Connect with us

Marknadsnyheter

Humana rapporterar resultatet för tredje kvartalet 2019

Published

on

God tillväxt, nöjdare kunder och bättre resultat

Tredje kvartalet, juli-september 2019

  • Rörelseintäkterna uppgick till 1 928 miljoner kronor (1 677), en ökning med 15 %. Den organiska tillväxten var 3,2 %.
  • Rörelseresultatet uppgick till 176 Mkr (151), en ökning med 17 %. Exklusive effekterna av IFRS 16, standarden för hur man redovisar leasing som gäller från 1 januari 2019, uppgick rörelseresultatet till 164 Mkr (151), en ökning med 9 %.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 128 Mkr (102). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick resultatet efter skatt till 134 Mkr (102).
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,42 kronor (1,92).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 206 Mkr (35). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick det operativa kassaflödet till 121 Mkr (35). 

Delårsperioden, januari-september 2019

  • Rörelseintäkterna uppgick till 5 554 Mkr (5 021), en ökning med 11 %. Den organiska tillväxten var 2,4 %.
  • Rörelseresultatet uppgick till 298 Mkr (310), en minskning med 4 %. Resultatet inkluderar förvärvsrelaterade kostnader och intäkter om -28 Mkr (5) och integrationskostnader för Coronaria Hoiva om -8 Mkr (). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 269 Mkr (310), en minskning med 13 %. Effekterna av IFRS 16 på rörelseresultatet uppgick till 30 Mkr (). 
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 170 Mkr (194). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick resultatet efter skatt till 186 Mkr (194).
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 3,21 kronor (3,65). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick resultatet per aktie till 3,52 kronor (3,65).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 375 Mkr (149). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick det operativa kassaflödet till 159 Mkr (149). 

Väsentliga händelser i tredje kvartalet och efter kvartalets slut

  • Humana skrev under kvartalet avtal om ytterligare två nya äldreboenden i egen regi, ett i Norrtälje samt ett i Ängelholm. Boendena kommer vardera ha 60 lägenheter. Verksamheterna beräknas starta första halvåret 2021.
  • Humana ingick under kvartalet avtal med Samhällsbyggnadsbolaget i Norden om en försäljning av 37 näringsfastigheter i Finland, Sverige och Norge. Värdet på fastighetsportföljen, som överlåts genom en sale and leaseback-transaktion, uppgår till 468 Mkr. Den genomsnittliga hyresavtalslängden för fastigheterna är 14,2 år och den tillkommande årliga hyreskostnaden uppgår till 32 Mkr. Överlåtelse av befintliga fastigheter skedde under juli 2019. Pågående byggnationer överlåts när fastigheterna är färdigställda, vilket beräknas bli senast under andra kvartalet 2020.
  • Anu Kallio utsågs under kvartalet till ny chef för Humana i Finland. Hon tillträder senast 1 mars 2020. Anu Kallio var tidigare vd för det finländska omsorgsbolaget Rinnekoti.

Vd och koncernchef Rasmus Nerman kommenterar kvartalet:

”Det tredje kvartalet kan sammanfattas med god tillväxt, ökad kundnöjdhet och förbättrad lönsamhet. Både rörelseresultat och rörelsemarginal kom in på en hög nivå. Alla Humanas affärsområden utvecklas i rätt riktning och det finns flera anledningar att vara stolt. På Humanas äldreboenden har till exempel vår viktigaste parameter – kundnöjdheten – stigit ytterligare i årets nationella mätning av Socialstyrelsen. Humana ligger högt över rikssnittet för alla äldreboenden i Sverige”, säger Rasmus Nerman.

”Under hösten har vi tillsammans med vår delvis nya styrelse lagt ned ett betydande arbete på att se över vår strategi. Vi har konstaterat att vi befinner oss i attraktiva segment där vi dessutom har ledande positioner och att vi gör bra ifrån oss, också när vi jämför oss med våra konkurrenter. Det finns dock tydlig potential att stärka lönsamheten och att skapa större stabilitet och förutsägbarhet i våra verksamheter. Det arbetet fortgår”, säger han.

Telefonkonferens

En webbsänd telefonkonferens hålls den 8 november 2019 klockan 09:00 CET då vd och koncernchef Rasmus Nerman och vice vd och CFO Ulf Bonnevier presenterar rapporten och svarar på frågor. För deltagande ring in på:

SE: +46 8 505 583 66
UK: +44 333 300 92 60
USA: +1 844 625 15 70

Denna information är sådan information som Humana AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 november 2019 kl. 08:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulf Bonnevier, CFO, 070-164 73 17, ulf.bonnevier@humana.se 
Anna Sönne, Chef investerarrelationer, 070-601 48 53, 
anna.sonne@humana.se  

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har cirka 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2018 uppgick rörelseintäkterna till 6 725 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på www.humana.se eller corporate.humana.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.