Connect with us

Marknadsnyheter

Altor avser att sälja Ålö till JOST

Published

on

Altor Fund III (“Altor”), Fort Knox Förvaring AB och Management Investors har idag tecknat ett avtal om att avyttra Ålö Holding AB (“Ålö”), världsledande inom materialhanteringslösningar inom jordbruket till JOST Werke GMBH (“JOST”). JOST är en världsledande leverantör av system till last- och släpindustrin.

Ålö är den globala marknadsledaren inom högkvalitativa frontlastare och tillhörande redskap för jordbrukstraktorer, bolaget har försäljning i mer än 40 länder. Frontlastare och redskap säljs under varumärket Quicke samt i samarbete med OEM-tillverkare. Företaget har produktionsanläggningar i Sverige, USA, Kina och Frankrike.

”Vi är glada över att ha hittat ett utmärkt nytt hem för Ålö” säger Bengt Maunsbach, Partner på Altor Equity Partners. ”JOST har goda möjligheter att stödja Ålö när det gäller att utveckla sina många viktiga OEM-relationer och en global plattform inom tillverkning som både kommer att öppna nya marknader och ge stordriftsfördelar”.

”Ålö står starkare än någonsin idag” säger Niklas Åström, VD för Ålö. ”Vi har under de senaste åren utvecklat och lanserat banbrytande nya produkter som Q-seriens premiumlastare och Q-Companion digitala styrsystem. Tillsammans med vårt ledande erbjudande av redskap, delar och service har detta gjort det möjligt för Ålö att växa med både våra OEM-partners och på återförsäljarmarknaden.

”Vi är mycket glada över att få Ålö in i vår portfölj av ledande industrivarumärken” säger Joachim Dürr, VD för JOST. ”Vi ser fram emot att arbeta med Ålös starka ledningsteam och hjälpa Ålö att fortsätta växa”.

Som rådgivare till säljarna, agerade Alantra, Swedbank Investment Banking, White&Case och EY. Transaktionen kräver godkännande av konkurrensmyndigheter och förväntas slutföras i början av 2020.

For more information, please contact:

Tor Krusell, Head of Communications at Altor, Tel: +46 70 543 87 47

About Altor:

Since inception, the family of Altor funds has raised some EUR 8.3 billion in total commitments. The funds have invested in excess of EUR 4.2 billion in more than 60 companies. The investments have been made in medium sized predominantly Nordic companies with the aim to create value through growth initiatives and operational improvements. Among current and past investments are Dustin, Byggmax, Piab, Aalborg Industries, Trioplast, SATS and RevolutionRace. For more information please visit: www.altor.com

About Ålö:

Ålö is the world leader in Front Loaders for the Agricultural Industry. The products are sold under the Quicke brand. Ålö develops and manufactures about 40,000 loaders every year and has revenue of about 2 billion SEK and about 700 employees. Ålö has manufacturing in Sweden, China, USA and France. For more information about Ålö please visit: https://www.alo.se/

About JOST:

JOST is a leading global producer and supplier of safety-critical systems for commercial vehicles. The Company’s core brands “JOST”, “ROCKINGER”, “TRIDEC” and “Edbro” are well-recognized in the industry and highly regarded for their quality and continuous innovation. With its sales and production facilities in 22 countries across five continents, JOST has direct access to all major truck and trailer manufacturers and relevant end customers. JOST currently employs about 2,900 staff worldwide and has been listed on the Frankfurt Stock Exchange since 20 July 2017. For more information about JOST please visit: https://www.jost-world.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.