Connect with us

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Annexin Pharmaceuticals AB (publ)

Published

on

Annexin Pharmaceuticals AB (publ) (”Annexin”) har i dag hållit årsstämma.

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för räkenskapsåret 2018. Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2018.

Stämman beviljade samtliga styrelseledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamheten under räkenskapsåret 2018.

Stämman omvalde, i enlighet med valberedningens förslag, Carl-Fredrik Lindner till ordförande samt Johan Frostegård, Gisela Sitbon, Lena Torlegård och Anders Haegerstrand till styrelseledamöter tills slutet av nästa årsstämma. Arvode skall utgå med sammanlagt 8,5 prisbasbelopp (395 250 kr) att fördelas med 2,5 prisbasbelopp (116 250 kr) till ordföranden och med 1,5 prisbasbelopp (69 750 kr) till var och en av de övriga fyra ledamöterna.

Stämman omvalde, i enlighet med valberedningens förslag, revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers som har för avsikt att utse Magnus Lagerberg som huvudansvarig revisor intill utgången av årsstämman 2020. Stämman beslutade vidare att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade att bolaget ska ha en valberedning bestående av tre ledamöter. Ledamöterna ska utgöras en representant för var och en av de tre till röstetalet största aktieägarna per den 30 september 2019.

Vidare bemyndigade bolagsstämman styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner motsvarande, vid fullt utnyttjande, sammanlagt högst tio (10) procent av aktiekapitalet vid tidpunkten för årsstämman 2019. Emissionsbeslutet ska kunna ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller att teckning ska kunna ske med andra villkor. Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske i syfte att stärka bolagets kapitalbas eller för att i övrigt stärka bolagets finansiella ställning. Emission i enlighet med bemyndigandet ska ske på marknadsmässiga villkor.

För ytterligare information, vänligen kontakta: 

Annexin Pharmaceuticals AB (publ)
Jamal El-Mosleh, vd
Mobil: +46 70 331 90 51
E-mail: jamal.elmosleh@annexinpharma.com
www.annexinpharma.com 

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2019 kl. 19.00 CEST. 

Om Annexin Pharmaceuticals AB (publ)
Annexin Pharmaceuticals AB (publ) är ett världsledande bioteknikföretag inom Annexin A5-området, för behandling av olika hjärt- och kärlsjukdomar, som i dag är den vanligaste dödsorsaken. Bolagets biologiska läkemedelskandidat ANXV – ett humant rekombinant protein, Annexin A5 – är främst avsedd för akut behandling av patienter med skador och inflammation i blodkärlen. Bolaget har en omfattande patentportfölj för behandling av sjukdomar som uppstår på grund av skador och inflammation i blodkärlen. Annexin Pharmaceuticals har etablerat och optimerat en cell-linje för storskalig tillverkning av Annexin A5. Bolaget är baserat i Stockholm och är noterade på Nasdaq First North, kortnamn ANNX. Redeye är Bolagets Certified Adviser. Tel. +46 (0) 8 121 576 90, email certifiedadviser@redeye.se

Om läkemedelskandidaten ANXV
ANXV är ett humant rekombinant protein, Annexin A5, främst avsedd för akut behandling av patienter med hjärt- och kärlsjukdomar med skador och inflammation i blodkärlen. ANXV har en förmåga att skydda och reparera blodkärlen samt motverka inflammationen. Därmed förväntas ANXV att minska lidande och förhoppningsvis dödlighet för flera patientgrupper med både sällsynta kärlsjukdomar och stora folksjukdomar som hjärtinfarkt. ANXV har potential att bli First-In-Class (produkt med nya unika verkningsmekanismer som är den första i sitt slag på marknaden) för flera patientgrupper där det finns stora icke tillgodosedda medicinska behandlingsbehov.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Tobiis rapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Tobiis delårsrapport för första kvartalet 2024 kommer att publiceras torsdagen den 16 maj cirka kl. 07.30. En webbsänd presentation hålls samma dag kl. 09.00.

VD Anand Srivatsa, och CFO Magdalena Rodell Andersson kommer att presentera och kommentera rapporten. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.

Följ den webbsända presentationen live på:

https://ir.financialhearings.com/tobii-q1-report-2024

Vänligen försäkra dig om att du är ansluten till presentationen genom att logga in några minuter innan den börjar. Det kommer att vara möjligt att ställa frågor via chattfunktionen eller muntligt, genom att välja alternativ för deltagande.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Tobiis webbplats. Där kommer även rapporten och en inspelning av webbpresentationen att finnas tillgängliga.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta:

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

 

Om Tobii 

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com. 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för ny kulturverksamhet för unga i Skärholmens nya landmärke

Published

on

By

Avtalet är signerat och klart för Kulturhuset Stadsteaterns nya lokaler i Stockholmshems nybyggda 23-våningshus på Bredholmstorget i Skärholmen. I de nya lokalerna kommer tidigare skapa-själv-verksamheten ”Labbet” för barn och unga att flytta in och utökas rejält.

Labbet som idag har cirka 130 kvadratmeter i Kulturhuset Stadsteaterns lokaler i Skärholmen kommer att få 500 nya kvadratmeter längst ner i det nybyggda 23-våningshuset intill Skärholmens centrum.

– Det känns jätteroligt att Kulturhuset Stadsteatern flyttar in sin ungdomsverksamhet i vårt hus, i Skärholmens nya landmärke. I huset finns också både lägenheter och Stockholmshems kontor, det kommer att göra torget till en levande plats under stora delar av dygnet, säger Maria-Elsa Salvo (S), styrelseordförande Stockholmshem.

I de nya lokalerna kommer det bland annat att finnas tre studios med möjlighet att skapa musik, podd, testa dj-bordet, redigera film och skapa dataspel. Målgruppen kommer att bjudas in att vara med och bestämma vad den nya verksamheten ska heta.

Nu skapar vi ännu bättre förutsättningar för kulturverksamhet för barn och unga i Skärholmen och dess närområde. Det är viktigt att barn och unga i hela Stockholm får förutsättningar att utforska eget skapande och hitta kulturens kraft. Labbets nya lokaler är en viktig del i det arbetet. Här vill vi från Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med andra aktörer skapa en trygg och meningsfull mötesplats för barn och unga, vilket också är en viktig del av det förebyggande arbetet, säger Helene Öberg (MP), styrelseordförande Kulturhuset Stadsteatern. 

De nya lokalerna lämnas över till Kulturhuset Stadsteatern den 1 december 2024. I huset finns också 102 hyreslägenheter och Stockholmshems nya kontor. Lägenheterna annonseras hos Bostadsförmedlingen från den 1 maj 2024. Bostadshyresgästerna flyttar in från oktober 2024 och Stockholmshem vid årsskiftet 2024/2025.

Om Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen startade 2005 när dåvarande Stockholms stadsteater öppnade en repertoarscen i Skärholmen som 2010 blev en barn- och ungdomsscen. En viktig del i uppdraget har varit och är att utveckla platsen så att den fortsätter vara relevant för de unga besökarna.

Åsa Stenmark
Kommunikationschef Stockholmshem
08-508 39 119
asa.stenmark@stockholmshem.se

Sofia Cherif
Presschef Kulturhuset Stadsteatern
0739-730 220
sofia.cherif@kulturhusetstadsteatern.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Norconsult inspekterar bergsslänter i nytt uppdrag

Published

on

By

Norconsult har fått i uppdrag av Trafikverket att inspektera bergsslänter längs vägar i Västsverige och Värmland. Syftet är kontrollera säkerheten och bedöma risken för ras och nedfall av stenblock på vägarna.

Uppdraget omfattar cirka 1 100 inspektioner under 2024 och ungefär lika många under kommande två år. Det finns även option på ytterligare ett stort antal inspektioner varje år.

– Vi befinner oss just nu i en intensiv fältplanering eftersom det kommer krävas två till tre inspektionslag med två personer konstant i fält till och med september. Inspektionerna ska ske handnära. Det innebär att vi är ute på plats och tar oss upp på slänterna med hjälp av lift eller, där det är svåråtkomligt, med hjälp av klättring, säger Christoffer Kall, Gruppledare för Bergteknik på Norconsult.

Enligt bestämmelser ska bergsslänter i anslutning till det allmänna vägnätet inspekteras var sjätte år. Syftet är att bedöma säkerheten och förhindra ras eller blockutfall innan de sker.

– Om vi bedömer att det finns omedelbara risker så kommer en åtgärd ske direkt, det kan handla om att ta bort block eller förstärka berget. Sen finns olika tillståndsklasser där tidsram för åtgärder sätts utifrån hur riskerna bedöms, säger Christoffer Kall.

Cecilia Köljing
Presskontakt
+46790060855
cecilia.koljing@norconsult.com

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 200 medarbetare på över 130 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.