Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport juli – sept 2020 Everysport Media Group AB (publ.)

Published

on

Tydliga förbättringar trots påverkan av pandemin

Denna information är sådan information som Everysport Media Group AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 oktober 2020 .

Sammanfattning tredje kvartalet 2020:

  • Nettoomsättning: 20,0 mkr (21,0 mkr)
  • Rörelseresultat (EBITDA): 2,1 mkr (3,2 mkr)
  • Resultat efter skatt: 0,5 mkr (2,2 mkr)
  • Resultat per aktie: 0,10 kr (0,49 kr)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: −3,2 mkr (4,6 mkr)

Sammanfattning januari – september 2020:

  • Nettoomsättning: 58,6 mkr (67,6 mkr)
  • Rörelseresultat (EBITDA): 2,1 mkr (8,0 mkr)
  • Resultat efter skatt: −2,1 mkr (5,2 mkr)
  • Resultat per aktie: −0,47 kr (1,15 kr)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 5,0 mkr (1,0 mkr)

 

VD, Hannes Andersson, har ordet:

Covid-19 fortsätter att kraftigt påverka vårt samhälle i allmänhet och sportvärlden i synnerhet. Trots pandemin, såg vi en klart förbättrad utveckling för koncernen under det tredje kvartalet 2020 jämfört med det andra kvartalet. Idrottsevenemang har åter börjat arrangeras, dock med begränsad publik, och intresset för konsumtion av sportmedier och spelinformation har varit stort. Våra besökare fortsätter visa betalningsvilja för våra produkter och vårt B2C-segment växer därmed stadigt. I det tredje kvartalet var omsättningen i segmentet högre än någonsin och stod för 31% av koncernens totala omsättning. Segmentet växer trots pandemin med 9% i jämförelse mot samma period föregående år, men det verkliga styrkebeskedet är att intäkterna i B2C-segmentet växte med 23% i det tredje kvartalet jämfört med det andra kvartalet i år.Under det tredje kvartalet uppnådde gruppen totalt en nettoomsättning om 20,0 mkr (21,0 mkr) och EBITDA-resultatet var positivt och uppgick till 2,1 mkr (3,2 mkr). Efter ett påfrestande andra kvartal, hårt drabbat av Covid-19, har ett viktigt fokus varit att säkerställa att gruppen opererar med ett positivt EBITDA-resultat. Det är därför med glädje vi konstaterar att vi uppnått detta mål trots att bolaget inte tog del av statligt stöd under det tredje kvartalet. Detta, i kombination med tillväxten inom B2C- segmentet och gruppens goda finansiella ställning, skapar goda förutsättningar för framtida tillväxt och ökat framtida aktieägarvärde.

Eliteprospects.com fortsätter att sticka ut och levererar rekordsiffror. Under NHL-draften precis efter kvartalets slut uppnåddes ett nytt besöksrekord, med 1,5 miljoner unika besökare under en vecka. Premium-affären, som riktar sig till konsumenter, har även den nått nya rekordnivåer där antalet betalande prenumeranter vid kvartalets utgång uppgick till över 7 500 st. Vid årets ingång var motsvarande siffra drygt 4000 st. I september uppnåddes även ett rekord för nettotillväxt i antal prenumeranter på en månad, samtidigt som churn-nivån gått ner till ca 7% (i jämförelse med 8-10% under föregående år).Intäkterna inom koncernens B2B-segment har påverkats kraftigt av Covid-19, men under det tredje kvartalet såg vi en successivt utökad efterfrågan. B2B-segmentet växte med 7% i jämförelse med det andra kvartalet, där förbättringar i omsättning från digital annonsering framför allt syntes från mitten av augusti och framåt. Här påverkas vi positivt både av en vändande konjunktur och en ökad efterfrågan kring att synas i sportkontext, när större idrottsevenemang åter arrangeras.

Framåtblickande uttalande

Världen fortsätter påverkas hårt av pandemin och när vår verksamhet helt kan återgå till det normala är svårt att förutse. Nya restriktioner kring idrottsevenemang skulle naturligtvis drabba oss hårt, så vi ser med ödmjukhet på de förbättringar som nu upplevs och fortsätter vår tillväxtresa med hög nivå av ansvarsfullhet.

Vi kommer investera vidare i befintliga och nya produkter samt stärka våra positioner både i Sverige och internationellt. Vårt ökade fokus på konsumentprodukter fortsätter och vi förväntar oss en fortsatt tillväxt i B2C-segmentet under det fjärde kvartalet. För hela koncernen är vår bedömning att både försäljning och EBITDA-resultat i det fjärde kvartalet kommer att öka i jämförelse med det tredje kvartalet. 

Väsentliga händelser under det andra kvartalet och efter periodens slut

Den 19 augusti kommunicerade bolaget ett flaggningsmeddelande om att styrelseordförande Paul Fischbeins ägande, genom transaktioner genomförda på Spotlight Stock Market, översteg 5% av det totala ägandet i bolaget.

Den 24 september lanserades padeldirekt.se, bolagets satsning på en redaktionell sajt inom den snabbt växande padelsporten. Sajten är utvecklad på samma tekniska plattform som bolagets sajter fotbolldirekt.se, hockeysverige.se och innebandymagazinet.se och kommer att kunna vara en del av bolagets pluserbjudande.

Efter periodens slut har bolaget kommunicerat att styrelsens ordförande har sammankallat en valberedning för att förbereda förslag inför bolagets årsstämma 2021. Valberedningen består av Paul Fischbein, i egenskap av styrelseordförande i Everysport Media Group AB (publ.), Johan Ejermark och Michael Hansen i egenskap av representanter för de två största ägargrupperna/aktieägarna som röstmässigt har de största aktieinnehaven i Everysport Media Group AB (publ.).

Omsättning, resultat och finansiell ställning under kvartalet

Nettoomsättning

Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 20,0mkr (21,0mkr). En minskning med 4,9 % jämfört med samma kvartal föregående år.

Utbrottet av Covid-19 fick en betydande påverkan på omsättningen under det andra kvartalet då de flesta sportevenemang var inställda och flertalet av koncernens produkters omsättning minskade med betydande belopp då de är beroende av att idrottsevenemang genomförs. Under den senare delen av andra kvartalet har sportevenemang återupptagits igen och under det tredje kvartalet har de flesta idrottsevenemang kunnat genomföras igen vilket haft en positiv påverkan på omsättningen.

B2B

Covid-19 pandemin har haft starkast negativ påverkan på omsättningen inom B2B-segmentet. Inom B2B-segmentet är det främst annonsaffären som drabbats då efterfrågan på annonsprodukter minskat när bolagskunder behövt dra ner på marknadsföringskampanjer. En generell konjunkturförbättring av annonsmarknaden jämfört med det andra kvartalet har dock skett och även om marknaden inte är tillbaka på samma nivåer som innan Covid-19 bröt ut så ser det betydligt bättre ut än under det andra kvartalet.

B2C

Trots att omsättningen på helheten inom koncernen på grund av Covid-19 pandemin har minskat ser vi även under tredje kvartalet en fortsatt tillväxt inom B2C-segmentet, +9% jämfört med samma period föregående år. Ökningen av B2C intäkterna jämfört med samma period föregående år är resultatet av ett långsiktigt arbete att hitta nya intäkter i form av prenumerationsintäkter, styckköpsintäkter och andra intäkter kopplade direkt mot konsumenter. Förflyttningen av intäkterna från B2B- till B2C- segmentet är viktig ur ett strategiskt långsiktigt perspektiv då de är mer stabila över tid och har en bättre marginal.

EBITDA och EBIT

EBITDA för det tredje kvartalet uppgick till 2,1mkr (3,2mkr).

Minskningen av EBITDA jämfört med samma kvartal föregående år är direkt kopplat till den påverkan Covid-19 har haft på omsättningen inom B2B-segmentet under det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år. EBITDA samma kvartal föregående år påverkades även positivt av en nedskrivning av en earn-out skuld, vilket då gav en engångseffekt om 0,4 mkr,

EBIT för det tredje kvartalet uppgick till 1,2mkr (2,4mkr).

