Connect with us

Marknadsnyheter

AegirBio AB offentliggör utfall i företrädesemissionen

Published

on

Styrelsen i AegirBio AB (”AegirBio” eller ”Bolaget”) offentliggör idag utfallet av den emission av units med företrädesrätt för Bolagets aktieägare som beslutades av styrelsen den 24 maj 2022 (”Företrädesemissionen”). Företrädesemissionen tecknades till cirka 26,3 MSEK med och utan företrädesrätt, motsvarande en teckningsgrad om cirka 52,1 procent. Resterande del upp till 80 procent emissionsteckning av Företrädesemissionen, motsvarande cirka 14,1 MSEK eller cirka 27,9 procent av Företrädesemissionen, tilldelas garanter i enlighet med ingångna garantiåtaganden. AegirBio tillförs cirka 40,4 MSEK före emissionskostnader. Emissionslikviden möjliggör finansiering av företagsutveckling, FoU, affärsutveckling samt försäljning och marknadsföring.

Teckningstiden i AegirBios emission av units med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare avslutades den 27 juni 2022. Totalt tecknades Företrädesemissionen till cirka 26,3 MSEK eller cirka 52,1 procent, varav cirka 47,1 procent av Företrädesemissionen tecknades med stöd av uniträtter och cirka 5,0 procent av Företrädesemisisonen utan stöd av uniträtter. Resterande del upp till 80 procent emissionsteckning av Företrädesemissionen, motsvarande cirka 14,1 MSEK eller cirka 27,9 procent, har tecknats av garanter i enlighet med ingångna garantiåtaganden.

Teckningskursen i Företrädesemissionen var 20,40 SEK per unit, motsvarande 10,20 SEK per aktie. Genom Företrädesemissionen tillförs AegirBio cirka 40,4 MSEK före emissionskostnader. Emissionslikviden finansierar företagsutveckling, FoU, affärsutveckling samt försäljning och marknadsföring.

Besked om tilldelning av units tecknade utan stöd av uniträtter lämnas genom översändande av avräkningsnota. Tilldelning av units har skett i enlighet med de principer som anges i EU-tillväxtprospektet som offentliggjordes den 3 juni 2022.

Så snart Företrädesemissionen registrerats vid Bolagsverket, vilket beräknas ske omkring vecka 29 2022, ombokas betalda tecknade units (”BTU”) till aktier och teckningsoptioner av serie TO2 utan särskild avisering från Euroclear. Handel i BTU fortlöper till dess på Nasdaq First North Growth Market.

Aktier och aktiekapital

Företrädesemissionen innebär att aktiekapitalet ökar med 316 782,88 SEK från 1 385 924,96 SEK till 1 702 707,84 SEK och att antalet aktier ökar med 3 959 786 aktier från 17 324 062 aktier till 21 283 848 aktier, vilket motsvarar en utspädning om cirka 18,6 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget efter registrering av de nya aktierna vid Bolagsverket.

Utnyttjas därtill samtliga teckningsoptioner av serie TO2 som emitteras inom ramen för Företrädesemissionen kan aktiekapitalet öka med ytterligare högst 158 391,44 SEK från 1 702 707,84 SEK till 1 861 099,28 SEK och antalet aktier kan öka med ytterligare högst 1 979 893 aktier från 21 283 848 aktier till 23 263 741 aktier. När aktierna som emitteras med anledning av Företrädesemissionen har registrerats vid Bolagsverket och vid fullt utnyttjande av de vidhängande teckningsoptionerna uppstår en total utspädning om cirka 25,5 procent.

Teckningsoptioner av serie TO2

Varje teckningsoption av serie TO2 som emitteras med anledning av Företrädesemissionen ger innehavare rätt att teckna en (1) ny aktie i AegirBio under perioden 2 januari 2023 till och med den 16 januari 2023, till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymviktade genomsnittskursen i Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under en period om tio (10) handelsdagar innan första dagen för teckning. Dock kan teckningskursen högst uppgå till 20,40 SEK och lägst kvotvärdet för Bolagets aktie. Teckningsoptionerna avses att tas upp till handel på Nasdaq First North Growth Market.

