Connect with us

Marknadsnyheter

Varannan fiskbutik och var tredje sushibar säljer hotad ål

Published

on

Ålen är en av våra mest hotade fiskar. Försäljningen inför julen minskar på många krogar och fiskbutiker i Sverige. Men drygt varannan butik och var tredje sushibar fortsätter att sälja den akut hotade fisken. Det avslöjar Världsnaturfonden WWFs rundringning om ålförsäljningen.

Ålen har blivit symbol för det ohållbara läget för många fiskbestånd enligt Karin Glaumann. Foto: Erling Svensen/ WWF-Canon. 

Vi välkomnar att allt fler säger nej till den akut hotade fisken, bland annat ser vi en nedgång hos fiskbutikerna. Nu är det dags för sushirestaurangerna att göra samma sak. Varje ål är viktig att skydda. Nolltolerans och ålfiskestopp behövs i hela EU, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

WWFs granskning av ”Ålen på julbordet” genomfördes första gången för ett tiotal år sedan. Branschen har sedan dess tagit flera steg i rätt riktning. Bland annat har färjerederierna och måltidsleverantörerna valt bort ålen liksom en majoritet av restaurangerna. Ålförsäljningen har länge varit hög hos fiskbutikerna men årets svar visar att ett trendbrott kan ha skett i år – 54 procent av fiskbutikerna säljer ål 2019 jämfört med 67 procent förra året (2018).

– Ålen har blivit symbol för det ohållbara läget för många fiskbestånd. Arten har rött ljus i vår fiskguide, men fortsätter att fiskas trots att den är akut hotad, säger Karin Glaumann, fiskexpert på WWF.

Varannan fiskbutik säljer ål – och var tredje sushibar

Årets rundringning gjordes i november och omfattar 333 fiskbutiker, restauranger, fine-dining krogar, sushibarer, livsmedelskedjor, måltidsleverantörer och färjerederier. 54 procent av fiskaffärerna, knappt 5 procent av restaurangerna och 8 procent av livsmedelskedjorna säljer ål, mest i södra Sverige och i Stockholmsområdet. När det gäller sushibarer serverar 30 procent den hotade ålen. I Skåne, där åltraditionen är stark, säljer två av tre fiskbutiker ål (70 procent) och varannan sushibar (45 procent).

En färsk Kantar Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av WWF visar att 8 procent av svenskarna i genomsnitt ätit ål det senaste året. I södra Sverige är siffran 21 procent.

Att odlad ål skulle vara bättre för miljön håller inte, menar WWF.

– Odlad ål är ung vildfångad ål som sätts i fångenskap och matas för att växa sig stor. Den kommer från ett och samma hotade bestånd, säger WWFs fiskexpert Karin Glaumann.

Politiska åtaganden har tagits för att minska fisket. Ett generellt fiskeförbud infördes 2007 i Sverige, men 187 yrkesfiskare har undantag med särskilda licenser av Havs- och vattenmyndigheten. Ålfisketillstånden får dock inte överföras. 2018 landades 245 ton ål inom det svenska fisket. 

På EU-nivå beslutade fiskeministrarna 2017 om ett tre månaders fiskestopp för fiske efter ål i Östersjön och Atlanten. Från 2018 omfattar fiskestoppet också glasål, fritidsfiske och ålfiske i Medelhavet.

WWF efterlyser totalt ålfiskestopp och åtgärder inom vattenkraften

I december ska ministrarna träffas för att besluta om reglerna för nästa år.      

–WWF vill se stopp av allt ålfiske inom EU tills beståndet återhämtat sig. Går det inte igenom bör det temporära fiskestoppet åtminstone införas under de tre månader som det fiskas mest ål. Flera länder som till exempel Sverige har tyvärr gjort det motsatta, vilket vi är starkt kritiska till, säger Karin Glaumann.

Även kraftbolagen måste ta ett större ansvar. Bland annat krävs vandringsvägar förbi vattenkraftverk, där stora mängder ål dödas varje år. 2017 dödades 141 ton utvandrande blankål i turbinerna.

WWFs granskning av ”Ålen på julbordet” startade 2008 med uppehåll 2012 och 2015. Underlaget har breddats successivt, från ett 35-tal aktörer till drygt ett 330-tal idag. I år har rundringningen, som sker anonymt, utökats med fine dining-restauranger och sushibarer.

Resultat WWFs ålundersökning 2019

Fiskbutiker: 54 procent säljer ål – jämfört med 67 procent 2018. Restauranger: Knappt 5 procent jämfört med 12 procent 2018. Fine-dining krogar: Ny kategori – 9 procent serverar ål. Sushibarer: Ny kategori – 30 procent säljer ål. Livsmedelskedjor: 8 procent säljer ål, jämfört med 7 procent 2018. Rederier: Inga rederier uppger att de säljer ål (samma 2018). Måltidsleverantörer: Ingen uppger att de säljer/levererar ål (samma 2018)                                             

Av alla tillfrågade aktörer säljer 19 procent ål, vilket är knappt en femtedel. 81 procent säljer inte.  

