Connect with us

Marknadsnyheter

Toppchefer från Oak North Bank och Klarna går in i DBT:s styrelse

Published

on

Hanna Jacobsson med bakgrund från ledande positioner hos Klarna och Nordea har tillsammans med Chris Dailey, tidigare VD på Oak North Bank, utsetts till nya ledamöter i DBT’s styrelse.


Från vänster: Hanna Jacobsson och Chris Dailey. Foto: Rickard Eriksson och DBT

DBT har sedan starten i 2017 haft ett tydligt fokus på att bygga en ledande finansieringspartner för SME’s och tillväxtbolag. Efter att ha lagt den första grunden – den digitala plattformen, teamet och kapitalstrukturen, stärker bolaget nu upp sin styrelse inför nästa steg i tillväxtresan.

”Jag är stolt över att Hanna och Chris delar vår ambition att möjliggöra bättre tillväxtförutsättningar för svenska SME´s och att få med dem i DBTs styrelse är mycket värdefullt. De har båda tidigare erfarenheter att bygga upp framgångsrika bankutmanare och jag är övertygad om att deras kunskaper och erfarenheter skapar stort värde när vi tillsammans bygger nästa generations digitala och personliga företagsbank.” Alexis Kopylov, VD och medgrundare av DBT

Hanna Jacobsson har en lång och gedigen bakgrund från finanssektorn med ett stort fokus på att balansera operationell risk med stark tillväxt i byggandet av långsiktigt hållbara bolag. Hon är idag styrelseledamot i Skandia Liv och kommer närmast från en position som Chief Risk Officer på Klarna. Hon har tidigare haft olika ledande positioner inom Skandia samt varit CFO på Nordea Life & Pensions.

”Jag ser stora möjligheter för DBT att möta det behov som finns i marknaden för SME-segmentet. Jag är inspirerad av kompetensen, kulturen och drivkraften som finns i DBT-teamet för att kunna göra avtryck och skapa riktigt bra finansieringslösningar till rättvisa villkor för just denna kundgrupp. Något som inte bara gör en skillnad för tillväxtbolagen, utan även gynnar svenskt företagsklimat. Hanna Jacobsson

Chris Dailey har operationell erfarenhet av att ha byggt upp två av de mest framgångsrika bankutmanarna för SMEs i Storbritannien – Aldemore och Oaknorth Bank. Under Chris tid som VD på Oak North lade han grunden för banklicensen och styrde bolaget genom hela ansökningsprocessen fram till godkänd bankoktroj. Som Group Operations Director på Aldermore Bank ledde han ett flertal strategiska initiativ som säkrade operationell effektivitet och god lönsamhet. Chris är medgrundare på Credo Capital Partners där han nu har rollen som CIO.

”Jag har följt DBTs utveckling och jag är imponerad av vad de hittills har uppnått med ett starkt team, bevisad track-record och unik positionering. Givet min passion för små och medelstora företag ser jag fram emot att med min erfarenhet bidra till nästa steg i deras utveckling när vi bygger, det jag förväntar mig kommer att bli en av Sveriges ledande små och medelstora långivare.” Chris Dailey

För att ytterligare förstärka organisationen gör DBT samtidigt en del omfördelningar av rollerna i bolaget. Ulrika Valassi, nuvarande kreditchef och som varit med sedan företaget grundades kliver in och tar rollen som Chief Risk Officer för att vidareutveckla företagets riskprocesser. Samtidigt blir Andreas Tegnér ny kreditchef och får rollen att bygga ut bolagets Credit Intelligence & Analythics Platform.

”Ulrika har spelat en central roll under uppbyggnaden av DBTs kreditportfölj och processer. Hennes bidrag att ytterligare stärka upp DBTs risk- och bolagsstyrning blir viktigt när vi skalar upp verksamheten. Andreas med sin imponerade bakgrund och erfarenhet inom kreditgivning gör att de blir ett bra team som gör att vi kan fortsätta ge tillväxtbolagen den finansiering de behöver.” Alexis Kopylov VD och medgrundare på DBT

Kort om DBT
DBT grundades med ambitionen om att skapa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små- och medelstora företag genom att bygga nästa generations digitala och personliga företagsbank. Vi vill ge tillväxtbolagen den finansiering de behöver och förtjänar. DBT är registrerat hos finansinspektionen och är utvald samarbetspartner till Europeiska Investeringsfonden.

För mer information kontakta gärna:
Alexis Kopylov, vd DBT, mail: alexis@dbt.se tfn: 073-352 33 79

DBT grundades med ambition om att skapa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små- och medelstora företag genom att erbjuda dem den finansiering de behöver och förtjänar. Vi förstår entreprenören, begriper affären och hjälper företag att växa. DBT är registrerat hos finansinspektionen och har garanti på innovationslån från Europeiska Investeringsfonden. DBT listades nyligen av Sifted som ett av utvalda svenska start-ups att följa under 2020.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.