Connect with us

Marknadsnyheter

Färdplan för framtida samverkan

Published

on

LKAB och Kiruna kommun har återupptagit dialogen om samarbete kring stadsomvandlingen i Kiruna för att säkerställa en effektiv process. Denna nystart av samtal förs i en konstruktiv anda mot bakgrund av gällande lagstiftning, de avtal som reglerar samarbetet mellan LKAB och kommunen och det rådande läget i Kiruna.

— Jag ser våra samtal som en nystart på relationerna mellan LKAB:s ledning och kommunledningen i Kiruna. Vi har en gemensam inriktning att inte blanda kommunal myndighetsutövning med vår gemensamma ambition att utveckla ett attraktivt samhälle. Nu är det dags att gå vidare, vi har stora utmaningar och möjligheter framför oss inte minst i att säkerställa konkurrenskraft och attraktivitet på våra verksamhetsorter, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB.

 Jag ser verkligen fram emot att få börja fokusera på utveckling och tillväxten i Kiruna. Vi har tillsammans med LKAB nått en samsyn kring många mycket viktiga frågor för att skapa en större trygghet och helhetssyn i stadsomvandlingen. Tillsammans med LKAB ska vi bygga upp ett ännu mer attraktivt Kiruna, där människor vill bygga sin framtid och dit folk vill flytta. En centrumnära järnvägsstation och ett modernt sjukhus är också fortsättningsvis viktiga frågor som kommunen kommer att driva vidare i kontakter med Trafikverket och Region Norrbotten, säger Gunnar Selberg, Kirunas kommunalråd.

Överenskommelsen mellan LKAB och Kiruna kommun om hur man ska samverka och samarbeta är en nödvändighet. Samtidigt är den naturlig då bägge parter till 100 procent delar visionen om ett starkt LKAB och en positiv utveckling av kommunen. Jag bedömer att Kiruna går mot en lysande framtid, säger landshövding Björn O Nilsson.

Utgångpunkten för dialogen är den samsyn som finns kring vikten av att tillgängliggöra mark för LKAB:s fortsatta gruvbrytning samtidigt som kommunen bereds goda planeringsförutsättningar för att beslut ska kunna fattas kring nya utvecklingsområden. Vi är överens om att en förutsättning för framgång i en unik och komplex stadsomvandling är ett väl fungerande samarbete mellan huvudaktörerna LKAB och Kiruna kommun.

 

I dialogen har kommunen och LKAB gett uttryck för en samsyn gällande följande:

  1. Nu och sedan lång tid råder ett ömsesidigt beroende mellan LKAB och kommunen. Ett livskraftigt och expansivt LKAB är en grundläggande förutsättning för en positiv utveckling av näringsliv och arbetsmarknad i Kiruna. På motsvarande sätt är ett attraktivt och tillgängligt lokalsamhälle med god kvalitet i de kommunala verksamheterna en förutsättning för att LKAB på sikt ska kunna utvecklas och rekrytera personal.

  2. Stadsomvandlingen innebär stora möjligheter för att utveckla ett attraktivt samhälle för människor i alla åldrar. Dessa nya möjligheter har sin grund i att äldre byggnader och infrastruktur ersätts med modernare lokaler och anläggningar som kan planeras utifrån dagens behov och förutsättningar. Dessutom bevaras genom flytt en mängd kulturbyggnader som därmed tillgodoser riksintresset kulturmiljö. Bibehållen funktionalitet och attraktivitet för Kiruna som bostadsort är en viktig gemensam målbild för stadsomvandlingen.

  3. Kommunen och LKAB är helt överens om att ta ett stort ansvar för att tillgängliggöra mark för gruvbrytning respektive att ersätta avvecklingsområden och säkerställa utveckling av det nya. LKAB och kommunen kommer att visa förståelse för varandras behov av framförhållning och förutsägbarhet i frågor kopplade till detaljplaner för avvecklingsområden respektive planeringsförutsättningar för nya områden. För att nå målet med ”utveckling före avveckling” är vi överens om vikten av att stärka incitament för återinvestering i Kiruna, bland annat genom att utveckla modeller för förtida inlösen inom KUJ1365 påverkansområde.
     
  4. De frågor som för tillfället är svårast att hantera för kommunen är direkt eller indirekt kopplade till de olika alternativ gällande trafiklösningar i relation till nya järnvägsdragningar och ny järnvägsstation som nu utreds av Trafikverket på uppdrag av regeringen. Stora delar av samhällsplaneringen är beroende av de planeringsförutsättningar som följer av beslut kring detta. Kommunen är medveten om att frågan gällande ny centrumnära järnvägsstation och alternativa järnvägsdragningar inte avgörs av LKAB utan hanteras av Trafikverket. LKAB bekostar enligt avtal Trafikverkets järnvägsutredning
     
  5. LKAB och Kiruna kommun är överens om att tillgång till god sjukvård är viktigt. Förhandlingarna kring ersättning av nuvarande Kiruna sjukhus förs mellan LKAB och Region Norrbotten.
     
  6. Stadsomvandlingen ställer höga krav på så väl kommunens som LKAB:s organisationer. Även om LKAB enligt gällande avtal ersätter kommunen för bland annat personella merkostnader kopplade till stadsomvandlingen, finns en ständig utmaning i att rekrytera och över tid behålla de kompetenser som behövs för att hantera frågorna. I förhållande till kommunens storlek är dessa utmaningar omfattande. Kiruna kommun och LKAB har därför samtalat om de möjligheter ett statligt processtöd kring frågor kopplade till stadsomvandlingen och samhällsplaneringen skulle innebära. Fortsatta samtal kommer att föras i syfte att vidareutveckla förslaget, varefter kommunen och LKAB kommer att överväga en uppvaktning av regeringen i frågan.
     
  7. Vi är också överens om att en nära och förtroendefull dialog mellan LKAB och kommunen är en grundläggande förutsättning för att alla komplexa processer kring stadsomvandlingen ska kunna flyta störningsfritt. LKAB och kommunen är överens om att skilja på förhandling om ersättningsfrågor relaterade till respektive gruvstadspark, planprocesser enligt plan- och bygglagen och övriga samverkansfrågor.
     
  8. LKAB och kommunen har därför kommit överens om att frågor som inte är en del av de förhandlingar som sker utifrån LKAB:s ersättningsansvar enligt minerallagen, inte är en del i den kommunala myndighetsutövningen/planprocessen och inte heller avser de samverkansavtal som finns, kommer att hanteras i ett särskilt och nytt samverkansforum. Detta nya samverkansforum kommer därför att hantera övergripande frågor som inte kommer upp i de existerande två fora som hanterar stadsflytten.
     
  9. Första övergripande område för det nya samverkansforumet är Kirunas attraktivitet. LKAB och kommunen bedömer att Kiruna är mycket attraktivt för boende, inflyttning och besöksnäring. Samtidigt är vi överens om att lyfta fram Kirunas attraktivitet som ett nyckelområde att arbeta med för att lyckas med stadsomvandlingen. LKAB och Kommunen ser därför att det är ett gemensamt mål att arbeta med Kirunas attraktivitet. Med syfte att skapa ett attraktivt samhälle i tillväxt är kommunen och LKAB beredda att gemensamt identifiera aktiviteter till vilka vi allokerar resurser med målet att göra risken för en framtida befolkningsminskning i samband med stadsflytten så liten som möjligt.
     
  10. Exempel på andra områden som är aktuella att diskutera i det övergripande samverkansforumet är högre utbildning, forskning, kultur och föreningslivet, men även andra områden kan komma att beaktas.

Genom denna förnyade dialog och detta gemensamma uttalande ser LKAB och Kiruna kommun att flera frågetecken har rätats ut. Vi har också goda förhoppningar att skapandet av det nya samverkansforumet har ökat möjligheten att övergripande frågor ska kunna hanteras smidigt och förtroendefullt mellan oss för att därigenom snabbt kunna identifiera nya samarbeten till gagn för Kiruna, Kirunaborna och LKAB.

 

För frågor kontakta:

Kiruna kommun
Lennart Andersson, kommundirektör, Tel 070-69 70 448

LKAB
Bo Krogvig, direktör Strategiska projekt, Tel 08-429 34 45

Kontaktperson: Johanna Fogman, kommunikatör LKAB. Tel: 46 (0) 980 714 75. E-post: johanna.fogman@lkab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.