Marknadsnyheter
Försäljningen av jakt- och friluftsutrustning ökar kraftigt 2020
Jakthandeln har haft en stark utveckling under flera år, men året som fick alla att stanna hemma har skapat en oöverträffad tillväxt.
Många svenskar har jobbat från hemmakontor och spenderat mer fritid hemma än någonsin tidigare. Privatresor har ställts in och den budget som lagts undan har i många fall investerats i en aktiv fritid. Ingen som varit ute har kunnat undvika att se den ökade aktiviteten på vandringsleder, i löpspår och friluftsområden.
Jägarkåren, som redan tidigare upptäckt de fördelar naturen har att bjuda på, har istället kunnat lägga mer tid på underhåll av de egna jaktmarkerna för att se till att viltvårdens förutsättningar är i toppskick inför säsongen.
– Vårt jaktlag har i år kunnat hålla efter vildsvinsstammen i högre grad än tidigare. Vi har främst märkt av minskade viltskador i våra åkrar. Vi har förstås även sett en ökad tillströmning av människor som kommit ut i naturen och plockar bär och svamp, fiskar eller bara njuter av utomhuslivet, säger Clas af Ugglas, ägare av Frölunda Gård, norr om Stockholm.
En annan viktig förutsättning som fått mer tid är träningen av den egna förmågan inom skytte av såväl hagel som kula. Tillsammans med förändringen mot en mer lokal och naturnära fritid har detta märkts tydligt även kommersiellt.
Lars Martinsson, VD för jaktkedjan Jaktia, har ett starkt 2020 att summera så här långt.
– Vi har sett en ökande trafik till våra butiker där hårda varor inom jakt ökat kraftigt, och försäljningsutvecklingen inom fiskeutrustning har varit närmast extrem. Inom jaktutrustning har vapen och ammunition, hund och friluftsdelen växt medan konfektion haft en mer flack kurva. Totalt är vi +35 procent under årets första nio månader och vår teori är att reskassor numera läggs på ett aktivt friluftsliv. Till saken hör att många sett möjligheten att involvera sina familjer i högre grad i det som tidigare varit ett personligt intresse. Därför kan vi se många försäljningskvitton där man istället för en enskild produkt istället köpt exempelvis fyra fiskespön, två handkikare eller tre regnställ. Det är kul att fler kommer ut och får uppleva naturen och vi hoppas att detta kommer att få långsiktiga effekter för friluftsintresset, säger Lars Martinsson.
Jonas Ås, VD för jaktkedjan Interjakt, instämmer i bedömningen av året.
– Vi kände en oro, precis som alla andra affärsverksamheter, under den tidiga våren. Men med undantag av de utmaningar vi haft med att få hem varor som satt fast hos leverantörer och tillverkare har vi haft ett mycket bra år. Vi ser en stark tillväxt inom i princip alla produktområden. Eftersom vi även har verksamhet i Norge, Finland och Danmark så märker vi att det är liknande situationer även där. Skillnaden i övriga nordiska länder är främst att restriktionerna på grund av covid-19 har varit tuffare i våra grannländer och det har påverkat den fysiska kundtrafiken i butikerna under våren. Där har de som haft en etablerad nätförsäljning varit vinnarna. Generellt är det ju så att ökad användning av utrustningen gör att du som användare upptäcker slitage eller ställer högre funktions- och kvalitetskrav. Av förbrukningsvarorna ser vi att ammunitionsförsäljningen har haft en kraftig tillväxt genom ökat övningsskytte.
Växande marknad
Ulf Segerqvist
som är ordförande för branschföreningen Jaktgrossisterna i Sverige är glad över utvecklingen.
– Marknadssiffrorna är inte sammanställda, men bedömningen är att ökningen för jaktbranschen pendlar mellan 10-15 procent, lite beroende på hur gränserna mellan jakt, fiske och friluftsutrustning definieras. Precis som att framtiden kommer att innebära fler videokonferenser, även efter att reserestriktionerna försvunnit, hoppas vi på att de som nu fått tillfälle att upptäcka vad Sverige och naturen har att bjuda på ska fortsätta ett sunt och rörligt liv närmare naturen. Det våra medlemsföretag och kunder kan erbjuda är råd och utrustning som ger dig en bättre upplevelse.
Kontaktuppgifter Jaktgrossisterna
Ulf Segerqvist, Ordförande Jaktgrossisterna, 070-591 47 20, ulf@swedteam.com
Clas af Ugglas, VD Frölunda Gård, 08-581 720 63, info@frolundagard.se
Lars Martinsson, VD Jaktia, 031-20 48 95, jaktia@jaktia.se
Jonas Ås, VD Interjakt, 010-480 47 70, jonas.a@interjakt.com
Om Jaktgrossisterna
Jaktgrossisterna består av ledande distributörer inom jaktbranschen som samverkar för att utveckla gemensamma delar av verksamheten som är viktiga för medlemmarnas och branschens framtid. Jaktgrossisterna startades redan på 1960-talet, då som en sektion inom SPOFA och kallad Vapensektionen som senare blev Spofa Jakt. 2015 bytte vi namn till Jaktgrossisterna i Sverige. Jaktgrossisterna samverkar aktivt med jägarförbunden, jaktutbildningar och andra verksamheter med inriktning mot jakt och viltvård och informerar om utvecklingen för vår bransch.
https://jaktgrossisterna.se/
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke