Connect with us

Marknadsnyheter

Påverkar val av mobil även val av bil? | Insplanet

Published

on

Redan sen de första touch telefonerna släpptes har det funnit ett internt krig mellan iPhone och Android-användare. De är egentligen de två olika operativsystemen som står mot varandra, på Apples sida är det IOS som varit iPhones operativsystem sen starten. På den andra sidan har vi Android som är ett väldigt populärt system som man hittar i bland annat iPhones största konkurrent, Samsung. 

Så fort någon av de olika systemen får en ny feature är den andra parten snabbt framme och påpekar att de där hade de minsann för 2 år sedan!

Skyddar sina mobiler och bilar

Att allt fler har en otrolig förkärlek till sin mobiltelefon kan ha med att göra med hur pass mycket tid folk spenderar med att hålla på med sin telefon. En studie från 2018 visar att folk använder sin mobil snitt 3 timmar och 15 minuter varje dag. Men folk är inte bara väldigt investerade i att “beskydda” sin mobiltelefon. Många menar även att just den bilen de kör minsann är den bästa!

Som Insplanet såg tydligt när vi frågade våra användare vilket bilmärke som har sämst respektive bäst förare

De fick oss på Insplanet att fundera. Finns det några skillnader i vilka bilar iPhone respektive Android-ägare äger? Spoiler! Ja det gör det!

Populäraste bilmärkena för iPhone respektive Android-ägare

Om man bara tittar på vilka bilmärken som är populärast hos bägge parter ser vi att det inte skiljer så mycket. Det är samma fem bilar som återfinns i bägges listor över de populäraste bilmärkena. Dock på lite olika placeringar. Se listan nedan:

Vanligaste bilmärkena för iPhone-ägare:

  1. BMW 14,43%
  2. Volvo 13,33%
  3. Volkswagen 12,97%
  4. Audi 10,34%
  5. Mercedes-Benz 6,49%

Totalt: 57,56%

Resterande 42,44% är fördelade på mindre populära bilmärken bland iPhone-ägare, som till exempel: Saab, Honda, Ford mm.

Vanligaste bilmärkena för Android-ägare:

  1. Volvo 14,61%
  2. Volkswagen 12,33%
  3. BMW 10,84%
  4. Audi 8,21%
  5. Mercedes-Benz 6,49%

Totalt: 52,48%

Resterande 47,52% är fördelat på andra mindre populära bilmärken bland Android-ägare.

BMW placerar sig högre hos iPhone än Android-ägare där istället Volvo toppar listan. Det är egentligen bara i topp tre som det skiljer sig något. Utöver det så är det samma bilmärken i bägge listor.

iPhone-ägare är i större utsträckning även Porsche-ägare.

Några bilmärken där iPhone-ägare verkligen skiljer sig från Android-ägare är Land Rover, Mini och Porsche. Men det bilmärket som utmärker sig allra mest är Porsche, där vår statistik visar att 68,55% av alla Porsche-ägare har iPhone. Att iPhone-ägare i större utsträckning är Porsche-ägare är något som också bekräftas av Porsche då de själv gjort undersökningar som även de visar samma resultat. Porsche kommer därför enbart utrustat med Apple Carplay inte något annat system stöds. 

Andelen iPhone-ägare per bilmärke:

  1. Porsche 68,55%
  2. Mini 63,91%
  3. Land Rover 62,56%
  4. Tesla 59,04%
  5. Jeep 56,03%

När man ställer iPhone-användare sida vid sida med Android-användare så ser man tydligt att iPhone dominerar i detta segment. Vi ser även att andelen personer som äger en iPhone och en Porsche är dubbelt så många som i de fallen där personen äger en Android-lur och en Porsche.

Bilmärkenas populäritet utifrån användarens mobiltelefon

 

Android-ägare gillar asiatiska bilmärken.

När man istället tittare närmare på Andorid sidan och vilka bilmärken där de är överrepresenterade kan vi se att de gärna kör Asiatiska bilmärken. Speciellt Japanska bilmärken tilltalar Android-användarna. 

Andelen Android-ägare per bilmärke:

  1. Subaru 56,74%
  2. Hyundai 55,44%
  3. Mitsubishi 55,29%
  4. Honda 53,52%
  5. Mazda 53,24%

Bilmärkenas populäritet utifrån användarens mobiltelefon

Androidgare

Att Android-ägare drar till Asiatiska bilmärken är intressant eftersom just Android är dominant på den asiatiska marknaden. Tittar vi lite snabbt på popularitet för de olika operativsystemen så kan vi se att i länder som Indonesien har Android 94% av marknaden. Android är helt klart populärast i Asien, med en marknadsandel om 85% jämfört med iPhone som bara har 13%.

 Läs hela artikeln: ”iPhone-ägare? Då är det större chans att du äger en Porsche!

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.