Connect with us

Marknadsnyheter

VD-brev och intervju september 2020

Published

on

I detta och kommande brev och videointervjuer kommer vi löpande, med utgångspunkt i vår operativa plan och mål, beskriva och följa upp dessa samt även successivt bygga på med olika KPI’er och nyckeltal i takt med att dessa uppnår en tillförlitlig nivå för kontinuerlig uppföljning. I den intervju som släpps parallellt med detta brev finns mer information och även svar på flera av de frågor som kommit från aktieägare i olika forum. Se VD intervju här.

Jag är fullt medveten om att den strategi som bolaget har där försäljning och marknadspenetration sker genom partners och deras kunder är baktung och kräver stora insatser för att nå resultat, i synnerhet i en marknad som fortsatt är omogen. Icke desto mindre tror jag att det är helt rätt strategi och att den är avgörande för att på sikt kunna skala affären kostnadseffektivt mot slutanvändare i flera olika marknader och branscher parallellt. Vi ser allt fler bevis för att produkten fungerar och att den skapar tydligt värde för våra partners i deras affär. Detta kommer vi löpande kunna redogöra för utan att, på ett icke önskvärt sätt för våra partners, exponera deras affär och resultat. Det är primärt deras kunder, deras affär och deras resultat vilket vi måste respektera i vår egen kommunikation även om vi gärna skulle säga mer än vad vi kan i nuläget. Av marknadsmässiga och regulatoriska skäl måste vi därför vara restriktiva med siffor och nyckeltal som inte på ett tillförlitligt och kontinuerligt sätt speglar bolagets position och utveckling framåt då dessa kan driva spekulation i aktien baserat på för stora osäkerhetsfaktorer i underliggande data.

Plan för 2020

Mitt övergripande mål med uppdraget har varit och är fortsatt att driva ett långsiktigt uthålligt bolag som både kan växla ut på den befintliga affären i definierade marknader och samtidigt utveckla nya affärsområden och expandera i fler länder och regioner. I senaste kvartalsrapporten för Q2 så hänvisade jag till att resultatet och utvecklingen ligger i enlighet med vår plan. Planen som avses är vår operativa plan med tillhörande målsättningar och prioriterade aktiviteter. Dessa tar sin utgångpunkt i flera operativa delar samt säkring av kostnader, löpande utveckling och ökade intäktsströmmar. Planen är vårt primära styrdokument med tillhörande aktiviteter och mål vilket inte är något vi distribuerar utanför bolaget, primärt av konkurrensskäl, alla finansiella resultat kommuniceras löpande i kvartalsrapporter.

Jag tar på mig att vi inte har kommunicerat tydligt nog hur denna plan övergripande ser ut vilket leder till en stor mängd frågor om bolagets position samt löpande utveckling inte minst från befintliga aktieägare.

Nedan lyfter jag upp grundprincipen i vår plan samt vidare vilka mål vi kopplar till dessa.  

  1. Teckna och säkra nya kommersiella avtal med tydligt engagemang och plan för lansering i den europeiska marknaden.
  2. Säkerställa lansering tillsammans med partners där vi skall leverera teknisk lösning och kommersiellt stöd för sälj- och marknadsaktiviteter.
  3. Driva konvertering till betalande kunder med tydliga aktiviteter och dialog i nära samarbete med partners.
  4. Säkerställa kvalitet i teknik och processer som upprätthåller vår position som en attraktiv och flexibel affärspartner.
  5. Stärka allmän marknadskunskap och insikter om våra produkter och tjänster.
  6. Säkerställa kostnadskontroll ställt mot initiativen som stödjer utvecklingen enligt plan och stärker bolagets intäktsfokusering.

I samband med rapporten publicerade vi ett antal nyckeltal som jag ser som tydliga mätare på att vi är på väg i rätt riktning. Även om jag vet att många har förväntningar på att intäkterna skall komma i snabbare takt, så har vi nu ett gynnsamt läge och mina förväntningar på liggande affärer är högt ställda.

Målet är att bolaget vid årets slut skall ha uppnått ett flertal viktiga målsättningar som tydligt visar på resultat av våra aktiviteter, genom att följa denna typ av värden ger den insikt om kommande ökning av intäkter och långsiktig lönsamhet i bolaget.

Mål 2020

  • Antal tecknade avtal för kommersiell lansering 10 st (7 st per Aug)
  • Antal Lanserade avtal 8 st (6 st per Aug)
  • Adresserbar kundbas inom tecknade avtal på 80 Miljoner (66 Miljoner per Aug)
  • Konvertering till betalande kunder i Try and Buy på +70% (70% per Aug).
  • Öka kundbasen avseende betalande/konverterade kunder i lanserade avtal med +200% (110% per sista Aug)

Jag har fått flera frågor om bolagets nuvarande kundbas samt andelen betalande kunder i olika avtal. Något som jag bedömer att vi inte kan bemöta i dagsläget både av konkurrensskäl men även för att uppgifterna är våra kunders information som vi inte äger. Men jag bedömer att vi kommer kunna ta fram övergripande nyckeltal/index som visar på utvecklingen inte minst mot hur löpande licensintäkter påverkar intäkterna ackumulerat över tid. Allt större del av intäkterna kommer från löpande och återkommande licensfakturering och vi bedömer att dessa kommer att vara säkra över en längre tidperiod med fortsatt låg churn.

Viktigaste händelser

  • Under sommaren har vi tecknat ett nytt avtal med en spansk operatör för planerad lansering under Q4.
  • ETVAS har genomfört sitt första större kommersiella samarbete med den tyska banken Sparkasse Bremen som gick live den 1 september.
  • Vi har säkerställt flera nya resurser genom rekrytering som löpande kommer stärka upp ledningsteamet och vår kommersiella förmåga i såväl befintliga affärer som löpande utveckling.

Bearbetning av kunder och avtal

Vi arbetar parallellt både med nykundsbearbetning samt att driva konvertering i befintliga affärer, något som sker löpande i nära samarbete med våra partners. Även om de äger kunden och produkten, och vi inte direkt styr deras planering och genomförande så innebär det inte att vi inte kan var starkt pådrivande och stöttande i det arbetet. Bolaget har under senaste åren initierat fler olika avtal och samarbeten som i olika takt löper på men progressen är varierande främst på grund av vart kunden står och vilken prioritet denna typ av affär har i dagsläget.För mig är det mest centrala just nu att fokusera på de kunder och partners som snabbast kan driva mot intäkter och där det finns ett tydligt engagemang för att nå uppsatta mål och förväntningar. Dessa har vi under våren löpande kommunicerat utvecklingen i och utgörs av de lanseringar och tecknade kommersiella avtal som vi genomfört till stor del under första halvåret i år. Till dessa finns en rad olika samarbeten och initiativ allt ifrån LOI’er, ramavtal, marknadsprov/softlauch aktiviteter som fortsatt löper på men som ännu inte materialiserats i konkreta lanseringar eller slutliga kommersiella avtal. Vi kommer löpande att återkomma till dessa i takt med att de utvecklas framåt eller om vi skulle välja att avsluta enskilda avtal. I nuläget har vi inte gjort det med några andra än vad som tidigare kommunicerats med bl.a. mySafety.

När det gäller hur våra kunder, tex Skimsafe och Telenor, väljer att strategiskt eller marknadsmässigt lansera eller expandera sin affär i nya marknader eller kanaler så är det en fråga som vi inte kan bemöta i varje enskilt fall utan något som är deras beslut och kommunikation. Vi är initierade i många av dessa planer men äger dem inte, som om det var vår egen affär eller lansering.

Samtidigt börjar den installerade basen av aktiva kunder nu generera allt mer information och data som vi kan använda löpande mot nya kunder och i sälj och marknadsaktiviteter tillsammans med befintliga kunder. Tex. Telenor som nu driver för att öka sin stock av SAFE-kunder och därmed även aktiva kunder i EyeOnID’s tjänst. Detta efter att ha gjort marknads- och kundundersökningar mot olika målgrupper inom SAFE som tydligt visar att de kunder som har ett aktivt abonnemang för ID-skydd även är mer nöjd än kunder som inte har det.