EBIT under tredje kvartalet 2020 påverkas av av- och nedskrivningar med -0,9 mkr (-0,7 mkr). Ökningen av av- och nedskrivningar är kopplat till de investeringar som gjordes under föregående år.

Aktiverat arbete för egen räkning under det tredje kvartalet uppgick till 0,2 mkr (1,0 mkr).

Finansiell ställning, likviditet, eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Everysport Media Group AB (publ.) ett eget kapital om 19,9 mkr (21,4 mkr) och en soliditet om 33 % ( 35 %).

Likvida medel vid periodens utgång var 7,7 (2,7).

Kassaflödet under det tredje kvartalet har påverkats av timingen av betalningar runt bokslutsdatumet. Bolaget har så här långt inte haft några större kreditförluster under Covid-19 pandemin och är trygga med likviditetsflödena.

Utöver likvida medel har bolaget tillgång till ytterligare bankfacilitet som stärker den finansiella ställningen

Aktien och aktieägare

Per avstämningsdagen den 30 september 2020 var 4 542 496 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.

Vid kvartalets utgång har Everysport Media Group AB (publ.) 801 (855) aktieägare.

Personal

Antal anställda i tid motsvarande heltidsanställningar uppgick under kvartalet till 66 (66) stycken.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport omfattar det svenska moderföretaget Everysport Media Group AB (publ), organisationsnummer 556739-8143, och dess dotterföretag. Koncernens huvudsakliga verksamheter delas in i Content och Media. Inom content är koncernen en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Inom Media har koncernen de digitala siterna bl.a. SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, Travtjänsten och Sporttjänsten vilka fungerar som motorer för de produkter som koncernen erbjuder. Moderföretaget är ett aktieföretag registrerat i och med säte i Stockholm, Sverige. Adressen till huvudkontoret är Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm.

Delårsrapporten för koncernen har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering samt tillämpliga delar i årsredovisningslagen (1995:1554) (ÅRL). Detta är koncernens första finansiella rapporter enligt International Financial Reporting Standards (IFRS) med övergångsdatum 1 januari 2019. Koncernen har tidigare tillämpat BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Övergången till IFRS har skett i enlighet med IFRS 1 Första gången IFRS tillämpas och beskrivs i mer detalj i bilagan Övergång till IFRS. Koncernens fullständiga redovisningsprinciper beskrivs i bilagan Övergång till IFRS där fullständiga redovisningsprinciper samt övergångstabeller återfinns.Delårsrapporten avseende moderföretaget har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och av Rådet för finansiell rapportering utgivna RFR 2 Redovisning för juridiska personer. Moderföretaget har tidigare tillämpat årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3) vid utarbetandet av finansiella rapporter. Från och med dessa finansiella rapporter tillämpar moderföretaget, som följd av koncernens övergång till IFRS, RFR 2 Redovisning för juridiska personer. Se separat stycke för en beskrivning av moderföretagets redovisningsprinciper.

Granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte granskats av Everysport Media Groups (publ.) revisor.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommunikén för 2020 kommer att publiceras den 18 februari 2021.

Everysport Media Groups finansiella rapporter publiceras på bolagets webbplats www.esmg.se

Stockholm 2020-10-29

Hannes Andersson 
Verkställande direktör

För ytterligare information kontakta: 
Hannes Andersson

Tel: 0707-36 56 25
 E-post: hannes.andersson@esmg.se
 

Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Quickbit stärker ledningsgruppen med Head of Marketing

Published

on

By

Quickbit meddelar idag att ledningsgruppen förstärks ytterligare. Idag påbörjade Bas Hagenaars sin roll som Head of Marketing på Quickbit och blir därmed en del av ledningsgruppen.

Bas har flerårig kompetens inom marknadsföring och en Masterexamen från Karlstad Universitet inom Service Management Research. Tidigare har Bas arbetat med marketing automation på bland annat Mynewsdesk och Viaplay Group samt innehaft ett flertal roller på Universum, däribland Global Head of Data Collection. Bas har bred erfarenhet från att driva digitala marknadsföringskampanjer och implementera kanaler som ska leda till ökad försäljning, något som blir av allt större vikt för Quickbit när bolaget nu är i en expansiv tillväxtfas. 

”Jag ser verkligen fram emot att vara med på den här resan Quickbit just nu gör. Kryptorelaterade tjänster har en stor potential och det finns goda möjligheter att med rätt strategier fortsätta växa Quickbit för att ta bolaget till nästa nivå”, säger Bas Hagenaars, Head of Marketing på Quickbit.

”Det är oerhört glädjande att vi lyckats rekrytera Bas som Head of Marketing. Med Bas kompetens och erfarenhet inom marknadsföring har vi möjlighet att skapa nya säljkanaler och kundrelationer för att fortsätta på den tillväxtresa vi nu har påbörjat. Jag är övertygad om att Bas kommer att bidra med insikter som ska hjälpa Quickbit att nå våra högt ställda mål”, säger Daniel Sonesson, VD Quickbit.

Ledningsgruppen består nu av Daniel Sonesson, VD, Daniel Boettge, CFO, Martin Samuelsson, CPO, Jesper Sundström, Head of Growth, Elvira Vänerfors, Head of Compliance, Wilhelm Eklund, CTO, och Bas Hagenaars, Head of Marketing.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Sonesson, VD

+ 46 73 530 30 25
ir@quickbit.com

————————————

Quickbit är ett svenskt fintechbolag som grundades 2016 med målet att förenkla för fler människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag. Idag erbjuder Quickbit säkra och användarvänliga produkter för såväl e-handlare som kunder. Med hittills över €1 miljard i transaktioner genomförda på blockchain, har Quickbit redan möjliggjort och stärkt användningen av kryptovalutor för individer runt om i världen. Quickbit är sedan juli 2019 noterat på NGM Nordic SME. För mer information, besök www.quickbit.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hemnet under den 13 – 17 maj, 2024 (v.20)

Published

on

By

Hemnet Group AB (publ) (LEI-kod: 5493008VIU67J3HUAR07) (”Hemnet”) har under den 13 till den 17 maj 2024 återköpt sammanlagt 25 000 egna stamaktier (ISIN-kod: SE0015671995) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Hemnets styrelse i syfte att justera Hemnets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 450 000 000 kronor som Hemnet tillkännagav den 25 april 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Hemnets kapitalstruktur genom att minska aktiekapitalet.

Stamaktier i Hemnet har återköpts enligt följande:
 

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

13-maj-2024

5 000

294,2099

1 471 050

14-maj-2024

5 000

295,4638

1 477 319

15-maj-2024

5 000

299,1573

1 495 787

16-maj-2024

5 000

304,9288

1 524 644

17-maj-2024

5 000

298,9662

1 494 831

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hemnets räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Hemnets innehav av egna aktier per den 17 maj 2024 till 292 451 stamaktier. Det totala antalet aktier i Hemnet är 96 571 749.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:

Pressförfrågningar

Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se 

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BiBBInstruments AB genomför en riktad nyemission om 10,0 MSEK

Published

on

By

Styrelsen för cancerdiagnostikbolaget BiBBInstruments AB (publ) (”BiBB” eller ”Bolaget”) har, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 14 juni 2023, beslutat att genomföra en riktad nyemission av aktier om cirka 10,0 MSEK riktad till befintliga huvudägare. Bland befintliga ägare återfinns Tibia Konsult, Swedencare-entreprenörerna, fonden Aktia Nordic Micro Cap, och Herenco-koncernens ägare Lovisa Hamrin. Nettolikviden ska framför allt användas för fortsatt klinisk utvärdering av EndoDrill® GI i USA och Europa samt för förberedelser inför planerad lansering i Sverige senare under året.

