Marknadsnyheter
VGR lägesrapport: Ökning av antalet fall med covid-19
Något fler fall än föregående vecka. Det finns dock lokala variationer i Västra Götaland. Smittskydd Västra Götaland ser en ökning i Boråsområdet.
Under vecka 38 rapporterades 341 nya fall av covid-19 i Västra Götaland, vilket är en ökning med 37 fall jämfört med föregående vecka.
Smittskyddsläkare Thomas Wahlberg manar till fortsatt försiktighet.
– Vi måste alla fortsätta att ta ansvar för att minska smittspridningen. Vi får inte slarva med rekommendationerna, gör vi det kommer vi att få fortsatt ökning och att fler behöver sjukhusvård, säger han.
Thomas Wahlberg framhåller särskilt att vi är i en pandemi och att det är viktigt att tänka på att vara försiktig med fester, kalas och andra sammankomster.
– Vi ser nu att det sker smittspridning efter just fester, där det kan ha varit svårt att klara rekommendationerna om avstånd och handhygien, fortsätter han.
Lokala variationer i behovet av sjukhusvård
Behovet av sjukhusvård för covid-19 ur ett helhetsperspektiv för VGR visade under vecka 38 små förändringar från dag till dag. I genomsnitt vårdades totalt 46 personer på sjukhusen runtom i Västra Götaland, varav 6 personer på intensivvårdsavdelning, IVA. Dock finns ett par lokala variationer där antalet inneliggande ökat något den senaste tiden.
I går, den 23 september klockan tio, fanns totalt 42 inneliggande patienter varav 5 på IVA.
– Sjukvården har god kapacitet att hantera de covidpatienter som behöver vård. Men det är viktigt att vi alla hjälps åt och följer rekommendationerna om att stanna hemma vid förkylningssymtom, undvika större sociala sammanhang och hålla god hand- och hosthygien. Annars är det fler som riskerar att bli allvarligt sjuka, säger Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör, Västra Götalandsregionen.
Allmänhetens antikroppstestning öppnar på måndag
Sedan pandemins början har Västra Götalandsregionen provtagit över 50 000 patienter och vårdpersonal för antikroppar mot covid-19. Nästa vecka öppnar provtagning även för allmänheten via en särskild bokningssida på webbplatsen 1177.se.
Länk: 150 vårdcentraler redo för antikroppstestning
Antikroppstester har för Västra Götalandsregionen lägre prioritet än PCR-tester, som visar pågående covid-19 och kan bidra till att bryta smittkedjor. Antalet tider för antikroppstest kommer att vara begränsat per vecka, men möjligheten att testa sig kommer att finnas kvar en lång tid framöver. Om tiderna tar slut kan man försöka igen veckan därpå.
– Vårdcentralerna i Västra Götaland gör ett fantastiskt jobb med testning och smittspårning ovanpå sitt ordinarie arbete, som också inkluderar att ta igen de besök som inte blivit av under våren. Just nu är det våra vårdcentraler som har högst belastning i vården, säger Ann Söderström.
Mer information:
Västra Götalandsregionen uppdaterar sin webbplats på måndagar, onsdagar och fredagar med uppgifter om hur många som vårdas för covid-19 på sjukhusen i Västra Götaland.
Smittskydd Västra Götaland ger ut en veckorapport som bland annat redogör för smittspridningen fördelat på kommun, ålder och kön.
Folkhälsomyndigheten publicerar varje vecka ny statistik om covid-19 för alla regioner och kommuner i hela landet.
Kontakt vid frågor:
Presstjänsten VGR Koncernkontor, presstjansten@vgregion.se, 010-441 41 99
Lägesrapport VGR är ett veckovis pressmeddelande som sammanfattar läget kring covid-19 i Västra Götaland. Rapporten skickas normalt på onsdagar i samband med att Smittskydd Västra Götaland släpper ny veckostatistik.