Kostnads- och intäktsutveckling

Jag ser en ökning av antalet betalande kunder inom befintliga avtal och vi har dubblerat dessa under årets första halvår vilket är mycket positivt. De nya affärer och lanseringar som vi gjorde i våras finns tillgängliga i marknaden och i takt med att riktade sälj och marknadsaktiviteter kan starta upp så bedömer vi att intäkterna löpande från dessa kommer ta fart samt att vi även ser en stabil löpande ökning från Telenor. 

Transformationsarbetet mot mer affärs- och kundfokusering innebär både investering i nya resurser och kompetenser men är även en del i att fördela om kostnader och optimera verksamheten. Nya resurser har dels ersatt tidigare anställda och relativt dyrare konsulter vilket göra att nettokostnadsökningen inte blir så stor, trots en stor satsning på ökad försäljning och kommersialisering av verksamheten. Men minst lika viktigt är att vi kan effektivisera vissa delar av verksamheten och driva fler parallella kund Case och processer på ett mer kostnadseffektivt sätt.

Fokus närmaste tiden

I en växande marknad med högt ställda krav på leverans i befintliga avtal och full fart framåt, så ökar nu fokus på att driva nya och befintliga kunder där vi blir allt tydligare med våra förväntningar och engagemang från deras sida.

Elkjöp står för en betydande del av vårt sälj och marknadsfokus just nu och där flera olika aktiviteter och kampanjer ligger i plan med så väl trafikdrivande insatser digitalt som för exponering i butik. Dessa kommer löpande under kommande månader att nå ut i marknaden. Lanseringen som skedde innan sommaren var ett första steg (Soft Launch) i att testa och utvärdera erbjudande samt säkerställa processer och rutiner som nu följs upp med riktade sälj- och marknadsaktiviteter.

Under senaste månaderna har vi rekryterat ett flertal nyckelroller som jag ser kommer vara en viktig del i transformationen mot ökat sälj och intäktsfokus. Att få igång dessa och etablera ett stärkt ledningsteam är något jag ser helt nödvändigt och som jag ser fram emot väldigt mycket.

Ta hand om er!

Patrik Ugander

VD

För mer information, kontakta

Patrik Ugander, CEO, Eyeonid Group AB (publ.)

Tfn: 070-544 01 68

E-post: patrik.ugander@eyeonid.com

www.eyeonid.com

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Genom helhetslösningar som kompletteras med försäkring, betalningslösningar och assistanstjänster samt försäljnings- och marknadsstöd för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom och retail, skapar EyeOnID lösningar för nya affärsmöjligheter hos sina kunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nattaro Labs AB offentliggör delårsrapport 1, 2024

Published

on

By

Bioteknikbolaget Nattaro Labs AB offentliggör härmed delårsrapport för perioden januari – mars 2024. Rapporten i sin helhet finns bifogad som dokument samt på Bolagets hemsida (www.nattarolabs.com). Nedan följer kommentar och sammanfattning av rapporten.

Första kvartalet 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Koncernens omsättning uppgick till 1 408 TSEK (1 201) för första kvartalet, vilket innebar en ökning med 17 %. Moderföretagets omsättning uppgick till 1 482 TSEK (1 187), vilket innebar en ökning med 25 % i jämförelse med samma period föregående år.
  • Koncernens intäkter uppgick till 1 725 TSEK (1 662) för första kvartalet, vilket innebar en ökning med 4 %. Moderföretagets intäkter för samma period uppgick till 1 800 TSEK (1 648), vilket innebar en ökning med 9 % i jämförelse med samma period föregående år.
  • Koncernens resultat efter skatt för tredje kvartalet uppgick till -1 049 TSEK (-1 220). Moderföretagets resultat efter skatt uppgick till -998 TSEK (-1 236).
  • Resultat per aktie* för bolaget uppgick till -0,08 SEK (-0,15) före utspädning, -0,08 SEK (-0,15) efter utspädning.
  • Koncernens soliditet uppgick till 72 % (69 %). Moderföretagets soliditet uppgick till 73 % (69 %).
  • Koncernens bruttovinst uppgick till 76 % (83 %). Moderföretagets bruttovinst uppgick till 73 % (83 %)

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.

*Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Per 2024-03-31 uppgick totalt antal aktier till 20 233 624.

VD Carl-Johan Gustafson kommenterar

Nattaro Labs visade ett väsentligt förbättrat resultat 2023 med en högre omsättning och ett förbättrat kassaflöde. Första kvartalet 2024 bygger vidare på den grund som möjliggjorts genom en effektivare kostnadsbas och ökande internationell tillväxt.

Inledningen av året har vi huvudsakligen fokuserat på att stärka den internationella försäljningen och vidareutveckla de samarbeten som inleddes under föregående år. Vägglusproblematiken är en global utmaning och de stora tillväxtmöjligheterna ligger i fortsatt internationalisering. Den ökade omsättningen under 2023 beror främst på en större andel internationell försäljning, även om Sverige fortfarande är vår största enskilda marknad. Trots ett svagare första kvartal på vår hemmamarknad, jämfört med föregående års starka inledning, har den internationella tillväxten bidragit till en högre totalomsättning under årets första kvartal.

Aktiviteter på utvalda europeiska marknader har genomförts för att skapa förutsättningar för ökad tillväxt. Länder som Frankrike, Spanien och Storbritannien erbjuder en större marknadspotential än Sverige. Förutom större befolkningsmängd leder deras höga urbanisering och omfattande turism till utbredda problem med vägglöss. För att öka vår synlighet på dessa marknader har vi lanserat en franskspråkig version av vår engelska hemsida, och arbetar med att utveckla en spansk version. Under första kvartalet har vi även expanderat vår verksamhet till Spanien och Italien genom att etablera samarbeten med nya distributörer, vilka nu erbjuder Nattaros produktsortiment till professionella skadedjursbekämpningsföretag. 

Vi har lanserat en förbättrad version av vårt doftbete till Nattaro Scout på alla marknader. Detta nya doftbete är resultatet av flera års forskning och utveckling för att möta våra kunders behov av ett temperaturtåligt bete med förlängd hållbarhet. Tack vare en ny teknik har vi lyckats fördubbla hållbarhetstiden till 24 månader från tillverkning, samtidigt som behovet av långtidslagring i kyl eliminerats utan att kompromissa med doftbetets erkända effektivitet. Produkten är nu väsentligt bättre anpassad för den volymproduktion som krävs för att möta den växande efterfrågan.

Arbetet med den nya tekniken i doftbetet har samtidigt tagit oss närmare nya intäkter. Som tidigare nämnts, har vi identifierat en affärsmöjlighet i att den professionella skadedjursbranschen alltmer arbetar med uppkopplade övervakningsfällor. En avgörande nyckelkomponent i fällor riktade mot vägglöss är vårt patenterade doftbete. Tack vare den nya tekniken kan vi förlänga tiden doftbetet är aktivt och har därmed möjlighet att leverera de långtidsverkande produkter som krävs för internationella partnerskap kring uppkopplade vägglusfällor.

Sammantaget pekar resultaten från första kvartalet på att nuvarande strategi är rätt väg framåt. Våra ansträngningar börjar bära frukt och en robust grund är lagd för fortsatt utveckling. Tack vare vårt unika erbjudande och de globala möjligheter som identifierats, ser vi mycket positivt på Nattaro Labs framtid.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Bolaget meddelar att företaget Pro Control SL är ny distributör i Spanien.
  • Förbättrat doftbete till produkten Nattaro Scout med ny teknik som fördubblar hållbarhetstiden till 24 månader från produktionsdatum och som eliminerar behov av långtidslagring i kyl.
  • Bolagets nya doftbete lanseras på mässor i Spanien, Italien och Storbritannien.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

  • Bolaget publicerar franskspråkig hemsida.

För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Gustafson
VD, Nattaro Labs AB
+46 73 301 92 23
carl-johan@nattarolabs.com

_____________________________________________________________________________

Om Nattaro Labs AB

Nattaro Labs är ett svenskt forsknings- och utvecklingsbolag grundat 2011 med visionen att ingen ska behöva få sin sömn störd av blodsugande vägglöss. Med en unik position som internationell vägglusspecialist och i samarbete med saneringsbranschen, utvecklar Nattaro Labs innovativa och hållbara lösningar för att förebygga och bekämpa det globalt växande problemet med vägglöss. Bolaget har huvudkontor på Medicon Village i Lund. Nattaro Labs aktie är noterad på Spotlight Stock Market under namnet NATTA. Läs mer på www.nattarolabs.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Eurocine Vaccines presenterar föreslagna styrelseledamöter inför den extra bolagsstämman den 31 maj 2024

Published

on

By

Inför den extra bolagsstämman i Eurocine Vaccines AB (”Eurocine” eller ”Bolaget”) den 31 maj 2024 föreslår en majoritet av de nya ägarna av Bolaget, under förutsättning att stämman dessförinnan beslutat enligt förslagen om ett omvänt förvärv, att styrelsen i Bolaget ska bestå av Ulrich Andersson, tillika ordförande, Niclas Biörnstad, Mats Ekberg, My Simonsson och Per Skaug.

En majoritet av de nya ägarna av Bolaget, under förutsättning att den extra bolagsstämman dessförinnan beslutat enligt förslagen om ett omvänt förvärv, föreslår att styrelsen i Bolaget ska bestå av följande personer:

Ulrich Andersson, ordförande

Ulrich är en entreprenör som under sina mer än 20 år i mineral och energi branschen startat upp företag som nu är på den Skandinaviska börsen som t ex Copperstone Resources, AB (publ) samt Nordic Iron Ore AB (publ). I tillägg leder han och/eller är i styrelsen i flera privata företag som till exempel Big Rock Exploration och Big Rock Energy.

Han har en utbildning i ekonomi samt handel.

Niclas Biörnstad, VD och styrelseledamot

Niclas har en balanserad praktisk samt strategisk bakgrund, verksam inom energi samt naturresurser med över 25 års global erfarenhet av operationella, tekniska, kommersiella positioner samt med affärsutveckling. Han har lett flera företag från början tills dess att dom eller deras projekt blivit uppköpta och/eller värderats till flera multiplar.

Han har en MSc i Oljeprospektering från Chalmers University of Technology, en MBA från Robert Gordon Universitet samt en BSc i Marin Geologi från Göteborgs Universitet.

Mats Ekberg, styrelseledamot

Mats är sedan tjugo år tillbaka egen företagare inom företagsstyrning och finansiering. Är dessutom aktiv investerare i mindre och medelstora företag.

Han är civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg och var under flera år adjunkt vid Högskolan Väst där han undervisade i redovisning och finansiering.

My Simonsson, styrelseledamot

My har en Juristexamen från Lunds Universitet och arbetar som advokat med drygt 20 års erfarenhet inom affärsjuridik. Hon är sedan 2014 grundare och ägare till Advokatbyrån Simonsson AB och har erfarenhet från flertalet styrelseuppdrag såväl i noterade som onoterade bolag, däribland Bluelake Mineral AB (publ), Mahvie Mineral AB (publ), Archelon Natural Resources AB (publ), Archelon REE AB (publ) och Copperhead Mineral AB (publ).

Per Skaug, styrelseledamot

Per är en strateg med över 30 års erfarenhet där han har rest finansiering till bolag med både equity samt lån och förhandlat fram kontrakt värda mer än 1 miljard usd. Han är verksam i exekutiva samt operationella poster främst inom energi, naturresurser, logistik samt oljeserviceföretag.

Han är en aktiv investerare samt rådgivare för företag inom konventionell samt förnyelsebar energi och klimat teknologier.

Han har en BSc i Petroleum Engineering från Universitetet i Texas, en MBA från Emory Universitetet samt certifierad i logistic från Georgia Tech och energi innovation och teknologi från Stanford.

Ansökan om fortsatt notering på Spotlight

Det planerade omvända förvärvet av Nidhogg Resources AB, kommer att innebära en väsentlig förändring av Eurocine Vaccines verksamhet och som en följd därav kommer det att krävas en ny noteringsprocess, vilket innebär att Spotlight måste godkänna det sammanslagna bolaget för fortsatt notering. Med anledning av detta, och under förutsättning att Spotlight godkänner noteringen, kommer ett informationsmemorandum att publiceras. Under noteringsprocessen är Eurocine Vaccines aktie fortsatt observationslistad. Om noteringsprövningen inte godkänns finns det en risk att Eurocine Vaccines aktie avnoteras.

Kontakt

Vid frågor, kontakta Hans Arwidsson, VD Eurocine Vaccines AB
E-post: hans.arwidsson@eurocine-vaccines.com
Telefon: +46 70 634 0171

Eller

Ulrich Andersson, styrelseordförande Nidhogg Resources AB
E-post: ulric001@ulrich-co.se
Telefon: +46 70 376 0515

Eller

Niclas Biornstad, VD Nidhogg Resources AB
E-post: niclas@felixatramentum.com

Om Nidhogg Resources

Nidhogg Resources AB, www.nidhoggresources.se, är ett svenskt privatägt aktiebolag med fokus på råvaror. Nidhogg grundades av personer med totalt över 60 års erfarenhet av råvarumarknaden, med bakgrund från prospektering till exploatering samt försäljning och en passion för att utvinna råvaror genom att tillämpa innovativ teknologi tillsammans med befintlig infrastruktur.

Bedömningen från Nidhogg Resources är att testbrytning av malmen i Tuna-Hästberg, en gruva söder om Borlänge som slogs igen på 1960-talet, kan komma att ge positivt kassaflöde redan mot slutet av 2025.

Andra projekt inom råvaruexploatering utvärderas av Nidhogg som kan tillföras redan i Q3 2024, där korta ledtider till positiva kassaflöden prioriteras.

Nidhogg planerar att finansiera verksamheten fram till positivt kassaflöde med kapital från den förestående optionsinlösen i Eurocine, tillsammans med befintliga och externa investerare, totalt cirka 5 miljoner kronor.

Kontakt:
Hans Arwidsson
VD, Eurocine Vaccines AB
hans.arwidsson@eurocine-vaccines.com 
+46 70 634 0171

Continue Reading

Marknadsnyheter

Level Bio har erhållit villkorat godkännande för notering på Nordic SME

Published

on

By

Level Bio AB (”Level Bio”) har erhållit villkorat godkännande för notering på Nordic SME på Nordic Growth Market. Första handelsdag är beräknad till den 29 maj 2024.

Level Bio är verksamt inom medicinteknik. Bolaget bedriver forskning och utveckling av patenterad teknologi som möjliggör identifiering av virus och bakterier. Produkterna säljs under ett flertal varumärken och via egna distributörer, huvudsakligen till laboratorium och forskningsinstitut.

Noteringsbeslutet är villkorat av att bolaget uppfyller det formella noteringskravet på att ingen ny information framkommer som påverkar bolagets uppfyllelse av noteringskraven.

Aktieägare i Level Bio kommer inte att behöva vidta några åtgärder med anledning av bytet av marknadsplats.  

Läs mer om Level Bio på www.alphahelix.com

För ytterligare information kontakta:

Noteringsavdelningen, Nordic Growth Market, notering@ngm.se

Carl-Henrik Nordberg, Head of Equity, Nordic Growth Market, carl-henrik.nordberg@ngm.se

Joakim Grånemo, VD, Level Bio, joakim.granemo@alphahelix.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.