Connect with us

Marknadsnyheter

Meddelande om stabiliseringsåtgärder i Fluicell AB (publ) under perioden 18 april – 17 maj 2018 samt avslut av stabiliseringsåtgärder

Published

on

to, maj 17, 2018 19:00 CET

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, NYA ZEELAND, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER.

Fluicell AB (publ) meddelar att Mangold Fondkommission AB (”Mangold”) avslutat stabiliseringsåtgärder i Fluicell AB:s (publ) aktier på Nasdaq First North Stockholm.

Stabiliseringsperioden i samband med listningen av aktierna i Fluicell AB på Nasdaq First North Stockholm inleddes den 18 april 2018 och avslutades den 17 maj 2018. Under perioden har stabiliseringsförvärv skett av totalt 327 000 aktier. Stabiliseringsperioden är avslutad och inga ytterligare stabiliseringstransaktioner kommer att genomföras.

Mangold har, i egenskap av stabiliseringsansvarig, meddelat att stabiliseringsåtgärder har utförts, i enlighet med artikel 5(4) i EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, på Nasdaq Stockholm enligt nedan. Kontaktperson på Mangold är Charles Wilken, tel: +46 8 5030 1558.

Stabiliseringsinformation

Emittent:                                        Fluicell AB (publ)
Instrument:                                   
Aktier (ISIN SE0010831321)
Erbjudandestorlek:                      
2 180 000 aktier
Övertilldelningsoption:                327 000 aktier
Erbjudandepris:                           
15,00 SEK per aktier
Ticker:
                                            FLUI
Stabiliseringsansvarig:                
Mangold Fondkommission AB

För mer information, vänligen kontakta:
Victoire Viannay, VD, 0725654205,
victoire@fluicell.com

Kort om Fluicell

Fluicell är ett Göteborgsbaserat bolag som har kommersialiserat en produktportfölj för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling. Fluicells befintliga produkter är forskningsinstrumenten Biopen® och Dynaflow® Resolve som redan idag ger forskare möjlighet att studera, bearbeta och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler på en unik detaljnivå. Som en vidareutveckling av den befintliga produktportföljen utvecklar Fluicell en unik högupplöst teknologi för bioprinting i både 2D och 3D under namnet Biopixlar™ Retina. Med detta system kan komplexa vävnadsliknande strukturer skapas där positionering av enskilda celler kan kontrolleras. Mangold Fondkommission AB, telefon +46-8-5030 1550, är Bolagets Certified Adviser. Advokatfirman Delphi AB är legal rådgivare till Bolaget.

VIKTIG INFORMATION 

Ingen åtgärd har vidtagits och åtgärder kommer inte att vidtas för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i några andra jurisdiktioner än Sverige. Erbjudandet riktar sig inte till personer med hemvist i USA, Australien, Nya Zeeland, Hongkong, Japan, Kanada, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller i någon annan jurisdiktion där deltagande skulle kräva prospekt, registrering eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.

Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA (innefattande dess territorier och provinser, varje stat i USA samt District of Columbia (”USA”)), Australien, Nya Zeeland, Hongkong, Japan, Kanada, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller i någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis skulle vara olaglig eller föremål för legala restriktioner eller kräva registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot amerikanska Securities Act från 1933 eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Inga aktier eller andra värdepapper i Fluicell har registrerats, och inga aktier eller andra värdepapper kommer att registreras, enligt den vid var tid gällande United States Securities Act från 1933 eller värdepapperslagstiftningen i USA och får inte erbjudas, säljas eller på annat sätt överföras, direkt eller indirekt, i eller till USA.

Fluicell AB 
Biotech Huset, Arvid Wallgrens Backe 20, SE-413 46 Göteborg
+46 762 08 33 54 
https://fluicell.com/ 
info@fluicell.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis årsstämma 2024

Published

on

By

Loomis AB höll idag, den 6 maj 2024, årsstämma. Stämman fattande följande beslut.

Resultaträkning och balansräkning samt beslut om utdelning

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023. Vidare beslutades om utdelning om 12,50 kronor per aktie och som avstämningsdag för utdelningen den 8 maj 2024. Utbetalning av utdelningen beräknas ske från Euroclear Sweden AB den 14 maj 2024.

Styrelse och revisor

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

Till styrelseledamöter omvaldes Alf Göransson, Lars Blecko, Cecilia Daun Wennborg, Liv Forhaug, Johan Lundberg och Santiago Galaz. Till ny ledamot valdes Marita Odélius. Till styrelsens ordförande omvaldes Alf Göransson.

