Connect with us

Marknadsnyheter

Attendo: resultatprognos för andra kvartalet 2019 och ett omfattande åtgärdsprogram med förstärkt ledning i Finland

Published

on

Attendo initierar ett åtgärdsprogram för att uppnå en bättre balans mellan öppningstakt av nya boenden och beläggning i befintliga boenden. Bolaget förväntar sig ett lägre resultat än marknadens förväntningar, främst som en konsekvens av lägre försäljningstillväxt från nya omsorgsplatser i Finland. Attendo förväntar sig ett rörelseresultat (EBITA*) på cirka 120 Mkr i andra kvartalet 2019. Prognosen för det andra kvartalet reflekterar den underliggande vinstutvecklingen och inga poster av engångskaraktär ingår i denna. Attendo vidtar nu åtgärder såsom att stärka ledarskapet i den finländska organisationen med ny affärsområdeschef och att minska antalet nyetableringar.

Under det senaste decenniet har Attendo etablerat fler än 10 000 omsorgsplatser i Finland genom organisk tillväxt. Den nya tillväxtstrategin som etablerades 2016 har även inneburit en kraftigt ökad expansionstakt. Expansionstakten har dock visat sig ge stora negativa resultateffekter och har inneburit en stor påfrestning på den finländska organisationen.

– Det är en besvikelse att vi måste justera ned våra framtidsutsikter ytterligare. Vår analys- och prognostiseringsförmåga i Finland har varit klart otillfredsställande och det är tydligt att vår tillväxtstrategi i Finland varit för aggressiv. Expansionen i kombination med lägre försäljningstillväxt än förväntat och den aktuella situationen inom finländsk omsorg ger en stor negativ resultatpåverkan. För att komma tillrätta med problemen genomför vi nu en rad kraftfulla åtgärder, säger Martin Tivéus, vd och koncernchef för Attendo och fortsätter:

– Vi rekryterar en ny affärsområdeschef och finanschef för Finland samtidigt som bolagets nuvarande affärsområdeschef Pertti Karjalainen går in i en roll för att fokusera på försäljning, prisförhandlingar samt kommun- och myndighetskontakter, vilket är centralt för att vi långsiktigt ska kunna öka beläggning och lönsamhet. I ett längre perspektiv ser vi att Attendo Finland kan återgå till god beläggning och lönsamhet.

Tidigare bedömning:
I samband med Attendos bokslutskommuniké 2018 gjordes följande bedömning: ”Attendo räknar med en god vinsttillväxt kommande år, men givet den pågående expansionstakten bedöms möjligheterna att öka marginalen från nuvarande underliggande nivå att vara begränsade för 2019 och 2020″. Den 27 mars 2019 aviserade bolaget ökade kostnader på cirka 200 Mkr på årsbasis i Finland. Dessa kostnader beror främst på ett ökat antal medarbetare för att uppfylla krav från myndigheter i efterspelet av den finländska omsorgskrisen och våra ambitiösa åtgärder för att stärka Attendos anseende som den ledande aktören inom äldreomsorg i Finland.  

Aktuell bedömning:
Under andra kvartalet 2019 har Attendo haft lägre försäljningstillväxt av nya omsorgsplatser än förväntat, vilket leder till fler tomma platser i Finland. Detta beror framförallt på svårigheter att rekrytera personal till nya enheter, vilket minskar möjligheten att ta emot nya kunder, samt till del på grund av en lägre efterfrågan på omsorgsplatser än väntat i vissa kommuner.

Eftersom Attendo har en hög öppningstakt av nya enheter under 2019 till följd av redan ingångna kontrakt får den lägre försäljningstillväxten en stor påverkan på beläggning och resultat. Kombinationen av kostnader för åtgärdsprogram, hög öppningstakt och lägre än förväntad försäljningstillväxt av nya omsorgsplatser gör att resultatet blir sämre än enligt tidigare bedömning. Lägre försäljningstillväxt av nya platser ger både lägre resultatbidrag och minskad absorption av fasta kostnader.

Attendo bedömer i dagsläget att rörelseresultatet (EBITA*) för andra kvartalet 2019 kommer att uppgå till cirka 120 Mkr. Prognosen för det andra kvartalet reflekterar den underliggande vinstutvecklingen och inga poster av engångskaraktär ingår i denna.

Åtgärder för att stärka den finländska verksamheten

  • Stärkt ledarskap och styrning
    För att stärka organisationen rekryterar Attendo en ny affärsområdeschef för Attendo Finland. Nuvarande affärsområdeschef Pertti Karjalainen kommer att gå in i en ny roll med ansvar för försäljning, affärs- och fastighetsutveckling samt kommun- och myndighetskontakter. Bolaget rekryterar också en finanschef för affärsområdet Finland. Pertti Karjalainen kvarstår i sin nuvarande roll fram till dess att den nya affärsområdeschefen tillträder.
  • Åtgärder för ökad beläggning
    Attendo minskar antalet öppningar kommande år för att minska kostnaderna och förbättra beläggningen för affärsområdet som helhet. I Finland har Attendo öppnat cirka 1 000 nya vårdplatser hittills under 2019 och kommer att öppna ytterligare cirka 650 nya platser under resterande del av året, i linje med tecknade kontrakt. För 2020 väntas antalet öppningar minska till cirka 1000. Dessutom förstärks försäljningsorganisationen och fokus skiftar från nyetablering till att öka beläggning i befintlig verksamhet. Attendo arbetar med att avsluta selektiva kontrakt där möjligheterna att fylla platser bedöms som ej tillfredsställande.
  • Prisförhandlingar
    Ett intensivt arbete pågår med att omförhandla kontrakt i syfte att kompensera för ökade kostnader. Attendo ser dock små förutsättningarna att höja priserna under 2019, men utsikterna ser något bättre ut för 2020 och avsevärt bättre för 2021.
  • Kvalitets- och handlingsprogram
    Som tidigare annonserats har Attendo ett pågående handlingsprogram som syftar till att ytterligare stärka kvalitet, medarbetarengagemang och kundnöjdhet i Finland.

Den nytillträdda finländska regeringen har presenterat en avsiktsförklaring att öka personaltätheten inom äldreomsorgen. De så kallade bemanningstalen inom äldreboenden väntas att öka från de nuvarande rekommenderade miniminivån 0,5 till 0,7 (personal per boende). Denna förändring ger bättre förutsättningar att bedriva en högkvalitativ omsorg och är i linje med hur äldreomsorg bedrivs i övriga Norden. Om de nationella bemanningstalen ändras kommer Attendo att kunna förhandla om avtalen och få kompensation för högre personalintensitet. Det är dock ännu oklart när en lagändring börjar gälla, under vilken period omställningen sker och hur stor del av Attendos verksamhet som kommer att omfattas.

Attendo bedömer fortsatt att den finländska omsorgsmarknaden är attraktiv, trots nuvarande försämring i lönsamhet. Behoven är lika stora som tidigare och kommunerna runt om i Finland ser fortsatt stora fördelar med privata aktörer. Studier visar att boenden som drivs i kommunal regi är betydligt dyrare att driva än privata, vilket i kombination med det stigande behovet för äldreomsorg talar för en fortsatt tillväxt inom den privata omsorgssektorn. Attendo har som den ledande aktören i Finland en viktig roll i att stödja kommuner med att minska kötider, att ge högkvalitativ omsorg så effektivt som möjligt och att ge kunder tillgång till moderna och trivsamma omsorgsboenden.

Attendo AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Koch, Kommunikations- och IR-direktör Attendo
Telefon: +46 705 09 77 61
E-post: andreas.koch@attendo.com

Denna information är sådan som Attendo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juni 2019 kl. 21:20 CET.

*EBITA i enlighet med den nya redovisningsstandarden IFRS 16.

Inbjudan till telefonkonferens

Analytiker och journalister inbjuds härmed att delta vid en telefonkonferens den 19 juni
kl 09:30 (CET) med Attendos vd och koncernchef Martin Tivéus samt Attendos ekonomi- och finansdirektör Fredrik Lagercrantz. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta i konferensen, vänligen ring in på något av nedanstående nummer senast tio minuter innan konferensen börjar:

SE:                +46 8 505 58 354
FI:                  +358 98 17 10 522
UK:                +44 33 33 00 9269

Telefonkonferensen kan också följas på nedanstående webblänk:

https://tv.streamfabriken.com/attendo-pressconference-2019

Attendo – Nordens ledande omsorgsföretag
Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgstjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Attendo har omkring 24 000 medarbetare och är lokalt förankrat med nära 700 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.