Connect with us

Marknadsnyheter

2500 techkvinnor tar över Waterfront den 6 mars

Published

on

För sjunde året i rad arrangerar Women in Tech Nordens största teknikkonferens för kvinnor. Förra året tog biljetterna slut på 45 sekunder och för att möta det enorma intresset flyttar konferensen nu till större lokaler och ökar med 1000 platser. De eftertraktade biljetterna är gratis, tack vare stödet från 30 av Sveriges mest intressanta och engagerade teknikföretag. Biljettsläppet sker den 30 januari, kl 12.00.

WITsthlm2020 är Nordens största event för kvinnor inom teknikbranschen. Konferensen har vuxit för varje år och för att ännu fler ska få möjlighet att delta kommer den i år att äga rum på Stockholm Waterfront, vilket innebär fler platser än någonsin. WITsthlm2020 skapas genom stöd från rekordmånga bolag. De står alla bakom initiativet som vill lyfta att det är kritiskt för branschen att fler kvinnor väljer en karriär inom tech och att de som redan finns i branschen ska vilja stanna kvar.

– Women in Tech är drivet av människor och företag som vill skapa förändring. Från bolagens sida är det en överlevnadsfråga att få in de bästa talangerna till sina team, och bra team består av människor med olika perspektiv och erfarenheter. Det är här våra partners gör skillnad varje dag, med sitt arbete kring inkludering och rekrytering, säger Elin Eriksson, Director för Women in Tech Sweden, och fortsätter: 

– När vi frågar våra närmare 9000 medlemmar om vad som mest påverkar deras karriärval så är det nätverk och förebilder som nämns som det absolut viktigaste. Om du ser någon du kan identifiera dig med i en spännande roll, som gjort banbrytande forskning eller som grundare av en techstartup, är det enklare att se dig själv i yrket i framtiden. På WITsthlm2020 finns både nätverket och förebilder, både på scenen och bland de framåtlutade deltagarna. Jag är mycket glad och stolt att den här unika rörelsen har vuxit sig ännu större och vår nya lokal möjliggör ännu fler möten mellan människor.

Gratisbiljetter tack vare stöd från våra partners
WITsthlm2020 brukar äga rum på Internationella Kvinnodagen, men eftersom den i år infaller på en söndag kommer konferensen hållas fredag den 6 mars. Intresset har vuxit varje år sedan starten 2014 och förra årets platser blev fullbokade 45 sekunder efter biljettsläppet. Programmet för årets konferens publiceras inom de närmaste veckorna och biljetterna släpps torsdag den 30 januari kl 12.00. Som tidigare år är biljetterna helt gratis för deltagarna, tack vare stödet från alla fantastiska partners. Dyra biljetter ska inte vara ett hinder för den som funderar på att komma in i branschen.

 Årets tema är “Beyond Barriers” och Paulina Modlitba som för femte året i rad är programansvarig för WITsthlm beskriver temat:

– I stort som smått tar sig kvinnor förbi hinder varje dag. Vi driver på hållbarhetsforskning, fotograferar svarta hål, utvecklar sociala robotar som tröstar ensamma människor, skapar hållbara vinterjackor som är fyllda med blomblad istället för dun, programmerar DNA, tar fram etiska riktlinjer för avancerad AI, sätter press på de stora techbolagen att ta större ansvar, och mycket mer. Men vi tar oss också förbi hinder som vill sätta stopp för vår framfart: glastak, diskriminerande beslut, exkluderande kulturer och härskartekniker. Allt detta och mer, handlar Women in Tech om. Här samlas och hyllas alla vi som bryter ny mark och vill göra vår planet till en bättre och mer hållbar plats att leva på.

Main partners Women in Tech 2020:
Accenture, Cybercom Group, Ericsson och EY

Co-creating Partners Women in Tech 2020:
Bonnier News, H&M Group, ICA Gruppen, Kindred Group, NENT Group, Planview International, Scania, Storytel, Tele2, Tieto, Tobii och Volvo Cars.

Supporting Partners Women in Tech 2020:
ATG, Betsson, CGI, Electrolux, Hemnet, Klarna, Nasdaq, Salesforce, Schibsted, SEB, Snow Software, Swedbank, Veoneer och Visma.

Programmet för WITsthlm2020 är fortfarande under utveckling; detaljer om talare och breakout sessions kommer att publiceras på womenintech.se.

