Connect with us

Marknadsnyheter

Läge att se över sitt sparande på börsen

Published

on

Trots ett börsår med stora svängningar, stundande USA-val och osäkerhet kring Coronapandemin uppger 66 procent att de inte är oroliga för sitt sparkapital. Det visar en undersökning av Sifo på uppdrag av Swedbank och sparbankerna. Men med tanke på den osäkerhet som råder kan det vara bra att se över sitt sparande, oavsett vad man tror om börsen i höst.

I början på året föll börsen kraftigt efter en längre tids börsuppgång. Den sista mars hade börsen fallit med 18 procent sedan årsskiftet. Den sista augusti var börsen åter på plus och idag har den stigit med cirka sju procent sedan årsskiftet. Trots att börsen återhämtat sig uppger 29 procent att deras sparkapital har minskat i värde. Ungefär lika många uppger att de är mer oroliga över sitt sparande nu jämfört med tidigare. 15 procent uppger också att börsutvecklingen påverkat hur de sparar.

– Under våren fick många se värdet på sina placeringar minska. En del ångrade kanske att de hade en hög andel aktier, och därmed också hög risk, i sitt sparande. I så fall finns en ny chans att justera sina placeringar nu, så att man sparar på ett sätt som är anpassat efter vilken risk man är beredd att ta och när man behöver pengarna. Det är klokt att göra oavsett vad man tror om börsens utveckling i höst, säger Arturo Arques Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Långsiktigt och regelbundet sparande ökar möjligheten till avkastning
Nyckeln till framgång är att spara regelbundet, vara långsiktig och utgå från sin riskvilja och hur lång tid man vill spara. Ju högre risk man är beredd att ta och ju längre tid man planerar att ha pengarna placerade, desto högre andel aktier kan man ha. Med en längre sparhorisont är sannolikheten att få en positiv avkastning högre, eftersom en eventuell nedgång då kan hinna återhämtas.

– Småsparare lockas ibland att köpa när börsen stiger och sälja när börsen faller. Men de som oftast lyckas bra på börsen är de som sparar regelbundet under lång tid och förstår avgifternas betydelse. De som dessutom med jämna mellanrum ser över sitt sparkapital och anpassar risken efter sin riskvilja och sparhorisont är de som lyckas allra bäst, säger Arturo Arques.

200 kronor i månaden kan växa till 200 000 kronor på 30 år
Även ett litet månatligt sparande kan med tiden växa till ett betydande belopp. 200 kronor i månadssparande med 6 procent i avkastning kan efter 30 år att ha växt till 200 000 kr. 500 kronor i månaden kan ha växt till 500 000 kronor efter 30 år.¹

– Helt säker kan man aldrig vara, men den som sparat i fem år eller längre på börsen har ofta fått en god avkastning. Med tio års sparhorisont ökar sannolikheten för en god avkastning ytterligare. Det beror bland annat på den så kallade ränta-på-ränta-effekten: I början får du bara avkastning på din grundinvestering, men med tiden kan även den avkastning som återinvesteras generera avkastning, säger Arturo Arques.

För mer information:                                                         
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                           
www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38               www.swedbank.se/privatekonomi    

Ralf Bagner, presskommunikatör, tfn 073-042 16 49                     www.swedbank.se/framtid           

¹I exemplet används en förväntad avkastning på 6 procent i snitt per år. Räkneexemplen ska tolkas med försiktighet eftersom alla investeraringar på börsen är förenade med osäkerhet. Investeringar på börsen kan både öka och minska i värde och det kan inte uteslutas att hela kapitalet kan gå förlorat. Genom att sprida riskerna till flera olika bolag och fonder kan risken minskas och sannolikheten att få en positiv avkastning öka.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker i Sverige varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har drygt 200 kontor och över 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer SC AC AB Offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31

Published

on

By

Ymer SC AC AB offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31. Årsredovisningen finns bifogad i detta pressmeddelande.

Informationen är sådan som YMER SC AC är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 10:40 CET.

Stefan Engstrand, VD Ymer SC AC AB. Tel: 073 – 358 28 99, stefan.engstrand@ymersc.com

www.ymersc.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.