Connect with us

Marknadsnyheter

Dignitana AB publicerar delårsrapport för Q2 2018

Published

on

ti, aug 21, 2018 16:42 CET

Resultat och finansiell ställning

Väsentliga händelser under perioden

  •  Försäljningen under perioden uppgick till 9 022 tkr (1 041 USD), en ökning med 54 procent jämfört med samma period 2017 och en ökning med 51 procent jämfört med första kvartalet 2018.  
  •  EBITDA uppgick till -2 701 tkr, -312 KUSD, en förbättring med 69 procent jämfört med samma period 2017.  
  •  Dignitana ingick sitt första leasingavtal utanför USA – avtalet rör DigniCap-enheter till 3 kliniker i Spanien.  
  •  9 DigniCap-enheter såldes till vårdinrättningar i länder utanför USA.  
  •  Avtal har ingåtts för 10 DigniCap-enheter på 6 kliniker i USA.  
  •  Behandlingsintäkterna från klinikerna i USA har ökat med 21 procent, jämfört med det första kvartalet 2018.  
  •  Dignitana tar över ansvaret från Sysmex för alla installerade DigniCap-enheter i Europa. Enheterna finns på totalt 70 kliniker i 11 länder. 
  •  Flytten av verksamheten från Lund i Sverige till Dallas i USA var genomförd i april, två månader tidigare än planerat. Dignitana AB:s huvudkontor fortsätter att ha sitt säte i Lund.  
  •  I juni avslog American Medical Association (USA:s läkarförbund) företagets ansökan att få en unik CPT-kod (Current Procedural Terminology) för skalpkylningsenheter. Koden skulle inneburit en förenkling för patienten att få ersättning från försäkringsbolagen. Avsaknaden av en unik CPT-kod har inte haft någon inverkan på Dignitanas försäljning.  
  • Årets bolagsstämma hölls den 24 april 2018 i Lund. Bolagsstämman beslöt i enlighet med styrelsens förslag på samtliga punkter.
  • Thomas Kelly, William Cronin, Ingrid Atteryd Heiman och Mikael Wahlgren omvaldes som styrelseledamöter vid bolagsstämman den 24 april 2018 med Thomas Kelly som styrelseordförande

Väsentliga händelser efter perioden

  •  I juli registrerade Dignitana AB ett helägt nytt italienskt dotterbolag, Dignitana S.r.l (Società a responsabilità limitata). Det nya bolaget ska göra det enklare att ingå avtal med offentliga vårdinrättningar i Italien.
  •  Efter Dignitana S.r.l-registreringen i Italien kan Dignitana slutföra försäljningen av 3 DigniCap-enheter i landet.
  •  Ytterligare 2 DigniCap-enheter har sålts till kliniker i länder utanför USA sedan den 1 juli 2018.

Finansiella resultat i korthet

Nyckeltal

Denna information är sådan information som Dignitana AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades på engelska för offentliggörande den 21 augusti 2018 kl. 10.34 CET.

Den fullständiga rapporten som kan laddas ned via https://dignitana.se/rapporter/

För mer information kontakta:

William Cronin, CEO, Dignitana AB  bill.cronin@dignitana.com +1 469 917 5555

Mikael Wahlgren, Vice VD, Dignitana AB  mikael.wahlgren@dignitana.com   +46 709 33 72 20

Om Dignitana AB 

Dignitana AB är världsledande inom kliniskt avancerad hårbottenkylteknik. Företaget tillverkar DigniCap® Cooling System, en patenterad medicinsk kylanordning som ger cancerpatienter möjligheten att minimera håravfall under kemoterapi. FDA godkänd sedan 2015, erbjuder DigniCap kontinuerlig kylning med hög effektivitet, säkerhet och acceptabel patientkomfort. Dignitana AB är noterat på Nasdaq First North Stockholm i Sverige med huvudkontor i Lund och verksamheter i Dallas, Texas i USA. Företagets dotterbolag är Dignitana, Inc. i USA och Dignitana Srl i Italien. Erik Penser Bank är certifierad rådgivare. Läs mer på www.dignitana.se and www.dignicap.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.