Marknadsnyheter
Air France-KLM och SAS tecknar codeshare- och interline-avtal


- Från och med den 1 september 2024 får Air France- och KLM- kunder tillgång till 33 nya destinationer i norra Europa utöver SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
- SAS kunder kommer får tillgång till 33 nya europeiska destinationer utöver hubbarna Air France och KLM har i på flygplatsernaParis-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol.
- Interline-avtalet omfattar Air France, KLM och SAS europeiska nätverk.
- Air France-, KLM- och SAS- kunder kan fortsatt tjäna och använda Miles/Points via lojalitetsprogrammen Flying Blue och EuroBonus.
Air France-KLM och SAS tillkännagav idag att de tecknat ett codeshare- och interline-avtal som ska gälla för Air France, KLM och SAS. Avtalen omfattar även ömsesidiga förmåner i lojalitetsprogrammen. Avtalen träder i kraft den 1 september 2024, då SAS officiellt ansluter sig till SkyTeam-alliansen, där Air France-KLM är en av grundarna.
Codeshare-avtalet kommer att omfatta ett brett utbud av europeiska destinationer. Air France- och KLM- kunder får tillgång till 33 nya destinationer i norra Europa utöver SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm. SAS-kunder får i sin tur tillgång till 33 nya europeiska destinationer utöver Air France och KLM hubbar i Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol. Dessutom kommer ytterligare interkontinentala destinationer inom kort att läggas till avtalet. Interline-avtalet omfattar Air France, KLM och SAS euroepiska nätverk, vilket ger kunderna ännu fler resealternativ.
EuroBonus och Flying Blue-medlemmar EuroBonus – Air France-KLM:s och SAS respektive lojalitetsprogram – kommer att kunna tjäna in och använda Miles/Points på samtliga flygningar från och med den 1 september 2024. Kvalificerade EuroBonus-medlemmar får även ta del av SkyTeams tjänster och förmåner, inklusive SkyPriority och tillträde till lounger.
”Dessa avtal utgör ett viktigt steg mot ett nära kommersiellt samarbete mellan Air France, KLM och SAS”, säger Angus Clarke, Chief Commercial Officer på Air France-KLM. ”Genom att binda samman våra nätverk och hubbar ger vi kunderna tillgång till ett brett utbud av europeiska destinationer och premiumtjänster. Vi ser fram emot att vidareutveckla vår relation och stärka vår position i Skandinavien.”
”Vi är stolta över att lansera codesharesamarbetet med vår framtida SkyTeam-partner Air France-KLM. Detta kommer förbättrar våra förbindelser och ge våra lojala kunder ännu fler fördelar. Samarbetet med Air France-KLM har stor potential. Det kommer inte bara locka nya passagerare till SAS, utan också öka SAS globala synlighet och utöka våra förbindelser. Vi ser fram emot ett långt och framgångsrikt samarbete”, säger Paul Verhagen, Chief Commercial Officer på SAS.
Air France och KLM genomför runt 200 flygningar i veckan mellan sina hubbar – Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol – och SAS hub i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
SAS har för närvarande cirka 44 flygningar i veckan till Paris-Charles de Gaulle från Köpenhamn, Oslo och Stockholm samt 65 flygningar till Amsterdam Schiphol.
Det går redan nu att boka biljetter via airfrance.com, klm.com, flysas.com och alla övriga bokningstjänster för flyg som avgår från och med den 1 september 2024.
Om Air France-KLM
Air France-KLM-koncernen är en global aktör med en stark europeisk bas, vars huvudsakliga affärsområden är passagerartransport, frakttransport och flygunderhåll.
Air France-KLM är en ledande flygbolagskoncern när det gäller internationell trafik med avgång från Europa. Det erbjuder sina kunder tillgång till ett världsomspännande nätverk som täcker över 320 destinationer tack vare Air France, KLM Royal Dutch Airlines och Transavia, huvudsakligen från hubbarna i Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam-Schiphol.
Flying Blue är Air France-KLM:s lojalitetsprogram med mer än 24 miljoner medlemmar.
Tillsammans med sina partners Delta Air Lines och Virgin Atlantic driver Air France-KLM det största transatlantiska joint venture med mer än 340 dagliga avgångar. Air France-KLM är också medlem i SkyTeam, flygbolagsalliansen som strävar efter att erbjuda passagerarna en sömlös reseupplevelse i varje steg av resan. De 19 medlemsflygbolagen skapar tillsammans ett globalt omfattande nätverk.
Air France-KLM Group har i 20 år varit erkänd som branschledare inom hållbar utveckling och är fast besluten att påskynda övergången till ett mer hållbart flyg.
Air France-KLM:s presstjänst: + 33 (0)1 41 56 56 00 – www.airfranceklm.com – @AirFranceKLM
Om SAS:
SAS är Skandinaviens ledande flygbolag sedan 1946 och har sin huvudsakliga hub på Köpenhamns flygplats (CPH), med kompletterande hubbar i Oslo (OSL) och Stockholm (ARN).
Vårt uppdrag är att binda samman Skandinavien med världen och världen med Skandinavien. Varje år transporterar SAS fler än 25 miljoner passagerare och 55 ton gods till 135 destinationer i Europa, USA och Asien. Vi har över 10 000 engagerade kollegor och samarbetar med både partners och kunder för att åstadkomma genomgripande förändringar inom flygbranschen.. Vi har åtagit oss att uppnå nettonollutsläpp till 2050, vilket ligger helt i linje med våra grundares visionära anda: ”Att gå från det gamla till det nya är den enda tradition värd att bevara”. Innovation och samhälleliga framsteg utgör kärnan i vår verksamhet
För mer information, besök vår webbplats på SAS | Flyg till Skandinavien, Europa, USA, Kanada och Asien eller följ oss på sociala medier för att ta del av nyheter och kampanjer.
SAS presstjänst: +46 8 797 29 44
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke