Connect with us

Marknadsnyheter

ABB ska driva nya kryssningsfartyg från Virgin Voyages med högsta energieffektivitet

Published

on

må, jun 25, 2018 10:13 CET

ABB ska leverera ett komplett elektriskt kraft- och framdrivningssystem för Virgin Voyages nya fartygsflotta.

Det första fartyget från Virgin Voyages, som ska levereras 2020, blir det första i en serie på tre innovativa fartyg som designas och byggs med miljöansvar i åtanke.

Vart och ett av fartygen på 110 000 bruttoregisterton kommer att drivas med ABB:s Azipod®, ett styrbart framdrivningssystem utan växlar där den eldrivna motorn är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida. Azipod® har blivit industristandard inom kryssningssegmentet med beprövad förmåga att minska bränsleförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift.

”Att göra Virgin Voyages miljömässigt hållbara står i centrum för vår vision och vi är mycket nöjda över att ABB:s Azipod®-system hjälper oss att nå detta mål. Detta gjorde det, tillsammans med den utmärkta manövrerbarheten, till ett naturligt val för våra fartyg”, säger Stuart Hawkins, Senior Vice President, Marine Technical Operations på Virgin Voyages.

”Azipod® elektriska framdrivningssystem står för innovation och effektivitet på ett sätt som inga andra framdrivningssystem klarar och är fundamentalt för vår vision för elektrisk, digital och uppkopplad sjöfart”, säger Peter Terwiesch, vd för ABB:s division Industrial Automation. ”Baserat på 25 års erfarenhet och utveckling fortsätter vår Azipod®-teknik att styra fartygen mot en framtid med e-mobilitet, vilket understryker vårt engagemang i teknik med överlägsen prestanda, hög tillförlitlighet, säkerhet och miljöprofil.”

Två Azipod® XO-enheter med en sammantagen framdrivningskapacitet på 32 MW (43 000 hästkrafter) kommer att driva vart och ett av de tre fartygen. Förutom högsta energieffektivitet ger Azipod® XO-enheterna, där ”X” står för ”nästa generation” och ”O” för drift på öppen sjö, god manövrerbarhet och minimalt buller för ökad passagerarkomfort.

Varje fartyg förses med ABB:s kompletta elektriska kraftkoncept – en lösning som innefattar elgeneratorer, huvudelcentral, distributionstransformatorer och ett fjärrstyrsystem för manövrering av Azipod®-enheterna från bryggan. Kombinationen av Azipod® framdrivningssystem och ABB:s elektriska kraftkoncept gör det möjligt att konfigurera all utrustning till optimerad prestanda, vilket leder till ökad effektivitet och lägre utsläpp.

I linje med ABB:s strategi ”Electric. Digital. Connected.” som förutser sjöfartens digitala och uppkopplade framtid kommer dessa fartyg att ha möjlighet att koppla upp sig till ABB AbilityTMs infrastruktur med Collaborative Operations Centers. Detta nätverk använder fjärrstyrningsutrustning för övervakning och dataanalyser som möjliggör förebyggande underhåll, planerade insatser och till och med teknisk fjärrsupport.

Fyrtaktsmotorerna som driver elgeneratorerna – fyra per fartyg – utrustas med ABB:s TPL-C turboladdare som är utformade att klara krävande förhållanden och de väljs konsekvent för stora kryssningsfartyg på grund av utrustningens tillförlitlighet och effektivitet.

Fyrtaktsmotorerna som driver el-aggregatet – fyra per fartyg – kommer att vara utrustade med ABB: s TPL-C turboladdare, konstruerade för att hantera krävande operationer och konsekvent utvalda för stora kryssningsfartyg för deras tillförlitlighet och effektivitet.

Fartygen blir 278 meter långa och 38 meter breda och kommer att rymma över 2 700 passagerare och en besättning om 1 150 man. Alla tre fartygen byggs på det italienska skeppsvarvet Fincantieri i Genua i Italien. De båda andra fartygen ska levereras 2021 respektive 2022.

Sedan den första installationen för mer än 25 år sedan har Azipod® sparat cirka 700 000 ton bränsle på närmare 15 miljoner drifttimmar med en imponerande utnyttjandegrad på 99,8 procent. I mars 2018 tog Azipod® hem det hundrade kontraktet för drivningen av kryssningsfartyg.

Genom att placera framdrivningssystemet Azipod® utanpå skrovet frigörs mer utrymme för hytter. Tack vare minimalt buller och vibrationer förbättrar Azipod® också komforten för passagerare och besättning. Enheternas kapacitet att vridas i alla riktningar ökar kryssningsfartygens tillträde till hamnar utan bogserhjälp. Azipod® finns nu i versioner från 1,5 MW till 22 MW.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Tel: +41 43 317 7111
media.relations@ch.abb.com

ABB Ltd 
Affolternstrasse 44 
8050 Zurich
Switzerland

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis årsstämma 2024

Published

on

By

Loomis AB höll idag, den 6 maj 2024, årsstämma. Stämman fattande följande beslut.

Resultaträkning och balansräkning samt beslut om utdelning

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023. Vidare beslutades om utdelning om 12,50 kronor per aktie och som avstämningsdag för utdelningen den 8 maj 2024. Utbetalning av utdelningen beräknas ske från Euroclear Sweden AB den 14 maj 2024.

Styrelse och revisor

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

Till styrelseledamöter omvaldes Alf Göransson, Lars Blecko, Cecilia Daun Wennborg, Liv Forhaug, Johan Lundberg och Santiago Galaz. Till ny ledamot valdes Marita Odélius. Till styrelsens ordförande omvaldes Alf Göransson.

Arvode till styrelseledamöterna fastställdes till totalt 5 755 000 kronor (baserat på ett oförändrat antal utskottsledamöter), fördelat enligt följande: styrelsens ordförande 1 400 000 kronor och till var och en av de övriga styrelseledamöterna 585 000 kronor. Därutöver tillkommer ersättning för utskottsarbete med 320 000 kronor till ordföranden för revisionsutskottet, 150 000 kronor till ordföranden för ersättningsutskottet, 150 000 kronor till ledamot av revisionsutskottet och 75 000 kronor till ledamot av ersättningsutskottet.

Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget Deloitte AB, med auktoriserade revisorn Didrik Roos som huvudansvarig revisor, för en mandatperiod om ett år. Det beslutades vidare att arvode till revisorn ska utgå enligt avtal.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om återköp och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier i syfte att ge styrelsen möjlighet att fortlöpande anpassa Loomis kapitalstruktur till bolagets kapitalbehov och möjliggöra förvärvsfinansiering genom utnyttjande av egna aktier.

Beslut om minskning av aktiekapitalet genom indragning av återköpta aktier samt ökning av aktiekapitalet genom en fondemission

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att minska aktiekapitalet med 21 399 145 kronor genom indragning av 4 279 829 egna aktier som innehas av bolaget. Samtidigt genomförs en fondemission som ökar bolagets aktiekapital med samma belopp, utan utgivande av nya aktier. Efter genomförd fondemission kommer således bolagets bundna egna kapital och aktiekapital att vara oförändrat. Efter genomförd minskning av aktiekapitalet och fondemission kommer det totala antalet utestående aktier och röster i bolaget att uppgå till 71 000 000.

Ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna framlagd ersättningsrapport.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Alf Göransson
Styrelseördförande

Kontakt:
Jenny Boström

Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Arise under vecka 18, 2024 och avslutande av aktieåterköpsprogram

Published

on

By

Under perioden 29 april till och med 3 maj 2024 har Arise AB (publ) (LEI 549300FOT7EE85QYB655) (“Arise”) återköpt sammanlagt 23 909 egna stamaktier (isin: SE0002095604) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen initierat i syfte att bidra till ökat aktieägarvärde och en optimerad kapitalstruktur. Med detta avslutas det återköpsprogram som initierades den 16 november 2023 och som kunde löpa fram till datumet för Arises årsstämma 2024. Arise har sammanlagt återköpt 2 023 609 stamaktier under programmet, till ett värde av SEK 84,0 miljoner.

Återköpen är en del av det återköpsprogram omfattande återköp motsvarande högst SEK 100 miljoner som Arise tillkännagav den 14 november 2023. Återköpsprogrammet, vilket har löpt från den 16 november 2023 och fram till idag, 6 maj 2024, har genomförts i enlighet med EUs marknadsmissbruksförordning nr 596/2014 (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallande “Safe Harbour”-förordningen). Syftet med återköpsprogrammet har varit att anpassa Bolagets kapitalstruktur för kapitalbehovet över tid och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Avsikten är för närvarande att de stamaktier som återköpts ska makuleras genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Stamaktier i Arise har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
29/04/2024 12 071 38,3670 463 128,06
30/04/2024 11 838 38,6734 457 815,71
01/05/2024
02/05/2024
03/05/2024

Efter ovanstående förvärv uppgår Bolagets innehav av egna aktier per den 6 maj till 2 077 803 aktier. Det totala antalet utestående aktier i Bolaget uppgår till 44 494 235 stamaktier.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

Halmstad 6 maj 2024

ARISE AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per-Erik Eriksson, VD Arise AB, +46 702 409 902

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 18.00.

Om Arise

Arise är ett ledande och oberoende företag som förverkligar ny grön energi. Bolaget prospekterar, bygger, säljer och förvaltar förnybar elproduktion. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.        

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. 46 35 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726. E-mail: info@arise.se, www.arise.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommentar om utlåtande från Dala Energis budkommitté

Published

on

By

Idag meddelade Dala Energis budkommitté sin så kallade fairness opinion i förhållande till Ellevios bud på bolaget. Utlåtandet ska vara en vägledning för bolagets aktieägare att avgöra om budet är finansiellt attraktivt eller inte. Men uttalandet idag handlade mindre om finansiell avvägning och mer om att spegla de känslor som uttryckts i de kommuner som är storägare i bolaget. Här bemöter Ellevio några av de argument som anförs i budkommitténs pressmeddelande.

  1. Dala Energis planer på omstrukturering av koncernen

I sitt pressmeddelande skriver budkommittén:

I februari 2024 fattade styrelsen beslut om att inleda arbetet med att utvärdera strategiska partnerskap och alternativ till omstrukturering av koncernen för att säkra finansieringen av den fortsatta strukturutvecklingen och tillväxten.”

Dala Energi har ännu inte presenterat några detaljer om sin strukturomvandling och hur de har för avsikt att bidra till långsiktig lönsamhet och tillväxt av koncernen. Och när det gäller kursutvecklingen i aktien har den historiskt inte mött förväntningarna hos Dala Energis aktieägare.

”Styrelsen fortsätter driva det ovan beskrivna strategiska arbetet samtidigt som Dala Energis aktieägare har möjligheten att ta ställning till det offentliga uppköpserbjudandet med en annan inriktning för bolaget.” 

Detta framstår för oss som en motsättning till det som bolaget framförde vid ägarmötet den 5 april då man uttryckte att man har valt ett ”aktivt avvaktande tills ägare har tagit ställning till uppköpserbjudandet”.

  1. Ellevios och Dala Energis prisstrategier

I pressmeddelandet skriver kommittén: ”Ellevio och Dala Energi har i grunden samma prisstrategi, att intäktsramar som är beslutade av Energimarknadsinspektionen utnyttjas till investering och utveckling av elnätet samt ger ägarna en skälig avkastning.”

Här konstaterar man mycket riktigt att Ellevio och Dala Energi verkar under samma reglering som bestämmer intäktsramar. Samtidigt är det viktigt att förstå att bolagen har skilda prisstrategier – och att Ellevios strategi skapar stora besparingar för de allra flesta hushållskunder.

För de allra flesta kunder är Ellevios elnätsavgifter alltså lägre än Dala Energis. Budkommittén menar att skillnaden i den totala prissättningen har varierat från år till år och mätt över en längre historisk period är skillnaderna små, där olika prismodeller är till för- eller nackdel för olika kundgrupper.”

Här vill vi poängtera att historiska perioder är irrelevanta för Ellevios framåtblickade tariffstrategi. Detta eftersom dessa inte grundade sig på en nationell samprissättningsstrategi (som vi har idag), samt att de byggde på en helt annan reglermodell och otydlighet kring regulatoriska förutsättningar.

  1. Regionala och nationella investeringsbehov

Dala Energis budkommitté resonerar kring huruvida det finns en risk för att Ellevios investeringar skulle kunna missgynna elnätet i Dalarna till förmån för det nationella nätet.

Vi uppfattar en omsorg och oro för bygdens konkurrenskraft, men detta är återigen ett argument som inte påverkar budets finansiella styrka och värdeskapande för aktieägare.

Det belyser dessutom ett av de stora problemen kopplat till elektrifiering där varje energibolag endast ser till sitt geografiska område, medan investeringar behöver göras med ett nationellt perspektiv för att långsiktigt säkra effekt och energi över större geografier än kommunala gränser. Ellevio planerar att fördubbla sin nationella investeringsnivå, men inom regionen Dalarna kommer investeringar att mer än femdubblas över kommande fem år. Det kommer att skapa både direkta arbetstillfällen genom utökade investeringar i regionen, och även indirekta arbetstillfällen genom tillgång till energi och effekt som kan attrahera energiintensiva industrier att söka etableringar i regionen.

  1. Förändring i antal anställda

När det gäller förändring av antal anställda i regionen framför budkommittén att man kan förvänta sig ett bortfall av tjänster om Ellevio blir ny ägare. Vi har försökt vara tydliga med detta budskap men tydligen inte nått fram. För oberoende av Ellevios framtida planer för övriga verksamheter kommer vi att verka för att alla anställda ska ha en tryggad anställning. Och genom den kraftiga tillväxt vi ser i regionen planerar Ellevio att med utgångspunkt från Dala Energis nuvarande kontor att öka anställningarna. Gällande exakt vilka och hur många kontor som långsiktigt behålls ser Ellevio inga principiella hinder med att behålla fler eller alla.

Detta argument är också det ett budskap som naturligtvis är viktigt för många, men inte nödvändigtvis för de aktieägare som har bästa möjliga värdeutveckling för ögonen.

  1. Det underliggande finansiella tillgångsvärdet

Slutligen fastställs i pressmeddelandet: ”Budkommitténs uppfattning är att Erbjudandet, med Ellevios strategiska inriktning där befintliga verksamheter skall delas upp, säljas och integreras med andra parter, inte reflekterar det underliggande finansiella tillgångsvärdet.”

Det föranleder den uppenbara frågan: vilket är då detta värde? Budkommittén presenterar inte något i sin fairness opinion som visar på vad värdet borde vara. Vårt bud är 76 procent över senaste stängningskurs. Det är en osedvanligt hög premie.

Sedan vårt bud 2022 har inget annat bud på bolaget presenterats. Man hade förväntat sig att de stora värden som finns i koncernen som motiverar en högre värdering än Ellevios bud borde ha yttrat sig under denna period, inte minst på marknadsintresse för bolaget eller på aktievärdet (som haft en negativ utveckling sedan dess).

Nu behöver Dala Energis styrelse visa sina aktieägare vilka alternativ de har att ta ställning till – och vara öppna med värderingen av bolaget.

För mer information om budet, se budhemsidan framtidens-energi.se

Kontakt
Sarah Östberg, 070 971 12 40
Framtidens-energi@ellevio.se

Kontakt för media
Jesper Liveröd, presschef, 070 929 96 23
Jesper.liverod@ellevio.se

Ellevios pressjour, dygnet runt 020-20 20 60

Om Ellevio
Med nära en miljon kunder är Ellevio ett av Sveriges största energiföretag. Tillsammans med våra kunder tar vi en aktiv roll i resan mot ett allt mer elektrifierat samhälle. Våra elnät är ryggraden som kopplar ihop producenter och konsumenter av el, som möjliggör mer förnybar elproduktion, elektrifiering av transporter och industri och som skapar förutsättningar för nya klimatsmarta lösningar. Vi har 730 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm och vi ägs av OMERS Infrastructure, Tredje AP-fonden, Folksam och AMF. Läs mer om oss på ellevio.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.