Connect with us

Marknadsnyheter

Lunds universitet satsar på specialteam för att förebygga sexuella trakasserier

Published

on

Nu stärker Lunds universitet det förebyggande arbetet rörande sexuella trakasserier, trakasserier och kränkande särbehandling. Ett särskilt team som ska stötta verksamheten i frågorna byggs upp under hösten 2020. Teamet är ett resultat av det treåriga projektet Tellus.

Tellus är ett forskningsbaserat projekt som startade 2018. Projektet har syftat till att ta reda på förekomsten av sexuella trakasserier vid Lunds universitet. Kunskapen och materialet som samlats in i Tellus är omfattande och rör även kränkande särbehandling och trakasserier kopplat till någon av grunderna i diskrimineringslagen.

I början av 2020 sammanställdes och presenterades preliminära resultat från intervjuer, gruppdiskussioner och en enkät till anställda och studenter. Alla resultat finns nu även sammanställda i en rapport.

Projektet har också tagit fram förslag på hur universitetet kan stärka sitt arbete för att förhindra sexuella trakasserier. Som en följd av detta har Universitetet avsatt medel till ett team som byggs upp under hösten. Teamet består av personal med kompetens inom diskrimineringslag och arbetsrätt och ska även fungera som stöd till verksamheten i ärenden som rör studenter. Totalt består teamet av tre personer och 1,5 årsarbetstid.

-Tellus har genomlyst frågorna om sexuella trakasserier ordentligt. Med den kunskap som projektet genererat skapas nu ett professionellt team till stöd för verksamheten. Detta ger alla förutsättningar att arbeta förebyggande och långsiktigt med frågor kring sexuella trakasserier. Tellus har varit ett viktigt projekt och jag är tacksam över alla medarbetare och studenter som både har berättat om sina erfarenheter men också engagerat sig för att vi ska ha en bra arbetsmiljö fri från diskriminering och trakasserier vid Lunds universitet, säger Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.

Bland anställda och doktorander som svarat i projektets enkät uppger 25 procent av kvinnorna och 7 procent av männen att de någon gång under sin anställning vid Lunds universitet upplevt att de blivit utsatta för sexuella trakasserier. Bland studenterna var motsvarande siffror 27 procent för kvinnorna och 11 procent för männen. Fler och fördjupade resultat finns i slutrapporten ”Tellus – sexuella trakasserier, trakasserier och kränkande särbehandling vid Lunds universitet: Resultat baserade på enkät-, intervju- och fokusgruppsdata från anställda, doktorander och studenter”.

– Studien visar att sexuella trakasserier och andra typer av trakasserier i arbets- och studiemiljön vid Lunds universitet förekommer i en omfattning och är av en karaktär som stämmer väl med tidigare undersökningar av universitetsmiljöer från andra länder. Det framkommer också att sexuella trakasserier inte sällan tar sig uttryck i en form av ”kultur” på en arbetsplats över en längre tidsperiod, snarare än som enskilda händelser. Men oavsett vilket så kan man notera en tydlig negativ effekt på hälsan och välbefinnandet hos de som utsatts, vilket gör det till ett arbets- och studiemiljöproblem av hög prioritet vid Lunds universitet, säger Tellus projektledare Anette Agardh.
 

FAKTA Tellus:
Projektet startade 2018 som ett svar på #metoo i syfte att stärka det förebyggande arbetet kring sexuella trakasserier vid universitetet. Projektet har genomförts i etapper. I projektgruppen finns personer med kompetens inom juridik, arbetsmiljö, psykologi och sexuell hälsa. Universitetet har satsat 6 miljoner kronor under tre år för genomförandet. Forskningen finansieras av Vetenskapsrådet. Målet är att projektet ska bidra till ökad trygghet, förtroende och tillit bland anställda och studenter vid Lunds universitet.

Första etappen genomfördes senhösten/vintern 2018 och våren 2019 och bestod av individuella intervjuer och gruppdiskussioner med anställda och studenter i syfte att förstå mer om erfarenhet av sexuella trakasserier, rådande maktstrukturer, beroenderelationer, samtalsklimat och normer kring sexuella trakasserier.

Andra etappen genomfördes hösten/vintern 2019 och utgjordes av en enkätstudie till anställda, doktorander och studenter. Drygt 2700 anställda och 9700 studenter har svarat vilket ger en svarsfrekvens på 34 respektive 32 procent.

Den nuvarande, tredje etappen, innebär prioritering och implementering av förebyggande åtgärder som kommer att utvärderas löpande.
Hela rapporten, ”Tellus – sexuella trakasserier, trakasserier och kränkande särbehandling vid Lunds universitet: Resultat baserade på enkät-, intervju- och fokusgruppsdata från anställda, doktorander och studenter” finns att ladda ner på Tellus projektblogg, https://tellus.blogg.lu.se/lunds-universitet-starker-det-forebyggande-arbetet-mot-sexuella-trakasserier-med-stod-i-kunskapsunderlaget-fran-tellus/

Kontakt:
För mer information om Tellus och slutrapport kontakta:
Professor Anette Agardh, projektledare Tellus, epost: anette.agardh@med.lu.se, Tel 040-391338
För mer information om Lunds universitets nya specialistteam kontakta personalkonsult Lena Lindell, e-post: lena.lindell@hr.lu.se, telefon 046 222 32 05
För mer information om Lunds universitets initiativ att starta Tellus kontakta:
Rektor Torbjörn von Schantz, rektor@rektor.lu.se, 046-222 70 01

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hoist Finance under veckorna 18 och 19, 2024 – återköpsprogrammet avslutat

Published

on

By

Hoist Finance AB (publ) (LEI-kod: 549300NPK3FB2BEL4D08) (”Hoist Finance”) har under perioden 29 april – 6 maj 2024 återköpt sammanlagt 87 000 egna aktier (ISIN: SE0006887063) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört. Återköpsprogrammet som inleddes den 8 februari 2024 är härmed avslutat då totalt 2 102 022 aktier har återköpts till ett sammanlagt belopp om 99 940 686 SEK.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om högst 10 procent av samtliga aktier i bolaget till ett sammanlagt belopp om högst 100 000 000 SEK som Hoist Finance offentliggjorde den 6 februari 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till att skapa ett ökat värde för Hoist Finance aktieägare. Avsikten är att de aktier som återköps ska dras in genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Aktier i Hoist Finance har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29 april 2024

30 000

51,9466

1 558 398

30 april 2024

20 000

52,5092

1 050 184

2 maj 2024

30 000

50,8470

1 525 410

3 maj 2024

6 maj 2024

7 000

59,0499

413 349

Totalt ackumulerat under veckorna 18 och 19 2024

87 000

 

4 547 341

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

2 102 022

 

 

99 940 686

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hoist Finance räkning.

Efter ovanstående förvärv uppgår Hoist Finance innehav av egna aktier per den 6 maj 2024 till 2 102 022. Det totala antalet aktier i Hoist Finance, inklusive de egna aktierna, uppgår till 89 303 000 och antalet utestående aktier, exklusive de egna aktierna, uppgår till 87 200 978.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, CFO och Vice VD

ir@hoistfinance.com

+46 8 55 51 77 90

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontigo Care (publ) publicerar årsredovisning 2023

Published

on

By

Kontigo Cares årsredovisning för verksamhetsåret 2023 har idag publicerats och finns tillgänglig på bolagets hemsida

Rapporten återfinns på bolagets hemsida, se https://ir.kontigocare.com/finansiella-rapporter-och-dokument/.

För mer information, vänligen kontakta:  

Ulrika Giers, Verkställande direktör

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ulrika.giers@kontigocare.com

Anja Peters Ohlsson, CFO och IR-ansvarig

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ir@kontigocare.com eller anja.peters@kontigocare.com

För mer information om Kontigo Care, vänligen besök www.kontigocare.com

Om Kontigo Care AB (publ)
Kontigo Care AB (publ) (”Kontigo Care” eller ”Bolaget”) har som målsättning att genom innovativa eHälsolösningar förbättra och effektivisera den globala beroendevården och att därmed minska lidandet för en stor mängd patienter och deras anhöriga. Bolagets eHälsoplattform Previct® består av ett antal avancerade algoritmer, AI-drivna prediktionsmotorer och kommunikationslösningar, samt av de två plattformsapplikationerna Previct® Alcohol och Previct® Gambling, för tillämpning inom respektive beroendeområde. Kontigo Cares aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet KONT. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.