I händelse av att de i Företrädesemissionen utgivna teckningsoptionerna av serie TO2 utnyttjas fullt ut under januari 2023 kan Bolaget högst komma att erhålla ytterligare cirka 40,4 MSEK. Nettolikvid från inlösen av teckningsoptionerna av serie TO2 avses användas till utökade marknadsföringsaktiviteter för de två första Point-of-Care-testerna, påskyndande av forskning och utveckling för ytterligare tester, utveckling och marknadsföring av ytterligare salivbaserade hemtester samt affärsutveckling av hemtestplattformen.

Rådgivare

Eminova Partners AB har agerat finansiell rådgivare och Moll Wendén Advokatbyrå AB har agerat legal rådgivare i samband med Företrädesemissionen. Eminova Fondkommission AB har agerat emissionsinstitut.

Denna information är sådan som AegirBio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-06-29 20:33 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Ingvarsson, styrelseordförande AegirBio AB

Epost: ir@aegirbio.com

 

Om AegirBio

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som bildades för att via sin unika patenterade teknologiplattform erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel. Biologiska läkemedel är det segment inom läkemedelsindustrin där användningen växer snabbast. Samtidigt varierar läkemedelsnivåerna enormt (upp till 100 gånger) hos patienter som får standarddoser av biologiska läkemedel. ”One size fits all” resulterar i att patienter med låga läkemedelsnivåer inte svarar på behandlingen, medan överdrivna läkemedelsnivåer ökar risken för allvarliga biverkningar. Denna osäkerhet vid dosering leder i cirka 55% av fallen till över- eller underdosering, vilket resulterar i onödiga kostnader, bristfälliga resultat och högre andel patienter med svåra biverkningar. Via genomförda förvärv har Bolaget säkrat långsiktig tillgång till nyckelteknologier samt öppnat upp för nya applikationsområden. Med dessa förvärv har AegirBio, med avstamp i laboratorietester, på kort tid lagt teknologier och kompetens till Bolaget för att ta steget mot det multidiagnostikbolag som är målet. 

AegirBio bygger nu sin verksamhet kring teknologier för:

  • Laboratorietester, för uppföljning av patienter under behandling med biologiska läkemedel
  • Point-of-Care, kvantitativa patientnära tester för rutinkontroll på kliniker och vårdcentraler
  • Point-of-Need, kvantitativa hemtester för kroniska sjukdomar
  • Snabbtester, för indikativa och snabba resultat

Förvärven ger Bolaget verktygen att utveckla ny diagnostik för att göra det möjligt och enkelt för människor att själva övervaka sina hälsoproblem där Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostik-teknik på marknaden, att göra diagnostiken mer tillgänglig, lättare att använda samt ge exakta och enkla överförbara resultat.

För mer information, se AegirBios hemsida www.aegirbio.com.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från EBA om handelsrelaterat bistånd

Published

on

By

Regeringen lägger stor vikt vid synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken. En ny underlagsrapport från Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) ger flera förslag på möjliga svenska insatser inom områdena exportfrämjande, importfrämjande, kapacitetsuppbyggnad, nya handelshinder och handelsintermediärer.

Vad vet vi om effektiviteten i handelsrelaterat bistånd (Aid for Trade), vilka är möjligheterna och vilka är riskerna? För att få svar på de frågorna har Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) gett Ari Kokko, professor, Handelshögskolan i Köpenhamn och Patrik Tingvall, chefsekonom Kommerskollegium i uppdrag att ta fram en sammanfattning av kunskapsläget från forskning tillsammans med ett antal möjliga handelsrelaterade prioriteringar och insatser för det svenska biståndet. Rapporten lanseras på ett digitalt seminarium den 29 april.

– Vi på EBA tycker att det är viktigt att utformningen av biståndsinsatser baseras på de kunskaper forskningen har gett oss. Vi tror att rapporten är användbar i utformning och genomförande av Sveriges handelsrelaterade bistånd genom att ge bakgrund och forskningsunderlag om effekterna av olika insatser, säger Jan Pettersson, kanslichef på EBA.

