Connect with us

Marknadsnyheter

Skyddsåtgärder mot covid-19 införda i produktionsprocessen för den svenska batteritillverkaren

Published

on

Allt eftersom världen anpassar sig till det nya normala har många företag behövt anpassa och utveckla sin verksamhet. Övergången har för många upplevts som oroväckande och har i vissa fall inneburit ett stopp för den dagliga verksamheten.

Innan den globala pandemin var ett faktum genomförde Nilar en rad åtgärder för att utveckla verksamheten ytterligare. Nya produktionslinor var under uppbyggnad, operativ personal anställdes och utbildningar hölls för att öka produktionskapaciteten. Arbete pågick med integrering av en ny designfunktion i batteripacken inför en ny produktlansering som skulle revolutionera energilagerbranschen.

När det konstaterades att spridningen av Covid-19 utvecklats till en pandemi agerade alla länder på olika sätt. Många länder införde krav på karantän för att minimera spridningen, vilket påverkade försörjningsmöjligheterna för mer än 80% av den globala arbetskraften. I Sverige infördes restriktioner för offentliga sammankomster med fler än 50 deltagare, men ingen nationell nedstängning. De nationella insatserna fokuserade på social distansering och rekommendationer om god handhygien, men inga nationella direktiv. Genom överenskommelser inom regeringen togs ekonomiska krispaket fram för att hjälpa små och medelstora företag.

Likt andra företag inom energibranschen fortsätter Nilar att anpassa sig till den ständigt föränderliga pandemin. När Världshälsoorganisationen (WHO) under första kvartalet av 2020 konstaterade att det eskalerande utbrottet var en pandemi agerade Nilar snabbt för att värna om sina anställda. De ekonomiska krispaketen som den svenska regeringen erbjöd togs emot för att skydda och garantera personalens anställningar. Detta möjliggjorde fortsatta löneutbetalningar av Nilar utan oro för framtida återbetalning av lån i en redan utsatt bransch.

Trots att det inte fanns några nationella restriktioner att förhålla sig till, vidtog Nilar ett försiktigt förhållningssätt. För huvudkontoret i Täby, där ledningsgrupp, försäljnings- och marknadsavdelningar arbetar, togs en femmånadersstrategi fram för distansarbete. Strategin applicerades på alla funktioner och minskade personalstyrkan på plats till en person för att säkerställa kontinuitet i lönerelaterade och administrativa aktiviteter. För att öka och garantera social distansering omorganiserades kontorslayouten. Flertalet sanitetsstationer och skyltar med hygieninstruktioner placerades runtom på arbetsplatsen och personlig skyddsutrustning gjordes lättillgänglig för samtliga medarbetare. Från slutet av augusti erbjöds möjligheten för personalen att arbeta på kontoret växelvis under utvalda dagar, men med rekommendationen att de som har möjlighet fortsatt arbetar hemifrån.

I företagets kontorslokaler i Gävle återfinns personal från flertalet avdelningar inklusive miljö och kvalitet, inköp, logistik, personalavdelning och eftermarknad. Majoriteten av personalen från dessa avdelningar kunde övergå till att arbeta hemifrån, med minsta möjliga mängd arbetsuppgifter som kräver närvaro på kontoret. För att underlätta möten och samarbeten utökades användningen av programvara för virtuella möten. Likt åtgärderna på huvudkontoret i Täby justerades kontorslayouten för att främja social distansering och sanitetsstationer placerades på flertalet platser i lokalerna. Anställda har kunnat återvända till kontoret utefter behov, med fortsatt stöd från Nilar för arbete hemifrån.

För FoU- och produktionsavdelningen i Gävle behövde åtgärderna anpassas något för verksamheten. I största möjliga mån arbetade FoU-personalen på distans, vilket minimerade andelen personal på plats. Tester omprioriterades och omstrukturerades för att stödja denna förändring. Ett reducerat arbetsschema infördes för produktionspersonalen för att minimera andelen personal på plats samtidigt, särskilt vid skiftbyte. Även om produktionsprocessen främst är automatiserad infördes åtgärder för att främja social distansering inom produktionsavdelningen. De gemensamma lunchrummen omorganiserades och ett strikt schema infördes för dessa, för att minimera sociala kontakter. Sanitetsstationer och skyltar med hygieninstruktioner placerades på flertalet platser i produktionslokalerna. Som en del av kvalitetskontrollen för Nilars batterier är åtgärder mot kontaminering en del av produktionsprocessen sedan tidigare, men som en försiktighetsåtgärd utökades lagret av personlig skyddsutrustning. Alla dessa förändringar gjorde det möjligt för Nilar att upprätthålla produktionen av innovativa Nilar Hydrid® batterier och fortsätta att tillgodose kundernas behov.

Trots att denna osäkra tid har lett till utmaningar för hela energibranschen så kan det konstateras att den globala energilagringsmarknaden kommer att återhämta sig och förväntas växa kraftigt. Förnybara energikällor är tillförlitliga till en viss gräns på grund av beroendet av väderleken. Batterier kommer i slutändan att vara nyckeln i omställningen till förnybart. Nilar kommer att fortsätta tillhandahålla lösningar för att bli det system som energiomställningen kräver.

För mer information kontakta: 
Jan Lundquist 
+46 76 769 50 67  
jan.lundquist@nilar.com 

Pressansvarig:
Matilda Ekman Vråmo
+46 73 656 43 66
matilda.ekman.vramo@nilar.com 

Nilar är den ledande producenten av avancerade Hydrid® batterier (NiMH) för energilager. Våra modulära lösningar med låg totalkostnad erbjuder unika säkerhetsfördelar och är miljövänliga, vilket gör dem till det ideala valet för användning i privata hushåll, kommersiella fastigheter och industrier.

Med tillverkning baserad på 100 procent förnybar energi i produktionsanläggningen i Gävle, Sverige, revolutionerar Nilar energi- och strömförsörjningstekniken, liksom vår nästa generations högautomatiserade tillverkningsmetoder. Läs mer på: www.nilar.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.