Connect with us

Marknadsnyheter

Atlas Copco introducerar tryckluftfilter med revolutionerande teknik som ökar produktiviteten och minskar driftkostnaderna

Published

on

Nya filterlösningar från Atlas Copco är designade för att revolutionera produktionssystem där tryckluft är en integrerad del. Atlas Copcos nästa generation luftfilter i serierna UD +, DD + / PD +, DDp + / PDp + och QD + levereras nu med den banbrytande inPASS ™ -tekniken som förenklar underhållet och sänker kostnaderna. De nya produkterna ger också kunderna möjlighet att välja mellan avancerade filtermedier för att matcha specifika krav på luftkvalitet.

Filtrering är en avgörande process i ett tryckluftssystem. Obehandlad tryckluft kan innehålla föroreningar som kan påverka prestandan hos pneumatiska verktyg och maskiner negativt samtidigt som slutproduktens kvalitet riskerar att försämras. Det är därför som Atlas Copco erbjuder ett komplett sortiment av filter som tar bort även de minsta föroreningarna, från damm till vatten- och oljeånga.

Atlas Copco investerar kontinuerligt i forskning och utveckling av nya filterprodukter. I den nya generationen filter inkluderas flera banbrytande teknologier som har en betydande inverkan på kundernas luftkvalitet och driftkostnader.

Den främsta innovationen är en luftpassage som vi valt att kalla inPASS ™. Vid service av traditionella filter måste hela anläggningen stängas av, eller så måste dyra förbikopplingar med minst tre ventiler installeras. Med inPASS ™ kan luften flöda genom filterhuvudet även då service utförs, något som möjliggör ett byte av filterpatronen utan avbrott i tryckluftflödet. Det betyder att det inte finns något behov att installera extra rör och ventiler runt filtren. Inte heller måste produktionen avbrytas. Resultatet blir att inPASS ™ sänker kostnaderna för installation och service samtidigt som produktiviteten ökar.

För att maximera luftkvaliteten har Atlas Copco utvecklat specialiserade filtreringsmetoder och filtermedia för att hantera specifika föroreningar. Detta inkluderar ett lindat filterelement för våta partiklar, ett veckat element för fasta partiklar och makrostrukturerat aktivt kol för oljeånga. Även centrifugalfilter för att ta bort vattendroppar från luftflödet finns tillgängliga. Resultatet blir att kunderna ges möjlighet att välja den bästa filtreringstekniken för sin produktionsmiljö.

Atlas Copcos nya filter levereras också med en användarvänlig serviceindikator som visar driftstimmar, differentialtryck och underhållsstatus. Detta gör det möjligt för användare att planera underhållet och på så vis maximera livslängden på sina filter. Det finns också en varningsindikator på filterhuvudet som kan anslutas till en fjärrövervakningsenhet.

De nya filtren i Atlas Copcos serie UD +, DD + / PD +, DDp + / PDp + och QD + finns tillgängliga på den svenska marknaden from och med den 19 juli 2021.

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Robert Aronson
Produktingenjör, Industrial Air Division, Atlas Copco Compressor AB
0706-29 21 19
robert.aronson@atlascopco.com

Alexandra Calgar
Marknadschef, Atlas Copco Compressor
0721-45 25 01
alexandra.calgar@atlascopco.com

Atlas Copco Compressor är ett säljbolag inom Atlas Copco-gruppen, en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar sedan 1873. Vi ansvarar för marknadsföring och försäljning av innovativa och energieffektiva produkter och tjänster relaterade till tryckluft och gas på den svenska marknaden.Vi strävar efter att vara den föredragna samarbetspartnern för kunder som behöver kompressorer, blåsmaskiner, gasgeneratorer och service därav. Genom att lyssna på våra kunder och genom att dela idéer med kollegor runt om i världen stöder vi utvecklingen av nya innovativa produkter och tjänster som ger affärskritiska fördelar inom de applikationer vi servar. Atlas Copco grundades i Stockholm 1873 och har idag kunder i mer än 180 länder och omkring 40 000 medarbetare. Under 2020 uppgick omsättningen till 100 miljarder SEK. Läs mer på atlascopcogroup.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

SAS Trafiktal – April 2024

Published

on

By

2,1 miljoner passagerare reste med SAS i april

2,1 miljoner passagerare reste med SAS i april, en ökning om 12 procent jämfört med samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 7 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 9 procent, jämfört med april 2023. Kabinfaktorn för april var 77 procent.

