Alligator meddelar poster-presentation om Neo-X-Prime™ och presenterar data om den ledande substansen med inriktning på CD40 och CEA under SITC:s virtuella årsmöte 2021

Poster-presentation för att presentera Neo-X-Prime™-plattformen som hjälper antigenpresenterande celler att på ett effektivt sätt stärka aktiveringen av T-cellsrespons mot tumörspecifika neo-antigener, med målet att övervinna PD-1-resistens i vissa tumörtyper

Lund, 12 november 2021 – Alligator Bioscience AB (”Alligator” eller ”bolaget”) meddelade idag att data som beskriver effekten och säkerheten hos Alligators ledande Neo-X-Prime™ bsAbs substans, med inriktning på CD40 och CEA, och visar hur molekylen tillgodoser viktiga behov inom immunonkologi kommer att presenteras virtuellt på Society for Immunotherapy Cancers (SITC) 36th Annual Meeting & Pre-Conference Programs den 10–14 november 2021.

– Vi är mycket glada för dessa data eftersom de understryker den gedigna potentialen hos vår egenutvecklade Neo-X-Prime™-plattform. Data visar att simultant CD40-engagemang och leverans av tumörexosomer som innehåller neo-antigener till antigenpresenterande celler ger en expansion av den tumörspecifika T-cellsrepertoaren, vilket resulterar i en kraftfull effekt på tumörerna. Det här är ytterligare ett steg i utvecklingen av vår plattformsteknik och vi är entusiastiska när det gäller de data som presenteras gällande vår ledande substans Neo-X- Prime™, som inriktar sig på CD40 och CEA, säger Karin Hagerbrand, PhD., Senior Scientist på Alligator Bioscience.

Titel: Neo-X-Prime bispecific antibodies targeting CD40 and tumor antigens promote cross-presentation of tumor exosome-derived neoantigen and induce superior anti-tumor responses compared to CD40 mAb

Presentatör: Karin Hagerbrand, PhD.

Virtuellt möte: E-Posters Session: Poster

Ovanstående poster-presentationer kommer att finnas tillgängliga online på www.alligatorbioscience.se lördagen den 13 november 2021.

För mer information, kontakta:

Julie Silber, Investor Relations
E-post:
jur@alligatorbioscience.com

Om Alligator Bioscience

Alligator Bioscience AB är ett bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar tumörriktade immunonkologiska antikroppsläkemedel. Alligators pipeline inkluderar de två nyckeltillgångarna mitazalimab, en CD40-agonist, och ATOR-1017, en 4-1BB-agonist. Därutöver samutvecklar Alligator ALG.APV-527 tillsammans med Aptevo Therapeutics Inc., och flera ej offentliggjorda molekyler baserade på bolagets egenutvecklade teknologiplattform Neo-X-PrimeTM tillsammans med MacroGenics Inc., samt nya läkemedelskandidater baserade på bolagets bispecifika plattform RUBYTM tillsammans med Orion Corporation.Utlicensierade program inkluderar AC101, i fas II-utveckling, till Shanghai Henlius Biotech Inc. och en ej offentliggjord målmolekyl till Biotheus Inc. Alligators aktier handlas på Nasdaq Stockholm under tickern ”ATORX”. Huvudkontoret är beläget i Medicon Village i Lund. För mer information, vänligen besök https://www.alligatorbioscience.com.

Samarbete är nyckeln till utvecklingen av modulhus

Kiiltos lösningar för våtrum skapar positiva resultat för produktionsprocessen hos SSA, som tillverkar badrumsmoduler. Kiilto och SSA har samarbetat i flera år för att förbättra produktionen genom innovation och implementering av nya arbetssätt. Att minimerar materialspill, är ett steg mot hållbarare byggande som är ett prioriterat mål för både SSA och Kiilto.

SSA har varit verksam i sin nya produktionsanläggning sedan december förra året. När företaget behövde större produktionsanläggningar fick de chansen att skräddarsy en helt ny fabrik som uppfyller behoven för produktionen perfekt.

Sampo Päkkilä, som är fabrikschef, säger att det är allt viktigare att vara flexibel och produktionen planeras allt noggrannare. Produktionslinjerna i fabriken har optimerats över tid och det har varit en stor tillgång att ha en samarbetsvillig materialleverantör medi projektet.

”Det är alltid trevligt att arbeta med Kiilto! Att ha en stark arbetsrelation gör det enklare. En bekant leverantör är lättare att lita på än en som bara skickar varorna utan diskussion. En sådan leverantör skulle inte funka i det här fallet”, säger Sampo.

Samarbete har hjälpt att skapa nya insikter och utveckla både produkter och metoder.

Kvalitén i våra moduler förbättrats avsevärt över tid. Kiilto och SSA har samarbetat nära under åren och kommit fram till många förbättringar som ökar slutproduktens kvalitet och underlättar arbetet.

Kiiltos omfattande expertis inom byggkemi och industriella lim har hjälpt oss att optimera resultaten, och Kiiltos forsknings- och utvecklingsteam besöker SSAs produktionsanläggning frekvent.

”Vi har utvecklat helt nya metoder och samarbetet har varit mycket positivt för oss eftersom Kiilto alltid har lyssnat noggrant på våra behov och verkligen lagt ner arbete”, säger Sampo och ler.

”Vi har också lärt oss nya arbetssätt, till exempel genom Kiiltos utbildningar. Det är ett utmärkt exempel på ett bra samarbete.”

Högkvalitativa byggmaterial är en framgångsfaktor när man tillverkar moduler.

Användningen av SSAs moduler effektiviserar både planering och effektiviteten på byggplatsen. När ett badrum tillverkas under kontrollerade förhållanden är dessutom kvaliteten garanterat hög.

SSA har valt att använda Kiilto Pro Kerasafe+.

”Certifieringsprocessen för våtrum som inkluderar en täthetstest, övertygade oss om att Kiilto Pro Kerasafe+ höga kvalitet. Speciellt täthetstestet som är relaterat till certifieringen är mycket krävande med sprutning av varmt och kallt vatten, dynamiska belastningstester och 7-dagars tester”, beskriver Sampo.

Kiilto Pro KeraSafe+ är mycket elastisk, hållbar och garanterar total vattentäthet under hela badrummets livslängd.  Petteri Kiviniemi, handledare för modulär konstruktion, säger att särskild omsorg måste tas med tätningen som installeras mellan modulens basplatta och väggen. Certifieringen av våtutrymmet för modulerna kräver också kontinuerlig kvalitetskontroll. Arbetsstegen fotograferas och dokumenteras, och processen är så noggrann att det knappt förekommer några klagomål.

”Att ha Kiiltos produkter i SSAs moduler genererar också förtroende hos SSAs kunder,” säger Sampo.

Hållbarhet spelar en central roll i arbetet för både SSA och Kiilto

Hos SSA blir miljö och hållbarhet en alltmer vid val av leverantör. Ett bra exempel på hållbart byggande är SSAs modulkoncept Qiva, som minimerar materialspill, minskar värmeförlusten på byggplatser och minskar energiförbrukningen och koldioxidavtrycket under byggfasen med över 50%.
Daniel Hilli, områdeschef på Kiilto, säger att Kiiltos löfte till miljön återspeglas i allt från förvärv av råmaterial till kundservice. Till exempel är över 50% av Kiiltos förpackningar tillverkade av återvunna material, och andelen ökar årligen.

Vill du veta mer om Kiilto Pro KeraSafe+ är du varmt välkommen att kontakta en av våra säljare.

Produktionsdata för april 2024

Veteranpoolen AB producerade ca 105 000 timmar under april 2024 att jämföras med ca 87 000 timmar april 2023. Producerade timmar avser utförda och debiterbara uppdrag under perioden.

Mats Claesson, VD Veteranpoolen AB
E-post: mats.claesson@veteranpoolen.se

Richard Lindström, Ekonomiansvarig Veteranpoolen AB
E-post: richard.lindstrom@veteranpoolen.se

Göteborgs Flickkör tar Vierge Moderne till Storkyrkan

“Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum.
Jag är ett barn, en page och ett djärvt beslut,
jag är en skrattande strimma av en scharlakanssol…”

Så inleds Edith Södergrans dikt Vierge Moderne. På samma vis inleder även Göteborgs Flickkör sin sommarkonsert. I detta program, som sätts upp i Storkyrkan i Stockholm söndagen 12 maj, vill Göteborgs Flickkör hylla kvinnliga nutida kompositörer, såsom Anna Cederberg-Orreteg, Britta Byström, Lina Nyberg och Mia Makaroff.

Genom Kungliga Musikaliska Akademiens projekt Unga Röster har jazzmusikern Lina Nyberg skapat stycket I Am inspirerat av Edith Södergrans dikt Vierge Moderne samt anonyma tankar och åsikter från körsångarna. Detta stycke uruppförs på konserten i Storkyrkan.

Ett annat uruppförande i programmet är stycket Min Själ av kompositören Anna Cederberg-Orreteg, som har skapat stycket för Göteborgs Flickkör utifrån Edith Södergrans dikt med samma namn.

Utöver dessa två uruppföranden framför kören även några för dem specialskrivna arrangemang av Henrik Dahlgren och Britta Byström.

Med en härlig blandning av gammalt och nytt, med fokus på naturen och livet vill Göteborgs Flickkör hälsa er välkomna in i sommaren.

I konsertprogrammet Vierge Moderne blandas nutida kvinnliga kompositörer med några av tidernas största tonsättare samt gamla folktoner. Musiken varvas även med texter skrivna av sångarna som uttrycker längtan, hopp och tro.

Göteborgs Flickkör hälsar er hjärtligt välkomna till Storkyrkan!

Konsertprogrammet har skapats med hjälp av bidrag från Västra Götalandsregionen och Helge Ax:son Johnsons stiftelse.

Biljettförsäljning via nortic.se

Bild: Göteborgs Flickkör i Svenska Gustafskyrkan, Köpenhamn
Fotograf: Gunilla Cronholm

För mer information, v.v. kontakta:

Isabelle Hoffrén
PR-ansvarig Göteborgs Flickkör
info@goteborgsflickkor.se

Fakta om Göteborgs Flickkör
Göteborgs Flickkör är en fristående kör bestående av ca 20 sångare i åldrarna 14-23 år. Kören sjunger en blandad repertoar med allt ifrån klassisk musik till pop och folkmusik.

De senaste åren har Göteborgs Flickkör bland annat medverkat vid Taubedagen, framfört Faurés Requiem och Pergolesis Stabat Mater. Kören har även samarbetat mycket med Göteborgs Symfoniker, bland annat under firandet av konserthusorgeln 2022 och vid Nationaldagskonserten 2021.

Göteborgs Flickkör leds av Birgitta Mannerström-Molin, en erfaren sångpedagog och körledare som bland annat arbetar på Hvitfeldtska musikgymnasiet och Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.
www.goteborgsflickkor.se