Connect with us

Marknadsnyheter

ABB Formel E gör lysande framsteg i Diriyah

Published

on

  • ABB FIA Formula E World Championship återvänder till Saudiarabien
  • ABB:s teknik för energihantering hjälper startup-företag med banbrytande och hållbart jordbruk i Mellanöstern för ökad effektivtet
  • Den senaste videon i ABB:s serie om FIA Girls on Track finns här

ABB FIA Formula E World Championship återvänder till Diriyah, Saudiarabien till helgen med nattävlingar.

Den 2,49 km långa banan löper i 21 kurvor runt de historiska murarna till Diriyah, som är upptagen på UNESCO:s världsarvslista, och belyses med det senaste inom energisnål LED-teknik. De 22 förarna ställs inför utmaningar som energihantering och strategier förbi en rad snabba kurvor och en lång raksträcka.

ABB Saudi Arabia har sitt huvudkontor i Riyadh och driver flera tillverkningsanläggningar, serviceverkstäder och säljkontor. Företaget har funnits i landet i över 70 år och spelar en viktig roll i stora industri- och infrastrukturprojekt.

Shurjil Husain, kommunikationschef, ABB Saudiarabien, säger: ”På ABB arbetar vi kontinuerligt för att hjälpa landet att uppnå målen i Vision 2030 genom att implementera våra hållbara tekniklösningar i en rad projekt. En nyckelfaktor för att uppnå dessa mål är energieffektivitet, vilket kräver en förmåga att effektivt övervaka och hantera energi.”

ABB samarbetar med Pure Harvest Smart Farms, ett startup-företag med banbrytande och hållbara smarta jordbruk i Mellanöstern, för att tillhandahålla den hårdvara och digitala infrastruktur som behövs för energiresurshanteringen. ABB AbilityTM Energy Manager hjälper till att optimera Pure Harvests IoT-klimat och säkerställer att växthusen drivs kontinuerligt och kostnadseffektivt. Systemet övervakar hela spektrat av energiförbrukning och eldistribution på jordbruksanläggningen, och ger insikter i realtid samt identifierar optimeringsmöjligheter.

För att digitalt ställa om driften har Saudiarabiens största privata gruvbolag Al Masane Al Kobra Mining Co (AMAK) valt ABB för att tillhandahålla sofistikerade elektrifierings- och processtyrsystem vid koppar- och zinkgruvan Moyeath. ABB:s lösningar bidrar till att minska energiförbrukningen samtidigt som koldioxidutsläppen avsevärt minskas, och dessutom säkerställs maximal tillgänglighet och tillförlitlighet av energi för att bedriva en hållbar gruvdrift.

Användningen av elfordon är också ett centralt element i Saudi Green Initiative 2030, som syftar till att säkerställa att 30 procent av alla fordon i Riyadh drivs på el. ABB E-Mobility försåg den saudiarabiska e-mobilitetsleverantören Electromin med elfordonsladdare för installation vid 100 bensinmackar runt om i Saudiarabien för att leverera landets första nationella laddnätverk.

En annan viktig fråga för Saudiarabien är vattenbristen, där mer än 60% av dricksvattnet i landet kommer från avsaltning. ABB har konstruerat och tillverkat en elektromagnetisk flödesmätare i superstorlek som ska installeras i projektet Yanbu – ett avsaltningsprojekt för havsvatten som kommer att förse staden Medina och dess omgivningar med dryckesbart vatten för mer än 1,5 miljoner människor.

ABB stöttar också hållbarhet i Saudiarabien genom satsningen på sociala framsteg. ABB Saudi Arabia sponsrade nyligen ett projekt att utbilda 40 saudiska kvinnor med funktionsnedsättningar som dövhet, blindhet och motoriska funktionsnedsättningar. Kvinnorna rustas med grundläggande arbets- och livskunskaper tillsammans med ett ökat självförtroende så att de kan klara sig på den lokala arbetsmarknaden.

Som en spegling av denna satsning stöttar ABB eventet FIA Girls on Track som äger rum på racerbanan. Eventet erbjuder flickor i åldern 12 till 18 år möjlighet att utforska de olika aspekterna av motorsportindustrin genom ett antal olika aktiviteter och workshops. För andra året i rad håller företaget en workshop som fokuserar på ABB:s robotteknik där man lyfter fram en av de mest innovativa kollaborativarobotarna – YuMi. Under den här säsongen lägger ABB, i egenskap av officiell laddleverantör för tävlingarna, också till ytterligare en workshop från affärsområdet Electrification som ska lyfta fram ABB:s laddteknik.

