Marknadsnyheter
Alstom och Deutsche Bahn testar det första batteridrivna tåget för passagerartrafik i Tyskland
- Tester i regional trafik inleddes den 24 januari 2022 i Baden-Württemberg och den 5 februari i Bayern
- Ett stort steg mot miljö- och klimatvänlig drivteknik inom järnvägstransporter
25 januari 2022 – Alstom och Deutsche Bahn (DB) skriver nu ett nytt kapitel när det gäller klimatvänlig järnvägstrafik i samarbete med Baden-Württemberg och Bayern. I går inleddes testet med Alstoms första helt godkända batteritåg med passagerare ombord. Från och med den 24 januari går det batterielektriska tåget (BEMU) i trafik med passagerare i Baden-Württemberg, och i Bayern från och med den 5 februari. DB kommer att driva det utsläppssnåla fordonet tillsammans med sitt dotterbolag för regional trafik, DB Regio. Testdriften kommer att pågå fram till början av maj 2022.
“Alternativa drivmedel är framtidens mobilitet och våra omfattande lösningar kommer att möjliggöra mer hållbara järnvägstransporter i hela Tyskland”, säger Müslüm Yakisan, chef för DACH-regionen på Alstom. ”Sedan 2016 har vi arbetat tillsammans för att utveckla effektiv och kostnadseffektiv batteriteknik som ska kunna ersätta de sträckor av det tyska järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Testet av passagerardrift kommer att göra det möjligt för oss att samla in värdefulla data och visa att vår lösning är genomförbar.”
“Deutsche Bahn vill vara klimatneutralt år 2040 och detta första batteritåg i passagerartrafik utgör nästa stora steg mot utsläppsfria tåg inom Tysklands regionala trafik”, säger DB Regios vd Dr. Jörg Sandvoss. ”Med det här testet vill DB Regio skaffa sig praktisk erfarenhet för att kunna hantera både drift och underhåll. Testdriften ger nya tekniska och operativa kunskaper i hanteringen av denna innovativa, klimatvänliga drivteknik.”
Alstom har sedan 2016 utvecklat det batterielektriska tåget tillsammans med Berlins tekniska universitet och med stöd av den nationella organisationen för vätgas- och bränslecellsteknik (NOW) samt med finansiering från det federala ministeriet för digitalisering och transport. Projektet är tänkt att vara en hållbar lösning för Tysklands järnvägsnät där totalt 450 linjer drivs uteslutande med dieseltåg. Alternativa drivmedel möjliggör effektiv och utsläppsfri drift och detta nästan fyra månader långa test på passagerarlinjer i Bayern och Baden-Württemberg är nästa steg mot en avkolning av den tyska järnvägstrafiken. I framtiden kommer denna BEMU-teknik även att tillämpas på Alstoms Coradia-plattform.
”Vi behöver denna framtidsteknik på järnvägarna”, säger Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann. ”Alternativa drivtekniker inom järnvägstransporter är viktiga för övergången till en klimatvänlig mobilitet. På sträckor där det är svårt och därför för dyrt att bygga en luftledning, eller där detta först i framtiden kan förverkligas, kommer batteri- eller vätgaståg successivt att användas och ersätta de nuvarande dieseldrivna tågen.”
”Det gläder mig att den nya eran för hybridtekniken med batterier och luftledningar i Tyskland också ser sin gryning i Bayern och att delstaten bidrar till att driva detta viktiga initiativ framåt. Sedan 2018 har vi med ’Bavarian Electric Mobility Strategy Rail’ siktet inställt på en sådan pilotdrift på Franconian Lake District Railway. Jag hoppas att detta projekt kommer att ge viktiga insikter, eftersom det bayerska järnvägsnätet lämpar sig ytterst väl för användning av sådana batteritåg och vi vill gradvis ersätta våra dieseltåg med utsläppsfria drivmedel och bli klimatneutrala i Bayern senast 2040”, förklarar Bayerns transportminister Kerstin Schreyer.
På vardagar kommer det batteridrivna tåget att köra i Baden-Württemberg på sträckan Stuttgart – Horb och på lördagar och söndagar på sträckan Pleinfeld – Gunzenhausen i det frankiska sjödistriktet. Detta arrangemang kommer att maximera tågets körsträcka samtidigt som man testar en mängd olika ruttprofiler och scenarier för batteriladdning. I Baden-Württemberg sker laddningen under den pågående resan, medan den i Bayern endast kan ske vid de elektrifierade destinations- och avgångsstationerna, eftersom sträckan däremellan inte är elektrifierad. DB Regio kommer att driva tåget i Baden-Württemberg och Bayern. Associerade projektpartner är Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) och Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).
Medan Alstoms vätgaståg är optimerade för längre sträckor är Alstoms BEMU:er lämpliga för kortare sträckor eller linjer med icke-elektrifierade sträckor som tidigare drevs med dieselfordon. Direkta anslutningar mellan elektrifierade och icke-elektrifierade nätverksavsnitt är nu möjliga och kan köras utsläppsfritt, utan behov av ytterligare elektrifiering – vilket förkortar restiden mellan stad och land.
Coradia™ and Alstom™ are protected trademarks of the Alstom Group
Press:
Alstom:
Jörn BISCHOFF – Tel.: +49 (0)1 74 92 50 348
joern.bischoff@alstomgroup.com
Deutsche Bahn:
Michael Brinkmann – Tel.: +49 (0) 30 297-60010
presse@deutschebahn.com
deutschebahn.com/presse
twitter.com/DB_Presse
Om Alstom
Leading societies to a low carbon future, Alstom develops and markets mobility solutions that provide the sustainable foundations for the future of transportation. Alstom’s product portfolio ranges from high-speed trains, metros, monorails and trams, to integrated systems, customised services, infrastructure, signalling, and digital mobility solutions. Alstom has 150,000 vehicles in commercial service worldwide. With Bombardier Transportation joining Alstom on January 29, 2021, the enlarged Group’s combined proforma revenue amounts to €14 billion for the 12-month period ended March 31, 2021. Headquartered in France, Alstom is now present in 70 countries and employs more than 70,000 people. www.alstom.com
Om The DB Group
The DB Group is one of the world’s leading mobility and logistics companies and employs 336,278 people worldwide
– 217,028 of them in Germany. The Group’s management is based in Berlin. The Group designs and operates the transport networks of the future. Through the integrated operation of traffic and railway infrastructure as well as the economically and ecologically intelligent connection of all modes of transport, the DB Group moves people and goods. As the most climate-friendly carrier, the DB Group has been campaigning for the environment for years. In addition to climate protection, the focus is also on species protection and noise abatement. The DB Group regularly achieves top ratings in international eco-rankings, most recently in the CDP rating with the top grade ”A”. Further information at: www.deutschebahn.com/mp-gruen and www.deutschebahn.com/gruen.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke