim är en erkänt erfaren och kompetent ledare. Han har en gedigen bakgrund och ett stort nätverk inom Göteborgs näringsliv, vilket ger honom en unik förståelse för de utmaningar och kompetensbehov som både näringslivet och den offentliga sektorn står inför”, säger Henrik Schröder.

”Livslångt lärande är en avgörande nyckel till framgång – inte bara för individer och företag, utan också för offentlig verksamhet som arbetar med att lösa samhällsutmaningar. Genom att stärka kompetensen på alla nivåer bidrar vi till att positionera Sverige som en globalt konkurrenskraftig och hållbar nation”, säger Joakim Hökegård.

Kompetensutveckling som gör skillnad
”Med Henrik Schröder som ny vd och Joakim Hökegård som Marketing & Sales Director stärker vi vårt ledarskap ytterligare och stärker vår förmåga att möta de komplexa krav som ställs på dagens chefer och ledare. Tillsammans med vårt starka team fortsätter vi att bidra till kompetensutveckling och innovation som gör skillnad både lokalt och globalt, säger Lena Lind, styrelseordförande för GU Executive Education.

Henrik Schröder avslutar:
”Jag ser fram emot att tillsammans med teamet och våra akademiska samarbetspartner fortsätta utveckla GU Executive Educations erbjudanden och stärka vår närvaro på marknaden. I dagens snabbt föränderliga värld är kontinuerlig utveckling av kompetenser, relationer och verksamheter avgörande för fortsatt konkurrenskraft och relevans.”

 

Bild:

Från vänster: Joakim Hökegård, Lena Lind och Henrik Schröder
Fotograf: Isac Lundmark, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

 

 

För mer information, kontakta:

Henrik Schröder
VD, GU Executive Education
henrik.schroder@gu.se | 070-516 76 55

Joakim Hökegård
Marketing & Sales Director, GU Executive Education
joakim.hokegard@gu.se | 072-388 05 47

 

GU Executive Education ägs av GU Ventures och är en del av Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Bolaget erbjuder kvalificerade ledarutbildningar som främjar innovation, strategiskt tänkande och hållbar utveckling för ledare inom både privat och offentlig sektor. Läs mer på www.guexed.com/sv.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hexagon stärker EAM-lösningar med förbättrade visualiseringsmöjligheter genom förvärvet av CAD Service

Published

on

By

Hexagons division Asset Lifecycle Intelligence (ALI) offentliggjorde idag förvärvet av CAD Service. CAD Service är en utvecklare av avancerade visualiseringsverktyg som används för att integrera CAD-ritningar (Computer Aided Design), BIM-modeller och Reality Capture-data i HxGN EAM, Hexagons branschledande lösning för tillgångshantering designad för att förlänga tillgångars livscykler och förbättra produktiviteten.

CAD Service har haft en långvarig relation med Hexagon och tecknade ett partneravtal 2013. Flaggskeppslösningen OpenCAD är redan ett viktigt verktyg för cirka hälften av Hexagons EAM Software-as-a-Service (SaaS)-kunder. Förvärvet gör det möjligt för Hexagon att fullt ut integrera CAD Services visualiseringskapacitet i den bredare lösningen och påskynda utvecklingsplanen.

Genom att utnyttja CAD Services expertis internt kommer ALI-divisionen att kunna erbjuda mer robusta och heltäckande EAM-lösningar, som tillgodoser de växande behoven hos komplexa industrier, inklusive tillverkning, energi och transport, när de övergår till att visualisera och hantera sina tillgångar i en alltmer tredimensionell miljö.

”Förvärvet av CAD Service är ett viktigt steg för Hexagons Asset Lifecycle Intelligence-division. Med hjälp av CAD Services expertis och avancerade visualiseringsverktyg kan vi ytterligare förbättra våra EAM-erbjudanden och ge kunderna mer integrerade och effektiva verktyg för att hantera sina tillgångar. Att bli en del av Hexagon är en naturlig utveckling för CAD Service eftersom deras verktyg har varit en integrerad del av Hexagons EAM-lösningar i flera år”, säger Hexagons tillförordnade VD och koncernchef Norbert Hanke.

CAD Service, med huvudkontor i Parma, Italien, har ett team på nio anställda. Företaget kommer att konsolideras från och med idag och kommer att verka inom Hexagons division Asset Lifecycle Intelligence

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tom Hull, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +44 7442 678 437, ir@hexagon.com  
Anton Heikenström, Investor Relations Manager, Hexagon AB, +46 8 601 26 26
, ir@hexagon.com

Om Hexagon

Hexagon är världsledande inom precisionsteknik. Våra lösningar inom digitala tvillingar, robotik och AI transformerar de branscher som formar vår omvärld.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har cirka 24 500 anställda i 50 länder och en nettoomsättning på cirka 5,4 miljarder euro. Läs mer på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.