Connect with us

Marknadsnyheter

App som hjälper unga in på arbetsmarknaden vinner SM i Ung Företagsamhet

Published

on

En gratis app som hjälper unga att komma in på arbetsmarknaden genom sommarjobb. Den affärsidén gjorde att Kristian Westfeldt, Taufeeq Saleh, Viktor Karlsson och deras Sobb UF vann det stora SM-guldet ”Årets UF-företag” under SM i Ung Företagsamhet.

Trion, där eleverna går på Kitas gymnasium i Göteborg och Uddevalla gymnasieskola i Fyrbodal, jublade högt när de under en direktsänd galamiddag sent under onsdagskvällen tog hem segern i Årets UF-företag under SM i Ung Företagsamhet med sitt UF-företag Sobb UF.

Det känns obeskrivligt. Vi har träffat så många UF-företag och människor som vi inspirerats av så att vinna är en stor ära, säger Taufeeq Saleh.

De fick idén till appen då de såg att företag på västkusten hade problem att rekrytera ungdomar, trots att det fanns unga som letade jobb. I juryns motivering står bland annat att de vinner priset för de har en affärsidé som löser ett verkligt problem, samt en tydlig målgrupp och på så sätt kan ”företaget bidra till att främja psykisk hälsa och motverka kriminalitet.”

– Arbetsmarknaden idag handlar mycket om att få jobb genom kontakter, men många unga kanske inte har ett stort kontaktnät. Vi har skapat en plattform som uppfyller företagens behov och ger ungdomar ett verktyg att få jobb. Det är flera som fått anställning via appen så det är en lösning som fungerar. Nu ser vi framemot nästa år när vi planerar att starta aktiebolag, säger Taufeeq Saleh.

– Det är en häftig resa att se ungdomar gå från att använda vår app till att få jobb. Nu vill vi sprida appen över hela Sverige, säger Kristian Westfeldt.

Genom segern i Årets UF-företag får de nu även representera Sverige i EM i Ung Företagsamhet, Gen-E senare i sommar.

Totalt medverkade 229 UF-företag, cirka 800 gymnasieelever, från hela landet på SM i Ung Företagsamhet som hölls på Stockholmsmässan.

– Stort grattis till Sobb UF som med sitt socialt ansvarstagande UF-företag verkligen visar vad Ung Företagsamhet och entreprenörskap handlar om, att bidra till en positiv samhällsutveckling. Dagens unga är morgondagens medarbetare och entreprenörer och med sin affärsidé kan SOBB UF bidra med att trygga kompetensförsörjningen och hjälpa fler unga att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Pontus Ekstam, tf vd Ung Företagsamhet.

Här, på Ung Företagsamhets SM-sajt, finns alla vinnare och nominerade samt vinnarcitat. För bilder från SM i Ung Företagsamhet se vårt Flickr-konto.

Alla vinnare på SM i Ung Företagsamhet 2023

Årets UF-företag: Sobb UF, Göteborg/Fyrbodal, Kitas gymnasium/Uddevalla gymnasieskola

Årets innovation: Head Lock UF, Västerbotten, Dragonskolan

Årets ekologiskt hållbara UF-företag: Collect to Recycle UF, Jönköping, Erik Dahlbergsgymnasiet

Årets socialt hållbara UF-företag: Childful UF, Göteborg, Göteborgs Högre Samskola gy.

Årets hantverkare: Göstas Fond UF, Göteborg, Göteborgs Högre Samskola gy.

Årets lärare: Linda Hjalmarsson, Östergötland, Norrköpings Lärlingsgymnasium

Årets unga ledare: Moa Jakobsson (Ekholmens skog och trädgårdsservice UF, Värmland, Forshaga Akademin), Agnes Östlund (LocalChips UF, Gävleborg, Staffangymnasiet) Taufeeq Saleh (Sobb UF, Göteborg, Kitas gymnasium), Tilde Skogholt (Tändstickan UF, Kalmar, Västerviks gymnasium)

Årets monter: Seasoning UF, Västmanland, Grillska Gymnasiet, Västerås

Årets UF-skola: Grillska Gymnasiet Västerås, Västmanland

Årets säljare: Oscar Hellström, Brukofix UF, Västernorrland, Skvaderns gymnasieskola

Årets vara: Fifth Paw UF, Östergötland, Katedralskolan i Linköping

Årets tjänst: EcoNet UF, Stockholm, VRG Djursholm

Årets affärsplan: Brinnkotten UF, Skaraborg, De la Gardiegymnasiet

Årets årsredovisning: Apela UF, Älvsborg, Sven Eriksongymnasiet

Årets tillväxtföretag: TuGo UF, Kronoberg, Växjö Fria Gymnasium

UF till AB-stipendiet: Philip Lökholm, Hamphi AB

Fedex award: EcoNet UF, Stockholm, VRG Djursholm

Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023.

Sedan 1980 har vi utbildat över 560 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Varje år jobbar vi också med lärare och elever på drygt hälften av Sveriges grundskolor. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.