Connect with us

Marknadsnyheter

Stena Lines nya färjelinje invigd – knyter ihop Kattegattregionen

Published

on

Lördagen den 1 februari invigdes Stena Lines nya färjelinje mellan Halmstad och danska Grenå. Invigningsfesten lockade tusentals besökare på båda sidor av havet. Dagen markerade en historisk start för den nya Kattegattregionen som ska stärka bandet mellan de båda länderna.

Invigningsfesten som pågår hela helgen smygstartade redan på fredagskvällen när Stena Nautica för sista gången la ut från Varbergs hamn och satte kurs mot Grenå. Hundratals Varbergsbor hade samlats för att vinka av färjan som trafikerat staden sedan 1960. Tidigt på lördagsmorgonen startade invigningsceremonin av den nya linjen i Grenå hamn. Bland deltagarna fanns Danmarks Transportminister Benny Engelbrecht som också åkte med på premiärturen till Halmstad där närmare 8 000 besökare hade samlats för att hälsa Stena Line välkomna till Halmstad med fanfar och folkfest.

På plats för att invigningstala fanns förutom den danska transportministern också Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth, Hallands landshövding Lena Sommestad och Stena Lines ägare Dan Sten Olsson.

– Gyllene tider för sjöfarten och Halmstad! När vi nu inviger den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå betyder det mycket för besöksnäringen, godstransporter och klimatsmart utbyte mellan Sverige och Danmark, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den nya färjelinjen för Sverige och Danmark närmare varandra och knyter ihop Kattegattregionen och de tre städerna Halmstad-Grenå-Århus. Under hösten 2019 skrev Halmstads kommun och Norddjurs kommun under det gemensamma samarbetet ”Kattegattalliansen”, en gemensam vision om att i kölvattnet av den nya färjelinjen gemensamt utveckla alla delar av samhället såsom besöksnäring, näringsliv, utbildning, sport och kultur.

– Den nya färjelinjen ger oss stora möjligheter och nu är det upp till oss att förvalta det på bästa sätt genom politiken, näringslivet och tillsammans med invånarna, sa Jonas Bergman, Kommunstyrelsens ordförande, Halmstads kommun.

Stena Line räknar med att fördubbla både frakt- och passagerarvolymerna på linjen inom fem år.

– Den nya färjelinjen förstärker logistiknätverket mellan länderna och leda till ökad lastbilstrafik framförallt från Jylland till Sverige. Men den kommer också att i hög grad att gagna turismen och tillsammans med destinationsbolagen och aktörer inom besöksindustrin på både den svenska och danska sidan ska Stena Line skapa nya reseupplevelser för många människor i många år framöver, sa Tony Michaelsen, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

För mer information, kontakta:

Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line, +46 (0)704858332 eller press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor. Mer information finns på  www.stenaline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hemnet under den 29 april – 3 maj, 2024 (v.18)

Published

on

By

Hemnet Group AB (publ) (LEI-kod: 5493008VIU67J3HUAR07) (”Hemnet”) har under den 29 april till den 3 maj 2024 återköpt sammanlagt 10 000 egna stamaktier (ISIN-kod: SE0015671995) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Hemnets styrelse i syfte att justera Hemnets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 450 000 000 kronor som Hemnet tillkännagav den 25 april 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Hemnets kapitalstruktur genom att minska aktiekapitalet.

Stamaktier i Hemnet har återköpts enligt följande:
 

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29-april-2024

0

30-april-2024

0

1-maj-2024

0

2-maj-2024

5 000

286,8920

1 434 460

3-maj-2024

5 000

289,7178

1 448 589

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hemnets räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Hemnets innehav av egna aktier per den 3 maj 2024 till 247 451 stamaktier. Det totala antalet aktier i Hemnet är 96 238 981.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR

M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se 

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen i Axolot Solutions Holding AB (publ) reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse inför årsstämman 8 maj 2024

Published

on

By

Axolot Solutions Holding AB meddelar att dess valberedning reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse, inför årsstämman onsdagen den 8 maj.

Peter Lysell, befintlig ordförande i Bolagets styrelse, har av valberedningen föreslagits som styrelseordförande även för nästa mandatperiod. Nu har Peter Lysell meddelat att han på grund av ett annat engagemang kommer att befinna sig längre perioder i Asien och därför måste avböja omval. Av denna anledning har Lennart Holm tillfrågats om han skulle vara beredd att kliva in som ordförande ifall bolagsstämman så beslutar, vilket han har accepterat. Peter Lysell önskar kvarstå i styrelsen som ledamot.