Arvode till styrelseledamöterna fastställdes till totalt 5 755 000 kronor (baserat på ett oförändrat antal utskottsledamöter), fördelat enligt följande: styrelsens ordförande 1 400 000 kronor och till var och en av de övriga styrelseledamöterna 585 000 kronor. Därutöver tillkommer ersättning för utskottsarbete med 320 000 kronor till ordföranden för revisionsutskottet, 150 000 kronor till ordföranden för ersättningsutskottet, 150 000 kronor till ledamot av revisionsutskottet och 75 000 kronor till ledamot av ersättningsutskottet.

Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget Deloitte AB, med auktoriserade revisorn Didrik Roos som huvudansvarig revisor, för en mandatperiod om ett år. Det beslutades vidare att arvode till revisorn ska utgå enligt avtal.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om återköp och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier i syfte att ge styrelsen möjlighet att fortlöpande anpassa Loomis kapitalstruktur till bolagets kapitalbehov och möjliggöra förvärvsfinansiering genom utnyttjande av egna aktier.

Beslut om minskning av aktiekapitalet genom indragning av återköpta aktier samt ökning av aktiekapitalet genom en fondemission

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att minska aktiekapitalet med 21 399 145 kronor genom indragning av 4 279 829 egna aktier som innehas av bolaget. Samtidigt genomförs en fondemission som ökar bolagets aktiekapital med samma belopp, utan utgivande av nya aktier. Efter genomförd fondemission kommer således bolagets bundna egna kapital och aktiekapital att vara oförändrat. Efter genomförd minskning av aktiekapitalet och fondemission kommer det totala antalet utestående aktier och röster i bolaget att uppgå till 71 000 000.

Ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna framlagd ersättningsrapport.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Alf Göransson
Styrelseördförande

Kontakt:
Jenny Boström

Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommentar om utlåtande från Dala Energis budkommitté

Published

on

By

Idag meddelade Dala Energis budkommitté sin så kallade fairness opinion i förhållande till Ellevios bud på bolaget. Utlåtandet ska vara en vägledning för bolagets aktieägare att avgöra om budet är finansiellt attraktivt eller inte. Men uttalandet idag handlade mindre om finansiell avvägning och mer om att spegla de känslor som uttryckts i de kommuner som är storägare i bolaget. Här bemöter Ellevio några av de argument som anförs i budkommitténs pressmeddelande.

  1. Dala Energis planer på omstrukturering av koncernen

I sitt pressmeddelande skriver budkommittén:

I februari 2024 fattade styrelsen beslut om att inleda arbetet med att utvärdera strategiska partnerskap och alternativ till omstrukturering av koncernen för att säkra finansieringen av den fortsatta strukturutvecklingen och tillväxten.”

Dala Energi har ännu inte presenterat några detaljer om sin strukturomvandling och hur de har för avsikt att bidra till långsiktig lönsamhet och tillväxt av koncernen. Och när det gäller kursutvecklingen i aktien har den historiskt inte mött förväntningarna hos Dala Energis aktieägare.

”Styrelsen fortsätter driva det ovan beskrivna strategiska arbetet samtidigt som Dala Energis aktieägare har möjligheten att ta ställning till det offentliga uppköpserbjudandet med en annan inriktning för bolaget.” 

Detta framstår för oss som en motsättning till det som bolaget framförde vid ägarmötet den 5 april då man uttryckte att man har valt ett ”aktivt avvaktande tills ägare har tagit ställning till uppköpserbjudandet”.

  1. Ellevios och Dala Energis prisstrategier

I pressmeddelandet skriver kommittén: ”Ellevio och Dala Energi har i grunden samma prisstrategi, att intäktsramar som är beslutade av Energimarknadsinspektionen utnyttjas till investering och utveckling av elnätet samt ger ägarna en skälig avkastning.”

Här konstaterar man mycket riktigt att Ellevio och Dala Energi verkar under samma reglering som bestämmer intäktsramar. Samtidigt är det viktigt att förstå att bolagen har skilda prisstrategier – och att Ellevios strategi skapar stora besparingar för de allra flesta hushållskunder.

För de allra flesta kunder är Ellevios elnätsavgifter alltså lägre än Dala Energis. Budkommittén menar att skillnaden i den totala prissättningen har varierat från år till år och mätt över en längre historisk period är skillnaderna små, där olika prismodeller är till för- eller nackdel för olika kundgrupper.”

Här vill vi poängtera att historiska perioder är irrelevanta för Ellevios framåtblickade tariffstrategi. Detta eftersom dessa inte grundade sig på en nationell samprissättningsstrategi (som vi har idag), samt att de byggde på en helt annan reglermodell och otydlighet kring regulatoriska förutsättningar.

  1. Regionala och nationella investeringsbehov

Dala Energis budkommitté resonerar kring huruvida det finns en risk för att Ellevios investeringar skulle kunna missgynna elnätet i Dalarna till förmån för det nationella nätet.

Vi uppfattar en omsorg och oro för bygdens konkurrenskraft, men detta är återigen ett argument som inte påverkar budets finansiella styrka och värdeskapande för aktieägare.

Det belyser dessutom ett av de stora problemen kopplat till elektrifiering där varje energibolag endast ser till sitt geografiska område, medan investeringar behöver göras med ett nationellt perspektiv för att långsiktigt säkra effekt och energi över större geografier än kommunala gränser. Ellevio planerar att fördubbla sin nationella investeringsnivå, men inom regionen Dalarna kommer investeringar att mer än femdubblas över kommande fem år. Det kommer att skapa både direkta arbetstillfällen genom utökade investeringar i regionen, och även indirekta arbetstillfällen genom tillgång till energi och effekt som kan attrahera energiintensiva industrier att söka etableringar i regionen.

  1. Förändring i antal anställda

När det gäller förändring av antal anställda i regionen framför budkommittén att man kan förvänta sig ett bortfall av tjänster om Ellevio blir ny ägare. Vi har försökt vara tydliga med detta budskap men tydligen inte nått fram. För oberoende av Ellevios framtida planer för övriga verksamheter kommer vi att verka för att alla anställda ska ha en tryggad anställning. Och genom den kraftiga tillväxt vi ser i regionen planerar Ellevio att med utgångspunkt från Dala Energis nuvarande kontor att öka anställningarna. Gällande exakt vilka och hur många kontor som långsiktigt behålls ser Ellevio inga principiella hinder med att behålla fler eller alla.

Detta argument är också det ett budskap som naturligtvis är viktigt för många, men inte nödvändigtvis för de aktieägare som har bästa möjliga värdeutveckling för ögonen.

  1. Det underliggande finansiella tillgångsvärdet

Slutligen fastställs i pressmeddelandet: ”Budkommitténs uppfattning är att Erbjudandet, med Ellevios strategiska inriktning där befintliga verksamheter skall delas upp, säljas och integreras med andra parter, inte reflekterar det underliggande finansiella tillgångsvärdet.”

Det föranleder den uppenbara frågan: vilket är då detta värde? Budkommittén presenterar inte något i sin fairness opinion som visar på vad värdet borde vara. Vårt bud är 76 procent över senaste stängningskurs. Det är en osedvanligt hög premie.

Sedan vårt bud 2022 har inget annat bud på bolaget presenterats. Man hade förväntat sig att de stora värden som finns i koncernen som motiverar en högre värdering än Ellevios bud borde ha yttrat sig under denna period, inte minst på marknadsintresse för bolaget eller på aktievärdet (som haft en negativ utveckling sedan dess).

Nu behöver Dala Energis styrelse visa sina aktieägare vilka alternativ de har att ta ställning till – och vara öppna med värderingen av bolaget.

För mer information om budet, se budhemsidan framtidens-energi.se

Kontakt
Sarah Östberg, 070 971 12 40
Framtidens-energi@ellevio.se

Kontakt för media
Jesper Liveröd, presschef, 070 929 96 23
Jesper.liverod@ellevio.se

Ellevios pressjour, dygnet runt 020-20 20 60

Om Ellevio
Med nära en miljon kunder är Ellevio ett av Sveriges största energiföretag. Tillsammans med våra kunder tar vi en aktiv roll i resan mot ett allt mer elektrifierat samhälle. Våra elnät är ryggraden som kopplar ihop producenter och konsumenter av el, som möjliggör mer förnybar elproduktion, elektrifiering av transporter och industri och som skapar förutsättningar för nya klimatsmarta lösningar. Vi har 730 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm och vi ägs av OMERS Infrastructure, Tredje AP-fonden, Folksam och AMF. Läs mer om oss på ellevio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Peabs årsstämma 2024

Published

on

By

Peab AB (publ.) höll idag årsstämma i Grevieparken i Båstad. Anders Runevad valdes till styrelseordförande. Årsstämman fastställde resultat- och balansräkning, beslutade om vinstdisposition, val av och arvode till styrelse och revisor samt val av valberedning och beslut om principer för valberedningens tillsättning och instruktion för den. Stämman bemyndigade också styrelsen att besluta om nyemission, om överlåtelse av egna aktier samt om ett nytt långsiktigt prestationsaktieprogram.

Aktieägare kunde även utöva sin rösträtt på stämman genom poströstning i enlighet med föreskrifterna i Peabs bolagsordning.

Årsstämman beslutade med erforderlig majoritet i enlighet med samtliga av styrelsen och valberedningen framlagda förslag.

