Connect with us

Marknadsnyheter

AddSecure slutför förvärvet av LOSTnFOUND

Published

on

Tillsammans kommer de två företagen att förse kunder över hela Europa med omfattande lösningar för IoT-uppkoppling som effektiviserar verksamheter och optimerar utnyttjandet av fordonsflottor.

AddSecure, en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-konnektivitetslösningar, tillkännagav idag att de har slutfört förvärvet av LOSTnFOUND, en schweizisk baserad leverantör av lösningar för platsspårning och fordonshantering.

Genom förvärvet förbättrar AddSecure sin asset management-kapacitet i Europa och sin expertis inom telematik och spårningslösningar. Företaget utökar också sin geografiska närvaro till Schweiz och Österrike, vilket ytterligare stärker AddSecures position som den ledande leverantören av lösningar för fordons- och transporthantering i Europa.

– Vi är glada över att välkomna LOSTnFOUND till AddSecure-familjen. De går in i en likasinnad organisation. Tillsammans tar vi nu våra kunders logistikverksamhet till nästa nivå, effektiviserar verksamheter och optimerar utnyttjandet av fordonsflottorna. Detta är goda nyheter för våra kunder eftersom det hjälper dem att driva sin verksamhet framåt, säger Claes Ödman, affärsområdeschef för Smart Transport på AddSecure.

För LOSTnFOUND är förvärvet en möjlighet att erbjuda kunderna en bredare portfölj av paneuropeiska IoT-lösningar anpassade efter deras behov.

Framöver kommer kunder över hela Europa att dra nytta av smarta och säkra IoT-lösningar som RoadView, en videotelematiklösning som kombinerar kraften hos fordonstelematik med kamerateknik; Logic TMS, en heltäckande, molnbaserad plattform för hantering av transporter som hjälper transportföretag att förbättra kärnverksamheten; och TachoToWeb, en plattform för lagring och analys av färdskrivarfiler, både från förar- och fordonsdata.

– Genom att bli en del av AddSecure får vi en unik möjlighet att bygga vidare på de stora framgångar vi har i arbetet med våra kunder. Detta gör att vi kan utöka vår portfölj och tillhandahålla enastående lösningar som verkligen möter de utmaningar som kunderna står inför idag och imorgon, säger Daniel Thommen, vd för LOSTnFOUND.

I december 2021 tilldelades LOSTnFOUND det tyska telematikpriset 2022 i kategorin Asset Management. Priset är känt som ett av de tuffaste och mest realistiska stresstesterna för fordonstelematiksystem.

LOSTnFOUND kommer att fortsätta verka under sitt befintliga varumärke och kommer att ingå i AddSecures affärsområde Smart Transport.

Slutförandet av förvärvet följer avsiktsmeddelandet den 23 november 2021. Villkoren för transaktionen offentliggjordes inte.

För mer information, kontakta:

Daniel Thommen, vd, LOSTnFOUND AG
Telefon: +41 (0) 44 500 40 95,
presse@lostnfound.com

Kristina Grandin, chef för Corporate and Marketing Communications, AddSecure
Mobile: +46 70 689 52 08,
kristina.grandin@addsecure.com

Om LOSTnFOUND AG och fleet.tech
Den schweiziska koncernen LOSTnFOUND AG utvecklar och driver telematik- och Internet of Things-lösningar för företag inom logistik- och nyttofordonsindustrin. fleet.tech är ett varumärke som ägs av LOSTnFOUND och används för att marknadsföra olika telematiklösningar. De tolvspråkiga fleet.tech-telematiklösningarna används dagligen av mer än 1 000 kunder. LOSTnFOUND utvecklade sin första lösning inom detta område 2009 och är nu en av de ledande leverantörerna på denna marknad. Produkterna har flera gånger belönats med internationella innovationspriser de senaste åren.

Om AddSecure
AddSecure är en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-konnektivitetslösningar med fokus på säker kritisk kommunikation och säker data.De pålitliga end-to-end-lösningarna är baserade på teknik för säker kritisk kommunikation som kombinerar IoT-uppkopplingsplattformar, programvara och tjänster, skräddarsydda för att möta kundernas behov inom olika branscher. 
Fler än 50 000 kunder inom säkerhets- och trygghetsbranschen, räddningstjänst, fastighetssäkerhet och automatisering, digital omsorg, transport och logistik, elnät, smarta städer m.m. skyddar sina livs- och verksamhetskritiska applikationer med lösningar från AddSecure. Det bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner och skapar affärsnytta.
AddSecure använder för närvarande sin expertis inom säker kritisk kommunikation och säker data i lösningar inom Smart Alarms, Smart Care, Smart Rescue, Smart Surveillance, Smart Transport och det framväxande teknikområdet Smart Grids.
Huvudkontoret ligger i Stockholm, med ytterligare kontor över hela Europa. Företaget sysselsätter cirka 900 personer i 15 länder. 
AddSecure är majoritetsägt av fonder som förvaltas av Castik Capital, en europeisk private equity-fond med en långsiktig strategi för värdeskapande.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Entreprenörskap i skolan: nya fokusområden och en bredd av unga förebilder ges plats

Published

on

By

Större fokus på innovation och hållbarhet samt flera inspirerande exempel på unga entreprenörer med en variation av drivkrafter. Nu nylanserar Natur & Kultur marknadens ledande läromedel för entreprenörskap på gymnasiet. Att vidga begreppet och bilden av en entreprenör och belysa samhällseffekterna av entreprenörskap är målet.

Idag lanseras en ny upplaga av Ung Företagsamhets läromedel ”Mitt UF-företag – entreprenörskap på riktigt”, som ges ut av Natur & Kultur. Den nya upplagan, den tredje sedan 2012, innehåller flera stora omarbetningar, bland annat med ett större fokus på hållbarhet och innovation. Även en bredd av unga entreprenörer och tidigare UF-företagare ges plats så att eleverna enklare ska kunna hitta berättelser att relatera till. Bland förebilderna finns exempelvis Liza Eriksson och Clara Lidman bakom RedLocker, Albin Ljudén och Victor Olsmats bakom Bivaxfabriken samt Muna Idow som grundat och driver Mermaid simskola.

– Vi behöver lyfta fram fler förebilder med olika drivkrafter för att vidga begreppet och bilden av en entreprenör ytterligare. Många entreprenörer har inte föräldrar som är egenföretagare utan påverkas av andra förebilder och där spelar skolan och de läromedel som används en viktig roll, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Författaren Michael Lindquist har många års erfarenhet av att arbeta som lärare med UF-företagande och har även varit involverad i arbetet med kursplanerna för ämnet Entreprenörskap. Experter och myndigheter inom olika områden har också bidragit med underlag till innehållet.

– Vi är otroligt stolta över vårt reviderade läromedel, genom det fortsätter vi att vara en föregångare för det entreprenöriella lärandet i Sverige med målet att ge alla unga samma förutsättningar att utveckla sin företagsamhet på gymnasiet. Entreprenörskap ökar våra ungas självförtroende, livsmöjligheter och självledarskap – avgörande för såväl individ som för samhället i stort, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Om läromedlet
”Mitt UF-företag – Entreprenörskap på riktigt” är anpassat för kommande ämnesbetygsreform för gymnasiet, Gy25, och kopplat till centralt innehåll i Entreprenörskap samt Entreprenörskap och företagande. Läromedlet går att använda på alla gymnasieprogram och i många ämnen.

Läromedlet speglar UF-årets delar: Inför, Starta, Driva och Avveckla samt följer en tydlig tidslinje under UF-året. Struktur och språk är redigerat så att det underlättar förståelsen och eleverna får stöd i läsningen genom att centrala begrepp fetas och förklaras samt samlas i en ordlista i slutet av boken. Till ytterligare stöd i undervisningen finns övningar, digitala utbildningar och mallar på Ung Företagsamhets sajt.

Om Entreprenörskap i skolan och UF-företagande
UF-företagande är en möjlighet att arbeta med entreprenörskap i skolan på ett praktiskt och verklighetsförankrat sätt. Eleven får bland annat lära sig att komma på en affärsidé, bygga en företagsorganisation, försäljning och bokföring. Förutom det får eleven kognitiva kunskaper under sitt UF-år, som samarbete, problemlösning, konflikthantering, presentationsteknik och att våga utmana sig själv. Idag har var tredje gymnasieelev som går ut gymnasiet drivit UF-företag och totalt nästan 600 000 gymnasieelever sedan starten 1980.

Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Ventures substansvärde 30 april 2024

Published

on

By

First Ventures substansvärde per aktie uppgick per den 30 april 2024 till 6,25 kr/aktie. Rabatten i förhållande till börskursen var 52,3 %. First Ventures avkastning på substansvärdet för 2024 uppgår till -3,5 %. First North All-share Index avkastade -3,7 % under samma period.

