Marknadsnyheter
Michelin utvidgar X Multi-serien med fyra nya lastbilsdäck


- Nya 315/80 R 22.5 X Multi Z och X Multi D med upp till 30 procent längre körsträcka[1]
- Ett ton mer per axel med nya Michelin X Multi HL Z och HL T[2]
Michelin har utvidgat sin mångsidiga X Multi serie av lastbilsdäck, särskilt lämpat för medellånga transporter, med X Multi Z och X Multi D i dimension 315/80 R 22.5, samt introduktion av två nya däck i 385/65 R 22,5, X Multi HL Z och X Multi HL T.
Fördelarna med X Multi Z och X Multi D är nu också tillgängliga för dem som använder 315/80 R 22.5, en dimension som står för en stor del av den totala marknaden. X Multi HL Z och X Multi HL T tillgodoser efterfrågan av extra lastkapacitet på styraxeln för lastbilar försedda med kran, 38 tons släp och tvåaxlade semitrailers, tillsammans med övriga fördelar som mångsidighet och livslängd som alla däck i X Multi-serien erbjuder. Införandet av Michelins senaste teknologier har resulterat i betydande potentiella besparingar tack vare upp till 30 procents[3] längre livslängd.
De flesta X Multi-däck har 3PMSF godkännande och är därmed godkända för vinterkörning, även vid 2 mm mönsterdjup klarar de certifieringen[4].
Som alla Michelins lastbilsdäck kan Michelin X Multi mönsterskäras och regummeras och bidrar därigenom till Michelins ‘Everything Sustainable’-plan. Längre livslängd tillsammans med ett cirkulärekonomiskt tänkande gör att åkerier både kan minska sina driftskostnader och sitt miljömässiga fotavtryck, samtidigt som de kan dra nytta av däckens maximala potential.
Fler kunder kan dra nytta av X Multi Z och X Multi D
Michelin X Multi Z och X Multi D som hittills i huvudsak täckt 315/70 R 22.5-marknaden har nu utvidgats med en 315/80 R 22.5 version som svar på den stora efterfrågan i den dimensionen.
Michelin X Multi Z för styrande och frirullande axlar ger en möjlig ökning av livslängden med 15 procent jämfört med sin föregångare[5] och bygger på Michelins Regenion, Forcion och Infinicoil-teknologier.
Michelin X Multi D för drivaxlar ger en potentiell ökning av livslängden med 10 procent jämfört med föregångaren[6]. Slitbanan använder Regenion-teknologi, medan Powercoil- teknologi används i stommen.
Nya Michelin X Multi HL Z och X Multi HL T: högre lastkapacitet för lastbilar och släp
Michelin X Multi HL Z är ett 385/65 R 22.5-däck för styrande- och frirullande axlar, särskilt avsett för lastbilar med 10 tons framaxel som t.ex. stora kranbilar. Det nya HL Z-konceptet har ökat lastkapaciteten till tio ton per axel samtidigt som den potentiella livslängden ökat med 30 procent jämfört med föregångaren[7].
Michelin X Multi HL T i 385/65 R 22.5 är svaret på den avgörande frågan om lastkapacitet vid en tid när treaxlade semi-trailers allt oftare ersätts av trailers med två axlar, samt för de två sista axlarna på 4-axlade 38 tons släp.
Nya Michelin X Multi HL T klarar att bära ett extra ton per axel samtidigt som däckmönstret med Regenion och Carbion-teknologi ger längre livslängd (upp till 25 procent möjlig extra körsträcka jämfört med sin föregångare) samt lägre rullmotstånd.
Prestandavinster tack vare fem patenterade Michelin-teknologier:
REGENION: däckets självregenerande däckmönster ger gott väggrepp under alla förhållanden genom däckets hela livslängd tack vare att nytt mönster bildas allteftersom det slits.
INFINICOIL: en obruten stålvajer lindad runt däcket under slitbanan ökar inte bara dess motståndskraft under krävande förhållanden utan ger också lägre rullmotstånd och längre livslängd[8].
POWERCOIL: en ny generation av särskilt starka stålkablar för lättare däckstomme, längre livslängd och lägre rullmotstånd.
DURACOIL: en ny design av däckfoten som inkorporerar nylon med högt motstånd för att stärka den lägre delen av däckets sida och underlätta regummering.
FORCION: det här nya materialet framtaget ur en innovativ kemisk blandning förstärker däcksidorna för lång livslängd och motståndskraft mot slitage och skärskador.
[1] Michelins interna studie genomförd i februari 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering till dess 2 mm av mönsterdjupet återstod), jämförelse mellan 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL Z däck och den tidigare serien 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variera beroende på väg och väderförhållanden.
[2] Michelin-studie från Ivalo i Finland i februari 2018. Greppstest i snö (3PMSF) på en 4×2 lastbil utrustad med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-däck (samma däckmönster som på 315/80 R 22.5): 3PMSF-resultat stabila vid tre olika nivåer av däckslitage (nya / 8 mm återstående mönsterdjup / 2 mm återstående mönsterdjup). Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[3] Michelins interna studie från februari 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering till dess 2 mm återstod av däckmönstret, en jämförelse mellan 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL T-däcket och den tidigare serien 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variera beroende på väg och väderförhållanden.
[4] Michelin-studie från Ivalo i Finland i februari 2018. Greppstest i snö (3PMSF) på en 4×2 lastbil utrustad med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-däck (samma däckmönster som på 315/80 R 22.5): 3PMSF-resultat stabila vid tre olika nivåer av däckslitage (nya / 8 mm återstående mönsterdjup / 2 mm återstående mönsterdjup). Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[5] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för dimensionen 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 tidigare testat gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % för MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[6] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 som tidigare testats gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE: + 10 % för MICHELIN X® MULTI™ D 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[7] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för dimensionen 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 tidigare testat gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % för MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[8] Forskning genomförd av Michelin i sitt Technology Centre då prestanda jämfördes mellan Michelin-däck med INFINICOIL-teknologi och Michelin-däck utan INFINICOIL-teknologi.
Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com
Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 127 000 anställda världen över och 69 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 200 miljoner däck 2019. (www.michelin.com) eller www.michelin.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke