Connect with us

Marknadsnyheter

Uttalande från Hemblas oberoende budkommitté med anledning av Vonovias offentliga uppköpserbjudande

Published

on

Pressmeddelande

21 november 2019

Uttalande från Hemblas oberoende budkommitté med anledning av

Vonovias offentliga uppköpserbjudande

Hemblas oberoende budkommitté rekommenderar enhälligt aktieägarna att inte acceptera Vonovias offentliga uppköpserbjudande.

Bakgrund

Detta uttalande görs av Hembla AB (publ):s (”Hembla” eller ”Bolaget”) oberoende budkommitté i enlighet med punkt II.19 i Nasdaq Stockholms Takeover-regler (”Takeover-reglerna”).

Vonovia SE[1], genom sitt indirekt helägda dotterbolag HomeStar InvestCo AB[2] (”Vonovia”), har den 7 november 2019 lämnat ett kontanterbjudande till aktieägarna i Hembla att överlåta samtliga sina aktier i Hembla till Vonovia till ett pris om 215[3] kronor per B-aktie (”Erbjudandet”).

Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 19,979 miljarder kronor baserat på nuvarande antal utestående aktier i Hembla.[4] Enligt den tidplan som finns intagen i den erbjudandehandling för Erbjudandet som offentliggjordes den 8 november 2019, inleddes acceptfristen den 11 november 2019 för att avslutas den 9 december 2019 klockan 17:00 CET och redovisning av likvid förväntas kunna påbörjas omkring den 16 december 2019. För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till Vonovias erbjudandehandling som offentliggjordes den 8 november 2019.

Enligt de villkor Vonovia offentliggjort kommer priset i Erbjudandet inte att höjas och Erbjudandet är inte föremål för några villkor. Hemblas aktieägare har enligt Erbjudandet inte rätt att återkalla lämnade accepter.

Styrelsen har inom sig utsett en oberoende budkommitté bestående av styrelseledamöterna Patrick Forslund, Fredrik Brodin och Karolina Keyzer (”Kommittén”) för att företräda Bolaget i samband med Erbjudandet och uttala sig om detta. Kommittén har inom sig utsett Patrick Forslund till ordförande.

Som ett led i Kommitténs utvärdering av Erbjudandet har Kommittén gett Handelsbanken Capital Markets (”Handelsbanken”) i uppdrag att avge ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandet. Vidare har Kommittén anlitat Bolagets finansiella och legala rådgivare, Bank of America respektive Advokatfirman Vinge.

Erbjudandets inverkan på anställda m.m.

Enligt Takeover-reglerna ska Kommittén, med utgångspunkt i vad Vonovia uttalat i Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kan komma att ha på Hembla, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Vonovias strategiska planer för Hembla och de effekter dessa kan förväntas få på sysselsättningen och de platser där Bolaget bedriver sin verksamhet.

Kommittén noterar att Vonovia i erbjudandehandlingen som offentliggjordes den 8 november 2019 anger att Vonovia värdesätter den kompetens som finns hos Hemblas ledning och anställda, och att Vonovia ser fram emot att välkomna dem till koncernen. Vonovia anger vidare att Vonovia kommer att verka för att säkerställa att effektiviseringar realiseras och att Hembla kan nyttja Vonovias expertis, inköps- och finansieringsmöjligheter fullt ut. Efter att Erbjudandet har fullföljts kommer kapaciteten och behoven hos den nya kombinerade verksamheten att utvärderas noggrant. I dagsläget har inga beslut fattats om förändringar avseende Hemblas respektive Vonovias ledning och anställda eller avseende den befintliga organisationen och verksamheten, inklusive anställningsvillkor och de platser där Hembla och Vonovia bedriver verksamhet.

Kommittén utgår från att denna beskrivning är korrekt och har i relevanta hänseenden ingen anledning att inta en annan uppfattning.

Förvärv av aktier innan Erbjudandet  

Kommittén noterar att Vonovia i erbjudandehandlingen anger att avtal avseende förvärv av aktier i Hembla ingicks den 23 september 2019 mellan Vonovia och Hemblas största aktieägare Vega Holdco S.à r.l., ett bolag helägt av fastighetsfonder som rådges av The Blackstone Group Inc. (”Blackstone”), varigenom Vonovia förvärvade cirka 69,30 procent av rösterna och cirka 61,19 procent av aktiekapitalet i Hembla.

Aktieöverlåtelseavtalet med Blackstone villkorades av att samtliga för Erbjudandet och förvärvet av Hembla erforderliga regulatoriska tillstånd, inklusive tillstånd från konkurrensmyndigheter, erhållits. Med anledning av att samtliga tillstånd erhölls den 5 november 2019 har Vonovia tillträtt aktierna i enlighet med avtalet.

Utöver ovan nämnda aktieöverlåtelseavtal noteras det i erbjudandehandlingen att Vonovia förvärvat ytterligare aktier i Hembla under perioden 23 september 2019 – 6 november 2019 och ägde, per dagen för erbjudandehandlingens offentliggörande den 8 november 2019, 6 136 989 A-aktier och 53 528 573 B-aktier i Hembla, motsvarande cirka 71,69 procent av det totala antalet röster och cirka 64,21 procent av aktiekapitalet i Hembla.

Kommitténs rekommendation

Kommittén grundar sitt uttalande på en samlad bedömning av ett antal faktorer som Kommittén ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar bland annat:

  • Hemblas nuvarande ställning och förväntade framtida utveckling utifrån Bolagets tillväxtmodell samt därtill relaterade möjligheter och risker;
  • Hemblas genomsnittliga årliga tillväxttakt under de senaste tre åren, vilken sett till långsiktigt substansvärde (EPRA NAV) per aktie uppgått till 26,4 procent;
  • Hemblas aktiekursutveckling, aktiemarknadens värdering av Hembla, samt Hemblas värdering enligt Erbjudandet i relation till andra jämförbara noterade fastighetsbolag; och
  • Vonovias budpris enligt Erbjudandet i relation till andra jämförbara förvärvstransaktioner avseende noterade fastighetsbolag.

Kommittén konstaterar att priset per aktie som Vonovia erbjuder innebär:[5]

  • en premie om 11,5 procent jämfört med stängningskursen om 192,80 kronor för Hemblas B-aktier på Nasdaq Stockholm den 20 september 2019, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Vonovias avtal om förvärv av cirka 69,30 procent av rösterna och cirka 61,19 procent av aktiekapitalet i Hembla från Blackstone,
  • en rabatt om 0,5 procent jämfört med stängningskursen för Hemblas B-aktier på Nasdaq Stockholm om 216,00 kronor den 6 november 2019, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, samt
  • en premie om 9,1 procent jämfört med den högsta kurs som Hemblas aktie historiskt har handlats till.[6]

Kommittén konstaterar att priset per aktie som Vonovia erbjuder motsvarar 116,6 procent av Hemblas rapporterade EPRA NAV (långsiktiga substansvärde) per aktie om 184,41 kronor per 30 september 2019.

Kommittén konstaterar vidare att priset per aktie i Vonovias förvärv av aktier från Blackstone motsvarar priset per aktie i Erbjudandet.

Bedömningen grundar sig även på Handelsbankens värderingsutlåtande avseende skäligheten från finansiell synvinkel för aktieägarna i Hembla av Erbjudandet. Enligt värderingsutlåtandet, som biläggs detta pressmeddelande, är Handelsbankens uppfattning att Erbjudandet, med förbehåll för de förutsättningar och antaganden som anges i utlåtandet, inte är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Hembla.

Vid en samlad bedömning anser Kommittén att Erbjudandet inte fullt ut reflekterar Hemblas tillväxtmöjligheter och värde ur ett finansiellt perspektiv. Mot ovan bakgrund, och utifrån nuvarande marknads- och ränteläge, rekommenderar Kommittén därför enhälligt Hemblas aktieägare att inte acceptera Erbjudandet.

Kommittén tycker dock att det är positivt för Bolaget att en välkänd och långsiktig investerare som Vonovia blir ny huvudägare och kan bidra till Bolagets fortsatta utveckling genom sin tillgång till nätverk, kapital och kompetens. Samtidigt är det upp till varje enskild aktieägare att, vid sin utvärdering av Erbjudandet, noga överväga sina finansiella alternativ. Kommittén noterar att Vonovia har ett uttalat långsiktigt perspektiv och har indikerat att de kommer att prioritera investeringar framför aktieutdelning, samt att likviditeten i Hemblas aktie kan bli mer begränsad framöver.

Detta uttalande ska i alla avseenden regleras av och tolkas i enlighet med svensk rätt. Svensk domstol har exklusiv jurisdiktion vid tvist som uppkommer med anledning av detta uttalande.

Stockholm den 21 november 2019

Hembla AB (publ)

Den oberoende budkommittén

För mer information, vänligen kontakta

Patrick Forslund, styrelseledamot och budkommitténs ordförande, tfn +46 720 62 60 54

Denna information är sådan information som Hembla AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Takeover-reglerna. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2019 kl. 18:00 CET.

[1] Vonovia SE är ett publikt europabolag (Societas Europaea) med registrerad adress på Bochum, Tyskland, Bochum Local Court, HRB 16879, och registrerat i det tyska bolagsregistret (Unternehmensregister) under registreringsnummer HRB 16879.

[2] Ett av Vonovia SE indirekt helägt dotterbolag, org nr 559152-5372.

[3] Om Hembla, före redovisning av likvid i Erbjudandet, lämnar utdelning eller genomför annan värdeöverföring till Hemblas aktieägare kommer vederlaget i Erbjudandet att minskas i motsvarande mån.

[4] Baserat på totalt 92 924 306 utestående aktier och ett vederlag uppgående till 215 kronor för varje aktie i Hembla.

[5] Baserat på information i erbjudandehandlingen som offentliggjordes den 8 november 2019.

[6] Den högsta noterade stängningskursen för Hemblas B-aktie på Nasdaq Stockholm, 197 kronor, noterades den 4 september 2019.

Om Hembla

Hembla är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successivupprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare bolagets renoveringsmetod, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd. Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 30 september 2019 till drygt 33 508 MSEK. Det totala hyresvärdet uppgick per 30 september 2019 till 1 967 MSEK årligen. Uthyrningsgraden är hög med nästan obefintlig vakans. Hembla är noterat vid Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.