Fastställande av koncernens balans-och resultaträkningar samt ansvarsfrihet

  • Stämman fastställde bolagets respektive koncernens balans- och resultaträkningar för 2023.
  • Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Beslut om vinstutdelning

  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att utdelning för räkenskapsåret 2023 lämnas med 1,50 kr per aktie.
  • Som avstämningsdag för utdelning beslutades onsdagen den 8 maj 2024. Utdelningen sänds ut från Euroclear Sweden tisdagen den 14 maj 2024.

Ersättningspolicy

  • Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till ändringar i ersättningspolicy enligt förslag som presenterats i kallelsen till årsstämman och i sin helhet funnits tillgänglig på bolagets webbplats.

Ersättningsrapport

  • Stämman godkände av styrelsen framtagen ersättningsrapport 2023.

Val av styrelseledamöter och ordförande

  • I enlighet med valberedningens förslag beslutade stämman att välja om Magdalena Gerger, Karl-Axel Granlund, Liselott Kilaas, Kerstin Lindell, Fredrik Paulsson, Malin Persson, Lars Sköld och Anders Runevad.
  • Anders Runevad utsågs på nytt till styrelseordförande.

Beslut om styrelse- och utskottsarvoden

  • Arvode till styrelsens ordförande beslutades att utgå med 1 250 000 kr och till varje övrig ledamot i styrelsen med 625 000 kr.
  • För arbete i Ersättningsutskottet och Finansutskottet beslutades att arvode utgår med 82 500 kr för respektive ledamot i vardera utskott.
  • För arbete i Revisionsutskottet beslutades att arvode till ordförande utgår med 170 000 kr och till varje övrig ledamot med 82 500 kr.
  • Det sammantagna arvodet till ledamöterna beslutades att uppgå till 6 537 500kr

Val av revisor samt arvode

  • I enlighet med revisionsutskottets rekommendation omvaldes det registrerade revisionsbolaget EY till revisor och Jonas Svensson som huvudansvarig revisor.
  • Arvode till revisor beslutades utgå enligt godkänd räkning.

Principer för valberedningens tillsättning och instruktion för valberedningen

  • Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att bland annat ändra texten i punkterna 1.1, 1.2 och 1.3 i Principer för valberedningens tillsättning och instruktion för valberedningen från ”sista bankdagen i augusti ” till ”sista bankdagen i juni” avseende uppgifter om ägarförhållanden/ägargrupperingar som ska ligga till grund för fastställande av vem som har rätt att utse ledamot i valberedningen.

Bemyndigande avseende nyemission av B-aktier

  • Stämman bemyndigade styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemission av B-aktier motsvarande sammanlagt högst 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för bemyndigandet, med eller utan företrädesrätt för nuvarande aktieägare.

Bemyndigande avseende återköp av B-aktier

  • Stämman bemyndigade styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om att, på Nasdaq Stockholm AB eller genom ett förvärvserbjudande riktat till samtliga aktieägare eller aktieägare av aktier av ett visst slag, förvärva högst så många aktier att bolagets innehav av egna aktier efter förvärvet uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Aktierna får förvärvas på Nasdaq Stockholm AB till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet och vid förvärv genom förvärvserbjudande, till en kurs motsvarande lägst börskurs vid tiden för erbjudandet med en maximal avvikelse av 30 procent uppåt. Aktier får endast förvärvas mot vederlag i pengar.

Bemyndigande avseende avyttring av B-aktier

  • Stämman bemyndigade styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om att, på Nasdaq Stockholm AB eller i samband med till exempel företagsförvärv och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, överlåta högst samtliga egna aktier som bolaget innehar, på Nasdaq Stockholm AB till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet och vid avyttring på annat sätt med ett pris som motsvarar börskursen på aktierna vid tiden för överlåtelsen med den avvikelse styrelsen finner lämplig.

Prestationsaktieprogram och överlåtelse av egna aktier

  • Styrelsen föreslog och stämman godkände även Prestationsaktieprogram 2024, vilket syftar till att knyta nyckelpersoners belöningar närmare bolagets långsiktiga resultat- och värdeutveckling.
  • Programmet omfattar cirka 600 ledande befattningshavare och specialister inom koncernen, där deltagarna tilldelas aktierätter som kan omvandlas till aktier under förutsättning att fastställda prestationsmål uppnås.
  • Målen inkluderar krav på specifika resultat per aktie samt minskning av koldioxidutsläpp.
  • Stämman godkände även användandet av tidigare återköpta aktier för genomförandet av Prestationsaktieprogrammet.

Fullständig dokumentation

Fullständig dokumentation avseende årsstämmans beslut finns på Peabs hemsida www.peab.se/stamma.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Juha Hartomaa, IR-chef, 0725 33 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.