Valberedningen föreslår därmed omval av styrelseledamöterna Peter Lysell, Lennart Holm, Mats Lindstrand och Erica Nobel, samt nyval av Lennart Holm som styrelsens ordförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Lundin, valberedningens ordförande, för Axolot Solutions Holding AB, tel: 070 631 83 26, mail: mlundin1@gmail.com

Om Axolot Solutions

Axolot Solutions Holding AB är ett svenskt miljöteknikföretag som säljer system för industriell vattenrening. Det görs genom att erbjuda en egenutvecklad patenterad lösning som bygger på en väl beprövad grundteknologi. Axolot Solutions vattenrening är kostnadseffektiv och möjliggör en hög reningsgrad samt recirkulation av vattnet. Detta innebär en minimal belastning på miljön. Bolaget bedriver även verksamhet genom ett dotterbolag i Norge. Mer information om verksamheten finns på www.axolotsolutions.com.

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm sedan 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro publicerar intervju med vd Ebbe Damm

Published

on

By

Syncro Group, som erbjuder plattformen Collabs för effektiv och transparent influencer marketing, publicerar nedan en intervju med vd Ebbe Damm.

Kommentera det stora nyhetsflödet vi ser på sociala medier just nu.

Som man också kan se på vår hemsida under fliken Partnership Announcements tecknar vi idag flertalet avtal varje vecka i stor och liten skala. De visar inte bara på det stora intresset för vårt erbjudande utan också på att vår plattform fungerar för flera typer av aktörer.

 

Vissa av avtalen gäller er byråverksamhet, hur går det för CUBE?

Absolut, flera av avtalen gäller CUBE som går väldigt bra just nu. Första delen av året är alltid tuff, rent säsongsmässigt, men både omsättning och resultat ser starkare ut i år än föregående år. Införsäljningsgraden är betydligt högre i år än vid samma tid förra året.

 

Hur utvecklas bolaget rent strategiskt?

Utan att säga för mycket så har vi sedan årsskiftet suttit i en rad diskussioner med flera större mediainvesterare. Vi hoppas kunna kommunicera ett par större avtal inom en snar framtid som kommer att visa att vi levererar mot den skalbarhet som vi utlovat under en längre tid.

 

Från ett tekniskt utvecklingsperspektiv, vad händer med plattformen just nu?

Vi har arbetat med AI under en längre tid och för att utforma smartare och enklare hjälpmedel för alla som vill genomföra influencer marktingkampanjer. Inom kort hoppas vi kunna presentera nya verktyg för att göra influencer marketing tillgängligt för fler personer som inte har någon större erfarenhet av influencer marketing.

 

Hur ser ni på internationell expansion?

Flera av de dialoger som pågår, sker med större medieaktörer i Europa. Vi har en skalbarhet i plattformen som gör att våra partners enkelt kan sälja plattformen, så med rätt partners i rätt marknader kan de enkelt anpassa plattformen lokalt utan att vi själva är verksamma där. Vi har många avtal på gång som både stärker oss i Norden och breddar oss i Europa tack vare skalbarheten i plattformen.

 

Imorgon är det bolagsstämma och ni väntas få en ny styrelseledamot och en ny ordförande, hur ser du på det?

Jag ser verkligen fram emot att Mårten Barkman med största sannolikhet väljs in i Syncros styrelse. Han arbetar idag som chef på Google och sitter i styrelsen för Forex Bank. Han har en gedigen karriär från bland annat Paypal, Facebook och Western Union. Han är redan väldigt uppskattad som rådgivare åt Syncro och kommer att ha en viktig roll i styrelsen. Dessutom väntas Joachim Hjerpe väljas till ordförande. Det ser jag också oerhört positivt på och ser fram emot ett gott samarbete. Joachim har också en mycket gedigen bakgrund och har varit en uppskattad styrelseledamot som bidragit förtjänstfullt till den tydliga tillväxtstrategi som vi nu arbetar efter.

 

Snart kan man teckna aktier i TO6, vad kan du säga om det?

Genom teckningsoptionsprogrammet kan vi erhålla ytterligare finansiering för vår expansion. Vi är väldigt entusiastiska eftersom vi ser hur skalbarheten ökar för varje månad som går och vi ser framemot på stor uppslutning i programmet så att vi kan accelerera våra insatser.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD, Syncro Group
Telefon:  070 546 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.