Connect with us

Marknadsnyheter

Advania fortsätter att växa hållbart

Published

on

Advanias hållbarhetsrapport för 2020 visar att man trots pandemins påverkan nått målen med såväl omsättning som lönsamhet. Advania jobbar varje dag för att få sina kunder att se digitaliseringen som en möjliggörare för en mer hållbar framtid.

Trots påverkan från den globala pandemin under största delen av 2020, har Advania Sverige kunnat fortsätta sin tillväxtresa. I årets hållbarhetsrapport framgår att Advania uppfyllt målen både på omsättningsökning med 12 procent och god lönsamhet med ett resultat på 160 miljoner kronor.

– Hållbarhetsrapporteringen är ett kontinuerligt arbete för oss, och vi lägger stor vikt vid ett målstyrt och systematiskt arbete för att utvärdera och förbättra oss. Det gynnar både lönsamheten för bolaget, men framför allt våra medarbetare, kunder och inte minst påverkan på miljön, säger Helena Nordin, hållbarhetschef på Advania.

Pandemin har självklart haft stor inverkan på Advania. Redan under våren rekommenderades medarbetare att arbeta hemifrån. Riktlinjer kring tjänsteresor och distansarbete har strikt följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer under hela året. Detta har gjort att antalet tjänsteresor under året minskat drastiskt i hela organisationen, vilket gett en stor påverkan på klimatutsläppen från verksamheten som sjunkit med 78 procent mellan 2015 och 2020.

Ett stort fokus i miljöarbetet under året har varit den cirkulära livscykelhanteringen av IT-hårdvara hos kunderna, samt att synliggöra dess klimatpåverkan under livscykeln. Ökningen med 26 procent under året av återtagen hårdvara ligger väl i linje med det uppsatta målet att fördubbla antalet till och med 2021.

Fler initiativ för en positiv utveckling

Förutom att jobba för de egna hållbarhetsmålen engagerar sig Advania i ett flertal initiativ för att bidra till en positiv utveckling i IT-branschen. Några exempel är:

  • Advania är med i den ideella organisationen Digitaliseringskonsulterna som bildades i början av 2021. Här har branschen gått samman för att öka förståelsen för kopplingen mellan hållbarhet och digitalisering.
  • Ett annat engagemang Advania är delaktig i är Womentor, ett mentor-och ledarskapsprogram som drivs av IT & Telekomföretagen och är ett verktyg för att stödja och hjälpa företag som vill åtgärda snedfördelningen mellan andelen kvinnor och män i branschen.

Jag är glad att vi ännu en gång kan leverera en så fullspäckad hållbarhetsrapport och presentera våra resultat och engagemang svart på vitt. Rapporteringen ger oss ett kvitto på det vi har åstadkommit – men framför allt inspiration att fortsätta utvecklas och driva hållbarhetsaspekten i alla delar av verksamheten. Alla medarbetare är involverade i hållbarhetsarbetet på olika sätt, och intresset och engagemanget bara ökar. Det är nyckeln till Advanias framgång – och till en mer hållbar framtid, säger Helena Nordin.

Rapporten kan läsas eller laddas ner i sin helhet här: 

Hållbarhetsrapport 2020 | Advania

Vill du veta mer? Vänligen kontakta:
Helena Nordin, Hållbarhetschef Advania Sverige
Tele: +46 76 14 000 78
E-post: helena.nordin@advania.com

Om Advania Sverige
Advania erbjuder IT-tjänster med mätbara resultat till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 13 lokalkontor och omsätter 3,1 mdkr. Koncernen omsätter 5 mdkr, har totalt 1 500 medarbetare och leds från Stockholm, Sverige. För mer information, vänligen se: www.advania.se och www.advania.com #advania

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

Published

on

By

Onsdag 1 maj är det premiär för Norwegians direktflyg till Palma på Mallorca från Stockholm Skavsta Airport. 

Flygplan i luften med Norwegians logotyp

– Det är med stor glädje vi välkomnar en ny direktlinje med Norwegian från Stockholm Skavsta Airport. Spanien är ett mycket populärt resmål och Mallorca är en efterlängtad sommardestination som passar utmärkt i vårt utbud, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande Stockholm Skavsta Airport.  

– Vi är glada över att ännu en ny linje från Stockholm Skavsta Airport har startat och vi är tacksamma över det fina mottagandet vi har fått ända sedan vi började trafikera flygplatsen förra året. Den nya linjen till Mallorca innebär att vi nu flyger till tre populära destinationer i Spanien under sommarhalvåret och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord, säger Norwegians kommersiella direktör Magnus Thome Maursund. 

Den 1 maj kl. 20:05 lyfter det första planet till Palma på Mallorca. De första resenärerna bjuds på lite festligheter innan avgång. 

Tre destinationer i Spanien 

Sedan tidigare flyger Norwegian året runt till Alicante och Malaga på spanska fastlandet. Palma blir deras tredje destination i utbudet från Stockholm Skavsta Airport.  

Resor bokas på norwegian.com 

För ytterligare information, kontakta:

Kjell-Åke Westin, styrelseordförande
Stockholm Skavsta Airport
kjell-ake.westin@skavsta.se
070-891 68 40

Helena Vesterlund, kommunikatör
Stockholm Skavsta Airport
press@skavsta.se
070-216 39 79

Om Stockholm Skavsta Airport

Stockholm Skavsta Airport ligger strax utanför Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm, och är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet. Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år. Idag finns direktflyg till flera destinationer i Europa. Det är enkelt att ta sig hit med bil, buss och tåg. Med den kommande järnvägen Ostlänken planeras ett terminalnära resecentrum på Skavsta. Flygplatsen ägs av Arlandastad Group och Nyköpings kommun.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.