ABB har släppt en ny video i serien om FIA Girls on Track som presenteras av Hankook, en av ABB:s globala partners. Videon presenterar den saudiska racerföraren Reema Juffali, som berättar om sin karriär hittills, vilka utmaningar hon ställts inför och vikten av initiativ som FIA Girls on Track.

Efter tävlingarna i Diriyah fortsätter serien till Hyderabad i Indien den 11 februari för landets första E-Prix-tävling. Hyderabad är, tillsammans med Kapstaden, São Paulo och Portland, en av fyra nya värdstäder i säsong 9-kalendern som innehåller 16 tävlingar på 11 ställen runt om i världen.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.  www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 25 januari 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

 Formel E och ABB FIA Formula E World Championship:

Världens första helt eldrivna tävling FIA World Championship, och den enda sport som certifierats för nettonoll-utsläpp sedan början, innebär att ABB tar de dramatiska tävlingarna till stadskärnorna i världens mest ikoniska städer. Det ger världens ledande biltillverkare en elitmotorsportsplattform i syfte att accelerera innovationen för elfordon.

Formel E-nätverket för team, tillverkare, partners, tv-bolag och värdstäder förenas av en passion för sporten och en tro på potentialen att accelerera en hållbar utveckling och skapa en bättre framtid för människor och planeten. www.FIAFormulaE.com

För mediefrågor om Formel ber vi er kontakta [email protected]mulae.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
[email protected]

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022

Published

on

By

Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 
 

Annonsörer med flest watt: 
200-watt, McDonald’s 
175-watt, Barncancerfonden 
175-watt, IKEA/IKEA B2B  

Byråer med flest watt: 
625-watt, NORD DDB Stockholm 
275-watt, Åkestam Holst NoA 
250-watt, Garbergs 

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022 

Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO 
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design 

Framsiktigt 
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Internationellt 
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA 
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 

Konsument  
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktigt 
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath 
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio 
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 

Strategisk Design 
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver 
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm 
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver 

100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut) 
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Läs mer om alla vinnare här

   

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

   

Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.02.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.02.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

146 827

11,01

1 616 095,42

CEUX

154 662

11,03

1 705 343,23

TQEX

18 842

11,04

 208 086,28

XSTO

141 941

11,04

1 567 450,28

XCSE

16 916

11,01

 186 202,41

Summa

 479 188

11,03

5 283 177,62

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3031 och DKK till EUR 7,4405

** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 11 227 854 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enviro får uppföljande order på olja av amerikanskt oljebolag

Published

on

By

Scandinavian Enviro Systems (publ) (”Enviro”, ”bolaget”) har fått en beställning på pyrolysolja vars totala värde Enviro uppskattar till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD). Bakom ordern ligger det dotterbolag till ett ledande amerikanskt oljebolag som i februari 2022 gjorde en första beställning på olja för produktionstester. Ordern beräknas levereras under cirka ett år med start i mars 2023 och följer på de lyckade produktionstester som kunden gjort och som Enviro tidigare kommunicerat.

Thomas Sörensson, vd Enviro.

Den nu gjorda beställningen gäller olja som återvinns från uttjänta fordonsdäck, så kallad pyrolysolja, vid Enviros anläggning i Åsensbruk och är av samma typ som den som dotterbolaget beställde förra året. Den första beställningen olja användes för produktionstester för att avgöra hur väl oljan lämpar sig för framställning av olika biobränslen. I november 2022 kunde Enviro kommunicera att det aktuella oljebolagets produktionstester fallit väl ut.

Ordern kommer att prissättas utifrån aktuella marknadspriser i anslutning till leverans och Enviro bedömer i nuläget att det totala värdet för ordern totalt kommer att uppgå till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD).

– Den här ordern är ännu ett exempel på det ökande intresset för den olja vi kan återvinna och leverera till marknaden. Ökande volymkrav bland kunderna bekräftar också det behov av en utbyggd återvinningskapacitet som vi identifierat och baserat vår expansionsplan på, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Enviros återvunna pyrolysolja har sedan tidigare både erhållit certifiering i enlighet med det globala hållbarhetscertifieringssystemet ISCC samt godkänts i enlighet med EU-förordningen REACH.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, [email protected]
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, [email protected]

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Scandinavian Enviro Systems AB
Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
[email protected]
envirosystems.se

Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-02 18:20 CET.

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.