Sammanfattning av riktad nyemission
Tecknarna i den riktade nyemissionen utgörs av de befintliga storägarna Tibia Konsult, Swedencare-entreprenörerna (Mastan AB, Svanberg & Co Invest AB och JCC Group Invest AB), fonden Aktia Nordic Micro Cap, Lovisa Hamrin (Herenco Holding & Hamrins stiftelse) och Gabriel Güner via bolagen FMF Group AB och Guner Holding AB. Dessutom tillkommer en privat befintlig ägare.

Genom den riktade nyemissionen emitteras 2 673 797 nya aktier till en teckningskurs om 3,74 SEK per aktie, vilket innebär att Bolaget tillförs 10,0 MSEK före emissionskostnader, vilka beräknas uppgå till cirka 0,1 MSEK. Teckningskursen har fastställts av Bolagets styrelse och motsvarar en emissionsrabatt om cirka tjugo procent gentemot Bolagets volymvägda genomsnittskurs under handelsperioden från och med den 10 maj 2024 till och med den 16 maj 2024. Enligt styrelsens bedömning är emissionskursen marknadsmässig under rådande bransch- och marknadsförhållanden.

”Vi är glada över det stora intresset att delta i kapitalanskaffningen trots en utmanande marknad för utvecklingsbolag. Det är ett styrkebesked att en majoritet av BiBBs största ägare deltar i nyemissionen och nu kan vi fortsätta bygga värde i Bolaget efter en framgångsrik period med marknadsgodkännanden i såväl USA som Europa. Vi ska nu fortsätta våra kliniska marknadsstudier i USA och Europa och förbereda oss för en lanseringsstart av EndoDrill® GI i Sverige senare under året.”, säger Fredrik Lindblad, VD, BiBB.

Skäl till avvikelse från företrädesrätt samt motiv till kapitaliseringen
Bolagets styrelse har gjort en samlad bedömning och noga övervägt möjligheten att ta in kapital genom en företrädesemission, men har konkluderat att en företrädesemission jämfört med en riktad emission (i) skulle ta betydligt längre tid att genomföra och därmed innebära en risk för en ökad allmän marknadsriskexponering, (ii) skulle kräva betydande garantiåtaganden från ett emissionsgarantisyndikat givet den rådande volatiliteten på marknaden, vilket skulle medföra ytterligare kostnader och/eller ytterligare utspädning beroende på vilken typ av ersättning som betalas för sådana garantiåtaganden, (iii) sannolikt skulle behöva göras till en lägre teckningskurs givet de rabattnivåer för företrädesemissioner som genomförts på marknaden nyligen, och (iv) till skillnad från en företrädesemission förväntas den riktade emissionen stärka aktieägar- och kapitalbasen långsiktigt. laget önskar att stärka sin bas av institutionella och professionella samt strategiskt viktiga ägare, i syfte att ytterligare stärka likviditeten i Bolagets aktie, därav att just dessa befintliga aktieägare deltar i den riktade emissionen.

Ovanstående har resulterat i slutsatsen att det enligt styrelsens bedömning funnits övervägande skäl att, genom den riktade emissionen, frångå aktieägarnas företrädesrätt till gynnande för Bolaget och aktieägarna på sikt.

Styrelsens bedömning är att emissionskursen i den riktade nyemissionen är marknadsmässig. Teckningskursen i den riktade emissionen har fastställts genom förhandling med investerarna på armlängds avstånd och innebär en rabatt om 20 procent mot den volymviktade genomsnittskurs (VWAP) beräknad under en handelsperiod om fem (5) dagar från och med den 10 maj 2024 till och med den 16 maj 2024. Styrelsen har även vid sondering konstaterat att just denna rabatt är att betrakta som marknadsmässig.

Likviden från den riktade nyemissionen avses användas för att finansiera fortsatt utveckling under 2024, vilket inkluderar aktiviteter såsom fortsättning av kliniska studier i USA och Europa, frisläppning av kommersiellt system, förberedelser inför lansering av EndoDrill® GI i Sverige, vidareutveckling av EndoDrill® EBUS för lungcancer samt förstärkning av organisationen.