För mer information:
Women in Tech:s hemsida: womenintech.se
Följ händelserna i sociala medier via #WITsthlm2020
Pressfoton från WITsthlm2019: Women in Tech 2019 (fria för användning av medier, vid publicering ange fotograf: Hilda Arneback)

Women In Tech

Kontakt:
Elin Eriksson, Director
elinmaria.eriksson@gmail.com +46706388016

Åsa Johansen, Communications
asa.johansen@gmail.com +46706235566

Paulina Modtliba, Program manager
paulina.modlitba@gmail.com +46702075096

Women in Tech började som ett event på Internationella kvinnodagen 2014. Sedan dess har Women in Tech vuxit till en gemenskap, en plattform och en rörelse. Målet för Women in Tech är att inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik – och att få de som redan är i branschen att stanna kvar – genom att tillhandahålla nätverk, förebilder och erfarenhet från framgångsrika kvinnor och män från både företags- och entreprenörsvärlden. Detta görs bland annat genom en årlig konferens, WITsthlm och andra nätverks- och niche event. Women in Tech Sweden välkomnar alla kön, vi behöver arbeta sida vid sida för att skapa förändring.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

Published

on

By

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

 

 

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

Med ambitionen att hjälpa flygbolag och destinationer att utöka sin verksamhet grundades AVIAREPS av Michael Gaebler i april 1994 i München, Tyskland. 30 år senare har AVIAREPS utökat sitt nätverk till 69 kontor i 65 länder världen över, och med ett brett utbud av varumärken inom flyg-, turism-, hotell-, mat- och dryckes- och livsstilsbranscherna –  har det blivit världens ledande internationella försäljnings-, marknadsförings- och kommunikationsföretag inom dessa affärsområden. I april 2024 firar AVIAREPS 30 år av att skapa framgång och 30 år av att föra världen till människorna i den.

Michael Gaebler, ordförande och grundare av AVIAREPS: ”30 år med AVIAREPS! Vilken fantastisk resa det har varit med exceptionella och underbara kollegor och partners! I början var AVIAREPS en lösning för flygbolag, destinationer och hotell för att de bättre skulle kunna expandera sin verksamhet och nå ut på de globala marknaderna. Idag anförtros AVIAREPS och agerar på uppdrag av ett ökande antal varumärken. Vi har expanderat från varumärken inom flyg, destinationer och hotell till ett brett spektrum av affärsområden, inklusive mobilitet, livsstil, detaljhandel, turistattraktioner, handelsfrämjande samt mat och dryck. I år firar AVIAREPS 30-årsjubileum och jag är stolt över att kunna säga att de stora och pågående framgångarna för våra kunder i deras strävan att nå ut på den globala marknaden och växa, har baserats på att vi har sammanfört dem och låtit dem få hjälp av den bästa produkten i världen – våra medarbetare.”

AVIAREPS inledde officiellt 30-årsfirandet på årets ITB Berlin, världens ledande resemässa, med det årliga signatureventet ”AVIAREPS ITB Executive Dinner” och firade milstolpejubileet med partners från hela världen.

      

Edgar Lacker, VD för AVIAREPS: ”AVIAREPS signaturevent är alltid min personliga ITB-höjdpunkt och ett utmärkt tillfälle att fira våra långvariga partnerskap! Det här året var särskilt spännande, eftersom vi inledde vårt 30-årsjubileum och firade 3 decennier av AVIAREPS med våra partners och våra fantastiska AVIAPEOPLE. Idag är AVIAREPS stolta över att vara den globala ledaren inom representation av flygbolag, turism och besöksnäring och att aktivt påverka, utveckla och forma trender, efterfrågan och utgifter inom turism, flyg och besöksnäring. Som en födelsedagspresent till oss själva har vi lanserat en helt ny, modern och interaktiv webbplats aviareps.com som på ett perfekt sätt representerar det AVIAREPS står för: innovation, tillväxt, excellens och inspiration.”

A planet earth with text overlay Description automatically generated

New AVIAREPS Website www.aviareps.com

Flera milstolpar har banat väg för AVIAREPS framgång under årens lopp. År 1996, bara två år efter grundandet, hade AVIAREPS redan börjat expandera inom Europa – Nordamerika följde kort därefter år 2001. År 2010 hade AVIAREPS utökat sitt globala kontorsnät till sex kontinenter: Afrika, Asien, Europa, Nord- och Sydamerika samt Australien. Idag driver företaget stolt 69 kontor i 65 länder och erbjuder globala 360°-tjänster till mer än 250 kunder. AVIAREPS globala expansion omfattade inte bara tillväxten av kontorsnätverket, utan också diversifieringen till en mängd olika affärsområden, grundandet av dotterbolag, såsom IT-tjänsteleverantören AVIANET, och lanseringen av nya produkter, såsom gruppbokningstjänsten AVIAGROUPS, AVIAREPS eget digitala ekosystem och distributionsplattformen AVIAHUB.

30 år efter starten fortsätter AVIAREPS att följa sitt uppdrag: Att föra människor till världen och världen till människorna!

Besök AVIAREPS nya webbplats: www.aviareps.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.