Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för perioden jan-sep 2020

Published

on

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2019. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.

Koncern – Delårsperioden (jan-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 696 tkr (5 834 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 273 tkr (-3 315 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,134 kr (-0,737 kr)
  • Soliditet 49,9% (26,5%)
  • Kassalikviditet 116,9% (93,3%)

Koncern – TREDJE kvartalet (JULI-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 843 tkr (1 930 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 464 tkr (-1 365 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,154 kr (-0,303 kr)

MODERBOLAG – Delårsperioden (jan-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 696 tkr (5 834 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 273 tkr (-3 314 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,134 kr (-0,737 kr)
  • Soliditet 50,1% (27,3%)
  • Kassalikviditet 115,4% (91,0%)

MODERBOLAG- TREDJE kvartalet (JULI-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 843 tkr (1 930 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 464 tkr (-1 364 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,154 kr (-0,303 kr)

 

VD:s kommentarer

I det tredje kvartalet har vi upplevt en mycket avvaktande marknad och vi kan efter utgången av perioden tyvärr presentera ett negativt ackumulerat resultat om -1 273 tkr. Den svaga försäljningen är av allt att döma en effekt av Covid 19 där flera kunder har skjutit på sina beslut. Sannolikt har vi i kvartalet fått erfara den farhåga vi beskrev i början året; att våra kunder som är organisationer och aktörer som involveras i hanteringen av Covid 19 har förskjutit fokus och resurser från materielanskaffning till hantering av pandemisituationen. Det råder ingen tvekan om att vi står inför stora osäkerheter avseende den andra Covid-våg som sprider sig i framförallt Europa. Flera av de europeiska länderna börjar återigen att införa restriktioner som troligtvis kommer inverka negativt på våra affärer där möten, tester och utbildningar är avgörande för att komma vidare i processerna.

För att ta oss runt problematiken med nuvarande begränsningar för fysiska möten och event så har vi i det tredje kvartalet fokuserat på att utveckla vår digitala marknadsföring och processer med åtgärder i form av uppdaterat marknadsmaterial samt utveckling av våra befintliga samarbeten med partners och distributörer. Vi bedömer att förutsättningarna för större mässor och event även framgent kommer att vara begränsade, varpå vi kommer att fortsätta arbetet med att effektivisera och vidareutveckla vårt digitala marknadsarbete både internt och i samarbete med våra lokala partners. Trots rådande omständigheter så var vi i oktober på plats i Kroatien för demonstration av vårt RescueRunner-system. Kroatien är en marknad med stor potential som vi valt att bearbeta själva utan en lokal distributör. I samband med demonstrationsdagen så närvarade framförallt deras Röda Korset-organisation, men även andra myndigheter och organisationer som ser RescueRunner som ett mycket lämpligt arbets- och räddningsbåtsystem.

I våra strategiska projekt har vi i perioden tagit stora kliv framåt. I AVINOR-projektet så genomför vi förberedande tester med goda resultat. Vi inväntar dock fortfarande funktionstester på plats i Norge, men baserat på resultaten från våra förberedande tester och kundens återkoppling så bedömer vi oss kunna presentera en mycket konkurrenskraftig och kostnadseffektiv lösning för ökad räddningsförmåga och räddningskapacitet kring norska flygplatser. I ElEcoRunner-projektet pågår arbetet med vår PoC-enhet (Proof of Concept), och det är vår förhoppning att inom en snar framtid kunna presentera utfallet. Att lansera vår nya drivlina och plattform under en pandemi är en utmaning och därför analyserar vi konkreta åtgärder och planerar för arbetet efter ett lyckosamt PoC-utförande.

Det är vår förhoppning att pandemins effekter inte ska påverka oss lika hårt som den situation vi upplevde i våras och att vi under det fjärde kvartalet ska kunna genomföra tester, sälja, producera och leverera för att stärka det ackumulerade resultatet och nå i hamn med vår uttalade målsättning om ett positivt resultat för 2020 och en orderstock att arbeta med under 2021. Som jag beskrev i det senaste vd-brevet som skickades i september var vår förhoppning att i närtid kunna presentera affärer, och vi kan konstatera att sedan sista veckan i september har vi åter kunnat offentliggöra flera affärsavslut, vilket skapar goda förutsättningar för att kunna avsluta året på ett bra sätt.

Henrik Hartman, CEO

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Hartman                                   

Telefon +46 (0)303-23 07 00
henrik.hartman@safeatsea.se

Denna information är sådan information som Safe at Sea AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2020.

Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner och GuardRunner. Safe at Seas aktie är listad på Spotlight Stockmarket.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.