Trender och resultat 2008-2019

Alla färjerederier har slutat med ål liksom måltidsleverantörer. Antalet restauranger som säljer ål har gått ned från cirka 25 procent till 5 procent. Det innebär att cirka 95 procent inte säljer ål idag. Andelen fiskbutiker som säljer ål har minskat från cirka 90 procent till 54 procent, vilket är en kraftig minskning (cirka 40 procent). Nu säljer drygt hälften av butikerna ål. Av sushibarerna (som inte granskats förut) serverar var tredje ål (2019) och 9 procent av fine dining-restaurangerna.

Fakta: Den europeiska ålen Anguilla anguilla är akut hotad på Internationella naturvårdsunionens rödlista och hos Artdatabanken. Ålen har rött ljus i WWFs fiskguide.

Invandringen av yngel, ”glasål”, från Sargassohavet är nere på 2-5 procent jämfört med 1970-talet. 2007 införde EU krav på ålförvaltningsplaner. Sverige har infört förbud mot att fiska ål, tagit steg för att öka överlevnaden vid vattenkraftspassager och infört ökad kontroll och stödutsättningar.

I Östersjön fiskar man huvudsakligen på den utvandrande blankålen, som ska tillbaka till Sargasso för att para sig. Vid Atlantkusten mot Frankrike och Spanien fiskas unga ålar, ca 2-3 år gamla som kallas glasål.

Ålen har en spännande livscykel. Den föds på stora djup i Sargassohavet utanför den amerikanska ostkusten, driver med strömmen till östra Atlanten och simmar vidare upp i floder och sjöar i Europa.

Varmrökt afrikansk ålmal, Clarias, (Clarias gariepinus) odlas i vattenbruk inomhus och är ett hållbart alternativ till rökt ål.

För frågor, kontakta:

Karin Glaumann, fiskexpert WWF, 073 159 94 15, karin.glaumann@wwf.se

Marie von Zeipel, senior pressekreterare WWF, 070-629 10 77, marie.vonzeipel@wwf.se                      Presstelefon 08 – 546 575 00, e-post: press@wwf.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningens förslag till beslut på årsstämman 2024 i Enorama Pharma AB

Published

on

By

Valberedningen för Enorama Pharma AB (publ), org.nr 556716-5591 (”Bolaget”) har tagit fram bifogat förslag till beslut på årsstämman den 5 juni 2024. Bolaget offentliggör härmed nedan sammanfattning av valberedningens förslag till beslut i tillägg till den kallelse som offentliggjordes den 6 maj 2024.

Valberedningens fullständiga förslag till beslut kan laddas ner från Bolagets hemsida, www.enorama.se, eller via den bifogade filen i detta pressmeddelande.

Valberedningen föreslår att antalet styrelseledamöter i Bolaget ska uppgå till sex (6) stycken.

Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar att arvode till bolagsstämmovalda styrelseledamöter (som inte är anställda i Bolaget) ska utgå med tre (3) prisbasbelopp till styrelsens ordförande och med två (2) prisbasbelopp vardera till övriga styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar att arvode till ledamöter (som inte är anställda i Bolaget) i valberedningen ska utgå med ett halvt (0,5) prisbasbelopp vardera till ledamöterna. Bolaget ska svara för skäliga personliga kostnader som kan uppstå i samband med utförande av uppdrag i styrelse, utskott eller valberedning. Ledamöter som är anställda av Bolaget eller är nominerade av aktieägare med innehav större än 10% av Bolagets totala utestående aktier vid tidpunkt för stämmans genomförande omfattas ej av förslaget om ersättning enligt ovan.

Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar om omval av styrelseledamöterna Bengt Jönsson (ordförande), Fredrik Olsson, Tanu Tandan, Daniel Schröder, Mats Rönngard samt Ara Abrahamian. Gustav Nadal Öström har avböjt omval till styrelsen.

Valberedningen gör bedömningen att styrelsen fungerat väl under perioden från och med årsstämman 2023. Vidare görs bedömningen att styrelsen innehar god kompetens för att hantera Bolagets fortsatta utveckling. Enligt valberedningens bedömning är kontinuitet i styrelsearbetet av stor betydelse för Bolaget för att skapa goda förutsättningar att driva Bolagets olika projekt framåt och att därigenom skapa värde för aktieägarna.

Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar om omval av Ernst & Young AB. Ernst & Young AB har meddelat att för det fall stämman beslutar i enlighet med förslaget kommer den auktoriserade revisorn Erik Mauritzson att utses till huvudansvarig revisor.

KONTAKT

Enorama Pharma AB (publ)

Annette Agerskov, verkställande direktör

info@enorama.se

Södra Förstadsgatan 1, 211 43 Malmö

www.enorama.se

Enorama Pharma AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ): +46 (0)73 856 42 65, certifiedadviser@carnegie.se.

OM ENORAMA PHARMA

Enorama Pharmas mål är att bli en ledande global leverantör av konsumentvänliga nikotinersättningsprodukter. Affärsidén är att utveckla och sälja såväl medicinska tuggummin som icke-medicinska, tobaksfria nikotinprodukter och erbjuda dessa både som Private Label och under egna varumärken. För mer information, besök www.enorama.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

aXichems VD Torsten Helsing presenterar delårsrapport för Q1 2024 i en webbsänd telekonferens

Published

on

By

aXichem AB (publ), offentliggör sin delårsrapport för första kvartalet 2024 torsdagen den 23 maj 2024. Samma dag klockan 16:00 bjuder bolaget in till en webbsänd telekonferens med VD Torsten Helsing.

Efter konferensen följer en frågestund. Presentationen hålls på svenska. Det går att följa konferensen via dator eller mobila enheter.

För att anmäla dig till webbkonferensen, vänligen registrera dig via följande länk:

https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_hzpCIbLsSv67v6Urdu5haQ

Antal platser är begränsat så vi rekommenderar att registrera sig i god tid för att vara säkrad en plats.

Telekonferensen och presentationsmaterialet kommer efter avslutad konferens att finnas tillgängligt på bolagets hemsida, aXichem samt på Västra Hamnen Corporate Finance kanal på YouTube.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 maj 2024 kl 13:00 CET. 

Kontakt:

Torsten Helsing, VD i aXichem, +46 70 686 33 55. E-post: torsten.helsing@axichem.se

Om aXichem

aXichem utvecklar, patenterar och marknadsför naturanaloga industrikemikalier, det vill säga syntetiskt framställda substanser som har likartade och jämförbara egenskaper som naturliga substanser. Bolagets första produkt är phenylcapsaicin, som Bolaget kommersialiserar under två varumärken, aXiphen® och aXivite®, som ingrediens i djurfoder respektive kosttillskott. Verksamheten är uppdelad i tre marknadsområden med olika applikationer för phenylcapsaicin: som ingrediens i foder för fjäderfän, så som kyckling och kalkon; som ingrediens i kosttillskott för tarmhälsa, viktkontroll samt sport och träning; samt som ingrediens i kosttillskott för biotillgänglighetsförstärkning av curcumin och melatonin. aXichem är listat på Nasdaq First North Growth Market. Certified advisor för aXichem är Västra Hamnen Corporate Finance AB. Mer information finns på www.axichem.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

aXichem’s CEO Torsten Helsing presents the interim report Q1 2024 in a webcasted teleconference

Published

on

By

aXichem AB (publ), publishes its interim report for the first quarter of 2024 on Thursday, May 23, 2024. On the same day at 4:00 p.m., the company invites you to a teleconference with CEO Torsten Helsing.

After the conference, there will be a question-and-answer session. Please note that the presentation is held in Swedish. It is possible to follow the conference via computer or mobile devices.

To register for the web conference, please register via the following link:

https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_hzpCIbLsSv67v6Urdu5haQ

The number of seats is limited, so we recommend registering well in advance to secure a seat.

After the conference, the teleconference and the presentation material will be available on the company’s website, aXichem, and on the Västra Hamnen Corporate Finance channel on YouTube.

The information was submitted, through the care of the contact person below, for publication on 17 May 2024, at 13:00 CET.

Company contact:
Torsten Helsing, CEO, aXichem AB
Phone: +46 706 863 355 Email: torsten.helsing@axichem.com

About aXichem
aXichem develops, patents and markets natural analogue industrial chemicals, i.e., synthetically produced substances that have similar and comparable properties to natural substances. The company’s first product is phenylcapsaicin, which the company commercializes under two brands, aXiphen® and aXivite®, as an ingredient in animal feed and dietary supplements, respectively. The business is divided into three market areas with different applications for phenylcapsaicin: as an ingredient in feed for poultry, such as chicken and turkey; as an ingredient in food supplements for gut health, weight control and sports and exercise; and as an ingredient in food supplements for the bio- enhancement of curcumin and melatonin. aXichem is listed on the Nasdaq First North Growth Market. Certified advisor for aXichem is Västra Hamnen Corporate Finance AB.

More information is available at www.axichem.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.