Connect with us

Marknadsnyheter

Aptahems delårsrapport 2022-07-01 till 2022-09-30

Published

on

Sammanfattning av delårsrapport

Tredje kvartalet (2022-07-01 – 2022-09-30)

  • Rörelsens intäkter uppgick till 707 (62) KSEK
  • Resultat efter finansiella poster -2 035 (-5 156) KSEK
  • Resultat per aktie -0,01 (-0,04) SEK
  • Likvida medel uppgick per 2022-09-30 till 19 167 (53 332) KSEK
  • Soliditeten uppgick per 2022-09-30 till 93,77% (94,86%)

Nio månader (2022-01-01 – 2022-09-30)

  • Rörelsens intäkter uppgick till 2 512 (70) KSEK
  • Resultat efter finansiella poster -5 726 (-22 103) KSEK
  • Resultat per aktie -0,04 (-0,19) SEK

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

  • Bolaget har i september skickat ansökningar till läkemedelsmyndigheten och den centrala etiska kommittén i Nederländerna om tillstånd att starta en klinisk fas 1-studie med sin läkemedelskandidat Apta-1.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser

VD Mikael Lindstam kommenterar

Aptahems fokus har under det tredje kvartalet legat på att förbereda för start av den kliniska studien där vår läkemedelskandidat Apta-1 kommer att studeras avseende säkerhet och tolerabilitet i en så kallad First in Human (FiH) studie i friska frivilliga försökspersoner.

Målet är att utveckla Apta-1 till en behandling av akuta, livshotande sjukdomstillstånd där koagulation och inflammation samverkar, såsom i exempelvis sepsis. I dagsläget saknas en sådan behandling och det medicinska behovet är mycket stort då ungefär 50 miljoner människor årligen drabbas globalt varav cirka 11 miljoner dör.

Vi har uppnått många viktiga milstolpar längs vägen och vi fortsätter att leverera enligt våra mål. Den kliniska studien beräknas inledas i slutet på året, som vi tidigare har kommunicerat.

Den viktigaste milstolpen under perioden uppnåddes när vi skickade in ansökan om att få inleda vår fas 1-studie.

Öka medvetenheten om sepsis

September har utsetts till Sepsis Awareness Month, och den 13 september till World Sepsis Day. I år har Aptahem spridit information om sepsis och tipsat om föreläsningar och aktiviteter som organiserades av Global Sepsis Alliance, en oberoende organisation utan vinstsyfte som verkar globalt för att sprida kunskap och öka medvetenheten om sepsis. Föreläsningar och informationsmaterial finns tillgängliga på deras hemsida: https://www.global-sepsis-alliance.org/.

Ansökan om att starta klinisk fas 1-studie

I september skickade vi in ansökan till myndigheterna i Nederländerna om att få starta den kliniska fas 1-studien. Vi ser fram emot att få besked så snart den nederländska läkemedelsmyndigheten samt den centrala etiska kommittén i landet har behandlat ansökan. När vi erhållit godkännande från båda parter kan vår samarbetspartner the Centre for Human Drug Research (CHDR) förbereda för att rekrytera friska frivilliga försökspersoner till studien. De personer som anmäler sig till att delta i studien kommer att intervjuas och undersökas för att se vem som uppfyller kriterierna för att inkluderas i studien. Studien planeras att starta enligt vår uppsatta tidplan.

Innan studien kan starta (under rekryteringen av friska frivilliga) kommer vi även att utföra en så kallad Site Initiation Visit, alltså att besöka kliniken på CHDR där studien ska genomföras för att säkerställa att alla förberedelser utförts korrekt och att allt finns på plats inför studiestart.

Positivt svar från rådgivande möte med den tyska läkemedelsmyndigheten

Aptahems team har också haft ett rådgivande möte med den tyska läkemedelsmyndigheten Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM) för att diskutera och få svar på de krav som ställs på Apta-1 inför de kliniska studierna. BfArM har världsledande experter inom området oligonukleotider som är den typ av kemisk substans som Apta-1 tillhör. De är även erkända som en tongivande myndighet i Europa med lång och gedigen erfarenhet och kompetens.

Myndighetens skriftliga svar som bekräftade att Apta-1 uppfyller de krav som ställs för vårt kliniska utvecklingsprogram var därför viktigt för oss och underlättar våra framtida kontakter med andra läkemedelsmyndigheter.

Avslutande ord

Parallellt med alla förberedelser inför start av den kliniska fas 1-studien arbetar vi vidare med våra akademiska samarbetspartners och deltar på olika möten och event för att träffa potentiella licens- och samarbetspartners. I slutet på oktober deltog vi på BIO Europe, vilket är den största partnering-konferensen för vår bransch i Europa. Det var givande möten med potentiella partners men vi fick även bra nulägesinformation från paneldiskussioner som körs parallellt under partneringeventet. Det kändes bra att vara tillbaka på ett fysiskt BIO Europe-event efter alla digitala möten under de senaste åren. Vi träffade flera bolag som vi har haft diskussioner med tidigare, och vi passade även på att knyta lite nya kontakter. Intresset för Aptahem som bolag och Apta-1 som en potentiell framtida behandling för sepsis och livshotande inflammatoriska sjukdomar är fortsatt stort och vi lämnade mötet med positiva och givande diskussioner i bagaget, som vi kommer att utveckla vidare.

Som alltid tackar vi våra trogna aktieägare som stöttar oss. Vi ser fram emot ert fortsatta förtroende för att möta det stora medicinska behovet av en potentiell helhetslösning för alla de miljoner patienter världen över som årligen drabbas av sepsis och sepsis-liknande tillstånd. Med alla de resultat vi hittills har för vår läkemedelskandidat Apta-1 är vi fortsatt övertygade om att vi genom vår unika, multiverksamma kandidat har möjlighet att uppnå det ingen hittills lyckats med – att reducera dödligheten och motverka de effekter som kan ge bestående men från sådana tillstånd.

Som vanligt bjuder jag in er till att följa oss på sociala medier, nyhetsrapporteringar, presentationer, hemsida och flertalet andra kommunikationskanaler. Nu ser vi fram emot att starta fas 1-studien och bli ett läkemedelsbolag i klinisk fas.

Kommande finansiella rapporter

2023-02-15       Bokslutskommuniké 2022

Avlämnande av delårsrapport

Malmö den 8 november 2022

Styrelsen
Aptahem AB

Rapporten bifogas i sin helhet

För ytterligare information:

Aptahem AB
Mikael Lindstam, VD
Tel: 0766-33 36 99
Epost:
ml@aptahem.com

Framåtriktad information

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamheten inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i detta pressmeddelande.

Kort om Aptahem

Aptahem AB (Spotlight: APTA) är ett biotekniskt bolag som utvecklar aptamerbaserade läkemedel för behandling av livshotande tillstånd där koagulation och inflammation samverkar i sjukdomsprocessen. Apta-1, bolagets främsta läkemedelskandidat, är ett akutläkemedel som utvecklas med mål att stoppa de organ- och vävnadsskador som leder till den mycket höga dödligheten för bland annat sepsispatienter. Bolaget innehar patentskydd på strategiska målmarknader och utför ett aktivt affärsutvecklingsarbete mot framtida samarbetspartners.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis styrelse har beslutat att fortsätta med aktieåterköp

Published

on

By

Styrelsen för Loomis AB har beslutat om återköp av aktier med stöd av bemyndigandet från årsstämman 2024.

Återköp får inledas den 7 maj 2024, avslutas senast den 24 juni 2024 och omfatta ett belopp om högst 200 miljoner kronor. Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm, vid ett eller flera tillfällen, till ett pris inom det vid var tid registrerade prisintervallet (vilket är intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs). Betalning för återköpta aktier ska erläggas kontant. Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att administrera återköpen och, baserat på den handelsorder som ges av Loomis, fatta handelsbeslut oberoende av Loomis med avseende på tidpunkten för förvärven.

Rapportering kommer att ske via börsen i enlighet med gällande regler.

Återköp görs för de syften som anges i bolagsstämmans bemyndigande.

Bolagets totala innehav av egna aktier uppgår till 4 908 782. Det totala antalet aktier i Loomis, inklusive bolagets egna aktier, uppgår till 75 279 829. Som tidigare meddelats har årsstämman 2024 beslutat om indragning av 4279829 återköpta aktier. Efter den genomförda transaktionen kommer det totala antalet utestående aktier och röster i bolaget att uppgå till 71 000 000.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj, 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut från Skandias ordinarie bolagsstämma 2024

Published

on

By

Skandias ordinarie bolagsstämma 2024 hölls på Skandias huvudkontor i Stockholm idag den 6 maj. Här följer en sammanfattning av de viktigaste besluten från stämman. 

Val av styrelse  
Till styrelseledamöter omvaldes Hans Larsson, Mårten Andersson, Reinhold Geijer, Lena Herrmann, Susanne Holmström, Jens-Petter Iversen, Hanna Jacobsson, Niklas Johansson och Per Nordlander. 

Hans Larsson omvaldes som styrelsens ordförande. 

KPMG omvaldes som revisionsbolag. Huvudansvarig revisor är Mårten Asplund. 

Beslut om arvoden till styrelsen  
Bolagsstämman godkände valberedningens förslag att arvode ska utgå till stämmovalda ledamöter i styrelsen enligt följande (föregående år inom parentes och alla belopp i kronor fortsättningsvis): till ordföranden med 2 317 500 (2 250 000) och till annan ledamot med 576 800 (560 000).

Arvode ska därutöver utgå för arbete i risk- och regelefterlevnadsutskottet med 400 000 (300 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i revisionsutskottet med 300 000 (300 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i placeringsutskottet med 310 000 (310 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i transformations- och teknologiutskottet med 250 000 (250 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, samt i ersättningsutskottet med 50 000 (50 000) till utskottsordföranden och annan ledamot. 

Val av ordförande samt vice ordföranden i fullmäktige  
Vid stämman omvaldes Dan Brännström till fullmäktiges ordförande. Till vice ordförande omvaldes Cecilia Sandberg och nyval skedde av Rose Marie Westman. 

Ersättning till ledamöter i fullmäktige
Stämman beslutade att arvode ska utgå till fullmäktiges ordförande med 494 500 (480 000), till var och en av fullmäktiges vice ordförande med 247 000 (240 000) och till var och en av övriga fullmäktigeledamöter med 123 500 (120 000).

Valberedningar  
Till ledamöter i valberedningen till styrelse- och revisorsval omvaldes Dan Brännström, Hans Larsson, Cecilia Sandberg och Karin Lagerstedt Woolford. Nyval skedde av Rose Marie Westman. Det beslutades att arvode ska utgå med 268 000 (260 000) till ordföranden och till annan ledamot med 123 500 (120 000), varvid gäller att sådant arvode inte ska utgå till bolagets styrelseordförande.

Till ledamöter i valberedningen till fullmäktigeval omvaldes Dan Brännström, Lars Bergendal, Eva Hansdotter, Elisabeth Nilsson och Agneta Wallmark. Stämman beslutade att arvode ska utgå till ordföranden med 268 000 (260 000) och till annan ledamot med 123 500 (120 000).

Ägarinstruktion  
Bolagsstämman beslutade att anta förslaget till ägarinstruktion. Ägarinstruktionen finns tillgänglig på skandia.se/stamma

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Bolagsstämman beslutade att riktlinjerna för ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare i Skandia ska kvarstå oförändrade. 

Instruktion till valberedningen till styrelse- och revisorsval 
Bolagsstämman beslutade att anta förslaget till instruktion till valberedningen till styrelse- och revisorsval. Instruktionen finns tillgänglig på skandia.se/stamma

Protokoll  
För ytterligare information och beslut från stämman hänvisas till protokoll från bolagsstämman som finns tillgängligt på skandia.se/stamma

För ytterligare information:
Bodil Söderqvist, fullmäktiges kansli, 072-248 70 52
Elin Mattsson, presskontakt, 070-660 59 58

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 840 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis årsstämma 2024

Published

on

By

Loomis AB höll idag, den 6 maj 2024, årsstämma. Stämman fattande följande beslut.

Resultaträkning och balansräkning samt beslut om utdelning

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023. Vidare beslutades om utdelning om 12,50 kronor per aktie och som avstämningsdag för utdelningen den 8 maj 2024. Utbetalning av utdelningen beräknas ske från Euroclear Sweden AB den 14 maj 2024.

Styrelse och revisor

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

Till styrelseledamöter omvaldes Alf Göransson, Lars Blecko, Cecilia Daun Wennborg, Liv Forhaug, Johan Lundberg och Santiago Galaz. Till ny ledamot valdes Marita Odélius. Till styrelsens ordförande omvaldes Alf Göransson.

Arvode till styrelseledamöterna fastställdes till totalt 5 755 000 kronor (baserat på ett oförändrat antal utskottsledamöter), fördelat enligt följande: styrelsens ordförande 1 400 000 kronor och till var och en av de övriga styrelseledamöterna 585 000 kronor. Därutöver tillkommer ersättning för utskottsarbete med 320 000 kronor till ordföranden för revisionsutskottet, 150 000 kronor till ordföranden för ersättningsutskottet, 150 000 kronor till ledamot av revisionsutskottet och 75 000 kronor till ledamot av ersättningsutskottet.

Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget Deloitte AB, med auktoriserade revisorn Didrik Roos som huvudansvarig revisor, för en mandatperiod om ett år. Det beslutades vidare att arvode till revisorn ska utgå enligt avtal.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om återköp och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier i syfte att ge styrelsen möjlighet att fortlöpande anpassa Loomis kapitalstruktur till bolagets kapitalbehov och möjliggöra förvärvsfinansiering genom utnyttjande av egna aktier.

Beslut om minskning av aktiekapitalet genom indragning av återköpta aktier samt ökning av aktiekapitalet genom en fondemission

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att minska aktiekapitalet med 21 399 145 kronor genom indragning av 4 279 829 egna aktier som innehas av bolaget. Samtidigt genomförs en fondemission som ökar bolagets aktiekapital med samma belopp, utan utgivande av nya aktier. Efter genomförd fondemission kommer således bolagets bundna egna kapital och aktiekapital att vara oförändrat. Efter genomförd minskning av aktiekapitalet och fondemission kommer det totala antalet utestående aktier och röster i bolaget att uppgå till 71 000 000.

Ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna framlagd ersättningsrapport.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Alf Göransson
Styrelseördförande

Kontakt:
Jenny Boström

Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.