Rapporten visar på ett antal utmaningar för Regeringens ambition att skapa ökade synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken.

– Om man med handelspolitisk koppling avser ökad handel med Sverige kan man nog inte förvänta sig så stora effekter. De flesta nuvarande biståndsmottagare är små, fattiga och ligger för långt ifrån Sverige för att vara viktiga handelspartner. Men regionala strategier och program, som inkluderar länder med olika ekonomisk nivå och produktionsmöjligheter, kan fungera som plattformar för handelsrelaterat bistånd, menar rapportförfattare Ari Kokko.

I rapporten lyfter författarna fram biståndets möjlighet att motverka att nya regleringar fungerar som handelshinder.

– Ny EU-lagstiftning som syftar till att främja grön omställning och skydda mänskliga rättigheter riskerar att utestänga många företag från EU:s inre marknad. Därför är det särskilt viktigt med insatser för att förstå och uppfylla nya handelsregleringar, säger Ari Kokko.

Rapporten visar också att stärkandet av ”hård” infrastruktur, som vägar, hamnar och telekommunikation, ger hög avkastning genom att sänka frakt- och exportkostnader. De positiva effekterna är dock beroende av ”mjuk” infrastruktur, som institutioner och regler inom exempelvis det finansiella systemet, tulladministration och konkurrenslagstiftning som i sig har positiva effekter på internationell handel.

Välkommen till det digitala seminariet där utvärderingen presenteras 29 april klockan 13.00. Läs mer och anmäl dig: Välkommen till ett digitalt seminarium om handelsrelaterat bistånd

Rapporten lanseras i anslutning till seminariet och kommer då att finnas på vår webbplats, www.eba.se.

För frågor, vänd dig gärna till EBAs projektledare för rapporten, Markus Burman, markus.burman@gov.se, 072-547 40 23.

Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) är en statlig kommitté som tar fram kunskap för att utveckla svenskt bistånd. EBA utvärderar och analyserar inriktning, styrning och genomförande av Sveriges internationella bistånd, med ett särskilt fokus på resultat och effekter. EBA är oberoende i relation till uppdragsgivaren regeringen, liksom i relation till vad som utvärderas, samt till studiernas rapportförfattare, som själva ansvarar för sina slutsatser och rekommendationer. Mottagare av kunskaperna är regeringen, UD, Sida, samt forskare, civilsamhällets organisationer och övriga aktörer inom biståndet. EBA är även ett forum för möten mellan forskning, praktik och politik.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös välkomnar Kronofogden som ny hyresgäst i Luleå

Published

on

By

Fastighetsägaren Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal om ca 1 100 kvadratmeter modern kontorsyta på Sandviksgatan i centrala Luleå. Kontoret utvecklas efter myndighetens inredningskoncept ”Landskapet flyttar in” och verksamhetens behov. Fokus är att skapa en flexibel arbetsmiljö som stödjer ett verksamhetsanpassat arbetssätt. Inflyttning beräknas ske i december 2024.   

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Myndigheten har omkring 2 300 medarbetare utspridda på 32 orter i landet, varav 100 arbetar på kontoret i Luleå. Flytten till Sandviksgatan är i linje med myndighetens inriktningsbeslut om att nyttja sina kontor på bästa sätt och anpassa dem till ett nytt, verksamhetsanpassat arbetssätt. 

– Det är med stor glädje vi välkomnar Kronofogden till oss på Sandviksgatan. Kontorets goda tillgänglighet utgör ett viktigt mervärde för såväl medarbetare som besökare. Vi ser mycket fram emot att lämna över nycklarna till ett modernt och ändamålsenligt kontor i början på december, Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.  

Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.  

För ytterligare information kontakta gärna: 
Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå
Telefon: 010-470 98 02
E-post: urban.olofsson@dios.se

Jesper Andersson, Projektledare, Kronofogden
Telefon: 010-579 29 24
E-post: 
jesper.andersson@kronofogden.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 359 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 621 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.