Connect with us

Marknadsnyheter

Arctic Paper S.A. Q1, 2022: Bästa kvartalsresultatet för koncernen i utmanande tider

Published

on

•    Konsoliderad försäljningsintäkt för Q1 uppgick till PLN 1 110,8mn (EUR1 240,1mn).
•    EBITDA Q1 uppgick till PLN 205,7mn (EUR1 44,5mn).
•    EBIT Q1 blev PLN 176,1mn (EUR1 38,1mn) och nettoresultatet PLN 146,4mn (EUR1 31,6mn).
•    Stark efterfrågan och prisökningar kompenserade för stigande kostnader för råmaterial, energi och logistik.
•    Högt kapacitetsutnyttjande (99 %) kräver aktiv optimering av pappersproduktion.
•    Fler åtgärder för att diversifiera inom grön energi och förpackningar i linje med 4P-strategin.

1Arctic Paper S.A. rapporterar i PLN. I det engelska och svenska pressmeddelandet har beloppen omvandlats till EUR genomsnittliga kurser för respektive kvartal.

“Sedan lanseringen av vår 4P-strategi i oktober har vi arbetat intensivt med att förändra och diversifiera koncernen i linje med den nya inriktningen. De steg vi har tagit – och de steg vi är på väg att ta – kommer att förändra vår verksamhet.”
Michal Jarczyński, VD 

 

Det första kvartalet 2022 var imponerande starkt, med fortsatt god efterfrågan på papper, massa och förpackningar. Höjningen av pappers- och massapriserna ökade koncernens intäkter till 1 110,8 miljoner PLN (782,8) och EBITDA till 205,7 miljoner PLN (72,2), vilket gör kvartalsresultatet till det bästa i Arctic Papers historia med en EBITDA-marginal på 18,5 procent (9,2). Den finansiella ställningen är solid med en nettoskuld/EBITDA-kvot på 0,33 (0,70). Kombinationen av massa och papper, som historiskt balanserat varandra genom konjunkturcyklerna, förstärker nu varandra och koncernens resultat ännu tydligare.

Papperssegmentet ökade intäkterna med nästan 50 procent under perioden och nådde 819,6 miljoner PLN (547,3) med en EBITDA på 130,0 miljoner (56,7). Kapacitetsutnyttjandet låg kvar på höga 99 procent (94) för tredje kvartalet i rad och våra bruk planerar aktivt både produkt- och prismixen för att optimera produktionen. Vi har lyckats väl med att kompensera de stigande kostnaderna för råvaror, energi och logistik med prisökningar på papper. Vi har ännu inte upplevt några större störningar i vår logistikkedja under perioden, men vi har uppdaterat våra beredskapsplaner för att stärka vår förmåga att hantera störningar.

För massasegmentet Rottneros ökade intäkterna till 660 MSEK (542) med ett EBITDA på 174 MSEK (40) och ett nettoresultat på 114 MSEK (5). Massamarknaden fortsätter att vara stark och listpriset för NBSK återgick till en historisk topp i mars. Begränsade fraktmöjligheter från andra regioner och det snabbt växande intresset för fossilfria förpackningar bidrog till den positiva utvecklingen under perioden.

För förpackningar stabiliserades volymtillväxten under första kvartalet i linje med vår ambition att maximera produktionen från våra bruk i termer av värde per ton. Samtidigt har vi i linje med vår plan fortsatt arbetet att investera i ny produktionskapacitet inom det växande segmentet hållbara förpackningar

Den snabba ökningen av energipriserna tydliggör värdet av att investera i grön energi. I december offentliggjorde vi att vi nu går vidare med vår plan att bygga en solenergipark i Kostrzyn. Under perioden har vi även tecknat avtal med NTP, som ska bygga en produktionsanläggning i våra lokaler och starta produktionen 2025. Arctic Paper kommer då att köpa restenergi från den nya anläggningen, vilket kommer att minska våra CO2-utsläpp med 20 000 ton årligen.

Sedan lanseringen av vår 4P-strategi i oktober har vi arbetat intensivt med att förändra och diversifiera koncernen i linje med den nya inriktningen. De steg vi har tagit – och de steg vi är på väg att ta – kommer att förändra vår verksamhet. Medan koncernens resultat ligger på en rekordnivå, har rysk aggression och kriget i Ukraina emellertid gjort utsikterna för ekonomin mer osäkra.

Michal Jarczyński, VD Arctic Paper S.A.

Finansiell kalender för 2022
Q2 2022: 10:e augusti, 2022 * Q3 2022: 7:e november, 2022

För ytterligare information:

Michal Jarczynski,CEO, Arctic Paper S.A.

Tel. +46 10 451 7005

michal.jarczynski@arcticpaper.com

Göran Eklund, CFO, Arctic Paper S.A.

Tel. +46 10 451 7054

goran.eklund@arcticpaper.com

Arctic Paper koncernen är ett europeiskt företag och en ledande tillverkare av högkvalitativt grafiskt finpapper och pappersmassa, med fokus på tillväxt även inom biobaserade förpackningslösningar och fossilfri energi. Företaget är närvarande med egna försäljningskontor i Europa. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawabörsen och NASDAQ i Stockholm. Koncernen är huvudägare i den börsnoterade svenska massaproducenten Rottneros AB. För mer information besök arcticpapergroup.com  

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.