Aktier, aktiekapital och utspädning
Genom nyemissionen ökar antalet utestående aktier och röster med 2 673 797 från 26 529 461 till 29 203 258. Aktiekapitalet ökar med 227 272,745 SEK från 2 255 004,185 SEK till 2 482 276,930 SEK. Nyemissionen medför en utspädning för befintliga aktieägare om cirka 9 procent av antalet aktier och röster i Bolaget.

Betalning för de nyemitterade aktierna ska erläggas kontant senast den 27 maj 2024. Styrelsen äger rätt att besluta om förlängning av betalningstiden.

Rådgivare
Nordic Issuing agerar emissionsinstitut och Markets & Corporate Law Nordic AB agerar legal rådgivare i samband med nyemissionen.

Viktig information
Offentliggörande, publicering eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i BiBB i någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 eller utan tillämpning av ett undantag från sådan registrering. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, reproduceras eller distribueras i eller till USA, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Japan, Schweiz, Singapore, Sydafrika, eller annat land eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd inte är tillåten, eller där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt. BiBB har inte auktoriserat något erbjudande till allmänheten av aktier eller rättigheter i någon medlemsstat i EES och inget prospekt har tagits fram eller kommer att tas fram i samband med kapitaliseringen.

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller vissa framåtriktade uttalanden som återspeglar BiBBs aktuella syn på förväntningar på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling, inklusive uttalanden avseende kapitaliseringen samt uttalanden rörande vägledning, planering, framtidsutsikter och strategier. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”planeras”, ”uppskattas”, ”kan”, och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender och som inte är grundande på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Även om BiBB anser att dessa uttalanden är baserade på rimliga antaganden och förväntningar kan BiBB inte garantera att sådana framåtriktade uttalanden kommer att förverkligas. Då dessa framåtriktade uttalanden inbegriper såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer, kan verkligt utfall väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information. Framåtriktade uttalanden i pressmeddelandet gäller endast vid tidpunkten för pressmeddelandet och kan komma att ändras utan tillkännagivande. Bolaget gör inga utfästelser om att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av framåtriktade uttalanden till följd av ny information, framtida händelser eller dylikt utöver vad som krävs enligt tillämpliga lagar eller aktiemarknadsrättslig reglering.

För mer information om BiBB, vänligen kontakta:
Fredrik Lindblad, VD
E-post: fredrik.lindblad@bibbinstruments.com
Telefon: +46 70 899 94 86
www.bibbinstruments.com

Denna information är sådan som BiBBInstruments AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 maj 2024.

Om BiBB
Cancerdiagnostikbolaget BiBBInstruments AB utvecklar och tillverkar EndoDrill®, en patenterad produktserie av eldrivna endoskopiska biopsiinstrument. EndoDrill®-instrumenten tar högkvalitativa vävnadsprover med hög precision med målet att förbättra diagnostiken av flera allvarliga cancersjukdomar, t ex i magsäck, bukspottkörtel, lever, lunga, och urinblåsa. Produktportföljen riktar sig till den globala marknaden för ultraljudsstyrda endoskopiska (EUS/EBUS) biopsiinstrument, som utgör det mest avancerade och snabbväxande området inom endoskopi. BiBB fick 510(k)-godkännande från amerikanska FDA för EndoDrill® GI, den viktigaste produktvarianten, under 2023. I början av 2024 erhölls även CE-märkning enligt MDR för samtliga tre produktvarianter: EndoDrill® GI, EndoDrill® EBUS och EndoDrill® URO. Därmed är EndoDrill® det första marknads­godkända eldrivna endoskopiska biopsisystemet i såväl USA som Europa. EndoDrill®-systemet omfattar sterila engångs­biopsiinstrument med tillhörande drivenhet. Bolaget grundades år 2013 av Dr Charles Walther, cancerforskare vid Lunds universitet och tillika överläkare i klinisk patologi vid Skånes universitetssjukhus i Lund. BiBBInstruments är baserat på Medicon Village i Lund och BiBBInstruments aktie (Ticker: BIBB) är noterad på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.