Marknadsnyheter
UMIDA: Joluca lanserar serie av funktionsdrycker och tecknar samarbetsavtal med Arvid Nordquist
Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) har tillsammans med JLC, inom det delägda bolaget Joluca Cocktails AB, utvecklat en serie av funktionsdrycker som nu presenteras för dagligvaruhandelns och servicehandelns inköpare. Produkterna beräknas finnas till försäljning i butik under början av september. Bolaget har i samband med lanseringen ingått ett samarbete med Arvid Nordquist som säljpartner
Under varumärket Joluca kommer Umida efter sommaren att lansera en ny serie av funktionsdrycker. Joluca ägs gemensamt av Umida och humortrion JLC, som tillsammans utvecklat produkterna.
Funktionsdrycker med underkategorin energidrycker har genomgått en expansiv tillväxtfas under de senaste 15 åren. Försäljningen inom dagligvaruhandeln och servicehandeln summerades till 5,5 miljarder SEK för 2023. Umida har gjort bedömningen att det huvudsakligen är en kvantitativ marknad med få premiumprodukter och under den premissen tagit fram välsmakande drycker som passar en bred målgrupp.
JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trion utsågs nyligen av Maktbarometern till Sveriges mäktigaste inom sociala medier.
Försäljningen till dagligvaruhandeln och servicehandeln kommer att ske av Umidas nya säljpartner Arvid Nordquist HAB. ANH är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. ANH är en kaffeproducent och nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för egna och andras varumärken inom områdena kaffe & te, vin & öl, livsmedel och non food. Några exempel på varumärken som ANH representerar är Pringles, Kelloggs, Duracell, Asahi, Bollinger och Peroni. Årligen omsätter ANH över 4 miljarder SEK.
”Detta kommer att bli en väldigt spännande lansering och har potential att bli det största som hänt inom Umida. Vi har följt denna kategori under ca 5 år och jag har en stark tilltro till att alla stjärnor nu står rätt för att detta projekt ska bli framgångsrik. Vi har ett av Nordens starkaste säljbolag, Sveriges mäktigaste inom social media samt vår prisbelönta smakkvalitet. Produkterna sticker verkligen ut vid de blindprovningar som vi genomfört med konsumenter och genom att lansera produkter både med och utan koffein når vi hela JLCs följarskara oavsett ålder. Kommande veckor går vi in en spännande fas med presentationer för de stora kedjorna och under juni kommer vi att få listningsbesked. Efter listningsbeskeden kommer vi återkomma med finansiell prognos för dessa nya produkter.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.
För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21
Marknadsnyheter
Delårsrapport jan – mar 2024
Bredband2 redovisar en nettoomsättning på 414,8 (383,1) Mkr för tre månader 2024, vilket ger en tillväxt på 8,3 %. Resultatet EBIT uppgår till 35,0 (25,0) Mkr. EBIT har förbättrats med 40,0 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet EBITDA uppgår till 70,5 (60,4) Mkr.
Första kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 414,8 (383,1) Mkr
- Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 70,5 (60,4) Mkr
- Resultatet efter avskrivningar men före förvärvsavskrivningar (EBITA) uppgick till 43,2 (33,6) Mkr
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 35,0 (25,0) Mkr
- Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 32,3 (22,3) Mkr
- Resultatet efter skatt uppgick till 24,7 (17,8) Mkr
- Resultatet per aktie var 0,026 (0,019) kr
Viktiga händelser under perioden
- Årsstämman beslutade om höjd utdelning till 0,09 (0,08) kr per aktie, motsvarande totalt 86,1 (76,6) Mkr och att utdelningen betalas ut med 0,05 kr i mars och 0,04 kr i september.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortsatt starkt. Kassan vid utgången av kvartalet uppgick till 102,8 Mkr. Koncernen har 53 Mkr i räntebärande förvärvslån.
- Antalet bredbandskunder var ca 500 400 (456 000) vid utgången av kvartalet.
- Bredband2 har högst betyg på Trustpilot bland de största internetleverantörerna i Sverige.
- Bredband2 är ett av företagen bakom den uppmärksammade rapporten “Unga kvinnor och tech” och har även instiftat ett stipendium för techutbildning för kvinnor.
Belopp inom parentes avser, om inte annat anges, motsvarande värden för samma period föregående år.
LÄS MER: https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/rapporter/
Denna information är sådan som Bredband2 är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-06 09:30 CET.
För ytterligare information: Daniel Krook, Verkställande Direktör, Bredband2 i Skandinavien AB (publ), +46 (0) 70 699 56 60
Kort om Bredband2:
”En smidig och trygg digital vardag för alla.”
Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.
Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 9 200 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.
Marknadsnyheter
Nynas – starkt resultat 2023
År 2023 återgick Nynas till lönsamhet, drivet av den starka utvecklingen av kärnverksamheten.
– Vi har bevisat att Nynas är en hållbar verksamhet, grundad på unika produkter, infrastruktur och marknadsposition, och vi uppnådde ett starkt resultat både kommersiellt och finansiellt 2023, säger Nynas vd Eric Gosse.
Med ett mindre fotavtryck än tidigare redovisade Nynas ett positivt rörelseresultat på 566 miljoner kronor 2023, och ökade väsentligt sin justerade EBITDA till 829 miljoner kronor (2022: 596) och återhämtade eget kapital. Nettoresultatet 2023 var 592 miljoner kronor.
Stark efterfrågan på marknaden
Nynas upplevde en stark efterfrågan på sina nafteniska specialprodukter (NSP), särskilt inom transformatoroljor. Dessa oljor bidrar till energiomställningen genom att hjälpa kunder att öka effektiviteten och bygga ut sin elektriska infrastruktur.
Bitumenförsäljningen återhämtade sig till nivåer över våra mål i Skandinavien. Nynas fortsätter att arbeta aktivt med hela försäljningskedjan för att bättre kunna betjäna kunderna och utnyttja de två produktionsanläggningarna i Nynäshamn och Göteborg. Nynas förblir också en viktig bitumenleverantör i Storbritannien, vilket baseras på en 50-procentig andel i Eastham-raffinaderiet.
Investerar i framtiden
Under året fortsatte företaget att utveckla sin förmåga att köpa råvaror från en mängd olika källor genom snabba tester och beslutsfattande, för att därigenom förbättra kapaciteten i råvaruförsörjningen.
Som en satsning för framtiden investerades 600 miljoner kronor under året, inklusive ett storskaligt underhåll av den största produktionsanläggningen.
Hållbarhet en viktig drivkraft
Nynas produkter spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Genom sin livscykel har produkterna en positiv inverkan och hjälper till att spara koldioxid och energi jämfört med den näst bästa tillgängliga produkten.
– Hållbarhet är den främsta drivkraften i våra FoU-projekt idag. Genom innovativa produkter stödjer vi våra kunder och samhällets omställning till en mer hållbar värld, förklarar Eric Gosse.
Nynas utökar för närvarande portföljen av cirkulära produkter och utforskar nya cirkulära råvaror. 2023 startades till exempel ett projekt med Stena Recycling för att samla in och återförädla uttjänta transformatoroljor för användning som råvara.
Företaget fortsätter också att förbättra energieffektiviteten på alla Nynas anläggningar och introducera energikällor med lägre klimatpåverkan.
Ladda ner hela rapporten på www.nynas.com
För ytterligare information kontakta:
Hans Östlin, Kommunikationsdirektör, Nynas AB
E-post: hans.ostlin@nynas.com
Tfn: +46 (0)708 93 19 75
Lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle
Nynas erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag, till exempel inom elektrifiering och väginfrastruktur. Vår kärnkompetens är att förädla tunga molekyler till högpresterande specialprodukter med lång livslängd. Vi verkar på en internationell marknad med starkt fokus på Europa och vi har ett nära samarbete med kunderna för att skapa lösningar för att möta utmaningarna och fånga möjligheterna i omställningen till ett hållbart samhälle.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients