Connect with us

Marknadsnyheter

Accenture förvärvar svenska Cygni och stärker erbjudandet inom molnbaserade tjänster och full stack-utveckling

Published

on

STOCKHOLM, Sverige; 29 Mars 2021 – Accenture har ingått ett avtal om att förvärva Cygni, ett mjukvaruutvecklingsföretag med branschledande kompetenser inom full stack-utveckling och molnbaserade tjänster. Cygni hjälper företag att förändra sin verksamhet med hjälp av avancerade mjukvaruutvecklingstjänster och innovativa tekniska lösningar. De finansiella detaljerna kring affären offentliggörs inte.

Med erfarenhet av digitala projekt inom flera sektorer såsom kommunikation, kraftdistribution och offentlig sektor, hjälper Cygni några av landets mest välkända varumärken att växa digitalt. Företagets cirka 190 utvecklare erbjuder ett brett spektrum av IT-konsult- och implementeringstjänster, inklusive serverless computing och moln-tjänster. Teamet på Cygni kommer att ytterligare stärka Accentures erbjudande inom molnbaserade tjänster, och ingå i den globala expertgruppen ”Accenture Cloud First”.

Cygni grundades 2006 och har fem gånger uppmärksammats av ”The Great Place To Work Foundation” som den bästa arbetsplatsen i Europa såväl som den bästa arbetsplatsen i Sverige sju år i rad.

”Idag finns det inget affärsledarskap utan teknologiledarskap. Företag som använder teknik för att hantera förändring kommer att definiera framtiden.”, säger Karthik Narain, globalt ansvarig för Accenture Cloud First. ”Att ha Cygnis talangfulla team med i vår organisation och Accenture Cloud First stärker vår förmåga att hjälpa kunder att använda teknikinnovation för att agera snabbare, arbeta hållbart och leverera innovativa digitala upplevelser. Våra nya kollegor från Cygni ger oss nyckelkunskaper som hjälper våra kunder att hantera utmaningar i en tid som präglas av ständig förändring.”

”Ända sedan Cygni grundades har vi haft visionen att vara den bästa arbetsplatsen för högkvalificerade och ambitiösa mjukvaruutvecklare, vilket har varit grunden för vår framgång.”, säger Jon Persson, VD och grundare på Cygni. ”Nu är det dags för nästa kapitel i vår historia. Genom att kombinera våra styrkor med Accentures får våra medarbetare ytterligare möjlighet att fortsätta växa som en integrerad del av Accenture Cloud First. Genom att ta oss an nya utmaningar för både lokala och globala kunder skapas ännu fler möjligheter för våra medarbetare att växa och stärka sin kompetens.”

Joel Hofgren, ansvarig för Cloud Infrastructure & Engineering på Accenture Sverige, säger:

”Vi är mycket glada över att kunna välkomna teamet på Cygni. De har djupa tekniska kunskaper, en stark kultur och har på ett unikt sätt byggt upp den bästa arbetsplatsen för högkvalificerade mjukvaruutvecklare i Sverige. Djup kunskap om mjukvaruutveckling är avgörande för att släppa loss den kraft som finns i molnbaserade lösningar. Att vi nu kan addera de exceptionella talangerna från Cygni kommer hjälpa oss att förverkliga våra Cloud First-ambitioner. Vi ser fram emot att tillsammans skapa den bästa arbetsplatsen för mjukvaruutvecklare.”

Cygni har huvudkontor i Stockholm samt kontor på flera platser i Sverige, inklusive Göteborg, Linköping, Malmö, Luleå och Östersund. Företaget har även ett kontor i Amsterdam, Nederländerna.

Accenture lanserade nyligen ”Accenture Cloud First”, med en investering på 3 miljarder dollar över tre år, för att hjälpa kunder i alla branscher att gå över till molnbaserade lösningar och påskynda den digitala omvandlingen. Accenture Cloud First består av 70 000 experter inom molntjänster och samlar hela bredden av Accentures industri- och teknologifunktioner. Fokus kommer ligga på att göra det möjligt för organisationer att flytta stora delar av sin verksamhet till molnet med högre hastighet, och uppnå större värde genom att bli ett ”Cloud First”-företag.

Slutförandet av förvärvet är föremål för sedvanlig myndighetsprövning.
 

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com

 

Om Accenture

Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se
 

Forward-Looking Statements

Except for the historical information and discussions contained herein, statements in this news release may constitute forward-looking statements within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as “may,” “will,” “should,” “likely,” “anticipates,” “expects,” “intends,” “plans,” “projects,” “believes,” “estimates,” “positioned,” “outlook” and similar expressions are used to identify these forward-looking statements. These statements involve a number of risks, uncertainties and other factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied. Many of the following risks, uncertainties and other factors identified below are, and will be, amplified by the COVID-19 pandemic. These risks include, without limitation, risks that: Accenture and Cygni will not be able to close the transaction in the time period anticipated, or at all, which is dependent on the parties’ ability to satisfy certain closing conditions; the transaction might not achieve the anticipated benefits for Accenture; Accenture’s results of operations have been significantly adversely affected and could in the future be materially adversely impacted by the COVID-19 pandemic; Accenture’s results of operations have been, and may in the future be, adversely affected by volatile, negative or uncertain economic and political conditions and the effects of these conditions on the company’s clients’ businesses and levels of business activity; Accenture’s business depends on generating and maintaining ongoing, profitable client demand for the company’s services and solutions including through the adaptation and expansion of its services and solutions in response to ongoing changes in technology and offerings, and a significant reduction in such demand or an inability to respond to the evolving technological environment could materially affect the company’s results of operations; if Accenture is unable to keep its supply of skills and resources in balance with client demand around the world and attract and retain professionals with strong leadership skills, the company’s business, the utilization rate of the company’s professionals and the company’s results of operations may be materially adversely affected; Accenture could face legal, reputational and financial risks if the company fails to protect client and/or company data from security incidents or cyberattacks; the markets in which Accenture operates are highly competitive, and Accenture might not be able to compete effectively; Accenture’s profitability could materially suffer if the company is unable to obtain favorable pricing for its services and solutions, if the company is unable to remain competitive, if its cost-management strategies are unsuccessful or if it experiences delivery inefficiencies or fail to satisfy certain agreed-upon targets or specific service levels; changes in Accenture’s level of taxes, as well as audits, investigations and tax proceedings, or changes in tax laws or in their interpretation or enforcement, could have a material adverse effect on the company’s effective tax rate, results of operations, cash flows and financial condition; Accenture’s ability to attract and retain business and employees may depend on its reputation in the marketplace; as a result of Accenture’s geographically diverse operations and its growth strategy to continue to expand in its key markets around the world, the company is more susceptible to certain risks; Accenture’s business could be materially adversely affected if the company incurs legal liability; Accenture’s work with government clients exposes the company to additional risks inherent in the government contracting environment; Accenture’s results of operations could be materially adversely affected by fluctuations in foreign currency exchange rates; if Accenture is unable to manage the organizational challenges associated with its size, the company might be unable to achieve its business objectives; if Accenture does not successfully manage and develop its relationships with key alliance partners or fails to anticipate and establish new alliances in new technologies, the company’s results of operations could be adversely affected; Accenture might not be successful at acquiring, investing in or integrating businesses, entering into joint ventures or divesting businesses; if Accenture is unable to protect or enforce its intellectual property rights or if Accenture’s services or solutions infringe upon the intellectual property rights of others or the company loses its ability to utilize the intellectual property of others, its business could be adversely affected; Accenture’s results of operations and share price could be adversely affected if it is unable to maintain effective internal controls; changes to accounting standards or in the estimates and assumptions Accenture makes in connection with the preparation of its consolidated financial statements could adversely affect its financial results; Accenture might be unable to access additional capital on favorable terms or at all and if the company raises equity capital, it may dilute its shareholders’ ownership interest in the company; Accenture may be subject to criticism and negative publicity related to its incorporation in Ireland; as well as the risks, uncertainties and other factors discussed under the “Risk Factors” heading in Accenture plc’s most recent Annual Report on Form 10-K and other documents filed with or furnished to the Securities and Exchange Commission. Statements in this news release speak only as of the date they were made, and Accenture undertakes no duty to update any forward-looking statements made in this news release or to conform such statements to actual results or changes in Accenture’s expectations.

Copyright © 2021 Accenture. All rights reserved. Accenture and its logo are trademarks of Accenture.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wonderboo genomför riktad emission av units till emissionsgaranter

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, HONGKONG, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, SYDKOREA, SCHWEIZ, SINGAPORE, JAPAN, RYSSLAND, BELARUS ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDANT OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA REGLER ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER LIKNANDE ÅTGÄRDER.

Wonderboo Holding AB (”Wonderboo” eller ”Bolaget”) har, som tidigare offentliggjorts i separat pressmeddelande, slutfört den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner som beslutades av styrelsen i Bolaget den 26 mars 2024 med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023 (”Företrädesemissionen” eller ”Erbjudandet”). I enlighet med de garantiavtal som ingåtts i samband med Företrädesemissionen har Wonderboos styrelse idag den 28 april 2024, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023, beslutat om en riktad nyemission av sammanlagt 153 523 units, bestående av 153 523 aktier och 307 046 teckningsoptioner av serie TO1 till garanterna i Företrädesemissionen (”Ersättningsemissionen”). Varje unit innehåller en (1) aktie och två (2) teckningsoptioner av serie TO1.Teckningskursen i Ersättningsemissionen uppgår till 4,5 SEK per unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie, vilket motsvarar teckningskursen i Företrädesemissionen. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt.

I samband med Företrädesemissionen erhöll Bolaget emissionsgarantier i form av toppgarantier från Mangold Fondkommission AB och Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag om cirka 4,1 MSEK. I enlighet med ingångna garantiavtal har Mangold Fondkommission haft möjlighet att välja mellan att erhålla garantiersättning i form av kontanta medel eller i form av nyemitterade units (aktier och teckningsoptioner av serie TO1) i Bolaget. Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag har endast haft möjlighet att erhålla garantiersättning i form av nyemitterade units i Bolaget. Garantiersättningen i form av nyemitterade units utgår med ett belopp motsvarande sjutton (17) procent av ga­ranterat garantibelopp i Företrädesemissionen, genom att Bolaget beslutar om Ersättningsemissionen till garanterna.

Teckningskursen i Ersättningsemissionen ska, som tidigare kommunicerats, motsvara teckningskursen i Företrädesemissionen, det vill säga 4,5 SEK per unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Envar unit innehåller en (1) aktie och två (2) teckningsoptioner av serie TO1.

Styrelsen i Wonderboo har därmed idag, den 28 april 2024, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023, beslutat att genomföra Ersättningsemissionen om sammanlagt 153 523 units, motsvarande 153 523 aktier och 307 046 teckningsoptioner av serie TO1 till Mangold Fondkommission AB och Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att uppfylla Bolagets åtagande gentemot garanterna som uppkommit med anledning av ingångna emissionsgarantier i samband med Företrädesemissionen. Styrelsen i Bolaget bedömer även att det är till fördel för Bolagets finansiella ställning och i aktieägarnas intresse att tillvarata möjligheten att betala garantiersättningen i form av units istället för kontant betalning, då detta innebär lägre emissionskostnader i samband med Företrädesemissionen, vilket följaktligen innebär att Bolaget kan erhålla en större nettoemissionslikvid från Företrädesemissionen.

Garantiersättningen och teckningskursen fastställdes genom förhandlingar på armlängds avstånd mellan Bolaget och de parter som har lämnat emissionsgarantier och genom analys av ett flertal marknadsfaktorer. Styrelsen gör därför bedömningen att villkoren har bestämts på sådant sätt att marknadsmässighet har säkerställts och att de återspeglar rådande marknadsförhållanden.

Aktier, aktiekapital och utspädning

Som tidigare kommunicerats och offentliggjorts av Bolaget genom pressmeddelande kommer antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket att uppgå till 5 603 089 och aktiekapitalet till cirka 840 463,56 SEK. Genom Ersättningsemissionen kommer antalet aktier i Bolagets att öka med 153 523 och aktiekapitalet med 23 028,46 SEK. Detta föranleder att antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen och Ersättningsemissionen registrerats hos Bolagsverket kommer att uppgå till totalt 5 756 612 och aktiekapitalet till totalt 863 492,02 SEK. Ersättningsemissionen innebär en utspädningseffekt för befintliga aktieägare med cirka 2,67 procent, räknat på antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen och Ersättningsemissionen registrerats hos Bolagsverket.

För det fall samtliga vidhängande teckningsoptioner av serie TO1 som tilldelats garanterna i Ersättningsemissionen utnyttjas fullt ut för teckning av nya aktier i Bolaget kommer antalet aktier att öka med ytterligare högst 307 046 och aktiekapitalet med ytterligare högst cirka 46 056,91 SEK. Detta innebär en utspädningseffekt om ytterligare högst cirka 3,21 procent, räknat på det högsta antalet aktier i Bolaget efter Företrädesemissio­nen, Ersättningsemissionen, och nyttjande av samtliga därtill hörande Teckningsoptioner av serie TO1.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Wonderboo i samband med Företrädesemissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare i samband med Företrädesemissionen. Mangold Fondkommission AB agerar även emissionsinstitut i samband med Företrädesemissionen.

Denna information är information som Wonderboo Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 april 2024 kl.22:30.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Duimovich, VD på Wonderboo AB
alexander@wonderboo.com
+46 70 774 42 41

Om Wonderboo

Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.

Mer info på https://www.wonderboo.com/

VIKTIG INFORMATION

Offentliggörande, publicering eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i Wonderboo i någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 eller utan tillämpning av ett undantag från sådan registrering. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, reproduceras eller distribueras i eller till USA, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Japan, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Sydkorea eller annat land eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd inte är tillåten, eller där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Gosol Energy Group AB

Published

on

By

Aktieägarna i Gosol Energy Group AB, 559434-5851, (”Bolaget” eller ”Gosol”), kallas härmed till årsstämma tisdagen den 28 maj 2024. kl. 14:30 på Bolagets huvudkontor på Gustavsviksvägen 2 i Saltsjö-Boo. Stämmolokalen öppnas kl. 14:15 för inregistrering. Registrering av deltagande vid årsstämman avbryts när stämman öppnar.

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska

  • vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 20 maj 2024, och, om aktierna är förvaltningsregistrerade, begära att förvaltaren rösträttsregistrerar aktierna senast onsdag den 22 maj 2024, samt
  • anmäla sig till bolaget senast onsdagen den 22 maj 2024 per e-post till nils.henoch@gosol.se. Anmälan kan också göras skriftligen till Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo. I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer dagtid samt ska i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst 2) lämnas. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar (se ”Ombud m.m.” nedan).

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade, genom bank eller annan förvaltare, måste, för att äga rätt att deltaga vid bolagsstämman tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Sådan omregistrering måste vara genomförd senast onsdagen den 22 maj 2024, vilket innebär att aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före nämnda datum.

Ombud m.m.
Om aktieägare ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta inpasseringen bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman.

Antalet aktier och röster
Antalet utestående aktier i Bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till totalt 84 275 167 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Ärenden på stämman

  1. Stämmans öppnas.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordning vid stämman.
  5. Val av en eller två justeringspersoner.
  6. Prövning av om stämman har blivit behörigen sammankallad.
  7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  8. Fastställande av resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning.
  9. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen.
  10. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör.
  11. Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer.
  12. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor.
  13. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande.
  14. Val av revisor.
  15. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler.
  16. Beslut om justeringsbemyndigande.
  17. Stämmans avslutande.

AKTIEÄGARENS BESLUTSFÖRSLAG

Aktieägare representerade cirka 65 procent av aktierna och rösterna i Bolaget och nedan benämnd ”Aktieägaren”, har framlagt följande förslag till beslut:

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Aktieägaren föreslår att Hans Jacobsson väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid hans förhinder, den som styrelsen i stället anvisar.

Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer (punkt 11)

Aktieägaren föreslår att styrelsen i Gosol ska bestå av fyra ledamöter och utan suppleanter samt att ett registrerat revisionsbolag utses som revisor.

Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor (punkt 12)

Den totala ersättningen till styrelseledamöterna föreslås vara 5 prisbasbelopp att fördelas med 3 prisbasbelopp till ordföranden samt 2 prisbasbelopp till styrelseledamot. Styrelsearvode ska inte utgå till de som är anställda i bolaget.

Aktieägaren föreslår att arvode till revisorn ska utgå enligt av Bolaget godkänd räkning.

Val av styrelseledamöter och styrelseordförande (punkt 13)

För perioden fram till nästa årsstämma föreslår Aktieägaren omval av Hans Jacobsson, Anna Frick, Jimmy Stensson och Martin Tornhill.

Aktieägaren föreslår omval av Hans Jacobsson till styrelseordförande.

Detaljerad information om samtliga personer som föreslås bli valda till styrelseledamöter finns tillgänglig på Gosols hemsida, www gosol.se.

Val av revisor (punkt 14)

Aktieägaren föreslår att det registrerade revisionsbolaget BDO i Göteborg AB väljs till Bolagets revisorer för perioden fram till nästa årsstämma. BDO i Göteborg AB har informerat om att den auktoriserade revisorn Katarina Eklund kommer att utses till huvudansvarig revisor om BDO i Göteborg AB väljs till revisor.

STYRELSENS BESLUTSFÖRSLAG

Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen (punkt 9)

Styrelsen föreslår att utdelning skall utgå med 0,12 kronor per aktie. Som avstämningsdag för erhållande av utdelning föreslår styrelsen torsdagen 30 maj 2024. Om stämman beslutar i enlighet med förslaget, beräknas utbetalning av utdelningen ske tisdag den 4 juni 2024 genom Euroclear Sweden AB.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler (punkt 15)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemissioner av aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner. Antalet aktier som ska kunna emitteras respektive antalet aktier som ska kunna tecknas med stöd av optionsrätt till nyteckning av aktier respektive antalet aktier som konvertibler ska berättiga konvertering till ska sammanlagt uppgå till sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om antal aktier och aktiekapital.

Styrelsens beslut om emission skall kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Styrelsens bemyndigande skall omfatta rätt att besluta om kontantemission, apportemission eller att aktier, konvertibler eller teckningsoptioner skall tecknas med kvittningsrätt. Vid beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall utgångspunkten för emissionskursens fastställande vara aktiens marknadsvärde vid respektive emissionstillfälle.

Förslaget om bemyndigande om emission ger styrelsen flexibilitet i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion såväl organiskt som genom förvärv.

Vidare ger bemyndigandet styrelsen en möjlighet att, vid var tid, optimera Bolagets kapitalstruktur.

Styrelsen, eller den styrelsen förordnar, ska ha rätt att göra de mindre justeringar i årsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registreringen vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

För beslut i enlighet med förslaget krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.

Beslut justeringsbemyndigande (punkt 16)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att göra smärre justeringar och förtydliganden i vid stämman fattade beslut som kan visa sig nödvändiga för att kunna registrera besluten hos Bolagsverket och/eller Euroclear.

Tillhandahållande av handlingar

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga för aktieägarna senast tre veckor innan årsstämman hos Bolaget och på Bolagets hemsida, www.gosol.se samt kommer att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin post- eller e-postadress. Handlingarna framläggs, och informationen lämnas, genom att de hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets hemsida. Handlingarna kan begäras under adress Gosol AB, Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo Göteborg eller per e-post: nils.henoch@gosol.se.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Stockholm i april 2024

Gosol Energy Group AB (publ)

Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gosol Energy Group AB offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Gosol Energy Group AB offentliggör härmed årsredovisning för 2023. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.gosol.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Sammanfattning

  • Årets nettoomsättning uppgick till 275 847 448 kr (177 221 731)
  • Årets resultat efter finansiella poster uppgick till 31 254 886 kr (7 495 349)
  • Årets vinstmarginal uppgick till 11,3% (4,2%)
  • Koncernens likvida medel vid årets slut uppgick till 53 134 419 kr (15 877 428). Det fanns inga räntebärande skulder i Koncernen vid årets slut.
  • Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna om 0,12 kr per aktie för räkenskapsåret 2023 eller total 10 113 020 kr.
     

VD-kommentar

Det är med stor entusiasm och stolthet jag presenterar min första årsredovisning för Gosol Energy Group AB. Noteringen av Gosol Energy Group AB på Spotlight Market den 28 november 2023 markerar inte bara en viktig milstolpe i vår resa utan också början på ett nytt kapitel i vår strävan att leda energiomställningen mot en hållbar framtid.

Sedan starten 2018 har vi genomgått en betydande utveckling och tillväxt, och jag är tacksam för det hårda arbete och den dedikation som vårt team har visat under dessa år. Trots att vi fortfarande betraktar oss som ett ungt företag inom en dynamisk och växande bransch, har vi lyckats identifiera och navigera de utmaningar och möjligheter som vår sektor innebär. Vår förmåga att kontinuerligt identifiera förbättringsområden och nya tillväxtmöjligheter bevisar vår anpassningsbara och innovativa företagskultur.

Under 2023 upplevde Gosol Energy Group sitt mest framgångsrika år hittills, med en imponerande omsättningstillväxt på cirka 56 procent och ett starkt rörelseresultat. Detta resultat är ett tydligt tecken på de framgångsrika strategiska beslut och prioriteringar vi har gjort, samt de gynnsamma omständigheter som präglat vår bransch.

Även om vi står inför utmaningar som en osäker konjunktur, höga marknadsräntor och otydligheter kring skattereduktion för grön teknik, vilket påverkat vår orderstock och installationsaktivitet i början av 2024, är jag övertygad om vår förmåga att anpassa oss och övervinna dessa hinder. Branschorganisationen Svensk Solenergi prognostiserade tidigare i år att antalet solcellsinstallationer skulle minska med 32 % år 2024 jämfört med föregående år. Den minskade efterfrågan leder till högre konkurrens och en mer prispressad marknad.

Under inledningen av 2024 har vi fokuserat på att säkerställa en kostnadseffektiv organisation samtidigt som vi sett över våra fasta kostnader. Detta för att möta den högre konkurrensen och den mer prispressad marknaden. Vår ambition är vara en effektiv organisation som snabbt kan ställa om och anpassa verksamheten till rådande förutsättningar. Ett ytterligare fokus har varit att öka vår närvaro på marknaden för kommersiella kunder och fortsätta utveckla vårt produkt- och tjänsteutbud.

Som VD för Gosol Energy Group ser jag fram emot att fortsätta vår resa och att leda omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Med ett tydligt fokus kvalitet, långsiktighet, kundnöjdhet och hållbar tillväxt, är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta skapa värde för våra aktieägare, kunder och samhället i stort.

Tack till alla våra medarbetare, kunder, och aktieägare för ert fortsatta stöd. Tillsammans bygger vi en ljusare och mer hållbar framtid.

Med vänliga hälsningar,

Jimmy Stensson
VD, Gosol Energy Group AB

 

Om Gosol Energy Group

Gosol är en helhetsleverantör inom nyckelfärdiga energilösningar. Bolaget erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom segmenten solcellssystem, ladd-infrastruktur, och batterilagring samt tillhörande mät- och lastbalanseringstjänster. Målsättning är att vara en ledande aktör i omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Bolaget arbetar utifrån ledorden kvalité och engagemang med kundrelationen, teknisk kompetens och hållbarhet som grundpelare.

Bolagets kundgrupper och affärsområden är indelat i kategorierna privatkunder (konsumenter), bostadsrättsföreningar, lantbruk, kommersiella fastighetsägare samt energibolag. Bolagets produkt- och tjänsteutbud är anpassat för respektive kundgrupp och affärsområde. Gosol är idag verksamt i södra och mellersta Sverige och finns representerat i regionerna Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Sörmland, Västmanland, Uppsala, Västra Götaland, Värmland, Örebro och Östergötland.
 

Kontaktuppgifter

För ytterligare information, kontakta:

jimmy.stensson@gosol.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.