Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké – 2019-06-01 – 2020-05-31

Published

on

Sleepo gör rekordår med 22% tillväxt och 5,9 mkr i förbättrad EBITDA

SAMMANFATTNING Q4

– Nettoomsättningen uppgick till 24 798 (19 583) tkr och motsvarar en tillväxt på 27%.

– Orderingången uppgick till 29 401 (22 592) tkr och motsvarar en tillväxt på 30%.

– Bruttovinsten växte med 28% och uppgick till 10 260 (8 034) tkr och motsvarar 41% (41%) bruttomarginal.

– EBITDA uppgick till 504 (-304) tkr och motsvarar en marginal på 2,0% (-1,5%).

– Justerat EBITDA uppgick till 504 (-221) tkr och motsvarar en marginal på 2,0% (-1,1%)      

– Antalet besökare till hemsidan växte med 68% och uppgick till 1,2 miljoner varav 79% kom via mobil.

 

SAMMANFATTNING Q1-Q4

– Nettoomsättningen uppgick till 97 736 (79 988) tkr och motsvarar en tillväxt på 22%.

– Orderingången uppgick till 113 173 (92 172) tkr och motsvarar en tillväxt på 23%.

– Bruttovinsten växte med 26% och uppgick till 39 660 (31 465) tkr och motsvarar 41% (39%) bruttomarginal.

– EBITDA uppgick till 1 986 (-3 871) tkr och motsvarar en marginal på 2,0% (-4,8%).

– Justerat EBITDA uppgick till 1 986 (-3 128) tkr och motsvarar en marginal på 2,0% (-3,8%).            

– Antalet besökare till hemsidan växte med 35% och uppgick till 4,2 miljoner varav 80% kom via mobil.

 

VD:S KOMMENTAR

”Sleepos positiva utveckling fortsätter i det fjärde kvartalet med en kraftigt ökad försäljningstillväxt och positivt EBITDA. Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 24,8 (19,6) mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 27%. Orderingången för kvartalet växte med 30% och uppgick till 29,4 (22,6) mkr.

Ett styrkebesked är att vi fortsätter att växa försäljningen och ta marknadsandelar samtidigt som vi bibehåller vår bruttovinstmarginal. Bruttovinsten för kvartalet uppgick till 10,3 (8,0) mkr, vilket motsvarat en tillväxt på 28% och en bruttovinstmarginal på 41% (41%).

Bolagets markanta resultatförbättring fortsatte under det fjärde kvartalet med en EBITDA som uppgick till 504 (-304) tkr vilket motsvarar en marginal på 2,0% (-1,5%).

Under kvartalet växte besökarantalet med imponerande 68% och uppgick till 1,2 miljoner besökare, där 79% kom via mobila enheter. Kundförflyttningen från fysisk handel till näthandel har under perioden accelererats av Covid-19 och Sleepos positionering som renodlad e-handlare har stått sig väl.
 

RÄKENSKAPSÅRET
I och med det fjärde kvartalet summerar Sleepo ett mycket framgångsrikt år där försäljningen ökat kraftigt samtidigt som lönsamheten har förbättrats avsevärt jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för året växte med 22% och uppgick till 97,7 (80,0) mkr. EBITDA för året uppgick till 2,0
(-3,9) mkr och utgör en resultatförbättring med 5,9 mkr jämfört med föregående år.

 

INVESTERINGAR FÖR TILLVÄXT OCH EFFEKTIVITET
Under kvartalet har Sleepo påbörjat byte av IT-system som kommer att ge goda förutsättningar för framtida tillväxt och effektivitet. Vi investerar i ett IT-system som är framtidssäkrat och som kommer att stärka vår kundupplevelse och konkurrenskraft. Samtidigt uppnår vi effektiviseringar inom bolagets samtliga verksamhetsområden. Systemutvecklingen löper planenligt och IT-systemet är planerat att lanseras i början av bolagets andra kvartal.

 

EGET SORTIMENT
Sleepos strategi att öka andelen eget sortiment har på kort tid utvecklats väl och vi ser ett fint mottagande från våra kunder. Vi har under året haft lyckade produktlanseringar av egna sänggavlar, mattor, belysning och sängar och Sleepos egna varumärke är under senare tid butikens toppsäljare. Under det fjärde kvartalet växte försäljningen av det egna sortimentet med 113% jämfört med samma period föregående år och det egna sortimentet utgör nu 18% av Sleepos totala försäljning.

Jag, tillsammans med kollegor och styrelse, ser fram emot ett nytt händelserikt år och vårt fortsatta arbete med att bygga en näthandel av toppklass för möbler och heminredning.”

FINANSIELL INFORMATION

FÖRSÄLJNING OCH RESULTAT
Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet uppgick till 24 798 (19 583) tkr med en bruttovinst om 10 260 (8 034) tkr och ett resultat efter skatt om 229 (-760) tkr. Under kvartalet har byte av IT-system föranlett en nedskrivning av värdet av det tidigare IT-systemet vilket har påverkat resultatet negativt med 3 576 tkr, och omvärdering av förlustavdrag har påverkat resultatet positivt med 3 806 tkr.

För räkenskapsåret uppgick nettoomsättningen till 97 736 (79 988) tkr med en bruttovinst om 39 660 (31 465) tkr och ett resultat efter skatt om 293 (-5 615) tkr
 

LIKVIDITET OCH FINANSIERING
Den 31 maj 2020 uppgick bolagets kassa och bank till 4 854 (2 288) tkr, varav 506 (506) tkr bestod av låsta medel i form av garantier. Bolaget har en checkkredit som uppgår till 5 000 tkr som på bokslutsdagen har nyttjats till 0 (0) tkr.

 

INVESTERINGAR
Sleepos totala investeringar under det fjärde kvartalet uppgick till 488 (580) tkr. Investeringarna under räkenskapsåret uppgick till 2 135 (2 576) tkr. Vid periodens slut har bolaget anläggningstillgångar på 8 292 (7 850) tkr och där 69 (53) tkr utgörs av materiella anläggningstillgångar, 1 865 (5 245) tkr utgörs av immateriella anläggningstillgångar och 6 358 (2 552) tkr av finansiella anläggningstillgångar.
De immateriella anläggningstillgångarna består till störst del av utvecklingskostnader för IT-plattformen och de finansiella tillgångarna består till störst del av uppskjuten skattefordran.

 

AVSKRIVNINGAR
Avskrivningar för det fjärde kvartalet belastar resultatet med 4 080 (428) tkr där störst del av avskrivningarna om 4 068 (416) tkr avser utvecklingskostnader. Avskrivningar för räkenskapsåret belastar resultat med 5 493 (1 565) tkr där störst del av avskrivningarna om 5 442 (1 525) tkr avser utvecklingskostnader.

 

EGET KAPITAL
Den 31 maj 2020 uppgick bolagets eget kapital till 8 207 (7 926) tkr varav 1 367 (1 367) tkr avser aktiekapital.

 

SKATTEFORDRAN
Styrelsen har beslutat att utöka uppskjuten skattefordran med 3 806 tkr. Bedömningen grundar sig i Sleepos fortsatta tillväxt- och resultatförbättring där bolaget inom närliggande perioder fortsätter genera positiva rörelseresultat.

 

AKTIE OCH AKTIEÄGARE
Per den 31 maj 2020 uppgick antalet aktier till 12 426 885 fördelat på 187 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.

 

TECKNINGSOPTIONER
Totala antalet utestående optioner på balansdagen är 245 000 till antalet och motsvarar samma antal aktier. Om samtliga optioner utnyttjas för teckning av aktier ökar antalet aktier med totalt 245 000, från 12 426 885 st. aktier till 12 671 885 st. aktier. Om samtliga i Bolaget utestående teckningsoptioner utnyttjas blir utspädningseffekten maximalt cirka 2,0 procent.

 

REDOVISNINGSPRINCIPER
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

 

REVISORS UTLÅTANDE
Kvartalsrapporten har inte granskats av bolagets revisor.

NÄSTA RAPPORT
Kvartalsrapport 1:  30 september 2020

 

FÖR FRÅGOR, KONTAKTA:
Philip Nickolsten, VD
E-post: philip@sleepo.se
Telefon: 070-543 53 60

 

SLEEPO AB (PUBL)
Markvardsgatan 9, 113 53 Stockholm
Telefon: 08-20 87 70
E-post: info@sleepo.se
Hemsida: www.sleepo.se

 

Denna information är sådan information som Sleepo AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 juni 2020.

Sleepo är en av Sveriges ledande e-handelsbutiker för möbler och heminredning. Sleepos mobilanpassade hemsida erbjuder kunder en förstklassig shopping-upplevelse med ett brett och kurerat sortiment från lokala, internationella och private label varumärken. Sleepo erbjuder sitt sortiment till ett konkurrenskraftigt kunderbjudande som inkluderar fri frakt och öppet köp. Bolaget är sedan 2016-01-15 noterat på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.