Connect with us

Marknadsnyheter

Allt fler kvinnliga ledare lämnar ojämställda arbetsplatser

Published

on

En rapport från McKinsey och LeanIn.Org visar att kvinnliga ledare väljer att lämna ojämställda arbetsplatser i större utsträckning än någonsin tidigare. Företag som inte tar jämställdhet på allvar riskerar att gå miste om viktig kompetens.

För varje kvinnlig ledare som blir befordrad väljer två andra att lämna sin arbetsgivare. Det visar rapporten ”Women in the Workplace”, som bygger på en undersökning bland fler än 40 000 kvinnor i USA och Kanada. Rapporten har tagits fram av McKinsey och LeanIn.Org.

Kvinnliga ledare uppger i huvudsak tre anledningar till sitt missnöje: sämre möjligheter än män till befordran, att deras arbete och engagemang inte värdesätts på samma sätt som mäns, och bristande arbetskultur.

– Många kvinnor upplever att de jobbar i motvind, och vi ser samma mönster i Europa och Sverige. Nu har kvinnliga ledare börjat rösta med fötterna och lämna arbetsgivare som inte håller måttet. Det råder redan stentuff konkurrens om duktiga medarbetare, så det här får kännbara följder. Att som företag prioritera sitt jämställdhetsarbete är inte längre bara rätt sak att göra – det blir allt mer affärskritiskt, säger Caroline Henricson, partner på McKinsey i Stockholm.

Schyssta förutsättningar, stöd till chefer och flexibelt arbete

Rapporten beskriver åtgärder som kan bidra till att skapa en mer jämställd arbetsplats. En viktig åtgärd handlar om att laga den så kallade trasiga karriärstegen, som innebär att färre kvinnor än män befordras på alla nivåer i ett företag. Detta leder till att det för varje nivå finns färre och färre kvinnor kvar att befordra. Här kan verktyg och program för att analysera partiskhet i personalprocesser vara en del av lösningen för att åstadkomma förändring.

Bättre stöd till ledare är ytterligare en åtgärd som lyfts fram. Under pandemiåren ställdes många ledare inför nya utmaningar utan att exempelvis få nödvändig fortbildning, vilket försvårade för dem att utöva ett inkluderande ledarskap. En tredje åtgärd, med koppling till arbetskultur, handlar om flexibilitet: att ha möjlighet till distansarbete är bland det viktigaste för kvinnor som söker nytt jobb.

Högre krav från yngre kvinnor – och män

Det är nu kvinnliga ledare som i stor utsträckning lämnar sina arbetsgivare, men företag kan komma att ställas inför ännu större utmaningar framöver. Undersökningen visar nämligen att kvinnor under 30 år har högre förväntningar än sina äldre kollegor på möjligheter att kunna bli befordrad och jobba i en ledande befattning. Dessutom har både kvinnor och män under 30 år högre krav än de äldre på en jämlik och inkluderande arbetsplats.

– Den ökande rörlighet vi ser nu är sannolikt bara början, och det har blivit bråttom för företag att agera. Trots att det kan verka svårt och tidskrävande att åstadkomma förändring ser vi exempel på arbetsgivare som lyckas. Ett första steg handlar om att inse allvaret och att göra jämställdhetsarbetet till en prioriterad fråga, säger Caroline Henricson.

Rapporten ”Women in the Workplace” finns att läsa i sin helhet på McKinseys webbplats.

Kontaktinformation:
Daniel Nord
Communications Specialist
daniel_nord@mckinsey.com
070-4520162

Victor Grundén 
Prime Weber Shandwick
victor.grunden@primegroup.com 
070-7371160

McKinsey & Co
McKinsey är ett globalt managementkonsultföretag som hjälper organisationer att skapa tillväxt som är både inkluderande och hållbar. Vi finns i 130 städer och 65 länder, och arbetar med klienter i alla sektorer för att lösa komplexa problem och möjliggöra positiv förändring. Med nya arbetssätt och ny teknologi som grund ger vi organisationer färdigheter som skapar långsiktigt värde för omvärlden, organisationen och medarbetare för att de ska stå starka nu, och framåt.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

BioStock: BiBBInstruments vill revolutionera diagnostiken av bukspottkörtelcancer

Published

on

By

För närvarande upptäcks bukspottkörtelcancer alldeles för ofta i ett sent skede, vilket väsentligt bidrar till den höga dödligheten. Medicinteknikbolaget BiBBInstruments utvecklar världens första CE-märkta eldrivna ultraljudsstyrda endoskopiska biopsiinstrument, EndoDrill. Produkten kan bli ett användbart verktyg för att diagnostisera bukspottkörtelcancer tidigare i sjukdomsförloppet. För BioStock berättar vd Fredrik Lindblad om produkten och dess potential inom denna indikation.

Läs intervjun med BiBBInstruments vd Fredrik Lindblad  biostock.se:

https://www.biostock.se/2023/03/bibbinstruments-vill-revolutionera-diagnostiken-av-bukspottkortelcancer

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capitalhttps://www.biostock.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bilarna som är billigast att försäkra

Published

on

By

Suzuki, Saab och Skoda. Det är de tre bilmärken som är billigast att försäkra. Det visar en genomgång av drygt 30 000 försäkringar som tecknats via jämförelsetjänsten Zmarta (tidigare Insplanet) under det gångna året. Dyrast är BMW följt av Mercedes och Audi.  

Helförsäkring är den vanligaste bilförsäkringen för personbilar och kostade i genomsnitt 5 700 kronor under 2022. Det visar Zmartas jämförelse av försäkringspremierna för de 25 vanligaste bilmärkena i Sverige.  

Suzuki hade den billigaste snittpremien av alla. Den som tecknade en helförsäkring för det japanska bilmärket betalade i genomsnitt drygt 3 700 kronor i fjol. Det svenskgrundade bilmärket Saab placerar sig som nummer två på listan med en snittpremie på drygt 3 800 kronor. Tredje billigaste helförsäkringen tecknade ägare till den tjeckiska biltillverkaren Skoda (drygt 4 100 kronor).  

– Vilken bil- och årsmodell du kör är de faktorer som kanske har störst inverkan på vilken premie du får betala för bilförsäkringen. Men det kan skilja en hel del i pris mellan de olika försäkringsbolagen. Därför är det viktigt att jämföra och se till så att du får en bilförsäkring som möter just dina behov, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta. 

Tyska bilmärken har dyraste bilförsäkringarna
Topptrion över de bilar som är dyrast att försäkra består enbart av tyska varumärken. Den högsta snittpremien har BMW-ägarna fått betala: närmare 7 200 kronor. Tvåa på dyraste-listan för helförsäkringar är Mercedes följt av Audi (se samtliga snittpriser i tabellen nedan).  

Avgörande för billig bilförsäkring 
Det finns en rad faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen som till exempel årsmodell, försäkringstagarens ålder och bostadsadress. Bilförsäkringens omfattning spelar också in på priset (trafik-, halv- eller helförsäkring samt tilläggsförsäkringar). Allt handlar i slutänden om hur stor risken för skador och olyckor är i försäkringsbolagens ögon. Statistiskt sett är exempelvis unga och mer oerfarna förare inblandade i fler trafikolyckor än vad äldre är. Därför är premien för förare under 25 år också högre. Stöld- och skaderisken är som störst i storstäderna och bor du i ett särskilt olycksdrabbat område blir försäkringen också dyrare. Läs mer om hur du kan sänka priset på bilförsäkringen här

Bilarna som är billigast att försäkra: 

Bilmärke  Snittpremie 
Suzuki  3 751 kr 
Saab  3 850 kr 
Skoda  4 152 kr 
Renault  4 208 kr 
Hyundai  4 343 kr 
Opel  4 532 kr 
Citroen  4 542 kr 
Honda  4 590 kr 
Peugeot  4 733 kr 
KIA  4 760 kr 
MINI  4 907 kr 
Subaru  4 925 kr 
Ford  4 930 kr 
Seat  4 960 kr 
Toyota  5 114 kr 
Mazda  5 129 kr 
Volvo  5 142 kr 
Nissan  5 285 kr 
Mitsubishi  5 288 kr 
Fiat  5 342 kr 
Volkswagen  5 494 kr 
Chevrolet  5 530 kr 
Audi  7 458 kr 
Mercedes  7 572 kr 
BMW  8 187 kr 

*Snittpriser på helförsäkringar som tecknats via Zmarta 2022, för 25 vanligaste personbilarna. 

För mer information, vänligen kontakta:   
Åsa Hauer  
Affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar    
+46 (0)73–098 10 37  

Om Zmarta  
Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolån, konsumentlån, försäkringar  och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lågkonjunkturen får fler att vilja sluta röka

Published

on

By

Med skenande priser på mat och kraftigt höjda räntor kämpar många hushåll med att få ekonomin att gå ihop. En ljuspunkt i den dystra ekonomin vi lever i nu är att allt fler väljer att fimpa för gott. Att sluta röka motsvarar en lika stor kostnadsbesparing som prisökningen av mat för en familj med två tonårsbarn. 

En färsk undersökning från Yougov visar att två av tre rökare är villiga att fimpa för gott. Rådande lågkonjunktur är en tydligt bidragande orsak eftersom priset är den främsta anledning till att rökarna vill sluta. “En bra knuff att sluta röka” tipsar sparekonomen Christina Sahlberg.

Positiv effekt av lågkonjunktur: Två av tre rökare vill fimpa för gott
För en rökare som röker ett paket om dagen innebär det en årsbesparing på omkring 25 900 kronor att sluta. Det motsvarar enligt Matpriskollen* prisökningen av mat för en familj med två tonårsbarn.

Enligt Yougov-undersökningen är det 62 procent av svenska rökare som är villiga att sluta röka helt, med kostnadsbestparingen som främsta anledning. Mest benägna att sluta röka helt är de i åldern 35-50 år (72%) och minst de över 65 år (51%).

– Maten har alltid varit en stor utgift framförallt för en stor familj. Och nu med den snabbt stigande inflationen då vi har sett priserna på mat stiga med över 18 procent har det blivit extra tufft. Vi kan dock inte påverka inflationen eller matpriserna, men vi kan se över alla ”trevliga att ha” utgifter och prioriterar bland dessa. De flesta som röker vill ju egentligen inte röka, och då blir det tuffa ekonomiska läget en bra knuff till att sluta, säger Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer.

Skadligt och dyrt för både individ och samhälle

Rökare löper ungefär 25 gånger större risk att dö av lungcancer och varje år dör cirka 12 000 svenskar i sjukdomar relaterade till rökning. Men det är röken människor blir dör av, inte själva nikotinet.

– På tio år har andelen som röker dagligen nästan halverats. En viktig orsak till detta är övergången till snus, nikotinportioner och vejp. För många har dessa produkter varit en väg bort från rökningen. Även om lågkonjunkturen är något vi gärna vill slippa finns det åtminstone en positiv effekt i att många fimpar för gott och slutar helt med nikotin eller går över till andra mindre skadliga nikotinalternativ, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget

Att byta från att röka ett paket cigaretter om dagen till att använda en dosa nikotinportioner om dagen kan innebära en besparing omkring 13 800 SEK per år.

* I en studie gjord av Matpriskollen har en genomsnittlig matkasse för en familj med två tonårsbarn ökat med 2 139 kronor per månad (från 11 762 kr till 13 901 kr), vilket motsvarar en ökning med 25 668 kr per år.

Mer om undersökningen

Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Snusbolaget Norden AB och  genomfördes bland rökare i Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Storbritannien och USA. 

Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!
 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.