”Vi såg fortsatt positiv utveckling i april med 2,1 miljoner passagerare som reste med SAS, en ökning med 12 procent jämfört med samma månad förra året. Vi hade stabil produktion under april och nådde våra målsättningar för punktlighet och regularitet, trots påverkan från externa faktorer såsom stängningen av norskt luftrum den 25 april. SAS har under månaden också undertecknat ett alliansavtal med SkyTeam som innebär att SAS kommer att ansluta sig till SkyTeam den 1 september i år. Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i SAS övergång till en ny allians. SAS kunder och EuroBonus-medlemmar kan nu se fram emot nya destinationer och förmåner med SkyTeam, vilket markerar början på en spännande framtid för våra kunder, partners och medarbetare”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
 

SAS total trafik (reguljär och charter) Apr24 Förändring1 Nov23- Apr24 Förändring1
ASK, säteskilometer (milj.) 3 695 7,4% 19 430 11,1%
RPK, passagerarkilometer (milj.) 2 853 9,4% 14 459 14,9%
Kabinfaktor 77,2% 1,4 pp 74,4% 2,5 pp
Antal passagerare (000) 2 115 12,0% 10 647 7,3%

1 Förändring jämfört med samma period föregående år, pp = procentenheter

Geografisk utveckling, reguljärtrafik Apr24           vs.          Apr23 Nov23- Apr24   vs.   Nov22-Apr23
RPK ASK RPK ASK
Interkontinentalt 14,0% 6,6% 20,3% 14,6%
Europa/Intra-Skand 8,6% 9,2% 17,7% 13,9%
Inrikes 3,6% 4,1% -1,6% -3,8%
Preliminär yield och PASK Apr24 Förändring1 Valutajusterad förändring
Yield, SEK 0,96 -4,3% -5,2%
PASK, SEK 0,74 -2,3% -3,2%
Apr24
Punktlighet (avgång 15 minuter) 85,6%
Regularitet 99,0%
Förändring av totala koldioxidutsläpp 18,8%
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer -0,6%

Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer (inkl non-revenue och EuroBonus-biljetter), rullande 12 månader gentemot rullande 12 månader året innan

Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2025, jämfört med 2005.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS Aprktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net

Continue Reading

Marknadsnyheter

LKAB beställer ytterligare 20 malmvagnar av Kiruna Wagon

Published

on

By

Kiruna Wagon och LKAB har tecknat avtal på 20 nya malmvagnar, utöver de 100 vagnar som beställdes 2022. Investeringen görs för att ersätta de vagnar som skadades i vinterns urspårningar på Malmbanan.

Sedan trafiken kom igång efter urspårningarna har LKAB lagt mycket arbete på att effektivisera flödet i malmleveranserna. Man snittar idag på 10 fullastade malmtåg per dag till Narviks hamn.

– Att vi nu gör en tilläggsinvestering på ytterligare vagnar för att ersätta de som skadats i urspårningarna gör att vi förbättrar våra förutsättningar att lyckas hålla ett högt leveranstempo till hamnarna, säger Caroline Wiss, vd på LKAB Malmtrafik.

– För Kiruna Wagon är detta en viktig tilläggsorder i en etablerad produktionslina. Samtidigt som vi är glada för beställningen känns anledningen till att vagnarna måste byggas inte lika rolig. Vi är väl medvetna om att järnvägslogistiken är att yttersta betydelse och en del i LKAB:s ”röda linje”, därför känner vi en stolthet att få fortsatt förtroende att leverera vagnar till Norrbottens motor LKAB, säger Fredrik Kangas, vd på Kiruna Wagon.

Av de 100 första vagnarna har Kiruna Wagon till dagens datum levererat 40, vilka nu är ute i trafik. Det levereras fortsatt 2-4 nya vagnar varje vecka. Till hösten beräknas den sista av de 100 vagnarna vara levererad och då påbörjas direkt tillverkningen av de 20 extra vagnar som LKAB nu beställt. Dessa ska levereras under oktober-december 2024.

– De nya vagnarna till trots är läget svårt för vår logistik. Banunderhållsperioden på Malmbanan har påbörjats, då underhållsåtgärderna är mer omfattande än tidigare, och därför är det mer utmanande för LKAB att hålla samma leveranstempo som de senaste veckorna, säger Caroline Wiss.

Totalt har LKAB idag 17 dubbellok av modellen IORE och cirka 1100 malmvagnar i drift.

Kontakt: Anders Lindberg, Presschef LKAB, Tel: 46 (0)72 717 83 55. E-mail: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till investerarpresentation – första kvartalet 2024

Published

on

By

Starbreeze AB kommer att offentliggöra sin kvartalsrapport för första kvartalet 2024 tisdagen den 14 maj kl. 06.45. Samma dag håller bolaget en webbsänd investerarpresentation kl. 10.00.

Jürgen Goeldner, tf VD, och Mats Juhl, CFO, kommer att presentera rapporten för det första kvartalet. I anslutning till presentationen finns det möjlighet att ställa frågor, eller ställ dina frågor på förhand via webben här.

Webbsändning
Tid: tisdag, 14 maj, kl. 10.00
Deltagande: För att ansluta till presentationen – klicka här.

För mer information, vänligen kontakta:
Jürgen Goeldner, tf VD
Mats Juhl, CFO
Tel: +46 0(8) – 209 229
E-post: ir@starbreeze.com

Om Starbreeze
Starbreeze är en oberoende utvecklare, förläggare och distributör av PC och konsolspel till en global marknad, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris och London. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY™ i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B.
För mer information, besök www.starbreeze.com.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.