Substansvärdets fördelning per 30 april 2024

 

 

 

Andel av substansvärdet

Noterade tillgångar

Sektor

Marknadsvärde, SEK 

Kr/aktie*

%

Humble Group

Hälsa

42 042 089

1,12

17,9%

Sprint Bioscience

Hälsa

13 176 936

0,35

5,6%

Kiliaro

Teknologi

10 473 799

0,28

4,5%

Lyckegård

Hållbarhet

5 793 645

0,15

2,5%

Dlaboratory

Hållbarhet

1 076 360

0,03

0,5%

 

 

 

 

 

 

 

72 562 830

1,93

30,9%

 

 

 

 

 

Onoterade tillgångar

 

 

 

 

Cling

Hållbarhet

26 070 219

0,69

11,1%

Tribonex

Hållbarhet

24 346 847

0,65

10,4%

Mendi Innovation

Hälsa

20 617 532

0,55

8,8%

CombiQ

Teknologi

18 629 180

0,50

7,9%

Verduro

Hälsa

18 440 000

0,49

7,9%

OneTwo Analytics

Hälsa

14 071 553

0,37

6,0%

Zigrid

Hållbarhet

13 627 075

0,36

5,8%

Speedment

Teknologi

4 911 498

0,13

2,1%

Knodd

Hälsa

4 728 900

0,13

2,0%

Virtual eTraining

Teknologi

4 055 552

0,11

1,7%

Mindforce Game Lab

Hälsa

2 307 528

0,06

1,0%

 

 

151 805 884

4,05

64,7%

 

 

 

 

 

Övriga värdepapper

 

169 942

0,00

0,1%

 

 

 

 

 

Totalt innehav

 

224 538 656

5,98

95,7%

 

 

 

 

 

Övriga investeringsinstrument

9 978 641

0,27

4,3%

 

 

 

 

 

Substansvärde

 

234 517 297

6,25

100,0%

 

 

 

 

 

*Antal aktier i First Venture: 37 524 206 st

 

 

 

 

För vidare information, vänligen kontakta:
Rune Nordlander, t f verkställande direktör, First Venture Sweden AB
E-post: rune.nordlander@first-venture.se

Om First Venture Sweden AB (publ)

First Venture investerar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet. Bolaget
investerar i både onoterade och noterade tillväxtbolag och är en långsiktig, aktiv ägare med ett nära samarbete med entreprenörsteamen i portföljbolagen. Bolaget har sitt säte i Stockholm.

First Venture-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market och handlas under kortnamnet FIRST B. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.first-venture.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hilke Collection utvidgar sin eleganta porslinserie med nyheter

Published

on

By

Svenska Hilke Collection utökar nu sitt porslinssortiment med vackra muggar, tekannor och kakfat. De mjuka, charmiga färgerna gör sig bäst tillsammans och lockar till te-bjudningar med familj och vänner.

Hilke Collections nya och utökade serie dukar upp för värmande och sociala stunder. Kannorna Cielo Rosa och Bianco bevarar både värmen och smaken medan den nya storleken på kopparna möjliggör mer utav det goda. Ett nytt färgutförande av de tidigare lanserade kopparna med fat tillkommer nu när Strisce Rosa visas upp. Till detta lanserar Hilke Collection även sitt allra första kakfat Lignano Sabbiadoro i handmålat New Bone-porslin.

– När vi skapade kollektionen så var syftet att tillverka produkter som håller över tid, både ur ett kvalitets- och designperspektiv. Produkterna ska vara tidlösa och passa in i det moderna och eleganta hemmet, säger Giovanna Hilke VD och designer Hilke Collection.

Lanseringen utökar Hilke Collections produktkategori ”High Tea Collection”, där porslinet smyckas i gulddetaljer och handmålas för en klassisk, lyxig och tidlös design. Tidigare släpptes koppar med fat i sju stycken färg- och mönsterutföranden som nu får sällskap av höstens nyheter.  

Produkterna finns från och med Juli månad att köpa hos utvalda återförsäljare och på www.hilkecollection.se

Om Hilke Collection AB

Hilke Collection är ett svenskt handelsföretag som erbjuder inredningsprodukter och smycken i klassisk, feminin och stilren design med en modern tvist. Grundaren Giovanna Hilke startade varumärket 2015 i Linköping och med tiden har en gedigen kollektion av inredningsprodukter och smycken vuxit fram. Produkterna säljs i de mest framstående inredningsbutikerna i Sverige. Visionen bakom varumärket är att skapa tidlös och vacker design för moderna och eleganta hem, skapade med kärlek och ansvarsfull produktion.

För ytterligare information och utlån, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.